Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkka väärin, minun edukseni?

pellavaverho
03.12.2021 |

Aloitin keväällä työt uudessa työpaikassa ja kun työtä otin vastaan ja palkasta juttelin tulevan pomoni kanssa sovittiin, että alkupalkka olisi 2200 euroa ja koeajan jälkeen se nousisi 2400 euroon. Työsopimuksessa ei tästä ollut kuitenkaan mainintaa. Sain siihen itse tehdä työsopimukseen mm. osoitekorjauksia ja laitoin palkkakohtaan lauseen, että koeajan jälkeen kuukausipalkka sovittu 2400 euroon, sillä en uskaltanut jättää asiaa vain puhelimessa puhutun varaan. Sähköpostilla ilmoitin että tein muutoksia ja hän ne kuittasi olevan ok.

Samassa sähköpostissa kysyin myös miten heko-lisä huomioidaan koeajan jälkeen. Pomo soitti taas ja sanoi että joo se heko-lisä tarkoittaa tuota 200 euron nousua palkkaan koeajan jälkeen.

Nyt kun koeaika on loppunut, pomo oli yhteydessä palkanlaskentaan ja ilmoittanut että minulle laitetaan tuo 200 euroa heko-lisää. Tilipäivänä huomasin, että nyt se minun palkkani ei ollutkaan tuo 2400 euroa mitä ajattelin, vaan palkanlaskennassa oltiin laitettu kuukausipalkaksi 2400 euroa mitä työsopimukseen oli kirjattu koeajan jälkeen ja tämän lisäksi toiset 200 euroa henk.koht. lisää jolloin palkkaa sain 2600 euroa.

Kysymys, mitä tekisitte tässä kohtaa? Meillä firmassa heko maksetaan kaikille jotka eivät enää koeajalla ole, mutta esimies on kuitenkin hyväksynyt työsopimuksen jossa myös kk-palkan perusosa nousee koeajan jälkeen. Onko siis oikein että saan jatkossa tuon 2600 euroa (enkä siis 2400 euroa mikä oli "tarkoitus" saada)? Huomautanko asiasta pomolle että nyt saan enemmän kuin oli puhetta? Vai oliko tuo nyt vain sekaannus minun edukseni eikä työnantaja voi asialle mitään?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoisin, ihan jo sen takia että mikäli virhe huomataan myöhemmin esim. palkkakeskustelujen tai muun yhteydessä, sinulta tullaan perimään ylimääräiset takaisin. Voi olla nihkeä tilanne siinä vaiheessa jos on monta vuotta työsuhdetta takana siinä vaiheessa. 

Peliliike toi olisi neuvotella palkka pysymään siinä 2600€ kieppeillä, ihan virallisesti.

Juurikin näin. Liikaa maksettu palkka tulee aina jossain vastaan, usko pois. Ja siinä kohtaa, kun olet esim. vuoden nostanut ylimääräistä ilman pihaustakaan, itse ainakin esimiehenä heittäisin pihalle. Se on ihan puhtaasti varastamista, ei mikään "virhe".

Varastaminen vähän kolahtaa, voisi kuitenkin uskoa että AP:n esimiehelläkin on asiassa oma vastuunsa jos on kerran hyväksynyt työsopimuksen, jossa lukee että <kuukausipalkka> koeajan jälkeen nousee 2400 euroon ja sen jälkeen itse ilmoittaa palkanlaskentaan 200 heko-lisän. Mielestäni siis tässä kohtaa asia on myös työnantajan moka. Se mitä tarkoitettu ja mitä kirjallisesti sopinut sotivat keskenään. Toki AP:n olisi hyvä olla asiassa rehellinen esimiehelleen niin ei sitten tosiaan myöhemmissä palkkaneuvotteluissa tule vasta ilmi, että esimies on huomaamattaan myöntänyt liikaa palkkaa maksuun. 

Ylimääräinen kuitenkin voidaan ja varmaan peritäänkin takaisin, mikäli tosiaan ei ole tuota 2600 tarkoitus maksaa. Pitääkö siinä kohtaa sitten perua heko kokonaan vai muuttaa työsopimuksen kk-palkkaa, sitä en osaa sanoa..

Vierailija
22/26 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vähän kinkkinen juttu. Kuulostaa erikoiselta, että käsin saa tehdä työsopimukseen muutoksia, mutta näin ap on tehnyt, ja molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneen työsopimuksen, johon on käsin lisätty, että koeajan jälkeen kuukausipalkka on 2400 euroa. Esimies on koeajan päätyttyä ilmoittanut palkkoihin, että tulee lisäksi h-lisä 200 euroa. Jos haluaisi olla tarkka ja pitää rahoistaan kiinni, periaatteessa palkka on nyt molempien allekirjoittaman työsopimuksen mukaan oikein. 

Toki esimies on kertonut puhelimessa, että 2400 euroa tarkoittaa sitä, että koeajan jälkeen saa vielä 200 euron h-lisän. 

Jos haluaa säilyttää hyvät välit työnantajaan, kannattaa virheestä kyllä ilmoittaa välittömästi. Virhe huomataan kuitenkin jossain vaiheessa, ja silloin voi alkaa riidellä tuosta allekirjoitetusta työsopimuksesta, johon on käsin tehty muutoksia. Tällöin viimeistään välit tulehtuvat, koska ap:lle on kuitenkin kerrottu, että 200 euron korotus tarkoittaa h-lisää, ei korotusta tehtäväkohtaiseen palkkaan - tästähän ei toki ole mitään dokumenttia, koska asiasta on keskusteltu puhelimessa. 

Itse olisin rehellinen, ja ilmoittaisin välittömästi esimiehelle virheellisestä palkanmaksusta. Myös työntekijällä on velvollisuuksia, mm. tarkistaa tilinauhan oikeellisuus. Meillä oli töissä tapaus, jossa tehtävien muututtua vähemmän vaativiksi asiasta keskusteltiin ja asia, myöskin palkan aleneminen, oli selvää molemmille osapuolille. Inhimillisen virheen vuoksi esimiehellä jäi palkkamuutos tekemättä ja väärää, liian suurta palkkaa ehdittiin maksaa melkein kaksi vuotta, ennen kuin virhe huomattiin. Siinä ei auttanut työntekijän selitykset, ettei ole katsonut tilinauhojaan, sillä työnantajalla on oikeus periä liikaa maksettu palkka takaisin. Toki siis virheitä oli myös työnantajan puolella, koska palkka jäi muuttamatta, mutta muutos oli kuitenkin dokumentoitu asianmukaisesti työntekijän kuulemismuistioon, jossa luki myös, että palkka on muutoksesta alkaen x euroa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoisin, ihan jo sen takia että mikäli virhe huomataan myöhemmin esim. palkkakeskustelujen tai muun yhteydessä, sinulta tullaan perimään ylimääräiset takaisin. Voi olla nihkeä tilanne siinä vaiheessa jos on monta vuotta työsuhdetta takana siinä vaiheessa. 

Peliliike toi olisi neuvotella palkka pysymään siinä 2600€ kieppeillä, ihan virallisesti.

Juurikin näin. Liikaa maksettu palkka tulee aina jossain vastaan, usko pois. Ja siinä kohtaa, kun olet esim. vuoden nostanut ylimääräistä ilman pihaustakaan, itse ainakin esimiehenä heittäisin pihalle. Se on ihan puhtaasti varastamista, ei mikään "virhe".

Varastaminen vähän kolahtaa, voisi kuitenkin uskoa että AP:n esimiehelläkin on asiassa oma vastuunsa jos on kerran hyväksynyt työsopimuksen, jossa lukee että <kuukausipalkka> koeajan jälkeen nousee 2400 euroon ja sen jälkeen itse ilmoittaa palkanlaskentaan 200 heko-lisän. Mielestäni siis tässä kohtaa asia on myös työnantajan moka. Se mitä tarkoitettu ja mitä kirjallisesti sopinut sotivat keskenään. Toki AP:n olisi hyvä olla asiassa rehellinen esimiehelleen niin ei sitten tosiaan myöhemmissä palkkaneuvotteluissa tule vasta ilmi, että esimies on huomaamattaan myöntänyt liikaa palkkaa maksuun. 

Ylimääräinen kuitenkin voidaan ja varmaan peritäänkin takaisin, mikäli tosiaan ei ole tuota 2600 tarkoitus maksaa. Pitääkö siinä kohtaa sitten perua heko kokonaan vai muuttaa työsopimuksen kk-palkkaa, sitä en osaa sanoa..

Porukka oikeasti meinaa, että AP pitäisi pyytää palkanalennusta?

Peruspalkka ja lisät ovat aivan eri asia. Peruspalkasta on sovittu 2200e->2400e, ja lisäksi on sovittu henkilökohtaisesta lisästä 200e, minun mielestäni.

Jos epäilee asiaa, kannattaa ensin kysyä liitosta! Kysymällä firmasta, saa varmasti pyytämänsä palkanalennuksen.

Vierailija
24/26 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porukka oikeasti meinaa, että AP pitäisi pyytää palkanalennusta?

Peruspalkka ja lisät ovat aivan eri asia. Peruspalkasta on sovittu 2200e->2400e, ja lisäksi on sovittu henkilökohtaisesta lisästä 200e, minun mielestäni.

Jos epäilee asiaa, kannattaa ensin kysyä liitosta! Kysymällä firmasta, saa varmasti pyytämänsä palkanalennuksen.

Pitää vain turvata selusta varmistamalla että on oikein, palkanalennusta ei tarvitse pyytää. 

Vierailija
25/26 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää vain turvata selusta varmistamalla että on oikein, palkanalennusta ei tarvitse pyytää. 

Tämä on hyvä neuvo, kiitoksia. Uskon, että pomoni kyllä ymmärtää että nyt on käynyt sekaannus eikä ole puolin tai toisin ollut tarkoituksenmukaista. Hyvällä tuurilla voin keskustella tämän 2600 euroa uudeksi kokonaispalkakseni (kk-p + heko) tai ehdottaa pomolle että muutetaan vain siihen 2400 euroon, ja se voitaisiin vaikka seuraavan puolen vuoden jälkeen nostaa tähän 2600 euroon kun osaamista vielä karttuu lisää.

AP

Vierailija
26/26 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoisin, tietenkin.

Huijaaminen voi olla osa elämääsi, mutta en huijaisi työnantajaa.

Millä lailla ap on huijannut? 

"sovittiin, että alkupalkka olisi 2200 euroa ja koeajan jälkeen se nousisi 2400 euroon"

Jokainen normaali ihminen kertoo, jos saa liikaa palkkaa tai etuja.

Paitsi kunnon demari.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi