Vaihdevuosioireesi ja ikäsi?
Kommentit (66)
"todistusaineisto ei ollut riittävän laadukasta ollakseen todistusvoimaista" ja "koska vaihtoehtoisia, todistetusti tehokkaita ja turvallisia masennuslääkkeitä on olemassa, on 5-HTP:n ja tryptofaanin kliininen käytettävyys masennuksen hoitoon rajoittunutta nykyisellään".[3]
http://fi.wikipedia.org/wiki/5-Hydroksitryptofaani
Solgarin 5-HTP sisältää 5-hydroksitryptofaania, valeriaanauutetta, magnesiumia ja B6-vitamiinia hyvin liukenevassa kasviskapselissa.
http://www.life.fi/Solgar-5-HTP
Valitan, mutta tämä ei puhuttele minua ainakaan. 44
Taidanpa nykästä ikään puolesta pohjat. 27v. Ja jo kaksi vuotta ollu käytössä vagifem ja pillerit ihan vaihdevuosi oireiden vuoksi. Pillereillä käydään viivytys taistelua ja saadaan menkat toimimaan kuukausittain. (synnytys lamaannutti hormoonitoiminnan) ja nyt menossa lääkärin pakeille miettimään millä elämää saadaan jälleen helpommaksi. Mukana kuvioissa epämääräinen kuukautiskierto, kuumat aallot sekä yöllä että päivällä. Uni karkaa, mieliala vaihtelut ja zompeilu pitkin kuulautta. Voisin nykyisin nukkua vaikka 2/3 vuorokaudesta jos oireet sen sallis! Ja ratkaisua parempaan ei kuulemma ole. Heh! En ihan haaveillu 25 moisesta!
Melkoisen pelottavaa luettavaa nämä oireistot, etenkin kun en hormoninkäyttäjäksi haluaisi palata. Tuntuu, että hormonikiintiö on tullut täyteen kun söin joskus 17-25-vuotiaana e-pillereitä. Ja kauheaa, jos kuukautiset jatkuu vielä viisikymppisenäkin! Kyllä olisin jo valmis näistä pääsemään, kohta 45 mittarissa.
Nostan hattua teille, arvon rouvat, kun olette noin hyvin perillä kierroistanne. Minulla ei ole aavistustakaan, onko kierto säännöllinen ja/tai lyhentynyt entisestään.
Meille kyllä opetettiin jo yläasteella, että naisen elämään kuuluu pitää kalenteria kierrostaan. Viimeistäänkin nuorella aikuisiällä on oppinut, että se on peruskauraa. Muutokset kierrossa kielivät niin monesta ongelmasta.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:02"]
Koettakaa yöhikoilijat ohuempaa peittoa. Minä hikosin kanssa joka aamuyö tosi rajusti ja luulin, että vaihdevuodet alkaa. Sitten kokeilin tosi ohutta puuvillapeittoa ja ne hikoilut loppui heti. Eli moni ihan varmasti hikoilee vain ja ainoastaan sen takia, että on liian paksun peiton alla. Yöllä ruumiin lämpötilan kuuluu laskea ja jos on paksu peitto, ihminen alkaa hikoilla, että saa lämmön alemmaksi.
Minulla se peitto on ohut, mutta kun on tikattua puuvillaa, se tuntuu kuitenkin ihan mukavan painavalta. en laita siihen pussilakanaa, vaan viskaan sen aina pesukoneeseen sellaisenaan.
[/quote]
Ei viitti vaihtaa peittoa, jos kahtena yönä kuukautiskierrosta tulee yöhikoilua ja kaikkina muina on ihan hyvä. Mulla kun se hikoilu tulee vielä siten, että kun herään hiestä märkänä, minulla on silloin kamalan kylmä.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:19"]
"todistusaineisto ei ollut riittävän laadukasta ollakseen todistusvoimaista" ja "koska vaihtoehtoisia, todistetusti tehokkaita ja turvallisia masennuslääkkeitä on olemassa, on 5-HTP:n ja tryptofaanin kliininen käytettävyys masennuksen hoitoon rajoittunutta nykyisellään".[3]
Solgarin 5-HTP sisältää 5-hydroksitryptofaania, valeriaanauutetta, magnesiumia ja B6-vitamiinia hyvin liukenevassa kasviskapselissa.
[/quote]
Tuo sinun 5-HTP olikin complex, (osaat varmaan lukea?) silloinhan siinä on muutakin. Minun omissa ei ole muuta kuin yhtä vaikuttavaa ainetta.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:19"]
[/quote]
Tuonhan voi laittaa jokaiseen tutkimukseen, vielä voisi mainita sen, kuka on tutkimuksen tilannut ja maksanut.... Voin haittavaikutuksen tutkimuksen tilaaja Valio ja tutkimuksen tekijä saa Valioilta hieman apurahaa jne....ja voi ei ole haitallista ollenkaan.
47v. Kuukautiset jäivät kertalaakista pois elokuussa. Tämän vuoden puolella ollut yöhikoilua. Ei muita oireita, mielialavaihteluja tms. Harkitsen menoa lääkärille hakemaan helpotusta noide yöllisten kuumien aaltojen vuoksi, vaikka periaatteessa en haluaisi mitään hormoonihoitoja.
45v ja järkyttävät yöhikoilut. Pillerimerkkiä vaihdettiin juuri.
43 v: kuukautiskierto nykyisin 22-25 vrk (aiemmin 26-28 vrk). Käytännössä koko ajan menkat alkamassa tai loppumassa :-)
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 19:36"]47v. Kuukautiset jäivät kertalaakista pois elokuussa. Tämän vuoden puolella ollut yöhikoilua. Ei muita oireita, mielialavaihteluja tms. Harkitsen menoa lääkärille hakemaan helpotusta noide yöllisten kuumien aaltojen vuoksi, vaikka periaatteessa en haluaisi mitään hormoonihoitoja.
[/quote]
Kokeile nyt aluksi B6 vitamiinia. Mun gyne suositteli sitä mulle.
Ei mitään oireita, säännöllinen kierto. 47v.
Ei se yöhikoilu niinkään, mutta päivisin tulevat, aivan järkyttävät hikoiluaallot. Hikoilen muutaman pvän ajan kuukaudesta niin kamalasti että en kohta enää kehtaa lähteä ulos. Hikoilu on runsainta päässä: hiki virtaa pitkin kasvoja ja hiukset ovat läpimärät hiestä, hiki suorastaan valuu ja tippuu, ja kasvot ovat kuin saunasta tullessa, punaiset ja kuumat. Tuo on oikeasti kamalaa. Hikoilua on kestänyt nyt n. vuoden verran, tihentyen ja pahentuen koko ajan.
Muita oireita mulla ei vielä ole. T. 49-vuotias, hikinen ja tuskainen nainen.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:16"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:02"]Koettakaa yöhikoilijat ohuempaa peittoa. Minä hikosin kanssa joka aamuyö tosi rajusti ja luulin, että vaihdevuodet alkaa. Sitten kokeilin tosi ohutta puuvillapeittoa ja ne hikoilut loppui heti. Eli moni ihan varmasti hikoilee vain ja ainoastaan sen takia, että on liian paksun peiton alla. Yöllä ruumiin lämpötilan kuuluu laskea ja jos on paksu peitto, ihminen alkaa hikoilla, että saa lämmön alemmaksi. Minulla se peitto on ohut, mutta kun on tikattua puuvillaa, se tuntuu kuitenkin ihan mukavan painavalta. en laita siihen pussilakanaa, vaan viskaan sen aina pesukoneeseen sellaisenaan. [/quote] Sori mut mä repesin tälle "neuvolle", eiköhän sen erota, milloin on liian paksu peitto hikoilua aiheuttamassa :)
[/quote]
No niinpä :) Kyllä sen aallon erottaa siitä, että huone olisi liian lämmin ja makaisi untuvatäkin alla :)
Niitä tulee nimittäin päivälläkin
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 19:44"][quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 19:36"]47v. Kuukautiset jäivät kertalaakista pois elokuussa. Tämän vuoden puolella ollut yöhikoilua. Ei muita oireita, mielialavaihteluja tms. Harkitsen menoa lääkärille hakemaan helpotusta noide yöllisten kuumien aaltojen vuoksi, vaikka periaatteessa en haluaisi mitään hormoonihoitoja.
[/quote]
Kokeile nyt aluksi B6 vitamiinia. Mun gyne suositteli sitä mulle.
[/quote]
Kiitos vinkistä. Minkälaisista annoksista on
kyse? Mielummin sinnittelisin vielä vaikka luontaistuotteilla ja katson, jos selviäisin pelkillä yöhikoiluoireilla. Päivisin olen ollut kuitenkin ihan pirteä. T. 2
B6:a puoli tablettia päivässä eli 100mg
Yöllinen hikoilu, ei aina. Ajoittain kuukautiskierto lyhyt, mutta välillä taas normaali. Välillä runsaat kuukautiset, välillä tosi niukat. Alavatsakipuja silloijn tällöin. Aika lievät, ollut jo kolmisen vuotta näin. Kesällä tulee ikää 51.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 19:41"]
43 v: kuukautiskierto nykyisin 22-25 vrk (aiemmin 26-28 vrk). Käytännössä koko ajan menkat alkamassa tai loppumassa :-)
[/quote]
Tämä sama mulla, olen 48 v
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:02"]Koettakaa yöhikoilijat ohuempaa peittoa. Minä hikosin kanssa joka aamuyö tosi rajusti ja luulin, että vaihdevuodet alkaa. Sitten kokeilin tosi ohutta puuvillapeittoa ja ne hikoilut loppui heti. Eli moni ihan varmasti hikoilee vain ja ainoastaan sen takia, että on liian paksun peiton alla. Yöllä ruumiin lämpötilan kuuluu laskea ja jos on paksu peitto, ihminen alkaa hikoilla, että saa lämmön alemmaksi.
Minulla se peitto on ohut, mutta kun on tikattua puuvillaa, se tuntuu kuitenkin ihan mukavan painavalta. en laita siihen pussilakanaa, vaan viskaan sen aina pesukoneeseen sellaisenaan.
[/quote]
Sori mut mä repesin tälle "neuvolle", eiköhän sen erota, milloin on liian paksu peitto hikoilua aiheuttamassa :)