Miten pidätte painon hallinnassa??
Pääkysymys tulikin jo otsikossa mutta miten liikutte ja syötte että paino pysyy suht samana? Tai jos on tavoitteena laihduttaa niin miten sitten?
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 07:23"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 20:23"]
Mä olen aina ollut pieniruokainen herkuttelija. Nautin hyvästä ruuasta enkä koskaan vain "tankkaa". Teemme ruuan aina itse, leivon paljon ja meillä on usein ruokavieraita jolloin syödään pitkän kaavan mukaan viinejä unohtamatta. Ja jäätelöä syön joka päivä.
Mutta annoskoot on kohtuulliset, arkisin kaloreita tulee päivässä 600-1300 ja viikonloppuna 1500-1800.
Harrastan hyötyliikuntaa kesäaikaan ja ympäri vuoden kerran viikossa pilatesta, aiemmin kävin salilla mutta se ei sopinut mulle.
16-38v:nä painoin n55kg, siitä eteenpäin kuluneet 17 vuotta olen painanut n 63kg (lihasmassaa tullut lisää)
[/quote]
Miksi miinuksia?
Terveet elämäntavat ja kohtuullisuus on negatiivista vai? Hoikkuus huono juttu? Vai kateus siitä että voin herkutella ja pysyä normaalipainoisena?
[/quote]
600 kalorilla kituuttaminen on kaukana terveellisestä.
Mä olen aina ollut pieniruokainen herkuttelija. Nautin hyvästä ruuasta enkä koskaan vain "tankkaa". Teemme ruuan aina itse, leivon paljon ja meillä on usein ruokavieraita jolloin syödään pitkän kaavan mukaan viinejä unohtamatta. Ja jäätelöä syön joka päivä.
Mutta annoskoot on kohtuulliset, arkisin kaloreita tulee päivässä 600-1300 ja viikonloppuna 1500-1800.
Harrastan hyötyliikuntaa kesäaikaan ja ympäri vuoden kerran viikossa pilatesta, aiemmin kävin salilla mutta se ei sopinut mulle.
16-38v:nä painoin n55kg, siitä eteenpäin kuluneet 17 vuotta olen painanut n 63kg (lihasmassaa tullut lisää)
[/quote]
Miksi miinuksia?
Terveet elämäntavat ja kohtuullisuus on negatiivista vai? Hoikkuus huono juttu? Vai kateus siitä että voin herkutella ja pysyä normaalipainoisena?
[/quote]
Tuolla 600 kalorillako sä sitä lihasmassaa olet kasvattanut? Edes 1800 kcal ei siihen riitä. Arvelen, että aineenvaihduntasi on rikki. Et ehkä itse sitä huomaa, mutta syöt aivan liian vähän ja huonolaatuista ruokaa. Ei siitä kenenkään elimistö tykkää.
[quote author="ExoPol" time="03.03.2015 klo 20:44"]
Viikonloppuisin syön mitä haluan.
[/quote]
Mulla on myös tämä, ja se toimii. Tosi hyvä systeemi. On paljon helpompi skarpata arkena kun tietää että voi sitten viikonloppuna nautiskellakin. Ei tarvitse ajatella että ei enää koskaan saa syödä suklaakakkua tai jäätelöä. Ei sellaista kestäisi.
Syön lounaan ja päivällisen sekä 2-3 välipalaa nälän mukaan. Yleensä ne ovat aamu- ja iltapala. Ei leipää ruuan kanssa, ellei se kuulu olennaisesti ateriaan. Tavalliset annokset ja lounaallakin usein jälkiruoka mukana. Päivällinen tavallista, maukasta täysrasvaista kotiruokaa. Ruoka- ja janojuomana vesi. Suklaata pari kertaa viikossa. Liikunta on tällä hetkellä laiskanpuoleisesti vain hyötyliikuntaa. 165/55.
Viikonloppusin syön mitä sattuu, viikolla säännöllisesti öissä aamupala, välipala, ruokaa kotiin mennessä vielä jotain ruokaa. Juon vettä, poljen töihin yhteensä n.8km ees taas ja käyn salilla 3x viikossa. Paino heittelee 55-58 välillä.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 08:12"]Viikonloppusin syön mitä sattuu, viikolla säännöllisesti öissä aamupala, välipala, ruokaa kotiin mennessä vielä jotain ruokaa. Juon vettä, poljen töihin yhteensä n.8km ees taas ja käyn salilla 3x viikossa. Paino heittelee 55-58 välillä.
[/quote]
siis töissä, ei öissä.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 07:49"]
[/quote]
Miksi miinuksia?
[/quote]
600 kalorilla kituuttaminen on kaukana terveellisestä.
[/quote]
600 kalorin päiviä pidän vain silloin jos olen koko viikonlopun syönyt runsaasti, esim olisi ollut illallisvieraita - syöty vaikka blinejä lisukkeineen, juotu viiniä, herkuteltu triplasuklaakakulla jne. Eli siis 2-4 kuukaudessa mikä ei ole ollenkaan paha, silti noinakin päivinä syön ihan normaalia kotiruokaa annoksen joten millään kitukuurilla en koskaan ole. Saan turvotuksen heti maanantaina pois ja olo on parempi.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 07:51"]
[/quote]
Miksi miinuksia?
[/quote]
Tuolla 600 kalorillako sä sitä lihasmassaa olet kasvattanut? Edes 1800 kcal ei siihen riitä. Arvelen, että aineenvaihduntasi on rikki. Et ehkä itse sitä huomaa, mutta syöt aivan liian vähän ja huonolaatuista ruokaa. Ei siitä kenenkään elimistö tykkää.
[/quote]
Huonolaatuista ruokaa en syö koskaan! Paljon kasviksia, hyvälaatuista lihaa, munia, maitotuotteita, täysjyvätuotteita, juustoja yms. Laadukasta itsetehtyä kotiruokaa.
Lihasmassaa ei kaloreilla kasvateta vaan treenaamisella:) Ja pärjään oikein hyvin esim 1500 kalorilla myös treenipäivät (pilatesta, ennen salitreeniä). Sen 8 kiloa lihasmassaa kasvatin kyllä talonrakennusprojektissa kun kannoin 1800 kpl 19kg painavaa harkkoa 30 m ylämäkeen. Eli ihan fyysisellä työllä, koskaan en ole ollut niin lihaksikas kuin silloin mutta sitä on helppo ylläpitää.
Kaikki eivät vaan tarvitse mättöä tai tuhansia kaloreita pysyäkseen toimintakunnossa:D Mun aineenvaihdunta on erinomainen, veriarvot huippuhyvät jne. Jos 1800 kaloria lihottaa mua niin miksi ihmeessä söisin niin paljon?
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 20:26"]
Juoksen 3-4x viikossa 8-10 km, vältän herkuttelua. Yritän pitää annoskoot kohtuullisina ja katson mitä syön :)
[/quote]
Tuo onkin hyvä keino hallita painoa, sen verran energiaa kuluu noilla lenkeillä. Saa syödä normaalia ruokaa ja hyviä annoksia mutta herkutella ei silti voi ainakaan usein. Tämä mullakin tavoitteena jahka kelit paranee.
Elämäntavat! Kroppa toteuttaa tasapainoa ylllättävillä tavoilla kun tasapainoinen ruokavalio on kestänyt tarpeeksi kauam. Nykyään jos yhtenä päivänä herkuttelen, seuraavana päivänä kroppani tarvitsee vähemmän ravintoa, joten syön automaattisesti vähemmän koska ei ole nälkä!
Juoksen 3-4x viikossa 8-10 km, vältän herkuttelua. Yritän pitää annoskoot kohtuullisina ja katson mitä syön :)
Annoskoon rajaaminen! Oikeasti. Hyvin usea syö yksinkertaisesti enemmän kuin on tarve. Toki tähän lisäksi syödään itsetehtyä ruokaa, kasvisruokaa 1-3 päivää viikossa. Muttei hirveästi edes mieti että onko ruoka riittävän kevyttä, kun sitä syö sopivan määrän. Sitten voi lisätä kasviksia lisäksi, ettei tarvitse kokonaan mahaansa täyttää sillä pääruoalla. Väktän jatkuvaa herkuttelua, mutten koe elämää täyskieltäytymisen kanssa miksikään. Eli silloin tällöin saa herkutella. Päälle kuntoilen jonkin verran. Käyn vaunulenkillä lapsen kanssa ja teen lihaskuntoa iltaisin. Näitä en niinkään tee painon takia, vaan kunnon ylläpitämiseksi, mutta on niilläkin oma vaikutuksensa siihen.
No itse olen vasta laihduttanut tähän ja nyt se painon hallinta on varsinaisesti vasta alkamassa. Laihduin lopettamalla kaiken ylimääräisen napostelun ja syömällä vain syömiselle varattuna aikana (pienensin annoskoot normaaleiksi, lopetin turhan santsaamisen). Myös sokerit ja valkoisen viljan jätin arkena pois. Viikonloppuisin syön mitä haluan.
Liikkumaan aloin kävelylenkeillä, en jaksanut juosta yhtään, sitten lisäsin juoksun (lampunväli kerrallaan) ja nykyään juoksen 4-8km/3-5krt vko (se vaihtelee vielä, koska peruskunto ei ole vielä niin hirveän hyvä). Ja tänään kävin salilla ensimmäistä kertaa rehkimässä, nyt on aika panostaa myös lihaskuntoon.
Oikeastaan itselläni tämän kaiken teki vain päätös elämänmuutoksesta. Halusin laihtua, päätin laihtua ja siinä mietin miten sen olen valmis tekemään. Yksikään juoksulenkki tai syömätön mättö ei ole minulle uhraus, vaan uuden elämän hieno lisä. Siitä se lähti ja tässä ollaan. Elokuussa painoin 80kg ja viime perjantaina 59,5kg..=)
Alkaa itseänikin jo hävettämään tämä hehkuttaminen tästä liikkumisesta ja laihtumisesta ja uudesta elämästä..En vaan oikein itsekään vielä voi uskoa tätä kaikkea, siksi tulee hehkutettua vähän liiaksikin..sori..=)
[quote author="ExoPol" time="03.03.2015 klo 20:44"]No itse olen vasta laihduttanut tähän ja nyt se painon hallinta on varsinaisesti vasta alkamassa. Laihduin lopettamalla kaiken ylimääräisen napostelun ja syömällä vain syömiselle varattuna aikana (pienensin annoskoot normaaleiksi, lopetin turhan santsaamisen). Myös sokerit ja valkoisen viljan jätin arkena pois. Viikonloppuisin syön mitä haluan.
Liikkumaan aloin kävelylenkeillä, en jaksanut juosta yhtään, sitten lisäsin juoksun (lampunväli kerrallaan) ja nykyään juoksen 4-8km/3-5krt vko (se vaihtelee vielä, koska peruskunto ei ole vielä niin hirveän hyvä). Ja tänään kävin salilla ensimmäistä kertaa rehkimässä, nyt on aika panostaa myös lihaskuntoon.
Oikeastaan itselläni tämän kaiken teki vain päätös elämänmuutoksesta. Halusin laihtua, päätin laihtua ja siinä mietin miten sen olen valmis tekemään. Yksikään juoksulenkki tai syömätön mättö ei ole minulle uhraus, vaan uuden elämän hieno lisä. Siitä se lähti ja tässä ollaan. Elokuussa painoin 80kg ja viime perjantaina 59,5kg..=)
Alkaa itseänikin jo hävettämään tämä hehkuttaminen tästä liikkumisesta ja laihtumisesta ja uudesta elämästä..En vaan oikein itsekään vielä voi uskoa tätä kaikkea, siksi tulee hehkutettua vähän liiaksikin..sori..=)
[/quote]
Vautsi!! Olet loistava esimerkki siitä kuinka haluamansa voi saavuttaa!! Paljon tsemppiä sulle <3
Minulle luonnostaan istuvat elämäntavat ovat aina pitäneet painoni normaalipainossa, en ole ikinä asiaan kiinnittänyt huomiota. Syön vain 3 kertaa päiväsäs ilman välipaloja, tai melkeinpä 2 koska aamupala on usein vain keksi ja kahvia. Herkkuja syön lähes päivittäin mutta vain aterian jälkiruokana, jolloin määrä on pieni kun ei täyteen vatsaan jaksa paljoa syödä. Juon vain vettä janooni, en limsoja tai mehuja.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 20:26"]Elämäntavat! Kroppa toteuttaa tasapainoa ylllättävillä tavoilla kun tasapainoinen ruokavalio on kestänyt tarpeeksi kauam. Nykyään jos yhtenä päivänä herkuttelen, seuraavana päivänä kroppani tarvitsee vähemmän ravintoa, joten syön automaattisesti vähemmän koska ei ole nälkä!
[/quote]
Mulla täysin sama. Ainut liikunta mitä harrastan on lenkkeily koiran kanssa. Samassa painossa olen ollut teinistä asti.
Tuntuu, että tää bodi jotenkin automaattisesti säätelee syömisiään. Syön sen mukaan mitä tunnun tarvitsevan. En syö ähkyksi, tai jos joskus syönkin, niin seuraavalla kerralla vastaavasti vähemmän. Painoni vaihtelee kolmen kilon haarukassa, eli aika hyvin se tuntuu pysyvän kohdillaan tällä perstuntuma-metodillani. Syön kuusi kertaa päivässä ja hyvin kasvisvoittoisesti. Olen terve ja hoikka. Mulle tämmöinen sopii.
[/quote]
Miksi miinuksia?