Miten tukea lasta äidinkielessä?
Lapsi alakouluikäinen. Muut aineet (matikka, enkku, ymppä, yhteiskuntaoppi ym) sujuvat hyvin, numerot olleet 7-9. Mutta äidinkieli ei ota onnistuakseen.
Lukihäiriötä ei ole. Kokeista tulee 5-6, ja pelkään, että huono luetunymmärtäminen ym alkaa pian vaikeuttaa muitakin aineita.
Miten voisin siis lasta tukea? Lukee noin 1 kirjan viikossa. Meillä on myös Oppi&Ilo sarjan tuotteita, mutta eivät ole ilmeisesti auttaneet. Onko jollain hyviä vinkkejä? Pitääkö tässä harkita tukiopettajan hankkimista?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä asioita nämä kokeet mahtavat testata? Kielioppia, kielenhuoltoa, kirjallisuuskäsitteitä, lukutaitoa, kirjoittamista?
Jos tosiaan kyse on heikosta lukutaidosta, ei silloin yleensä suju bilsa tai ussakaan.
T. Äikänope
Viimeisin koe, josta tuli 5, oli luetunymmärtämisen koe.
Bilsa sujuu, kun luetaan koealueet aina yhdessä. Useana iltana harjoitellaan. Mutta äidinkieli, kaikesta harjoittelusta huolimatta, jää nyt selvästi jälkeen.
Miten voisin kotona tätä parhaiten tukea? Minä kun haluan auttaa, ja minulla on aikaa ja resursseja tähänkin.
Eli kuullun ymmärtäminen ok? Mutta luetun ei?
Mulla on tuttavapiirissä yksi äiti ja nuori aikuinen, joka esim kirjoitti ylioppilaskirjoituksissa biologian siten, että äiti luki ääneen hänelle kaikki kirjat (nauhoitti) ja hän kuunteli niitä (kirja auki, kuvien ja diagrammien takia) toistona hyvin monta kertaa.
Mutta kyllä hänellä ihan joku diagnoosikin on, ja opiskeli hopsin mukaan peruskoulun (eli henkilökohtaisen mukautetun opetussuunnitelman ) - ap, minun mielestäni sinun pitää nyt näyttää tiikerin kyntesi ja vaatia koululta palvelua ja tukea siinä, että löytyy oikea diagnoosi ja tieto siitä miten tukea parhaiten lapsesi oppimista.
Älä tee tästä lapselle mörköä!
Hän kuulostaa mun mieheltä. Jonkun sortin dysleksia.
Ensinnäkin tuo ääneen lukeminen; se on sellaista mekaanista papattamista. Tukee varmasti sitä mekaanista taitoa ja auttaa hahmottamaan toistojen kautta yhdyssanoja, lauserakenteita, oikeinkirjoitusta, geminaattoja jne
Mutta voisit kokeilla myös kuuntelemista: lue ääneen jotain (itselläsi varmaan paras taju, pitääkö aloittaa sana kerrallaan vaiko esim lause (ja sen jälkeen koko virke) - ja laita hänet kirjoittamaan lukemasi.
Toisaalta kaikkein tärkeintä yläluokkien kannalta on varmaan ymmärtäminen, se että tajuaa mitä lukemasi piti sisällään. Ehkä tätä voisi vahvistaa sillä
Mä panostaisin tuohon ymmärtämiseen: lue sama juttu minkä hän ja sitten keskustelettentuosta sisällöstä, mitä hän siitä sai kiinni.
Tsemppiä. Lukeminen ei ole "maailman tärkein asia" mutta se on kyllä asia minkä heikkous helposti saa lapsen tuntemaan itsensä tyhmäksi :(
Ai niin, ja mun mies lopetti koulut peruskoulun käyntiin mutta on nyt 'johtotehtävissä' yhdessä firmassa, eli "kannusta, kannusta, kannusta".