Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä hittoa nuo TE-keskusten yksilöohjaajat oikein kuvittelevat?

Vierailija
02.12.2021 |

He kuvittelevat, että minulla, pätkätyöläisellä (taas vaihteeksi työttömällä), olisi muka varaa johonkin autoon. "Kun tulet tänne käymään, niin parkkipaikkoja löytyy sieltä ja sieltä." Kerroin, että minulla ei ole autoa, vaikka ajokortti onkin. Siihen vastattiin: "Ai, minä kun luulin, että melkein kaikilla aikuisilla on auto." Paras oli ehkä se, kun tämä samainen ihminen kysyi minulta: "Kirjoitetaanko lähihoitaja isolla alkukirjaimella?"

Kommentit (133)

Vierailija
121/133 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme touhua työkkärissä kirjoitti:

Onneksi ei tarvitse käydä TE- toimistossa enkä käytä heidän palvelujaan. Lukenut ja kuunnellut juttuja näistä uusista aktiivimalleista niin syvin osanotto TE- toimiston asiakkaille. Ei käy kyllä kateeksi moinen toiminta.

Monella työttömällä on lapsia, karenssit on lasten vaaterahoista jne. pois.

Vierailija
122/133 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensikokemukseni TE-toimiston kanssa oli joitain vuosia sitten, kun kävin ihan paikan päällä tapaamisessa. En oikein tiedä mitä kuvittelin etukäteen - ehkei minulla ollut juurikaan käsitystä miten homma toimii, mutta olipa kyllä yhtä tyhjän kanssa. Virkailija naputteli työkokemuksiani ym. koneelle tietoihini (olisin voinut tehdä sen hyvin itsekin kotona) ja ynähteli aina jotakin väliin. Hmm-mm, jaa, mm-hmm, ahaa? Sitten hän alkoi katsomaan sopivia työpaikkoja. Meni siis ihan sinne samalle avointen työpaikkojen sivulle mol.fi ja muutaman potentiaalisen _tulosti paperille_ ja lykkäsi ne mulle. Samat ilmoitukset olisin voinut nähdä kotonakin, eivät siis olleet mitään hiljaisen haun pöytälaatikkoilmoituksia, jotka eivät ole julkisessa haussa (onkohan sellaisia olemassakaan TE-toimistolla?).

Myöhemmin minulla on ollut muutamia työttömyyspätkiä määräaikaisten työsuhteiden välissä ja olen päässyt tutustumaan myös niihin kuuluisiin "työtarjouksiin". Huom. kirje on nimetty harhaanjohtavasti työtarjoukseksi, mutta se tarkoittaa työpaikkaa, jota on velvollisuus hakea karenssin uhalla. Nämä paikat ovat olleet kaikki sellaisia, jotka olin jo nähnyt, mutten hakenut, koska joko työnkuva ei vastannut koulutusta ja kokemustani (olin erikseen rajannut tämän tietyn alani haaran pois tiedoissani _selityksen_ kera, sillä arvasin, etteivät virkailijat välttämättä ymmärrä eroa) tai työpaikka sijaitsi liian hankalan matkan päässä (olin rajannut tämän alueen pois tiedoissani). Myöhemmin kuulin jostain, että virkailijoilla olisi tietty määrä näitä työtarjouksia, joita heidän tulee lähettää omien tavoitteidensa täyttämiseksi. Se ehkä selittäisi sen, miksei niitä ollut yhtään mietitty. No, haettavahan niihin oli. Paitsi yhteen, johon oli jo hakuaika päättynyt kirjeen saapuessa. Sekin on perin erikoista, että osa kirjeistä tulee etanapostilla kotiin, osa Omapostiin ja osa ilmestyy Omaan asiointiin TE-palveluiden sivuilla. Mitään logiikkaa ei tässäkään ole.

Turhaakin turhempi laitos mielestäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/133 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aina uskoisi heikäläisiä korkeakoulutetuiksi ihmisiksi.

Vierailija
124/133 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kato tajuu.

Vierailija
125/133 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ha ha, kuulostaa joltain nelivuotiaalta "kaikilla aikuisilla on auto". 

Tää.

Mulle tulee mieleen myös ystävän lapsi, kun he asuvat pikkukylässä, jossa joka paikkaan mennään autolla: ”miten te voitte käydä kaupassa ilman autoa?”.

Söpöjä.

Osa näistä kasvaa aikuisiksi, osa pääsee isona työkkäriin ohjaamaan näköjään.

Vierailija
126/133 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ai, minä kun luulin, että melkein kaikilla aikuisilla on auto."

😄😄😅😅😅😆😆😆 Varmaan melkein kaikilla kortittomillakin.

Ihmeen monella on auto, kun katsoo työkkärin lähellä parkkihallissa tai ihan työkkärin pihassa, millä sinne tullaan. Pahimmillaan työtön ajelee pihaan virkailijan nenän edestä ja sitten ihan pokkana ilmoittaa, että ei ole korttia. Fiksu virkailija sanoo silloin, että pakko soittaa poliisit paikalle, koska näin äsken, miten ajoit pihaan. Ja kas, löytyy kortti ja autokin.

Siinähän soittaa. Näyttää mahdollisesti paikalle tulevalle poliisille ajokortin ja se siitä.

Mutta sä nyt oletkin vaan surkea provoaja, eikä sun juttusi ollut edes totta.

Ajokortittomasta kuskista on virkamiehen valitettavasti ilmoitettava poliisille.

Missähän päin Suomea työkkäri on niin, että virkailijalla on suora yhteys parkkipaikalle?? Ja niin läheltä näkee vielä että kuka on kuskina ja kuka omistaa auton?

Riittää, että kävelet ruokatunnilta takaisin töihin, siinä niitä autottomia ja kortittomia työkkärin vieressä/edessä näkee. Jos siinä oma asiakas nousee autosta kuskinpaikalta ja kivenkovaa väittää, että ei ole korttia, niin virkamiehen velvollisuus on ilmoittaa asia poliisille. Hän on nähnyt asiakkaan ajavan pihaan ja nyt tämä kertoo, että kortti meni vuosia sitten. Auton omistajan tiedot saa Trafista.

Nyt ymmärrän!

Virkailijoitten aika menee kyttäämiseen ja salapoliisityöhön.

Ei siinä ehdi töitä ihmisille järjestelemään.

Ei siellä järjestetä ihmisille töitä paitsi ehkä palkkatuki.

He saattavat lähettää työtarjouksen, mutta siihen työpaikkaan voi hakea kuka tahansa, myös ne jotka ei ole työkkärin listoilla. Viimeksi oli osa-aikatyöhön 60 hakijaa.

Siis mikä tän "palvelun" tarkoitus siis on?

Nakittaa ihmisiä ilmaistöihin, jotta tilastot kaunistuu?

Paljonko tää lafka maksaa yhteiskunnalle vuodessa?

Mikä näiden työntekijöiden motiivi ja olemassaolon tarkoitus on?

Työntekijöiden motiivi on varmaan saada rahaa työnteosta. Ei sen ihmeellisempi.

Sitä soisi useammankin havahtuvan ihmettelemään, mitä tuo lafka maksaa yhteiskunnalle vuodessa. Mutta ehkäpä se työttömien kiusaaminen tuottaa monelle (ei välttämättä työkkärin virkailijoille) niin paljon iloa, että siitä ollaan valmiita maksamaan.

Vierailija
127/133 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omavalmennus on vitsi.

Jos palvelu on ostettu joltain firmalta niin ne tietysti myy työttömille näitä omia kursseja … vähän kuin pakolaispisnes.

En tiedä että voiko kukaan täysjärkinen tehdä tuota työtä? Eli ohjata työttömiä. Itsellä osa-aikatyö ja saan tätä tukea kerran kk puhelinkeskustelun muodossa.

Sellainen hiljainen Omavalmentaja joilta ei ole tullut yhtään toteutettavaa ideaa. Ainoastaan kauppaa näitä ”omia” työnhakukursseja.

Onneksi on osa-aikatyö ja haen sieltä lisätunteja. Muuten varmaan olisin jollain 9 e orjatyössä … ja sekään Einolle mikään uusi palvelu.

Vierailija
128/133 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa vaaditaan selvityksiä miksi teen keikkatöitä? 

Daa.

No siksi, kun ei vakkaripaikkoja saa/edes ole.

Kohta 2v tehnyt sosiaalialalla täysiä viikkotunteja (32-38h) keikkaa eli en todellakaan ole "työtön". Vuorolisien kautta palkkani on parempi kuin monella vakkarilla, jotka tekevät pelkkää arkiaamua.

Silti täyttelen kuukausittain työttömyysilmoitusta kelalle ja  päälle vastailen te-keskuksen viesteihin ja sähköposteihin ja "kerron tilanteestani".

Luulisi siellä olevan joku sataatuhatta täysin työtöntäkin kiusattavaksi.

Jos et ole työtön, niin miksi olet TE-toimistossa työnhakijana? Ei sinun tarvitse olla! Jos töitä ei joskus ole, voit ilmoittautua työttömäksi, mutta tuo "olen varmuudeksi asiakkaana" ei ole järkevää.

No kun keikkatyöläisenä en ole työsopimuksen alainen työnantajaan. Haluaisin vakkarityön, mutta niitä ei saa. Ainakaan te-keskuksen "avulla".

Tietääkö muuten kukaan ketään, joka olisi 2000-luvulla saanut vakipaikan työkkärin kautta?

Ei työtä hakeakseenkaan tarvitse olla ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi. Jos te-toimiston asiakkuudesta on etua, niin sit toki kannattaa olla ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi ja kärsiä ne seuraukset, mitä siitä on.

Tuota satunnaista kontrollointia en oo kyllä kaivannut. "Et vastannut puhelimeen, kun kiitettiin soitella." No en joo vastannut, kun olin keikkatöitä tekemässä. Lisäksi mulla oli pieniä lapsia silloin, ei mulla ollut aikaa istua puhelin kädessä odottamassa TE-toimiston soittoa. Normaalit soittajat, niinku vaikka potentiaaliset työnantajat, jättää viestin tai soittopyynnön tai soittaa uudelleen, jos eivät saa kiinni.

Se satunnainen kontrolloijakin kyllä totesi, että no hyvinhän sulla on asiat, kun ilmoitti, mihin aikaan soittaa ja sai minut kiinni.

Miksi kuvittelet, että ne työkkärissä tietää sun töissäolosta,kun heille väität olevasi työtön? Ei niillä kristallipalloa ole. Onneksi toisen turhan soittoyrityksen jälkeen voi katkaista työttömyysetuuden maksamisen.

Onko tuo vastaus huono provo, vai voiko joku tosiaan olla noin idiootti?

Ensinnäkin työkkäriin voi ilmoittautua hakemaan kokopäivätyötä, vaikka tekisi satunnaisesti keikkoja. Osa-aikaista tai satunnaista työtä tekevä voi saada soviteltua työttömyyspäivärahaa, mutta se edellyttää juurikin sitä, että ilmoittautuu työkkäriin työnhakijaksi eli kokoaikaisen työn hakijaksi. Ei siinä silloin väitetä, että olisi kokonaan työtön. 

Toiseksi missään ei kuviteltu, että työkkäri tietäisi työnhakijan keikkatöiden aikataulun. Pointti oli tämä: "Normaalit soittajat, niinku vaikka potentiaaliset työnantajat, jättää viestin tai soittopyynnön tai soittaa uudelleen, jos eivät saa kiinni." Ainoastaan työkkäri ei osaa tuolla lailla menetellä.

Vierailija
129/133 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tuon lafkan työntekijä, mutta älä yleistä yhdeb törpön vuoksi. Melkoisia aivopieruja on suustaan kieltämättä päästänyt.

Vierailija
130/133 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöhemmin minulla on ollut muutamia työttömyyspätkiä määräaikaisten työsuhteiden välissä ja olen päässyt tutustumaan myös niihin kuuluisiin "työtarjouksiin". Huom. kirje on nimetty harhaanjohtavasti työtarjoukseksi, mutta se tarkoittaa työpaikkaa, jota on velvollisuus hakea karenssin uhalla. Nämä paikat ovat olleet kaikki sellaisia, jotka olin jo nähnyt, mutten hakenut, koska joko työnkuva ei vastannut koulutusta ja kokemustani (olin erikseen rajannut tämän tietyn alani haaran pois tiedoissani _selityksen_ kera, sillä arvasin, etteivät virkailijat välttämättä ymmärrä eroa) tai työpaikka sijaitsi liian hankalan matkan päässä (olin rajannut tämän alueen pois tiedoissani). Myöhemmin kuulin jostain, että virkailijoilla olisi tietty määrä näitä työtarjouksia, joita heidän tulee lähettää omien tavoitteidensa täyttämiseksi. Se ehkä selittäisi sen, miksei niitä ollut yhtään mietitty. No, haettavahan niihin oli. Paitsi yhteen, johon oli jo hakuaika päättynyt kirjeen saapuessa. Sekin on perin erikoista, että osa kirjeistä tulee etanapostilla kotiin, osa Omapostiin ja osa ilmestyy Omaan asiointiin TE-palveluiden sivuilla. Mitään logiikkaa ei tässäkään ole.

Minäkin olen melkoisen hämmentynyt näistä pakkohakupaikoista. Ne kun eivät koskaan ole sellaisia, joihin olisi mitään mahdollisuuksia päästä edes haastatteluun. Puuttuu oikea koulutus, kokemus jne. Kunhan vain ovat vähän sinnepäin. Ihan uskomatonta työnantajien ja työnhakijoiden ajan haaskausta.

Vierailija
131/133 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen melkoisen hämmentynyt näistä pakkohakupaikoista. Ne kun eivät koskaan ole sellaisia, joihin olisi mitään mahdollisuuksia päästä edes haastatteluun. Puuttuu oikea koulutus, kokemus jne. Kunhan vain ovat vähän sinnepäin. Ihan uskomatonta työnantajien ja työnhakijoiden ajan haaskausta.

Minua pelottaa, että pakotetaan hakemaan töitä firmasta, johon joskus voisin oikeastikin päästä. Alallani on useanlaisia työtehtäviä, kaikkiin en ole pätevä, mutta osaan olen. Monessa firmassa on toisinaan haku auki tehtävään, johon sovellun, ja silloin tietenkin haen. Yhtä lailla tietenkään en hae niihin hommiin, joihin osaamiseni ei riitä. Pelottaa siis, että työkkäri pakottaisi kuitenkin hakemaan niitäkin, jolloin vaikutan firman rekryn silmissä tietenkin ihan arvostelukyvyttömältä ääliöltä, jota ei jatkossa varmasti palkata yhtään mihinkään duuniin. Sillä työkkärin virkailijalla ei ole mitään asiantuntemusta arvioida, mihin tehtäviin oikeasti sovellun.

Vierailija
132/133 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on mökki niin ei saa toimeentulotukea. Kaupan alalta irtisanotaan 25000 9 vuoden sisällä.

Ei tietenkään saa. Tätä aina saa selittää kun köyhälle joku kommentoi että hae tt-tukea jos ei muu auta. En tietenkään hae, ei siihen ole oikeutettu kun on vähänkin omaisuutta.

Vierailija
133/133 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE toimistolta saamani ohjeistus oli omaan tilanteeseeni väärää ja harhaanjohtavaa. Tämä vaikutti osin jopa tahalliselta ja aiheutti minulle menetyksen mahdollisuudesta työllistyä. Nyt sitten roikun jonon jatkona tulevaisuuden pitkäaikaistyöttömänä. Kun ei ole kykyä tehdä päätöksiä, kun vastaus jokaiseen kysymykseen on 'en tiedä' ja kun virkailija ei selkeästi ymmärrä edes puhuttuja lauseita, ei tällainen viranomaistaho voi mitenkään onnistua työllistämistavoitteissa. Kannatan koko laitoksen pikaista alasajoa. Kyseiset asiantuntijat liittykööt seuraamme töitä jonottelemaan.