Mille alalle amk:n, jos on ns. pehmeät arvot?
Kovien arvojen kaupallinen ala ei sopinut minulle, enkä sopinut siellä joukkoon. Olen aika lailla haaveilija ja oman tien kulkija, pohtiva ihminen enkä tiedä sitten sosiaali- ja terveysalastakaan. Millä muulla alalla amk:ssa yhdistyisivät pehmeät arvot ja kenties soveltuvuus kaltaiselleni ihmiselle? Muuten en ole kovin arka, mutta käytännön rutiinihommissa aika hidas ja uppoudun ajatuksiini.
Kommentit (70)
Terveydenhoitaja nyt ei ainakaan ole pehmokoulutus. Ammatista en niin tiedä, mutta se koulu on kuitenkin pitkälti sama sairaanhoitajien kanssa ja terveydenhoitaja saakin nykyään pätevyyden sairaanhoitajan työhön.
Suosittelen yliopistoa. Amk:ssa on (arvojen puolesta) kovaa. Empaattiset, humaanit, asioita monelta kantilta pohdiskelevat nuoret menevät enempi yliopistoon. Amk:ssa oli ainakin meillä aika paljon perinteistä koulukiusaamistakin. Lisäksi sivareita, homoja, ulkomaalaisia yms. haukuttiin aivan avoimesti vaikka eihän näitä vähemmistöjä siellä näkynyt missään. Yliopistolla tuollaisesta naurettaisiin ulos saman tien!
Eli haluaisit alalle, joka muuten ominaisuuksiltaan vastaa kaupallista alaa, mutta arvot ja asenne olisivat jossain määrin toisenlaiset? Vaikea kysymys. Olisiko yliopisto hyvä vaihtoehto? Kielet tai yhteiskuntatieteet esimerkiksi?
Puheterapeutti, logopedia yliopisto. Joutuu kai toimimaan jonkinlaisena yrittäjänä, mutta työtilanne hyvä.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 07:47"]Suosittelen yliopistoa. Amk:ssa on (arvojen puolesta) kovaa. Empaattiset, humaanit, asioita monelta kantilta pohdiskelevat nuoret menevät enempi yliopistoon. Amk:ssa oli ainakin meillä aika paljon perinteistä koulukiusaamistakin. Lisäksi sivareita, homoja, ulkomaalaisia yms. haukuttiin aivan avoimesti vaikka eihän näitä vähemmistöjä siellä näkynyt missään. Yliopistolla tuollaisesta naurettaisiin ulos saman tien!
[/quote] Tuon olen minäkin ollut laittavinani merkille, mutta toisaalta amk voisi olla muuten sopiva vaihtoehto minulle. Mikä siis neuvoksi? Onko alojen ja eri ammattikorkeakoulujen välillä tässä eroja?
Mene työkkärin ammatinvalinnanohjaukseen.
Nyt kun mainitsit myös yliopiston, niin ravitsemusterapeutti olisi yksi vaihtoehto.
Kulttuurituottaja. Nyt tosin on työpaikoista pulaa alalla, joten ehkä kannattaa miettiä jotakin muutakin.
Medianomi tai kuvataiteilija? Yhteisöpedagogi tai kulttuurituottaja?
Todellakin on alojen välillä eroa amkissa! Opiskelen sosionomiksi tällä hetkellä, ja olen viihtynyt todella hyvin. Minua kiusattiin peruskoulussa ja olin lukiossa ulkopuolinen, mutta tuolla ei ole kyllä jälkeäkään kiusaamisesta tai ulkopuolisuudesta. Kaikki ovat mukavia ja tulevat ihmisten kanssa toimeen. Huolehdimme myös toisistamme, kysellään kuulumisia ja välitetään oikeasti mitä toisille kuuluu. En ole koskaan ollut hyväksyvämmässä ilmapiirissä! Kyllä ainakin meidän linjalla ihmiset on jo "oikeasti aikuisia". Niin ja työn puolesta sosionomilla on todella monipuoliset mahdollisuudet. Kaikki paikat ei ole yhtä kuormittavia. Olen itsekin ollut masentunut (kuten aika moni muukin), enkä näe sitä sinänsä esteenä sosiaalialla työskentelyyn. Tietenkään täysin hermorauniona ei voi työskennellä, ja työn henkinen kuormittavuus tulee aina huomioida.
Joo unohda suosiolla toi ammattisurkea ja mene yliopistoon.
Nuorisotyöntekijäksi sosionomin tai yhteisöpedagogin opintojen kautta. Täyttänee ehdot.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 19:21"]
Nuorisotyöntekijäksi sosionomin tai yhteisöpedagogin opintojen kautta. Täyttänee ehdot.
[/quote]
Nuorten kanssa sosionomin koulutuksella työskentelevänä en voi todellakaan suositella herkälle ja masennukseen taipuvalle. Ala voi olla hyvinkin kuormittava henkisesti.
Luonnonvara-alat voisivat sopia. Miksei sitten matkailukin siihen nojautuen, maaseutumatkailu?
Humanistisessa AMK:ssa on yhteisöpedagogi, viittomakielen tulkki ja kulttuurituottaja.
-Mies 29v-
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 00:05"]
Humanistisessa AMK:ssa on yhteisöpedagogi, viittomakielen tulkki ja kulttuurituottaja.
-Mies 29v-
[/quote]
Ja tulkki, asioimistulkki (amk).
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 00:50"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 00:05"]
-Mies 29v-
[/quote]
Ja tulkki, asioimistulkki (amk).
[/quote]Muuten kiinnostavaa, mutta tuohon koulutukseen taitaa päästä vain ne, jotka osaavat eksoottisimpia ja harvinaisimpia mamukieliä (somali, vietnam, thai jne.)
-Mies 29v-
Täysin OT, mutta luin että "Mille alalle amk:hon, jos on ns. pehmeät aivot". Huh. Oisinpa ehkä tiennyt vastauksenkin.
#nukkumaanpitäismennä
Lastentarhanopettajan työ saattaa kuormittaa liikaa, koska vastuulla on niin monen lapsen elämä, joten riittämättömyyden tunne voi olla jatkuva. En myöskään ehdottaisi sosiaalityötä tai sosionomin työtä ihmiselle, joka on herkästi masentuva. Ihmisläheisiä aloja kyllä, mutta voivat olla hyvin kuormittavia.