Johanna Tukiainen Efter Nio-ohjelmassa
Onko tästä tehty jo keskustelu? Jos on niin voisko joku linkkaa, kiitos.
Jos ei niin mitä mieltä olitte ko. haastattelusta?
Hyvin puhui ruotsia btw :)
Kommentit (72)
Mua kans nyt ottaa päähän, että ensin vingutaan, että pitäis kaikkien edes yrittää ruotsia puhua ja sitten kun puhutaan niin ruoditaan läpi kaikki mahdolliset virheet! Nyt muistan miksi kielten opiskelu oli niin tuskaa koulussa, opettajina just tällaisia ylinipoja niuhottajia. Pitkään aikuisenakin pelkäsin puhua, koska oli niin taottu päähän ettei virheitä saa tehdä puhuessa/kirjoittaessa. Nyt tilanne vähän muuttunut, puhun "huonoa" ruotsia ja englantia tarvittaessa ja jopa hyvin olen pärjännyt. Joskus jopa joku ruotsalainen luullut ruotsinkieliseksi & erilaista ääntämystäni murteeksi ;)
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 00:48"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 00:40"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 00:34"]Oliko joku vielä näin tietämätön ja tyhmä ettei tiennyt tuksun olevan oikeesti fiksu ??!!
KA 9.1 ei ole lukiosta kovin huonosti!
Idiootit :D
[/quote]
Tässä huomaa juurikin sen, ettei kouluarvosanat aina korreloi fiksuuden kanssa.
[/quote]
Kyllä se teidät pesis mennen tullen! :D
[/quote]
Niin pesisi kouluaineissa moni sellainen kehitysvammainen, joka ei osaa harjata hampaitaan. Yleensä fiksut pärjäävät koulussa mutta eivät aina. Yleensä tyhmät eivät pärjää koulussa mutta jotkut pärjäävät. Itse katsoisin mieluummin kirjoitusten arvosanoja kuin päättötodistusta: minullakin oli pienellä paikkakunnalla fysiikka 9, kuten kaikilla muillakin. Kirjoitin C:n. Meillä vain sattui olemaan lepsu opettaja. Johannan tapauksessa, se äly on jäänyt vuosikymmenien juomisen ja sekoilun jalkoihin.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 01:01"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 00:40"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 00:34"]Oliko joku vielä näin tietämätön ja tyhmä ettei tiennyt tuksun olevan oikeesti fiksu ??!!
KA 9.1 ei ole lukiosta kovin huonosti!
Idiootit :D
[/quote]
Tässä huomaa juurikin sen, ettei kouluarvosanat aina korreloi fiksuuden kanssa.
[/quote]
Johanna on ihan VARMASTI ollut sellainen tunnollinen uskovainen kiltti tyttö lukiossa. Eli ei varmastikaan mikään luonnonlahjakkuus, joka lukee nopeasti kerran ja osaa heti ulkoa, vaan sellainen joka lukee ja lukee ja ottaa opiskelun vakavasti.
Se on kyllä kohtuu jännää, että hän on jossain haastattelussa kertonut jättäneensä sosionomi/diakonnissa koulutuksen kesken liian vaikean matikan takia. Miten voi olla pärjännyt lukion matematiikassa ja luonnontieteellisissä aineissa niin hyvin, että keskiarvo on 9,1 mutta kuitenkin AMKn sote-alalla on liian vaikeaa matematiikkaa? Kieltenopinnot Ruotsissa hän lopetti kun halusi matkustella, mikä on mielestäni nuorelle fiksullekkin ihmiselle ihan oikea syy..
[/quote]
Jos kaikista muista aineista vetää kympin niin ihan hyvin on voinut matikka olla vaikka kutonen. Tai sitten kemia, fysiikka ja matikka 7-8. Kertoo kyllä ihmisem fiksuudesta aika paljon, jos ei pärjää lukion lyhyessä matikassa. Kaikki muut aineet voi opetella pänttäämällä ja ne oppii simpanssikin jos sillä vain on tarpeeksi aikaa opiskella
Mä tuossa nrolla 7 naureskelin Tuksun tankeroruotsille. Jos haastattelussa olisi ollut ihan kuka tahansa muu, joka olisi yrittänyt, niin pisteet olisi tullut oitis. Nyt lähinnä naureskelin, koska Tuksu itse on naureskellut muiden kielitaidottomuudelle ja kertonut puhuvansa yhtä sujuvasti suomea ja ruotis, sekä myös fluentia englantia sekä pärjäävänsä myös espanjalla. Mahtaileva suuriluuloinen ylimielinen ihminen. Siinä se sitten oli se kielitaito, Pitäisi seuraavaksi saada haastais enkuksi ja espanjaksi. Kun niin hyvin rouva osaa.
En pystynyt katsomaan/kuuntelemaan loppuun. Olkoon sitten syynä tämä moneen kertaan tässä keskustelussa toistettu suomalainen myötähäpeä ja pelko vieraan kielen puhumiseen. Puhuin itse ruotsia viimeksi kuukausi takaperin Tukholmassa, en väitä kuulostavani paljoa tuota paremmalta, mutta uskallan puhua, vaikka sitten tarvitsisi useampaa kieltä sekoitella. Tästä pisteet myös Tuksulle! Nimenomaan tuo hänenn aiempi kehuminen kielitaidollaan, se sitä myötähäpeää lähinnä aiheutti. Toivon hänelle kaikkea hyvää tulevaisuudessa, ei varmasti tekisi pahaa tuon parisuhdehaaveen toteutuminen.
Tuksu sai juuri 3 kk ehdottoman vankeustuomion.
No siis. Minusta tuo purkaus Tuksun ruotsin kielen hataruudesta johtui siitä, että joku sitä ennen ihaili glamourtähden kielitaitoa. "Todella hyvää ruotsia" se ei tosiaan ollut, mutta mainiota, että ruotsia uskalletaan puhua, vaikka sen osaaminen olisikin varsin puutteellista! Pääasia on ymmärtää ja tulla ymmärretyksi, sehän on selvä kaikkien kielien kohdalla!
Miksi glamourartisti päätti puhua ruotsia, sitä en lähde tässä spekuloimaan.
En ole katsonut/kuullut haastattelua, mutta miksi kukaan ei mesoa siitä miten huonosti esim. tänne muuttaneet somalit taivuttavat suomea? Minusta se on hienoa, jos selviytyy haastattelusta toisella kuin omalla äidinkielellään ylipäätään.
Aivan turhaa on Suomessa ruotsin opiskelu kun noin hyvin ruotsia puhuva henkilö lytätään ja hänelle nauretaan ettei osaa kyllin hyvin ruotsia puhuakseen sitä haastattelussa. Itselläni on ruotsista E ja en todellakaan kykenisi noin hienosti puhumaan vaikeasta aiheesta ruotsiksi televisiossa. Kuinka moni suomenkielinen oikeasti puhuu parempaa ruotsia kuin Johanna Tukiainen? Sama se mitä henkilöstä on muuten mieltä. Hienosti puhuu ruotsia. Tottakai tekee virheitä. Ruotsi ei ole hänen äidinkielensä.
Jutun juju on se, että Tunkki itse on ylimielisesti naureskellen lytännyt juntteja suomalaisia ja väittänyt puhuvansa fluenttia amörikäninglishhiä ja täydellistä ruotsia monen muun kielen ohella. Tässä se vain nähtiin: ei puhu. Puhuu paljon surkeammin kuin moni muu tavissuomalainen. Ei uskoisi, että lukio on käytynä tuolla kielitaidolla.
mikä teitä vaivaa?? mä olen itse suomenruotsalainen ja sanotaan Tuksusta mitä vaan ihmisenä niin helkkarin hyvin uskallettu mennä tv-haastatteluun ruotsiksi etenkin kun se ohjelma on kaksikielinen ja olisi voinut puhua suomeakin (kuten se edellinen vieras samassa ohjelmassa).
todellakin ymmärsin mitä hän sanoi ja tarkoitti, ja HÄPEÄN sitä aiempaa tässä ketjussa ollutta puheenvuoroa jossa ilmeisesti toinen hurri haukkui Tuksun kielitaitoa.
urpå. tollasen asenteen takia meitä vihataan.
t. hurri
Arvosteletteko te ilkeilijät myös ulkomailta Suomeen muuttaneiden kielitaitoa? Miksen ole tavannut tähän idioottimaiseen kielitaidon arvosteluun kielioppivirheistä sekä ääntämisestä missään muualla maailmassa kuin Suomessa???