Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Those who not travel, read only one page".

Vierailija
03.03.2015 |

Eli siis mitä mieltä itse olette? Onko matkustelu yksi sellaisista asioista, jota jokaisen tulisi tehdä? Nähdä maailmaa, sivistyä, tavata uusia ihmisiä, oppia ehkä itsestään uutta.

Kertokaa miksi tykkäätte matkustella/ ette tykkää matkustella. Myös reissutarinoita saa tietenkin jakaa! Hyvää tiistai-iltaa :)

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaa sitä, että maailmaa voi verrata kirjaan. Ne jotka eivät matkusta, lukevat kirjasta vain yhden sivun. Ja niinhän se onkin. Maailmaa on muuallakin kuin omassa pienessä elinpiirissä.

Vierailija
2/29 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin auttaa monesti englannin oppimiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 23:14"]

Ainakin auttaa monesti englannin oppimiseen.

[/quote]

Tää

Vierailija
4/29 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että jokaisen täytyy tehdä. Ne saavat tehdä, jotka siitä tykkäävät, muiden ei tarvitse. Kyllä sitä ajatteluaan voi avartaa niin kovin monella muullakin tapaa kuin matkustelemalla. Itselleni pääasiallinen tapa on kulttuuri ja kirjat. Sekä sisäinen mielikuvitus- ja ajatusmaailmani, joka on niin rikas ettei mikään matka voi sillä vetää vertoja. 

Olen itse "pakosta" nuorempana matkustellut, kun oli kavereita tai miesystäviä jotka halusivat. Itse en siitä erityisemmin nauttinut mitenkään, kun olen niin introvertti että ulkoinen maailma kiinnostaa aika vähän, minulle ihan sama onko siinä näkymässä palmuja ja merta vai kotipihan kuuset.

Vierailija
5/29 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mielestäni tarvitse. Toisaalta pelkään että jos minulla olisi joskus ollut varaa matkustaa, olisin varmaan vihannut tulla takaisin ja odottaa että voisi matkustaa uudelleen. En tiedä. Enkä varmaan saa koskaan tietää.

Vierailija
6/29 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Those who not English, low intelligence has.

Vierailija
7/29 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tuntekoot itsensä niin että tietää onko matkustelu vai koko elämä samalla kylällä se oma juttu.

Ihmiset voisi jaotella vaikka näin: on ihmisiä jotka saadessaan yhden sivun lukevat sen tarkasti eivätkä lisää siihen mitään, on ihmisiä jotka hamuavat paljon uusia sivuja mutta eivät lue niistä kunnolla yhtäkään ja on ihmisiä jotka saadessaan yhden sivun pystyvät lukemaan koko kirjan. Ja niin pitkään kun jokainen tuntee itsensä onnelliseksi sellaisena kuin on niin mitäpä sitä muuttamaan huonompaan.

Vierailija
8/29 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedäpä tuosta. Aika kapean siivun siitä kohdemaan kulttuurista lopulta pystyy havaitsemaan jonkun parin viikon loman perusteella. Enemmän varmaan tarttuu telkkarin matkailuohjelmista. Minulle maisemat ja lämpö ovat tärkein asia matkalla, en edes yritä uskotella että olisin mitenkään kosmopoliitti tai sivistyneempi matkan jälkeen. Usein historialliset nähtävyydetkin ovat pettymys ja niihin saa jonottaa kauheassa ruuhkassa.

Vierailija
9/29 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 23:30"]

Tiedäpä tuosta. Aika kapean siivun siitä kohdemaan kulttuurista lopulta pystyy havaitsemaan jonkun parin viikon loman perusteella. Enemmän varmaan tarttuu telkkarin matkailuohjelmista. Minulle maisemat ja lämpö ovat tärkein asia matkalla, en edes yritä uskotella että olisin mitenkään kosmopoliitti tai sivistyneempi matkan jälkeen. Usein historialliset nähtävyydetkin ovat pettymys ja niihin saa jonottaa kauheassa ruuhkassa.

[/quote]

Niinpä. Monen nähtävyyden yksityiskohdat näkee paremmin kirjoista tai katsomalla sitä esittelevän dokumentin kuin paikan päällä siellä tungoksessa rämpiessä. Samoin usein kohdemaan kulttuuriin turisti usein pääsee aika huonosti käsiksi, usein näkee vain idylliseksi tarkoitettuja esityksiä menneisyyden kulttuurista. 

Toinen juttu on se, että ainakin minä tiedän joitakin paljon matkustelevia ihmisiä, kuten omat vanhempani, jotka ovat kyllä niin sivistymättömiä ja juntteja ja ulkomaalaisia halveksivia kun vain ketkään voivat olla. Ei ole matkailu avartanut. Esim. äitini mielestä jopa espanjalaiset ja italialaiset (molemmissa maissa ovat käyneet useasti) ovat "alkukantaisia" ja puhuukin niille kuin pikkulapsille koska ovat kuin jotain viidakon villejä hänestä.

Vierailija
10/29 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, riippuu vähän siitäkin minne matkustaa. Eipä ne reissut Kanarialle ja Alanyaan ja risteilyt Tallinnaan vielä niin kauheesti sitä maailmankuvaa laajenna.

Vierailija
11/29 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen taaplaa tyylillään, tiedän ihmisiä, jotka tykkäävät turvallisesta arjesta ja täysin toimivasta koti-Suomesta. Itse en osaisi olla matkustamatta ja Suomessa palaaminenkin tuntuu melkein ahdistavalta ajatukselta. Rakastan matkustamista ja maailmalla nuohaamista. Useamman vuoden ulkomailla asuneena tunnen oloni vapaammaksi ja onnellisemmaksi, kun suomalainen yhteiskunta ei määrittele arkeni raameja. Uudet kulttuurit, vieraat kielet, toisenlaiset tavat ja erilaiset maailmankuvat kansainvälisten ystävien kanssa rikastuttavat ja avartavat maailmaa. Matkailu antaa perspektiiviä ja oma katsontakanta osoittautuukin usein hyvin erilaiseksi kuin monen ulkomaalainen tuttavuuden. Toki on syytä muistaa, että matkaillakin voi monella tavalla. Etelän loma suomalaisen turistijengin kanssa on keveämpi kosketus matkustamiseen kuin poniretki Mongolian aroilla.

Vierailija
12/29 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan kyllä eron jos juttelen ystävieni kanssa jotka ovat matkustelleet ja jotka eivät. Ne jotka eivät ole matkustelleet eivät aina oikein osaa kommentoida asioita tai heillä ei ole mielipiteitä-matkailu avartaa. Itse en voisi kuvitlakkaan etten matkustelisi. Olen utelias ihminen ja haluan ymmärtää erilaisia kulttuureja.

Vierailija
13/29 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen pitäisi matkustella. Ei ole mikään pakko ryhtyä madventures- turistiksi, mutta mennä edes jonnekkin Euroopan ulkopuolelle. Minun eksoottisin lomakohteeni on ollut Marokko ja Israel, eli ei kovin erikoista mutta tulevaisuudessa menen kauemmaksi.

Vierailija
14/29 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 23:41"]

Huomaan kyllä eron jos juttelen ystävieni kanssa jotka ovat matkustelleet ja jotka eivät. Ne jotka eivät ole matkustelleet eivät aina oikein osaa kommentoida asioita tai heillä ei ole mielipiteitä-matkailu avartaa. Itse en voisi kuvitlakkaan etten matkustelisi. Olen utelias ihminen ja haluan ymmärtää erilaisia kulttuureja.

[/quote]

Mitä ihmettä? Itse en ole tällaista huomannut ettei matkailemattomat omaisi mielipiteitä. Tiedän esim. korkeasti koulutettuja ihmisiä jotka ei harrasta matkustelua, osa ekologisista syistä, osa koska eivät kaipaa sitä, ja ihan taatusti nämä ihmiset osaavat kommentoida asioita ja heillä on vahvojakin mielipiteitä.

Vierailija
15/29 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle löytyy elämässä se oma juttu. Itse köyhässä perheessä kasvaneena unelmoin matkustamisesta aina. Täytettyäni 18-vuotta säästin itse rahat, pakkasin repun ja lähdin maailmalle 14 kuukauden ajaksi töihin, matkustelemaan ja kasvamaan henkisesti. Kotiin palattuani osasin arvostaa asioita eri tavalla ja ymmärsin, miten haluan elää elämäni. Nyt kahdeksan vuotta myöhemmin olen matkustellut lyhyempi reissuja muutaman lisää, uskaltanut tarttua unelmiini ja taistellut niiden puolesta ja onnistunut. Rakastan edelleen Suomea ja aion luultavasti asua täällä loppuelämäni, mutta tiedän että voin aina hypätä hetkeksi oravanpyörästä pois ja uskaltaa elää hetkessä. Kaikille se ei sovi eikä tarvitsekaan, itse en ole matkustamista katunut sillä se on intohimoni.

Vierailija
16/29 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 23:42"]

Jokaisen pitäisi matkustella. Ei ole mikään pakko ryhtyä madventures- turistiksi, mutta mennä edes jonnekkin Euroopan ulkopuolelle. Minun eksoottisin lomakohteeni on ollut Marokko ja Israel, eli ei kovin erikoista mutta tulevaisuudessa menen kauemmaksi.

[/quote]

Osaatko perustella miksi pitäisi matkustella? Itse olen kaikesta rutiineista poikkeamista voimakkaasti ahdistuva ja sosiaalisten tilanteiden kammoinen ihminen. En ymmärrä miksi minun pitäisi väkisin matkustella, vaikka se tuottaa pelkästään voimakasta stressiä ja ahdistusta.

Vierailija
17/29 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku viisas joskus lausui, että matkustaminen on kuolemanpelkoa. Minä en pelkää kuolemaa ja rakastan matkustaa.

Vierailija
18/29 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 23:47"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 23:42"]

[/quote]

Osaatko perustella miksi pitäisi matkustella? Itse olen kaikesta rutiineista poikkeamista voimakkaasti ahdistuva ja sosiaalisten tilanteiden kammoinen ihminen. En ymmärrä miksi minun pitäisi väkisin matkustella, vaikka se tuottaa pelkästään voimakasta stressiä ja ahdistusta.
[/quote]

Ehkä ei sitten sinun kohdalla. Mutta yleensä olisi hyvä käydä katsomassa miten muualla eletään. Avartaa sitä omaa maailmankuvaa.

Vierailija
19/29 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään matkustella ja vähintään kerran vuodessa ulkomaille. Englantia osaan tyydyttävästi ja ranskaa vähän.

Vierailija
20/29 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 23:44"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 23:41"]

[/quote]

Mitä ihmettä? Itse en ole tällaista huomannut ettei matkailemattomat omaisi mielipiteitä. Tiedän esim. korkeasti koulutettuja ihmisiä jotka ei harrasta matkustelua, osa ekologisista syistä, osa koska eivät kaipaa sitä, ja ihan taatusti nämä ihmiset osaavat kommentoida asioita ja heillä on vahvojakin mielipiteitä.
[/quote] no tämä olikin vain minun mielipiteeni asiaan, eikös tässä sitä kysytty :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän