Saako 16-vuotias isosisko tuoda pikkuveljet päiväkotiin?
Kommentit (34)
Mä olin 15-vuotiaana 9. luokan tet-harjoittelussa pikkusiskoni päiväkodissa ja tietysti kyysäsin siskon päikkäriin samalla kun itse sinne menin (fillarin tarakalla ilman kypäriä ja ihan laillisesti v. 1989).
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:08"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 08:33"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 08:28"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 08:25"]
Vai että kauhea ajatus... No yleensä 16-vuotiaalla on kouluun lähtö, mutta ehtiihän pikkusisarukset viedä jos matka ei ole pitkä. Mitä kauheaa?
[/quote]
16-vuotias on lapsi. Ei ole hänen asiansa olla pikkuäiti. Aamut etenkin on nuorille vaikeita. En laita lapsilleni edes koiran vientiä aamulla. Heillä on tekemistä, että saavat itsensä kouluun.
Itse asuisin mielummin 16-vuotiaana yksin kuin tollasessa kotiorjuudessa
[/quote]
Huokaus. Ei ihme, että nykynuorilta puuttuu vastuuntuntoa ja käytännön taitoja, jos normaali osallistuminen perheen töihin koetaan kammottavaksi vastuuttamiseksi ja orjuuttamiseksi. Ap sanoi, että teini veisi joskus pienemmän sisaruksensa tarhaan, voi kauhia....
ohis
[/quote]
Taas ohis..
Olen sitä mieltä, ettei vastuuntuntoa opita sillä, että on liikaa velvollisuuksia. Minulla ei ollut juuri mitään kotityövelvollisuuksia nuorena. Äiti siivosi ja jopa petasi sänkyni koko kotonasumisajan. Joskus tein kaikille ruokaa. Opin kuitenkin liiankin vastuulliseksi. Koulunkäynninn ja työnteon suhteen. Opin myös, että kotityöt tehdään hyvin.
Muutin pois 18-vuotiaana ja olen siitä saakka tienannut itse rahani ja hoitanut kotini. Olen opiskellut työn lisäksi koko aikuisen ikäni. Nyt omat lapseni pääsevät vähällä. He siivoavat oman huoneensa kerran viikossa. Muuten heidän tehtävänsä on käydä koulua. Lapseni ovat erittäin vastuullisia, vaikka saavatkin olla lapsia. Elämässä ehtii kyllä raataa.
Päivähoitoon vieminen on mielestäni vihonviimeinen kotityö, jonka laittaisin 16-vuotiaalle. Minusta se oli erittäin raskasta jopa omien lapsieni kohdalla.
t. OHIS 2....
[/quote]
Ehkä se omien lasten vieminen tarhaan ei tuntuisi niin raskaalta jos et olisi laiskotellut koko nuoruuttasi? ;)
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:19"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:08"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 08:33"] [quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 08:28"] [quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 08:25"] Vai että kauhea ajatus... No yleensä 16-vuotiaalla on kouluun lähtö, mutta ehtiihän pikkusisarukset viedä jos matka ei ole pitkä. Mitä kauheaa? [/quote] 16-vuotias on lapsi. Ei ole hänen asiansa olla pikkuäiti. Aamut etenkin on nuorille vaikeita. En laita lapsilleni edes koiran vientiä aamulla. Heillä on tekemistä, että saavat itsensä kouluun. Itse asuisin mielummin 16-vuotiaana yksin kuin tollasessa kotiorjuudessa [/quote] Huokaus. Ei ihme, että nykynuorilta puuttuu vastuuntuntoa ja käytännön taitoja, jos normaali osallistuminen perheen töihin koetaan kammottavaksi vastuuttamiseksi ja orjuuttamiseksi. Ap sanoi, että teini veisi joskus pienemmän sisaruksensa tarhaan, voi kauhia.... ohis [/quote] Taas ohis.. Olen sitä mieltä, ettei vastuuntuntoa opita sillä, että on liikaa velvollisuuksia. Minulla ei ollut juuri mitään kotityövelvollisuuksia nuorena. Äiti siivosi ja jopa petasi sänkyni koko kotonasumisajan. Joskus tein kaikille ruokaa. Opin kuitenkin liiankin vastuulliseksi. Koulunkäynninn ja työnteon suhteen. Opin myös, että kotityöt tehdään hyvin. Muutin pois 18-vuotiaana ja olen siitä saakka tienannut itse rahani ja hoitanut kotini. Olen opiskellut työn lisäksi koko aikuisen ikäni. Nyt omat lapseni pääsevät vähällä. He siivoavat oman huoneensa kerran viikossa. Muuten heidän tehtävänsä on käydä koulua. Lapseni ovat erittäin vastuullisia, vaikka saavatkin olla lapsia. Elämässä ehtii kyllä raataa. Päivähoitoon vieminen on mielestäni vihonviimeinen kotityö, jonka laittaisin 16-vuotiaalle. Minusta se oli erittäin raskasta jopa omien lapsieni kohdalla. t. OHIS 2.... [/quote] Ehkä se omien lasten vieminen tarhaan ei tuntuisi niin raskaalta jos et olisi laiskotellut koko nuoruuttasi? ;)
[/quote]
Laadukas!
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:20"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:19"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:08"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 08:33"] [quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 08:28"] [quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 08:25"] Vai että kauhea ajatus... No yleensä 16-vuotiaalla on kouluun lähtö, mutta ehtiihän pikkusisarukset viedä jos matka ei ole pitkä. Mitä kauheaa? [/quote] 16-vuotias on lapsi. Ei ole hänen asiansa olla pikkuäiti. Aamut etenkin on nuorille vaikeita. En laita lapsilleni edes koiran vientiä aamulla. Heillä on tekemistä, että saavat itsensä kouluun. Itse asuisin mielummin 16-vuotiaana yksin kuin tollasessa kotiorjuudessa [/quote] Huokaus. Ei ihme, että nykynuorilta puuttuu vastuuntuntoa ja käytännön taitoja, jos normaali osallistuminen perheen töihin koetaan kammottavaksi vastuuttamiseksi ja orjuuttamiseksi. Ap sanoi, että teini veisi joskus pienemmän sisaruksensa tarhaan, voi kauhia.... ohis [/quote] Taas ohis.. Olen sitä mieltä, ettei vastuuntuntoa opita sillä, että on liikaa velvollisuuksia. Minulla ei ollut juuri mitään kotityövelvollisuuksia nuorena. Äiti siivosi ja jopa petasi sänkyni koko kotonasumisajan. Joskus tein kaikille ruokaa. Opin kuitenkin liiankin vastuulliseksi. Koulunkäynninn ja työnteon suhteen. Opin myös, että kotityöt tehdään hyvin. Muutin pois 18-vuotiaana ja olen siitä saakka tienannut itse rahani ja hoitanut kotini. Olen opiskellut työn lisäksi koko aikuisen ikäni. Nyt omat lapseni pääsevät vähällä. He siivoavat oman huoneensa kerran viikossa. Muuten heidän tehtävänsä on käydä koulua. Lapseni ovat erittäin vastuullisia, vaikka saavatkin olla lapsia. Elämässä ehtii kyllä raataa. Päivähoitoon vieminen on mielestäni vihonviimeinen kotityö, jonka laittaisin 16-vuotiaalle. Minusta se oli erittäin raskasta jopa omien lapsieni kohdalla. t. OHIS 2.... [/quote] Ehkä se omien lasten vieminen tarhaan ei tuntuisi niin raskaalta jos et olisi laiskotellut koko nuoruuttasi? ;)
[/quote]
Laadukas!
[/quote]
Omien kommenttien peukuttaminen on myös laadukasta!
Oikeasti, jos äiti petaa 17-vuotiaan sängyn niin silloin voidaan jo puhua "pullamössöistä" (kyllä, asuin itse omillani sen ikäisenä, opiskelin ja kävin töissä).
Tietenkin isoimman sisaruksen osa on usein epäkiitollinen, kun joutuu osallistumaan ja kantamaan vastuuta enemmän kuin perheen nuoremmat lapset. 16-vuotias tuskin kuitenkaan palaa loppuun, jos osallistuu arkeen viemällä pikkusisaren päiväkotiin. O tempora o mores vaan.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 08:28"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 08:25"]
Vai että kauhea ajatus... No yleensä 16-vuotiaalla on kouluun lähtö, mutta ehtiihän pikkusisarukset viedä jos matka ei ole pitkä. Mitä kauheaa?
[/quote]
16-vuotias on lapsi. Ei ole hänen asiansa olla pikkuäiti. Aamut etenkin on nuorille vaikeita. En laita lapsilleni edes koiran vientiä aamulla. Heillä on tekemistä, että saavat itsensä kouluun.
[/quote]
Eipä mulle teininä aamut ole ollu vaikeita.. Mulla oli myös koira ja kyllä sen ulkoilutin myös aamuisin. Aika hyvä opettaa melkein aikuisille että vastuuta voi ottaa vain illalla, ei aamulla tartte jos ei jaksa...
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:38"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 08:28"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 08:25"] Vai että kauhea ajatus... No yleensä 16-vuotiaalla on kouluun lähtö, mutta ehtiihän pikkusisarukset viedä jos matka ei ole pitkä. Mitä kauheaa? [/quote] 16-vuotias on lapsi. Ei ole hänen asiansa olla pikkuäiti. Aamut etenkin on nuorille vaikeita. En laita lapsilleni edes koiran vientiä aamulla. Heillä on tekemistä, että saavat itsensä kouluun. Itse asuisin mielummin 16-vuotiaana yksin kuin tollasessa kotiorjuudessa [/quote] Eipä mulle teininä aamut ole ollu vaikeita.. Mulla oli myös koira ja kyllä sen ulkoilutin myös aamuisin. Aika hyvä opettaa melkein aikuisille että vastuuta voi ottaa vain illalla, ei aamulla tartte jos ei jaksa...
[/quote]
Meille tuli koira kun olin 10v, koiran ulkoilutus aamulla JA iltapäivällä oli minun vastuulla koska sen koiran halusin. Silti ehdin kouluun ajoissa, kaikki tavarat mukana ja aamupala syötynä. Aloitin myös lastenvahtimisen 15-vuotiaana eikä se ollut liian rankkaa, kyllä siinä ehti olla nuori. Ei ihmekään että osa ei osaa aikuisenakaan hoitaa omia asioitaan tai yhden asian hoitaminen on aivan ylitsepääsemätöntä kun aina kaikki tehdään valmiiksi. Kyllä se opettaa vastuuta että vie pikkuveljen tarhaan ja ellei nyt aivan hirveästä kakarasta ole kyse niin ei ne aamutoimet siinä vaikeudu. Ihan sairasta että lukioikäisille sängyt pedataan ja koirat viedään valmiiksi.
Meillä on lasten hoitoajaksi sovittu 6.30 - 18.00. Käytännössä koskaan ei tuollaisia päiviä ole vaan pääsääntöisesti pienimmät menevät hoitoon klo 8.00 ja haetaan noin 16.00.
Mutta kun minulla on satunnaisia palavereja, joiden vuoksi pääsen töistä vasta 17.30 jälkeen, niin silloin lapset joutuvat olevaan päiväkodissa 18.00 asti, koska isosisko 16v ei saa käydä heitä kotiin noutamassa esim. klo 17.00. Monin eri tavoin typerä sääntö.
Mä oon 13 v ja saan tuoda Helsingin keskustan läpi pikkuveljen päiväkotiin
Asiasta kerrotaan päiväkodin henkilökunnalle
Meillä ei teinit tee mitään kotitöitä, keskittyvät kouluun ja omaan kehitykseensä.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 08:33"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 08:28"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 08:25"]
[/quote]
[/quote]
Huokaus. Ei ihme, että nykynuorilta puuttuu vastuuntuntoa ja käytännön taitoja, jos normaali osallistuminen perheen töihin koetaan kammottavaksi vastuuttamiseksi ja orjuuttamiseksi. Ap sanoi, että teini veisi joskus pienemmän sisaruksensa tarhaan, voi kauhia....
ohis
[/quote]
Taas ohis..
Olen sitä mieltä, ettei vastuuntuntoa opita sillä, että on liikaa velvollisuuksia. Minulla ei ollut juuri mitään kotityövelvollisuuksia nuorena. Äiti siivosi ja jopa petasi sänkyni koko kotonasumisajan. Joskus tein kaikille ruokaa. Opin kuitenkin liiankin vastuulliseksi. Koulunkäynninn ja työnteon suhteen. Opin myös, että kotityöt tehdään hyvin.
Muutin pois 18-vuotiaana ja olen siitä saakka tienannut itse rahani ja hoitanut kotini. Olen opiskellut työn lisäksi koko aikuisen ikäni. Nyt omat lapseni pääsevät vähällä. He siivoavat oman huoneensa kerran viikossa. Muuten heidän tehtävänsä on käydä koulua. Lapseni ovat erittäin vastuullisia, vaikka saavatkin olla lapsia. Elämässä ehtii kyllä raataa.
Päivähoitoon vieminen on mielestäni vihonviimeinen kotityö, jonka laittaisin 16-vuotiaalle. Minusta se oli erittäin raskasta jopa omien lapsieni kohdalla.
t. OHIS 2....