Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinit ja niiden iPhonet

Vierailija
03.03.2015 |

Argh, millähän saisi tuon meidän neidin ymmärtämään järkipuhetta eikä vain kellumaan massan mukana? Uusi puhelin pitäisi ostaa mutta kun mikään muu ei kiinnosta kuin iPhone. Sen verran sentään oppi mennyt perille ettei mitään uusinta versiota edes kehtaa pyytää mutta ei 4S sekään mikään ilmainen puhelin ole. Reilusti päälle 300 € jo 3,5 vuotta vanhasta puhelinmallista, jolle ei enää ole edes valmistajan tukea on kyllä  liikaa.

"Mutta kun se on niin hyvä ja siinä on niin hyvä kamera ja siihen saa niin paljon kuoria ja käyttöjärjestelmä on niin hyvä ja..... Ja onko järkeä ostaa joku Samsung kun se kestää vaan vuoden ja jos mä saan sen iPhonen niin se kestää ainakin kolme vuotta ja....". Ja viimeisenä mutta ei vähäisempänä "Emmä sitä sen takia halua että kaikilla kavereilla on sellainen...". Niinpä.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ne ennakkoluulot kaikkea uutta tai erimerkkistä kohtaan. Aina valitetaan vanhemmilleettä te ette voi tajuta kun ette ole kokeillut. Mutta ihan sama pätee toisinkin päin. Ruoka ei voi olla pahaa tai toinen merkki huono vain sen takia ettei siitä ole mitään kokemusta. Ja yhden merkin kokemuksella kenenkään ei pidä vetää johtopäätöksiä muista merkeistä, oli sitten nuori tai vanha.

Vierailija
62/80 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 21:17"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 21:04"]

Itselläni on aivan kohta jo kolme vuotta ollut iphonen 4S, (eka iphoneni) ei kertaakaan ollut huollossa, että oon ollut tyytyväinen tähän asti. Tosin täytyy pitää mielessä, että mallissa/merkillä kuin mallissa/merkillä voi olla niitä maanantaikappaleita! Itelle ei sellasta oo onneks sattunut. Tää onkin vasta ensimmäinen älypuhelimeni. Mutta joskus kun aika tosta jättää niin voisin kuvitella hankkivani myös iphonen, kun sen oon riittävän hyväks todennu + en jaksais millään alkaa opettelmaan mitään erimerkkisten käyttöä! Tota ennen oli aina nokioita, jotka hajos tämän tästä, tosin mitkään ei olleet älypuhelimia, mutta silti. Sillon kun älypuhelinta lähdin hankkimaan, niin mielessä oli vaan että mikä tahansa muu, mutta ei nokiaa! :D Kyllä tää on pisimpään elossa pysynyt.

[/quote]

Mulla on ollut pelkästään Nokian puhelimia 90-luvulta asti. Joululahjaksi sain Nexus 5:n, ei ollut vaikea opetella käyttämään. Mutta olenkin poikkeuksellisen viitseliäs ja fiksu. 

Olen kyllä huomannut, että nykynuoret ovat vähän laiskoja laitteiden ja tekniikan suhteen. Esim. mieheni tyttärellä pitää olla myös iPhone ja Ipad, joita käyttääkin ahkerasti mutta vain Instaan ja YouTubeen. Ei osaa itse katsoa kuitenkaan bussiaikatauluja netistä tai käyttää Googlea.

[/quote]

Ite en tosiaan oo mikään tekniikasta kiinnostunut. Nuoruusvuodet alkaa olla jo takanapäin. En usko että se on välttämättä laiskuutta. Toisia vaan kiinnostaa enemmän vertailla, perehtyä ja tutkia laitteita, kun toisia ei vaan kiinnosta. On todettu joku toimivaks ja sillä hyvä. Itselläki npari kaveria, jotka hifistelee ties mitä/aina pitää olla uutta mallia ja mua ei vaan kiinnosta ne asiat. :D En tiedä tyttäresi ikää, vaikuttaa kyllä ihan pieneltä lapselta jos ei googlea tai bussiaikatauluja osaa katsoa :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

iPhonet eivät koskaan tule olemaan hinta/laatu suhteeltaan yhtä hyviä kuin android -puhelimet (selviää helposti kun katsoo puhelimen specsit ja vaikka vertaa applestoren ja androidmarketin appi määrää) mutta iPhonen imagon, brandin ja "koska kaverillakin on" -syiden takia Apple saa edelleenkin myytyä 200€ arvoisia laitteita yli kuudellasadalla.
Suomessa Applen tuotteet ovat muutenkin ylihintaisia, esim. uusi iPhone 6 maksoi yhdysvalloissa julkaisupäivänä alle 200 DOLLARIA (177 EUROA) ja suomessa n. 700 EUROA ja kyseessä siis TÄYSIN IDENTTINEN laite. (Sama hintaero havaittavissa JOKAISESSA applen tuotteessa kun vertaa suomen ja USA:n hintoja... muistakaa vain että ei se ole tyhjmä joka pyytää vaan se joka maksaa)

iPhonet eivät missään nimessä ole huonoja, käyttöjärjestelmäkin on optimoitu "ensikertakäyttäjille", joten vanhemmankin ikäluokan ihmiset jotka eivät ole uusiin digivempaimiin tottuneita, oppivat hyvin nopeasti iOS:ää käyttämään. Jopa eskari/ala-asteikäiset oppivat hyvin nopeasti käyttämään iOS:ää sen yksinkertaisuuden vuoksi, mutta vaativampaan käyttöön iOS:ällä ei ole niin paljoa tarjota.

Android -laitteita taas voisi suositella ihmisille jotka tarvitsevat laitteitaan hieman ammattimaisempaan käyttöön. Android -käyttöjärjestelmä on niin paljon laajempi kuin iOS, joten sen käytön oppimiseen ja tottumiseen voi mennä huomattavastikin pidempään kuin iOS:än kanssa.

Vierailija
64/80 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 20:11"]Meillä on toisella Iphone. Alkuun olin kovasti vastaan ja käskin ostaa Nokian. Osti iPhonen ja erittäin hyvä päätös ollut. Kestävä monipuolinen pitkäikäinen ja kapasiteettia riittää.
[/quote] "kestävä" oon huomannu että nokiat kestää ihan vitusti ja kaverilla tippu iphone takakannelleen ja näyttö säröillä toisin kuin veljen nokia jota tiputtelee päivittäin ja silti toimii ja on halvempi ka 200e halvempi ku 4s

Vierailija
65/80 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 21:15"]Kyllä mun halpispuhelimissa akutkin oli ihan onnettomat sen uutuuden jälkeen. :D Kun aattelee vielä että niillä peruspuhelimilla ei edes tehty paljoa, verrattuna nykyiseen netin käyttöön, musiikin kuunteluun ym.
[/quote] mun halpis nokiassa akku kesti viikon ilman latailua

Vierailija
66/80 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 21:31"]Suomessa Applen tuotteet ovat muutenkin ylihintaisia, esim. uusi iPhone 6 maksoi yhdysvalloissa julkaisupäivänä alle 200 DOLLARIA (177 EUROA) ja suomessa n. 700 EUROA ja kyseessä siis TÄYSIN IDENTTINEN laite. (Sama hintaero havaittavissa JOKAISESSA applen tuotteessa kun vertaa suomen ja USA:n hintoja... muistakaa vain että ei se ole tyhjmä joka pyytää vaan se joka maksaa)[/quote]

Ei se ihan noinkaan mene, vaan se 177 euroa on vain käsiraha, jolla puhelimen saa. Se on siis kytkykauppa ja operaattorille maksetaan sitten kuukausierissä loppuhintaa.

Vierailija
67/80 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkkilän hintoihin ei kannata verrata. Viime reissulla juttelin kolme varttia taksikuskin kanssa. Hän sanoi, että puhelimia myydään välillä yhdellä taalalla mutta liittymän ja puheluuiden hinta onkin sitten helposti 150 $ kuussa.

Vierailija
68/80 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 21:54"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 21:31"]Suomessa Applen tuotteet ovat muutenkin ylihintaisia, esim. uusi iPhone 6 maksoi yhdysvalloissa julkaisupäivänä alle 200 DOLLARIA (177 EUROA) ja suomessa n. 700 EUROA ja kyseessä siis TÄYSIN IDENTTINEN laite. (Sama hintaero havaittavissa JOKAISESSA applen tuotteessa kun vertaa suomen ja USA:n hintoja... muistakaa vain että ei se ole tyhjmä joka pyytää vaan se joka maksaa)[/quote]

Ei se ihan noinkaan mene, vaan se 177 euroa on vain käsiraha, jolla puhelimen saa. Se on siis kytkykauppa ja operaattorille maksetaan sitten kuukausierissä loppuhintaa.

[/quote]

Kyseessä ei ole samanlainen kytkykauppa kuin suomalaisissa liikkeissä. Et maksa siis itse puhelinta monissa erissä, vaan sitoudut vain ottamaan tietyltä operaattorilta liittymän 1-2vuodeksi, jolloin maksat liittymästä+netistä 10-20 dollaria kuukaudessa. Et siis maksa itse puhelimesta enempää kuin 'käsiraha' määrää, vaan pelkkä liittymästä sen sopimuksen velvoittavan ajan.

Suomessa maksat kytkyistä joka kuukausi eriä puhelimesta, jonka LISÄKSI tulee liittymä+nettimaksu ja kaikki muu.

Vierailija
69/80 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskat se iphone sen kauempaa kestä. Yleensä teinien puhelimet eivät hajoa vanhuuttaan vaan uusi puhelin hankitaan koska kosketusnäyttö on sökönä eikä sitä kannata korjata.

Vierailija
70/80 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 20:25"]Mulla oli samsung kaks vuotta ja huollossa ehkä 4 kertaa kunnes ei enää toiminut. Iphone on ollut nyt kaks vuotta eikä kertaakaan huollossa tai mitään vikaa ollut.
[/quote]

Sinua on taidettu pissiä silmään huollossa! Jos viet samsungin takuun aikana huoltoon kolme kertaa, saat uuden laitteen. Näin ainakin minulla. 1,5vuoden käytön jälkeen alkoi käynnistelemään itseään uudelleen sillointällöin (ei käytön aikana, vaan ihan vain pöydällä ollessa. Ei käytännössä haitannut mitään kun ei tarvinnut pinkoodia kun käynnistyi, mutta ärsytti kuitenkin) ja vein huoltoon. Ei löydetty vikaa. Puhelin jatkoi itsensä uudelleen käynnistelyä, vein uudestaan huoltoon. Ei löydetty vikaa. Vein kolmannen kerran, ja sain uuden luurin. Hauskintahan tässä oli se, että huollossa ravannut puhelimeni oli juuri poistumassa myynnistä kun ostin sen ja maksoin siitä noin 200e. Tilalle saamani vastaava malli oli siis uudrmpi malli, jonka hinta oli tuolloin 380e kun sen sain. Parempi kamera, uudempi käyttis, enemmän muistia, isompi näyttö, parempi käyttää jne. Nyt 1,5 vuotta ollut käytössä ilman ensimmäistäkään ongelmaa tai huoltokäyntiä. Lattialle tippunut valehtelematta ainakin sata kertaa, enkä muutenkaan ole tätä puhelinta kohdellut kuin kukkaa kämmenellä, mutta siltikään ei ensimmäistäkään naarmua saatu halkeamaa näytössä.
Täältä siis ääni samsungille! :D

Vierailija
71/80 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin lapsille Samsungit ja Itselläni on Sony Xperia Z2, en vaihda ennen kuin on pakko - paras puhelin joka mulla on koskaan ollut! Android on korvaamaton, vedenpitävyys iso plussa :)

Vierailija
72/80 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älkää nyt vitussa ainakaan nokiaa ostako! Ei missään helvetin nimessä. Samsung, sony (esim. Xperia! Loisto puhelin) tai htc. Suosittelen kahta ekaa. Omenan ku lyöt herkästi pöydänkulmaan ni tukehdut siihen lasinsirupilveen. Omenat myös Pieniä, ja musta paska käyttää. Hyi. Ihan ylikalliitaki. Ja tosiaan jokaikisellä teinillä noi. Oksennan

Vierailija
73/80 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 00:06"]No älkää nyt vitussa ainakaan nokiaa ostako! Ei missään helvetin nimessä. Samsung, sony (esim. Xperia! Loisto puhelin) tai htc. Suosittelen kahta ekaa. Omenan ku lyöt herkästi pöydänkulmaan ni tukehdut siihen lasinsirupilveen. Omenat myös Pieniä, ja musta paska käyttää. Hyi. Ihan ylikalliitaki. Ja tosiaan jokaikisellä teinillä noi. Oksennan
[/quote]ja edellinen näköjään just kehui sony xperia z2:sta. Mulla myös nyt z2 sekä samsun s3 ja s4. Hyi nokiat menee heti paskaks ja ihan vammasia käyttää. Mun s3 käynyt pytyssä ja tippunut 3kerroksesta asfaltille. Toimii

Vierailija
74/80 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 21:03"]

No kyllä sitä kapulaa pitää osata myös pitää oikein niin ei hajoa.

[/quote]

Ei se nyt vaan oo hyväksyttävää, että kännykkä hajoo siitä kun se tippuu!

Vierailija
75/80 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 23:59"]Itse ostin lapsille Samsungit ja Itselläni on Sony Xperia Z2, en vaihda ennen kuin on pakko - paras puhelin joka mulla on koskaan ollut! Android on korvaamaton, vedenpitävyys iso plussa :)
[/quote]Jumalauta asia viesti!!

Vierailija
76/80 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 21:08"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 20:59"]

Olen kasvattanut hiriviön...

[/quote]

Tervetuloa klubiin! Onhan ne omenatuotteet ihan hyviä mutta eivät silti hintansa arvoisia. iPadien hintakin on sentään jotenkin siedettävä verrattuna iPhoneen.

Mutta ennen kaikkea tämä jonkun merkin fanitus ja massan mukana kulkeminen. Olisipa se seuraava trendimerkki vaikka Seppälä tai Philips. Yhtä älytön buumi sinänsä mutta ainakin kukkaro kiittäisi.

[/quote]

No miksi te mammat suostutte kustantamaan tuon perseilyn? Pelkäättekö, että teidän pikku prinsessat suuttuu teille vai mikä teitä vaivaa?

Vierailija
77/80 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 22:01"]

[/quote]

Kyseessä ei ole samanlainen kytkykauppa kuin suomalaisissa liikkeissä. Et maksa siis itse puhelinta monissa erissä, vaan sitoudut vain ottamaan tietyltä operaattorilta liittymän 1-2vuodeksi, jolloin maksat liittymästä+netistä 10-20 dollaria kuukaudessa. Et siis maksa itse puhelimesta enempää kuin 'käsiraha' määrää, vaan pelkkä liittymästä sen sopimuksen velvoittavan ajan.

Suomessa maksat kytkyistä joka kuukausi eriä puhelimesta, jonka LISÄKSI tulee liittymä+nettimaksu ja kaikki muu.

[/quote]

Et tasan saa iPhonea mihinkään kympin tai kahden liittymään jenkeissä. AT&T:n halvin liittymä kytky-iPhonelle on 65 taalaa kuussa ja sisältää gigan dataa, kymmenen gigan datakatosta saakin pulittaa jo 140 taalaa kuussa.

Vierailija
78/80 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole iphonea koskaan omistanut, enkä tulekaan omistamaan sen perusteella mitä olen siitä luurista kuullut.
En mitenkään erityisen tarkasti ole seurannut iphonen kehitystä, joten tiedoissani saattaa olla hieman aukkoja, koska nämä on tosiaan vaan iphonen omistajilta kuultuja kokemuksia, mutta korjatkaa toki jos menen ihan metsään jossain asiassa :)
-iphoneen ei saa muistikorttia. Teinit usein haluavat paljon sovelluksia ja pelejä, musiikkia, valokuvia yms puhelimeen, mitkä syövät muistia. Joudut siis ostamaan isomuistisen iphonen ja maksamaan siitä reilusti lisää (iphone 5s 16Gt 549e, 32Gt 649e. 32Gt mikromuistikortit 20,90-33,90e, riippuen merkistä ja nopeudesta. Ja huom, tuolla 30eurolla saat 32gt lisää muistia, iphonessa jo 16gt lisää muistia maksaa 100e).
-iphonessa on huono akku, ja se on hankala ja työläs (mutta ei kuitenkaan mahdoton) vaihtaa uuteen. Myöskään siis puhelimen buuttaus ei onnistu akun irroituksella.
-iphone ei kestä suomen talvea. Tai no kestää, mutta akku kuluu hujauksessa, puhelin jumittaa, hidastelee ja sammuilee kylmänä ja saattaa joutua yli puoli tuntia lämmittelemään huoneen lämmössä ennen kuin taas toimii normaalisti.
-Näyttö menee tosi herkästi rikki. Lisäksi ne iphonet joissa on takakuori lasia, menee myös takakuori herkästi säpäleiksi. Melkein käy sääliksi katsoa kaveria jolla on alle puolen vuoden ikäinen iLuuri jossa on näyttö sirpaleina ja toimiikin siksi heikosti.
-Suurin osa tarvikkeista maksaa iphoneen enemmän kuin muihin merkkeihin.
-Se omenan kuva takakuoressa nostaa hintaa helposti satasella-parilla verrattuna vastaaviin luureihin.

Jotain hyviäkin puolia olen tosin kuullut!
-No mutta iphone on aina iphone.
Eli ei väliä millään vioilla, kunhan on merkkituote.

Vierailija
79/80 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 00:14"]

Itse en ole iphonea koskaan omistanut, enkä tulekaan omistamaan sen perusteella mitä olen siitä luurista kuullut. 

[/quote]

Melkoisesta hevosmiesten tietotoimistosta olet juttusi näemmä kuullut.

Vierailija
80/80 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 00:13"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 22:01"]

[/quote]

[/quote]

Et tasan saa iPhonea mihinkään kympin tai kahden liittymään jenkeissä. AT&T:n halvin liittymä kytky-iPhonelle on 65 taalaa kuussa ja sisältää gigan dataa, kymmenen gigan datakatosta saakin pulittaa jo 140 taalaa kuussa.

[/quote]

Olen kuullut että jenkkilässä datansiirtohinta voi olla erittäinkin hintavaa, eikä siellä ole rajatonta datansiirtoa melkein missään liittymissä, mutta unlimited calls/txt liittymissä voivat olla niinkin vähän kuin sen 10 dollaria kuukaudessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme