Miten tukea lasta äidinkielessä?
Lapsi alakouluikäinen. Muut aineet (matikka, enkku, ymppä, yhteiskuntaoppi ym) sujuvat hyvin, numerot olleet 7-9. Mutta äidinkieli ei ota onnistuakseen.
Lukihäiriötä ei ole. Kokeista tulee 5-6, ja pelkään, että huono luetunymmärtäminen ym alkaa pian vaikeuttaa muitakin aineita.
Miten voisin siis lasta tukea? Lukee noin 1 kirjan viikossa. Meillä on myös Oppi&Ilo sarjan tuotteita, mutta eivät ole ilmeisesti auttaneet. Onko jollain hyviä vinkkejä? Pitääkö tässä harkita tukiopettajan hankkimista?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Etsikää luettavaa lasta kiinnostavista aiheista.
Olen ihan tosissani yrittänyt. On kahlattu kirjasto läpi, olen antanut lukea pelkkiä sarjakuviakin, jos vain suostuu lukemaan. Vähälle jää, mutta ei oikein voi pakottaakaan.
Palkitsemista. Lapsi saa jotain luettuaan sulle kirjan ääneen. Ääneen lukeminen kehittää, vaikka sitä kuinka nykyään parjataan koulussa.
Tykkäisikö lapsi jos lukisitte yhdessä kirjaa? Ajattelin että jos se ei yksin ole mieleistä niin pääsisi alkuun edes kuuntelemalla kun sinä luet. Tosin kirja viikossa on mun mielestä ihan ok tahti.
Vierailija kirjoitti:
Palkitsemista. Lapsi saa jotain luettuaan sulle kirjan ääneen. Ääneen lukeminen kehittää, vaikka sitä kuinka nykyään parjataan koulussa.
Olen kokeillut, mutta pistän uudestaan toteutukseen. Silloin luki edes jotain.
Muita ehdotuksia?
Vierailija kirjoitti:
Tykkäisikö lapsi jos lukisitte yhdessä kirjaa? Ajattelin että jos se ei yksin ole mieleistä niin pääsisi alkuun edes kuuntelemalla kun sinä luet. Tosin kirja viikossa on mun mielestä ihan ok tahti.
Minustakin lukee sentään ihan kohtuullisesti. Jotenkin vain mikään ei jää mieleen. Luetunymmärtäminen todella heikkoa, yhdyssanoja ei osaa... Pitääkö hankkia nuoremmille tarkoitettuja kirjoja?
Ei kai noin pienen tarvitse itse lukea enempää kuin kirja viikossa jos ei kiinnosta. Kaikessa ei tarvitse olla hyvä. Lue lapselle kirjoja, älä pakota lasta lukemaan.
Luitko ap lapselle silloin kun hän oli pieni. Jotta hän olisi päässyt kiinni tarinoihin ja innostunut itsekin lukemaan.
Jos muut aineet, jopa matikka sujuu, niin kyllä lopulta kannattaa jotain tukiopetusta hankkia.
Matematiikkakin vaatii lukutaitoa ja ennenkaikkea luetun ymmärtämistä, kun tulee vaativampia tehtäviä.
Voisit myös lukea hänelle jotain, vaikka jokun viisi riviä, ja kysyä sitten lapselta, vaikka että mitä tässä tarkoitetaan, jos on vaikka outoja sanoja,
Ehkä näin lapsi alkaisi miettiä mitä tekstin sisältöäkin silloin. Käykää kirjastossa, ja sieltä helppotajuisia ja lyhyitä ja selkeitä kirjoja lainaksi.
Niitä on ihan sillä nimekkeellä hyllyissä että Helppotajuiset kirjat, ja kstossa neuvovat kyllä.
Juuri he tekevät töitä sen eteen, että lapset alkaisivat lukea ja lukutaito kehittyisi.
Lukemisessa pitäisi olla hyvä. Jos lukeminen ei yläkoulun alussa suju, se haittaa tai jopa estää oppimisen suurimmassa osassa oppiaineista!
Ottakaa luettavaksi jotain "isojen poikien" kirjoja. Esimerkiksi lyhyitä kauhunovelleja sisältävät kirjat ovat oivallisia lukutaidon kehittämiseen. Liian nössöjä kirjoja ei kukaan jaksa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai noin pienen tarvitse itse lukea enempää kuin kirja viikossa jos ei kiinnosta. Kaikessa ei tarvitse olla hyvä. Lue lapselle kirjoja, älä pakota lasta lukemaan.
Tarkennuksena, että kyseessä on siis alakoululaisten tasoiset kirjat, niissähän saattaa olla noin 50 sivua ja sarjakuvia mukana.
Luen lapselle kyllä. Sen verran mitä suostuu kuuntelemaan. Satukirjoja ymmärtää, mutta esim Harry Potterista (minkä ajattelin olevan sopivan jännittävä) ei oikein ymmärtänyt mitään.
Ja minulla on halua ja resursseja auttaa. Kun vain tietäisin konstit!
Vierailija kirjoitti:
Luitko ap lapselle silloin kun hän oli pieni. Jotta hän olisi päässyt kiinni tarinoihin ja innostunut itsekin lukemaan.
Jos muut aineet, jopa matikka sujuu, niin kyllä lopulta kannattaa jotain tukiopetusta hankkia.
Matematiikkakin vaatii lukutaitoa ja ennenkaikkea luetun ymmärtämistä, kun tulee vaativampia tehtäviä.
Voisit myös lukea hänelle jotain, vaikka jokun viisi riviä, ja kysyä sitten lapselta, vaikka että mitä tässä tarkoitetaan, jos on vaikka outoja sanoja,
Ehkä näin lapsi alkaisi miettiä mitä tekstin sisältöäkin silloin. Käykää kirjastossa, ja sieltä helppotajuisia ja lyhyitä ja selkeitä kirjoja lainaksi.
Niitä on ihan sillä nimekkeellä hyllyissä että Helppotajuiset kirjat, ja kstossa neuvovat kyllä.
Juuri he tekevät töitä sen eteen, että lapset alkaisivat lukea ja lukutaito kehittyisi.
Luettiin joka päivä, kun lapsi oli pieni. Varsinkin runomuotoiset kirjat lapsi muisti hyvin ulkoakin.
Sarjakuvia on luettu yhdessä ja käyty läpi mitä missäkin tapahtuu.
Matematiikka ja englanti ovat lapsen vahvimmat aineet. Mutta juuri tätä pelkään, että jos äidinkieli laahaa kauheasti perässä, alkaa näissäkin aineissa vaikeudet.
Vierailija kirjoitti:
Lukemisessa pitäisi olla hyvä. Jos lukeminen ei yläkoulun alussa suju, se haittaa tai jopa estää oppimisen suurimmassa osassa oppiaineista!
Ottakaa luettavaksi jotain "isojen poikien" kirjoja. Esimerkiksi lyhyitä kauhunovelleja sisältävät kirjat ovat oivallisia lukutaidon kehittämiseen. Liian nössöjä kirjoja ei kukaan jaksa lukea.
Kysyn tällaista seuraavan kerran, kun käymme kirjastossa. Kiitos vinkistä.
Voisiko kyseessä olla lukihäiriö?
Tukiopetus. Paljon lukemista. Jos lapsi ei suostu lukemaan, niin sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko kyseessä olla lukihäiriö?
Käytiin testeissä noin vuosi sitten eikä mitään lukihäiriöön viittaavaa löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Tukiopetus. Paljon lukemista. Jos lapsi ei suostu lukemaan, niin sitten ei.
Koulussa tukiopetus on hyvin niukkaa. Olenkin miettinyt yksityisen tukiopettajan palkkaamista, jos muu ei auta.
Mietin vain tietääkö joku jotain aineistoa, kortteja, mitä tahansa, millä voisi alakoululaista tukea ennen kuin tartun tähän oljenkorteen.
Kannusta häntä niissä aineissa, missä hän on hyvä. Niillä hän tulee elämäntyönsä tekemään.
Minulla on lukihäiriö, ja minua kannustettiin ainoastaan siinä lukemisessa. Näinollen minulle kehittyi identiteetti, joka pohjautuu sille, että olen huono lukemaan. Tiedän kyllä, että olen myös hyvä matematiikassa, mutta ...
t. FM
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai noin pienen tarvitse itse lukea enempää kuin kirja viikossa jos ei kiinnosta. Kaikessa ei tarvitse olla hyvä. Lue lapselle kirjoja, älä pakota lasta lukemaan.
Tarkennuksena, että kyseessä on siis alakoululaisten tasoiset kirjat, niissähän saattaa olla noin 50 sivua ja sarjakuvia mukana.
Luen lapselle kyllä. Sen verran mitä suostuu kuuntelemaan. Satukirjoja ymmärtää, mutta esim Harry Potterista (minkä ajattelin olevan sopivan jännittävä) ei oikein ymmärtänyt mitään.
Ja minulla on halua ja resursseja auttaa. Kun vain tietäisin konstit!
Luin alakoulussa jotain 2000 sivua viikossa ja aikuisten kirjoja jo neljännestä luokasta eteenpäin. Tämä lukihäiriöstä huolimatta. Jos ei ymmärrä Harry Pottereita, löytyy aivoista varmasti jotain häikkää. Lukihäiriön lisäksi voi olla pulmia myös ymmärtämisessä. Heikko sanavarasto toki haittaa myös. Se korjaantuu lukemalla, mutta ymmärtämisen pulmiin pitää saada ihan oikeaa kuntoutusta. Ymmärtämisen pulmat ennakoivat suuria vaikeuksia yläkoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Kannusta häntä niissä aineissa, missä hän on hyvä. Niillä hän tulee elämäntyönsä tekemään.
Minulla on lukihäiriö, ja minua kannustettiin ainoastaan siinä lukemisessa. Näinollen minulle kehittyi identiteetti, joka pohjautuu sille, että olen huono lukemaan. Tiedän kyllä, että olen myös hyvä matematiikassa, mutta ...
t. FM
Näin olen yrittänyt tehdä. Toki nyt on huomio jonkin verran kiinnittynyt lukemiseen, mutta johtuu osittain siitä, että lapsi sai viime kokeesta 5, ja se harmitti lasta itseäänkin.
Olet kyllä oikeassa, että täytyy enemmän keskittyä vahvuuksiin myös.
Aku Ankkoja ja äänikirjoja.
Niillä meillä meni, tuntikaupalla per päivä, tuonikäisenä. Lisäksi sitten vielä peruskirjoja.
Etsikää luettavaa lasta kiinnostavista aiheista.