Astmaatikot! Pikaista apua!
Pitkittyneen flunssan jälkeen yskä ei loppunut ja alkoi mennä henki ahtaalle. Otin viitenä päivänä lapsen ventolinea ja sinnittelin kotona. Perjantaina oli jo niin paha olo että menin lääkäriin. Sain flixodide 250 2×2 ja ventoline tarvittaessa. Lisäksi oli prednisolon 20mg mutta ne lopetettiin tänään koska olen raskaana. Otan ventolinea neljän tunnin välein neljä suihkausta. Hetken on hyvä olla mutta jo kolmen tunnin päästä ahdistaa henkeä. Kauanko tämä hengenahdistus voi kestää? Lääkäri ei sanonut mitään. Aamulla on hyvä olla vaan heti kun nousen ylös ja kävelen vessaan alkaa ahdistaa.
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 23:27"]
Kiitos oikeasta infosta. Mullahan ei ole astmadiagnoosia. Mutta ei se neljä ole liikaa ventoa. Otan sen juuri tolla 2+2+2 tyylillä. Ja mulle tosiaan keuhkolääkäri sanoi tosta tabletista että on liikaa. Ap .
[/quote]
Niin se tabletti onkin vähän eri juttu. Mut jos paha kohtaus niin kyllä sitä ventolinea voi ottaa, se on lyhytvaikutteinen ja hapen pitää kulkea. Meillä toi oli 2v:n annostus erikoislääkäriltä. Sanoi, että noissa ohjeissa on just se vikana, että niitä otetaan alkuun liian harvoin ja näin ollen lääke ei missään vaiheessa pääse kokonaan menemään perille. Alkuun keuhkoputket kunnolla auki niin ne seuraavatkin lääkkeet menee sinne minne pitää ja vaikuttaa, sit voidaan annosta pienentää. Ja sä olet aikuinen kuitenkin ja koko ajan tunnet itse vointisi... Älä jatka, jos olo on huono. Sit päivystykseen.
-16
Mahtavaa kun täällä joku kommentoi eikä näköjään tiedä näistä lääkkeistä mitään. Esimerkiksi 21. Tiedoksi vaan että ventoline ei sisällä kortisonia!! Ja hengittävä kortisoni on turvallisempi sikiölle. Ota selvää ennen kuin paasaat!
Flixotiden maksimiannos on 2000 mikrogrammaa päivässä, tuo 4 x 250 ei vielä todellakaan ole kovin paljoa. Itselläni aina tuo annos kun astma pahenee, sen lisäksi pitkäkestoisesti keuhkoputkia laajentava lääke aamuisin, pahenemisvaiheessa myös iltaisin. Ja kortisoniahan annetaan odottavalle äitille silloinkin jos pelätään ennenaikaista synnytystä (koska kypsyttää sikiön keuhkoja). Enemmän tuosta massiivisesta avaavan lääkkeen annoksesta on haittaa. Eli heti uudelleen lääkäriin, älä odota enää yhtään noiden oireiden kanssa. Hengitettävät kortisonit on ihan liian pienellä annosmäärällä, ei kenenkään pitäisi tarvita noin isoa annosta avaavaa.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 22:39"]Pitkittyneen flunssan jälkeen yskä ei loppunut ja alkoi mennä henki ahtaalle. Otin viitenä päivänä lapsen ventolinea ja sinnittelin kotona. Perjantaina oli jo niin paha olo että menin lääkäriin. Sain flixodide 250 2×2 ja ventoline tarvittaessa. Lisäksi oli prednisolon 20mg mutta ne lopetettiin tänään koska olen raskaana. Otan ventolinea neljän tunnin välein neljä suihkausta. Hetken on hyvä olla mutta jo kolmen tunnin päästä ahdistaa henkeä. Kauanko tämä hengenahdistus voi kestää? Lääkäri ei sanonut mitään. Aamulla on hyvä olla vaan heti kun nousen ylös ja kävelen vessaan alkaa ahdistaa.
[/quote]
Prednisolon, ei saa lopettaa kerrasta vaan annosta pitää pudottaa tyyliin 15mg 3 päivää, 10mg 3 päivää, 5mg 3 päivää. Ja jos oikeasti sulla on henki noin ahtaalla, mene uudestaan lääkäriin. Ja varaa aika ihan keuhkolääkärille. Mulla on astma ja lääkärit varoittelivat että äidin hapenpuute ei ole hyväksi sikiölle, sun täytyy nyt lääkityksellä hoitaa tuo tilanne kuntoon pikaisesti.
Jos Ventolinea tarvitsee 4 tunnin välein se mun tietojeni perusteella tarkoittaa että keuhkoputken tulehduksen hoito /lääkitys ei ole riittävä. Ventoline ei hoida tulehdusta, se vain helpottaa oiretta hetkeksi (vähän kuin kuumelääke laskee kuumetta mutta ei paranna)
Niin ja pitkävaikutteista avaavaa voisit kokeilla myös, esim. Symbicort, Formoterol. Onko varmistettu että ongelma on keuhkoissa, mitä jos tukkoisuus onkin kurkunpäässä? Muistathan noudattaa astmalääkkeiden inhalointiohjetta ihan pilkulleen? Jos otat lääkkeen väärällä tekniikalla se ei tehoa.
Ventolinea ei kuulemma edes voi ottaa liikaa,sanoi meidän lapsen astmalääkäri. Pahassa kohtauksessa annetaan 6suihkausta,odotetaan 30min ja toiset 6perään. Tämä auttanut aina. Hurja määrä 13kg lapselle,mutta toimii!!