Yök, todella huono olo sokerirasituksesta :(
Kävin ekan kerran sokerirasituksessa kun odotin esikoista.
Ei tullut pahaa oloa, vaikka radi todettiin. (1h arvo oli vissiin 10, 1 kun sais olla 10).
Toisessa raskaudessa jouduin rasitukseen viikoilla 12 ja 26 (tai jtn sinnepäin).
Ei pahaa oloa, ei radia.
Nyt olen rv26+2, ja toista kertaa rasituksessa. Aiempi nega alkuraskaudessa, mutta silloinkin tuli hvin paha olo.
Nyt on kulunu puoli tuntia litkun juomisesta ja seuraavat 90min taitaa kulua oksennusta pidätellen :(
Onneksi pääsi pieneen lepohuoneeseen yksin makoilemaan eikä tartte istua odotushuoneessa...
Kommentit (18)
Itsekin jouduin 12 vuotta sitten. Huono olo ja se väsymys, hyi. Odotushuoneessa nuokuin. Kiva oli lähteä töihin aspaan se jälkeen. Ei auttanut suolaisen syöminen, veden juonti, ei mikään. Meinasin nukahtaa pystyyn.
Tsemppiä sinulle.
Eikö sulle nyt kuitenkin ole tärkeintä vauvan terveys ja hyvinvointi?
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:00"]Eikö sulle nyt kuitenkin ole tärkeintä vauvan terveys ja hyvinvointi?
[/quote] Ei, siksi vedän röökiä, viinaa ja Hese-ruokia päivittäin enkä edes katso vihannaksia tai vitamiineja.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:32"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:00"]Eikö sulle nyt kuitenkin ole tärkeintä vauvan terveys ja hyvinvointi?
[/quote] Ei, siksi vedän röökiä, viinaa ja Hese-ruokia päivittäin enkä edes katso vihannaksia tai vitamiineja.
[/quote]
Ja rauhottavia, jottei vauva potkis niin kovaa!
Mullekin tehtiin aikoinaan. Tsemppasin melkein loppuun asti ja sitten en enää mahtanut mitään. Oksensin. Hoitaja tuli ja syytti, että olin pilannut koko tutkimuksen ja oli äkäinen. Siitä jäi tosi ikävä fiilis. Ikään kuin olisin tahallani pilannut sen.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:34"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:32"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:00"]Eikö sulle nyt kuitenkin ole tärkeintä vauvan terveys ja hyvinvointi?
[/quote]
Ja rauhottavia, jottei vauva potkis niin kovaa!
[/quote] Totta hitossa, se nyt on niin itsestäänselvää että jäi sanomatta =D
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:37"]Mullekin tehtiin aikoinaan. Tsemppasin melkein loppuun asti ja sitten en enää mahtanut mitään. Oksensin. Hoitaja tuli ja syytti, että olin pilannut koko tutkimuksen ja oli äkäinen. Siitä jäi tosi ikävä fiilis. Ikään kuin olisin tahallani pilannut sen.
[/quote] Mä oksensin viime kerralla 5min ennen viimeistä verikoetta.. hiukan otti päähän, onneksi hoitsut oli sitä mieltä ettei pilannut testiä eilä tarvinnut uusia sitä.
Mulla meinas tulla oksennus saman tien, kun sain mukin juotua tyhjäksi. Jäi pitkäksi aikaa todella epämiellyttävä tunne kurkkuun ja vedet vaan valui silmistä :D. Ja hyi kuinka paha maku suuhun jäi! Oksennusta ei onneksi tullut, mutta valitettavasti sen rad-diagnoosin sain korkealla paastoarvolla (5,8). Huomisen jälkeen on viikko kotiseurantaa takana ja sitten katsellaan lyödäänkö saman tien insuliinit (neuvolassa vähän näin meinasi). Yksi raja-arvo ja yhden kerran ylittynyt desimaalilla... Voisin melkein väittää mittarivirheeksikin, sikäli tänään aamupalan jälkeen mittasin kahteen kertaan ja arvot olivat 5,8 ja 6,5 eli ihan pienestä heitosta ei edes ole kyse :D.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:55"]Mulla meinas tulla oksennus saman tien, kun sain mukin juotua tyhjäksi. Jäi pitkäksi aikaa todella epämiellyttävä tunne kurkkuun ja vedet vaan valui silmistä :D. Ja hyi kuinka paha maku suuhun jäi! Oksennusta ei onneksi tullut, mutta valitettavasti sen rad-diagnoosin sain korkealla paastoarvolla (5,8). Huomisen jälkeen on viikko kotiseurantaa takana ja sitten katsellaan lyödäänkö saman tien insuliinit (neuvolassa vähän näin meinasi). Yksi raja-arvo ja yhden kerran ylittynyt desimaalilla... Voisin melkein väittää mittarivirheeksikin, sikäli tänään aamupalan jälkeen mittasin kahteen kertaan ja arvot olivat 5,8 ja 6,5 eli ihan pienestä heitosta ei edes ole kyse :D.
[/quote] Sormista kun mittaa voi olla ihan sormesta kiinni millaisen lukeman saa =D Samaan aikaan otetut vaikka vasemmasta pikkurillistä ja oikeasta keskarista voi antaa ihan eri arvoy :)
Mistä toi huono olo johtuu, onko tietoa? Mulle tehty 3 kertaa ja mä en saa mitään sivuoireita, mutta siitä huolimatta joudun nyt kerran kuussa mittaamaan verensokerin, koska 2h paastoarvo oli siinä rajalla. Se litkukin oli ihan hyvää vaikka en normaalisti ole makean perään
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:58"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:55"]Mulla meinas tulla oksennus saman tien, kun sain mukin juotua tyhjäksi. Jäi pitkäksi aikaa todella epämiellyttävä tunne kurkkuun ja vedet vaan valui silmistä :D. Ja hyi kuinka paha maku suuhun jäi! Oksennusta ei onneksi tullut, mutta valitettavasti sen rad-diagnoosin sain korkealla paastoarvolla (5,8). Huomisen jälkeen on viikko kotiseurantaa takana ja sitten katsellaan lyödäänkö saman tien insuliinit (neuvolassa vähän näin meinasi). Yksi raja-arvo ja yhden kerran ylittynyt desimaalilla... Voisin melkein väittää mittarivirheeksikin, sikäli tänään aamupalan jälkeen mittasin kahteen kertaan ja arvot olivat 5,8 ja 6,5 eli ihan pienestä heitosta ei edes ole kyse :D. [/quote] Sormista kun mittaa voi olla ihan sormesta kiinni millaisen lukeman saa =D Samaan aikaan otetut vaikka vasemmasta pikkurillistä ja oikeasta keskarista voi antaa ihan eri arvoy :)
[/quote]
Oli kyseessä sama sormi, mutta eri reikä :D. Samasta reiästä kun ei saisi uudelleen enää mitata, en muista miksi.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:58"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:55"]Mulla meinas tulla oksennus saman tien, kun sain mukin juotua tyhjäksi. Jäi pitkäksi aikaa todella epämiellyttävä tunne kurkkuun ja vedet vaan valui silmistä :D. Ja hyi kuinka paha maku suuhun jäi! Oksennusta ei onneksi tullut, mutta valitettavasti sen rad-diagnoosin sain korkealla paastoarvolla (5,8). Huomisen jälkeen on viikko kotiseurantaa takana ja sitten katsellaan lyödäänkö saman tien insuliinit (neuvolassa vähän näin meinasi). Yksi raja-arvo ja yhden kerran ylittynyt desimaalilla... Voisin melkein väittää mittarivirheeksikin, sikäli tänään aamupalan jälkeen mittasin kahteen kertaan ja arvot olivat 5,8 ja 6,5 eli ihan pienestä heitosta ei edes ole kyse :D. [/quote] Sormista kun mittaa voi olla ihan sormesta kiinni millaisen lukeman saa =D Samaan aikaan otetut vaikka vasemmasta pikkurillistä ja oikeasta keskarista voi antaa ihan eri arvoy :)
[/quote]
Oli kyseessä sama sormi, mutta eri reikä :D. Samasta reiästä kun ei saisi uudelleen enää mitata, en muista miksi.
[/quote] Johtuisko jotenkin siitä että kroppaa alkaa paikkaamaan reikää ja ne koagulointiaineet vääristää tulosta?
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:37"]Mullekin tehtiin aikoinaan. Tsemppasin melkein loppuun asti ja sitten en enää mahtanut mitään. Oksensin. Hoitaja tuli ja syytti, että olin pilannut koko tutkimuksen ja oli äkäinen. Siitä jäi tosi ikävä fiilis. Ikään kuin olisin tahallani pilannut sen.
[/quote]
Kuulostaa hieman liioitellulta. Itse olen töissä labrassa ja teen jatkuvasti sokerirasituksia erilaisille potilaille. On ihan yleistä että joku oksentaa. Varsinkin ne joilla on raskauspahoinvointia niin niistä aika monikin. Ei siinä sen kummempaa sitten - epäilen suuresti että kukaan hoitaja siitä muka olisi äkäinen. Niin tavallista se on. Ei se meiltä pois ole jos ei saada arvoja mitattua mutta toki potilaalle lisävaivaa jos koe täytyy uusia.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 10:02"]
Mistä toi huono olo johtuu, onko tietoa? Mulle tehty 3 kertaa ja mä en saa mitään sivuoireita, mutta siitä huolimatta joudun nyt kerran kuussa mittaamaan verensokerin, koska 2h paastoarvo oli siinä rajalla. Se litkukin oli ihan hyvää vaikka en normaalisti ole makean perään
[/quote]
Minulla on tämän raskauden aikana tullut pahoinvointia kaikesta nestemäisestä, jos sitä pitää kerralla yli desi juoda ja keittoruokia en saanut ekan 3kk aikana syötyä juuri ollenkaan.
Uskoisin kylläkin että pahoinvointi sokerirasituksessa johtuisi verensokerin nopeasta noususta, suuren sokerimäärän nauttimisesta tyhjään vatsaan ja litkun ällöttävästä mausta (tai kai siitä joku voi ihan tykätäkin?). Faktatietoa tämä luulemukseni ei sitten sisällä, että korjatkaa vapaasti :).
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 10:09"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 10:02"]
[/quote]
Minulla on tämän raskauden aikana tullut pahoinvointia kaikesta nestemäisestä, jos sitä pitää kerralla yli desi juoda ja keittoruokia en saanut ekan 3kk aikana syötyä juuri ollenkaan.
Uskoisin kylläkin että pahoinvointi sokerirasituksessa johtuisi verensokerin nopeasta noususta, suuren sokerimäärän nauttimisesta tyhjään vatsaan ja litkun ällöttävästä mausta (tai kai siitä joku voi ihan tykätäkin?). Faktatietoa tämä luulemukseni ei sitten sisällä, että korjatkaa vapaasti :).
[/quote]
Mulla oli niin jano, että tärpättikin ois varmaan maistunu hyvältä ;)
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 10:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:58"] [quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:55"]Mulla meinas tulla oksennus saman tien, kun sain mukin juotua tyhjäksi. Jäi pitkäksi aikaa todella epämiellyttävä tunne kurkkuun ja vedet vaan valui silmistä :D. Ja hyi kuinka paha maku suuhun jäi! Oksennusta ei onneksi tullut, mutta valitettavasti sen rad-diagnoosin sain korkealla paastoarvolla (5,8). Huomisen jälkeen on viikko kotiseurantaa takana ja sitten katsellaan lyödäänkö saman tien insuliinit (neuvolassa vähän näin meinasi). Yksi raja-arvo ja yhden kerran ylittynyt desimaalilla... Voisin melkein väittää mittarivirheeksikin, sikäli tänään aamupalan jälkeen mittasin kahteen kertaan ja arvot olivat 5,8 ja 6,5 eli ihan pienestä heitosta ei edes ole kyse :D. [/quote] Sormista kun mittaa voi olla ihan sormesta kiinni millaisen lukeman saa =D Samaan aikaan otetut vaikka vasemmasta pikkurillistä ja oikeasta keskarista voi antaa ihan eri arvoy :) [/quote]
Oli kyseessä sama sormi, mutta eri reikä :D. Samasta reiästä kun ei saisi uudelleen enää mitata, en muista miksi. [/quote] Johtuisko jotenkin siitä että kroppaa alkaa paikkaamaan reikää ja ne koagulointiaineet vääristää tulosta?
[/quote]
Voi kun ois toinenkin mittari, ni vois mitata samaan aikaan samasta sormesta :D! Tosin mittarin ohjekirjassa on mainittu aika suuretkin virhemarginaalit, eli alle 5,55 arvoilla mittarin mahdollinen poikkeama on maksimissaan 0,83mmol/l (eli verensokerin ollessa vaikka 5,0 voi mittari näyttää 5,83 tai 4,17 tai mitä vain näiden raja-arvojen väliltä ja erityisesti tarkkailtaessa aamun paastoarvoa on tuo ero aika suuri!) ja yli 5,55 arvoilla poikkeama voi olla reilut 15%. En kyllä tiedä onko tuollaiset virheet otettu huomioon raja-arvoja määritellessä, vaikka ne normaaliin diabetekseen verrattuna ovatkin radissa paljon alhaisemmat... Vaikka varmasti kuulostan hyvinkin nillittävältä omien mittaustulosteni suhteen, olen oikeasti ihan tyytyväinen että tutkitaan ja sitäkautta suurikokoisen ja ongelmaisen sokerivauvan saaminen on nyt epätodennäköisempää, mutta tämä koko homma on vain jotenkin niin epäilyttävää :D.
Pitäskö noitten korjausaineiden nostaa vai laskea tulosta?
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 10:23"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 10:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:58"] [quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:55"]Mulla meinas tulla oksennus saman tien, kun sain mukin juotua tyhjäksi. Jäi pitkäksi aikaa todella epämiellyttävä tunne kurkkuun ja vedet vaan valui silmistä :D. Ja hyi kuinka paha maku suuhun jäi! Oksennusta ei onneksi tullut, mutta valitettavasti sen rad-diagnoosin sain korkealla paastoarvolla (5,8). Huomisen jälkeen on viikko kotiseurantaa takana ja sitten katsellaan lyödäänkö saman tien insuliinit (neuvolassa vähän näin meinasi). Yksi raja-arvo ja yhden kerran ylittynyt desimaalilla... Voisin melkein väittää mittarivirheeksikin, sikäli tänään aamupalan jälkeen mittasin kahteen kertaan ja arvot olivat 5,8 ja 6,5 eli ihan pienestä heitosta ei edes ole kyse :D. [/quote] Sormista kun mittaa voi olla ihan sormesta kiinni millaisen lukeman saa =D Samaan aikaan otetut vaikka vasemmasta pikkurillistä ja oikeasta keskarista voi antaa ihan eri arvoy :) [/quote]
Oli kyseessä sama sormi, mutta eri reikä :D. Samasta reiästä kun ei saisi uudelleen enää mitata, en muista miksi. [/quote] Johtuisko jotenkin siitä että kroppaa alkaa paikkaamaan reikää ja ne koagulointiaineet vääristää tulosta?
[/quote]
Voi kun ois toinenkin mittari, ni vois mitata samaan aikaan samasta sormesta :D! Tosin mittarin ohjekirjassa on mainittu aika suuretkin virhemarginaalit, eli alle 5,55 arvoilla mittarin mahdollinen poikkeama on maksimissaan 0,83mmol/l (eli verensokerin ollessa vaikka 5,0 voi mittari näyttää 5,83 tai 4,17 tai mitä vain näiden raja-arvojen väliltä ja erityisesti tarkkailtaessa aamun paastoarvoa on tuo ero aika suuri!) ja yli 5,55 arvoilla poikkeama voi olla reilut 15%. En kyllä tiedä onko tuollaiset virheet otettu huomioon raja-arvoja määritellessä, vaikka ne normaaliin diabetekseen verrattuna ovatkin radissa paljon alhaisemmat... Vaikka varmasti kuulostan hyvinkin nillittävältä omien mittaustulosteni suhteen, olen oikeasti ihan tyytyväinen että tutkitaan ja sitäkautta suurikokoisen ja ongelmaisen sokerivauvan saaminen on nyt epätodennäköisempää, mutta tämä koko homma on vain jotenkin niin epäilyttävää :D.
Pitäskö noitten korjausaineiden nostaa vai laskea tulosta?
[/quote] Ei mitään käryä, koitin keksiä hyvältä kuulostavan selityksen miksi arvo voisi muuttua =D
Kyllä se siitä, tsemppiä!