Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
lapsella todettiin yli liikkuvat nivelet ja epäilys marfanin oireyhtymästä
03.03.2015 |
Minulla äitinä pää hivenen sekaisin asiasta.
Lapsi on 6v.
Onko kenelläkään kokemusta tuommoisesta?
Kommentit (3)
Mää en oo osannut miettiä itse mitään oireita, tuli yllätyksenä koko juttu.
Fysioterapeutti arvioi pojan ja oli laittanut kiireellisyys lähetteellä lääkärille infoa jatkotutkimuksiin ohjaamisesta.
Ap
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Oho, onpa varmaan harvinainen oireyhtymä. Mutta eikö tuo pitäisi olla aika helposti tunnistettavissa, ainakin googlen kuvahaun perusteella. Vai onko hitaasti kehittyvää?
Alue: Aihe vapaa
Mitä muita oireita lapsellasi on? Minulla ja lapsellanikin on yliliikkuvat nivelet, mutta ei meillä koskaan Marfania ole epäilty.
Oireet:
Sydänoireisiin kuuluvat aortan etenevä dilataatio, mihin liittyy dissekaatioriski ja mahdollisesti vuotava aorttaläppä sekä mitraaliläpän vajaatoiminta, mihin voi liittyä rytmihäiriöitä, endokardiitti tai sydämen vajaatoimintaa.
Luustomuutokset ovat usein ensimmäinen oire, niihin kuuluvat mm. epänormaalin pitkät raajat, suurikokoisuus, pitkät ja kapeat sormet ja varpaat, yliliikkuvat nivelet, skolioosi, lonkkamaljan työntyminen lantion sisään, rintalastan epämuodostumat, pitkä kallon muoto ja pienileukaisuus.
Silmämuutoksiin kuuluu silmämunan pidentymisestä johtuva myopia, mikä voi johtaa verkkokalvon irtoamiseen ja linssiluksaatioon.