Vaihdevuosioireesi ja ikäsi?
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 20:13"]Viiskymppisenä hyvin lieviä "lämpimiä aaltoja", epäsäännöllisiä kuukautisia. Menin gynelle, sain estrogeenigeeliä ja nyt voin jälkiviisana sanoa katuvani syvästi tyhmyyttäni/tietämättömyyttäni.
Jos olisin viisi vuotta aikaisemmin älynnyt hakeutua fiksun gynen puheille ja hankkinut hormonikorvausta, olisin välttänyt vuosien masennus-voimattomuus-elämä-on-ohi-olen-pelkkä-zombie -helvetin. Elämäni muuttui melko totaalisesti kun heräsin taas henkiin.
[/quote]
Meni vähän ohi. Eikö tuo geelikin ole sitä hormonikorvaushoitoa vai mitä
ajoit takaa?
[/quote]
No niinpä :) Kyllä sen aallon erottaa siitä, että huone olisi liian lämmin ja makaisi untuvatäkin alla :)
Niitä tulee nimittäin päivälläkin
[/quote]
Eihän tuo peittokirjoittaja suinkaan sanonut, että vaihdevuosi hikoiluun auttaa kevyt peitto. Sehän sanoi, että itse ajatteli, että on vaihdevuodet kun yöllä oli hiki, mutta ohut peitto helpotti, eli ei ollut ne vaihdevuosivaivat. Miten tää voi olla jollekin niin kova ja naurettava pala?
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 21:55"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 21:46"]Rajummat PMS- oireet kuin aiemmin, hikoilua pari päivää kuussa. Ennen kierto aina 28 päivää, nykyään 24-28. Eli jotain alkaa tapahtua pikkuhiljaa. Ikä 43 [/quote] Voi vinetto, mulla ihan samat oireet ja täytin just 40. Jotenkin en ole halunnut yhdistää asiaa vaihdevuosiin mut nyt tämän ketjun luettuani silmäni ovat avautuneet. Pitääkö tässä nyt hankkia jokin hormonikierukka? Vajaa vuosi sitten gynen tarkastuksessa ei ollut edes puhetta vaihdevuosista, koska kierto ei ollut silloin vielä alkanut muuttua. PMS pahentunut ihan valtavasti..
[/quote]
Tuo on ihan normaalia että tuollaista alkaa 35-40 iässä, ja voi olla silti vielä yli 10 vuotta menopaussiin. Keskimäärin naisella on kuukautiskierto lyhimmillään 42 vuoden iässä.
49 v,ei muita oireita kuin lyhenevä kierto. Äidilläni ei ollut mitään oireita,hänen menkat loppuivat 53-vuotiaana. Toivon että pääsen yhtä helpolla!!
Minunkaan äidilläni ei ollut menkkojen loppumista kummempia oireita, joten elämän romahdus 54 vuotiaana rajujen vv-oireiden vuoksi tuli todella järkyttävänä yllätyksenä. Kuumat aallot vartin välein, parin-kolmen tunnin yöunet pienissä pätkissä, hirvittävä ahdistus tuntien itkemisineen, vaikka kaikki on ihan hyvin. Kolmen viikon kuluttua äkillisen alkamisen jälkeen olin valmis ihan mihin tahansa ja kertakaikkisen loppu. Elämällä ei ollut mitään arvoa. Onneksi sain hormonikorvaushoidon. Se alkoi lievittää viikon kuluessa vähitellen ja todella merkittävä ero aiempaan tuli yhden estrogeeniannosnoston jälkeen n 2 kuukaudessa (kierukka+geeli). Viimeistelen olon työkykyiseksi ja onnelliseksi puolisoksi aika ajoin 5htp:llä ja vakituiseen päivittäisellä maca-jauheella smoothieen. Näin mieli, fyysiset oireet ja libido ovat pysyneet melko hyvinä. Voimakas ahdistus (itkua ja oksentamista ilman syytä) oli minusta kaikkein järkyttävin ja pelottavin vv-oire. Onneksi sekin on nyt aika hyvin hallinnassa. :)
Viiskymppisenä hyvin lieviä "lämpimiä aaltoja", epäsäännöllisiä kuukautisia. Menin gynelle, sain estrogeenigeeliä ja nyt voin jälkiviisana sanoa katuvani syvästi tyhmyyttäni/tietämättömyyttäni.
Jos olisin viisi vuotta aikaisemmin älynnyt hakeutua fiksun gynen puheille ja hankkinut hormonikorvausta, olisin välttänyt vuosien masennus-voimattomuus-elämä-on-ohi-olen-pelkkä-zombie -helvetin. Elämäni muuttui melko totaalisesti kun heräsin taas henkiin.