Polvikierukan kuluma, paraneeko levolla?
Magneettikuvassa paljastui, että polvikivun syy on polvikierukan rikkoutuminen ja syynä on kuluma. Lääkärin mukaan tämä voisi korjaantua levossa niin että tähystystä ei tarvitsisi tehdä. Onko kenelläkään kokemusta tästä? Ja jos on niin miten pitkä lepo on tuottanut tulosta? Kiitos jos joku ehtii vastata!
Kommentit (41)
Minulla parantui levolla. Söin samalla Glukosamiinia ja Leaderin Vahvaa piimaata. Aika hyvä on kolmen kuukauden jälkeen .
olet ymmärtänyt nyt jotain väärin. Polvikierukan repeämä, polven kuluma eivät korjaannu levolla.
Nythän oli juuri suuri tutkimus, jonka mukaan kuluman aiheuttamaa kierukkavammaa ei kannata leikata, vaan oikeanlainen fysioterapia (oikeat lihakset kuntoon) on parempi vaihtoehto.
Kierukan korjaaminen / osapoisto on sikäli ikävää, että se vauhdittaa polven kulumaa.
Vaihda lääkäriä, olet saanut väärät ohjeet. Kierukkavammat eivät siis korjaudu levolla, ei myöskään kuluma. Lihaksisto kuntoon ja kaikki mahdollinen ylipaino pois.
Tiedän tämän tutkimuksen; siitä mainitsi myös ortopedini. Ongelmani on nyt vain siinä, että polveni ei toistaiseksi kestä mitään kuntoutuksen tapaistakaan. Eli polvi pitäisi nyt ensin saada levolla "kuntoon" ja sitten muu lihaksisto kuntoon. Ylipainoa ei ole. Mietin vain, että onko ylipäätään mahdollista saada kivut pois ilman tähystystä. Sinä joka olet syönyt piimaata yms; oliko polvesi aluksi miten kipeä / jouduitko kävelemään kepeillä/ kestikö polvesi liikuntaa? Vai olitko alkuun vain tekemättä mitään? Kiitos jos jaksat vielä vastata!
moikka..Olen 33v, ja Hyvinkin liikunnallinen nainen, minulla myöskin muutamien kuukausien kovaan polvikipuun löytyi vihdoin syy polvennivel, ja kierrukka kuluma vasemmassa polvessa.Röntgen ei näyttänyt vikoja, mutta magneetista selvisi, siksi sainkin kaikenlaisia ohjeita ja lääkkeitä,ortoosia,ja kävelykeppiä,kortisooni piikinkin, ennen kuin magneettiin pääsin. Minulle hoito on nyt juuri tuon heikenneen reisilihaksen vahvistaminen. Käyn fysioterapiassa,uimassa,kuntosalilla,pyöräilemässä ja uimassa, Jotta nivel saa liikettä, kun liike kuulemma sitä niveltä voitelee, ja itse asiassa parissa viikossa jo tuntui paremmalta, viellä pariviikkoa sitten en pystynyt seisomaan paikoillaan edes, kun hetken ja piti jo heilauttaa jalkaa, ja kivut hirveät.Nyt saa opetella uudestaan kävelemään, kun kävely muistuttaa kananpojat menolta.Portaissa alaspäin meneminen on viellä hankalaa, mutta uskon kun vahvistuu lihas, ja nivel liikkuvuus paranee sujuu sekin paremmin. Täysin kivutonta hommaahan tämä ei viellä ole, mutta paremmin mennyt, kun viellä kk, sitten ,kun viellä lepottelin enemmän polvea kivun takia. Alkaa polvilumpiokin asettumaan omalle paikalleen, kun lihasta tukemassa.Mulla menossa siis nyt 3kuukautta pahimmasta, ja takana 1kk, tehokasta treeniä. Periksi ei anneta, ja onneksi löytyy itseltä tätä tahdonvoimaa saada polvi siihen jamaan, että pääsee töihin, ja kävelyn normaaliksi, pyöräily on helpompaa tällä hetkellä, kun kävely..;)
No me olemme sitten suunnilleen samassa jamassa. Olen aloittanut reilu viikko sitten fysioterapian ja päivittäin olen niitä pieniä liikkeitä tehnyt. Välillä pakko pitää välipäivä kun kipu saattaa olla melkoinen. Minullakin kävely on hankalaa ja melko nopsaan myös kipeyttää jalan. Kuntosalille toivon pääseväni lähipäivinä; lähinnä siis polkemaan kuntopyörää. Tsemppiä, aika hidasta tämä tuntuu olevan!
Mulla on leikattu kierukat molemmista polvista. Aivan mahtavaa on. Pystyn urheileen ja tekeen fyysistä työtä. Eikä oo kipuja. Vittu ne millään jumpalla parannu.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 16:19"]
Lääkärin mukaan nykyään polvikierukan repeytymiä hoidetaan levolla. Siis silloin kun kierukan repeytymä johtuu kulumasta. Turhia polvileikkauksia/tähystyksiä tehdään kuulemma paljon.
ap
[/quote]
Näissä polvileikkauksissahan myös säästetään rahaa, kun jätetään tekemättä. P
ikkuhaitta paperilla, ei invalidisoi ja töihinkin pystyy ja seuraukset eli kulumat ja kivut tulee vasta vuosikausien päästä. Yhden läheisen taistelua seurasin vierestä. Julkisella oltiin sitä mieltä, että ei tarvi leikata, ei siellä mitään ole ja yksityisellä oltiin samoista kuvista sitä mieltä, että ehdottomasti pitää korjata. Eikä yksityinen rahallisesti hyötynyt kuin käynnin verran, vaan kirjoitti julkiselle sitten lähetteen.
Jep. Minä olen kaksi kertaa jo käynyt yksityisellä ortopedillä ja molemmilta sama vastaus: tähystys vain siinä tapauksessa että on lukko-oireita tai kovat kivut. Tutkimusten mukaan fysioterapialla saavutetaan sama hyöty kuin tähystyksellä. Kiinnostaisi vain tietää miten pitkään tällaisessa kuntoutuksessa menee.
Kyllä mulla parissa kuukaudessa helpotti levolla. Harmi vaan että halusin liikkua jatkossakin ja kipu palasi.
Menitkö sitten kivun palatessa tähystykseen?
ap
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 11:18"]Menitkö sitten kivun palatessa tähystykseen?
ap
[/quote]
Tähystys tehtiin vihdoin kun reilun vuoden ravasin valittamassa :)
Auttoiko tähystys sinulla ja oliko se toimenpiteenä siedettävä?
t ap
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 11:24"]
Auttoiko tähystys sinulla ja oliko se toimenpiteenä siedettävä?
t ap
[/quote]
Auttoi. Kierukassa oli siis repeytymiä jotka ns siistittiin, siitä poistettiin noin 1/3. Pieni operaatiohan tuo oli, samana iltana kotiin ja pari päivää meni keppien kanssa, vaikka luulen kyllä että ilmankin olisin pärjännyt. Puudutustahan mä pelkäsin etukäteen hirveästi mutta selvisin siitäkin, sain seurata leikkausta vaikka en siitä mitään ymmärtänytkään. Ei valittamista miltään osin siis.
Onko muilla kokemuksia? Onko kenelläkään parantunut levolla?