Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuosioireesi ja ikäsi?

Vierailija
02.03.2015 |

Kokemuksia, kiitos.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kuukautiset alkoivat kun olin kolmetoista, ja tulivat aina säännöllisesti kuin kello. Päättyivät yllättäen kun olin muutamaa kuukautta aikaisemmin täyttänyt 50 vuotta. Ennen tätä kärsin hikoiluoireista ja omituisesta tukalasta olosta. Lihoin aika paljon, ja vartalo muuttui pulleaksi, rinnat muuttuivat pulleiksi ja roikkuviksi, vaikka olin kova kuntoilemaan ja söin terveellisesti. Kokeilin hormonikorvaushoitoa n. vuoden ajan, mutta ei antanut minulle mitään, joten lopetin. Kärsin huonoista yöunista, lopetin kuntoilun kun teki olon entistä vaikeammaksi. Sitten vähitellen alkoivat yöunet parantumaa, olo koheni, paino putosi hieman ja tukala olo ja hikoilu meni pois. Ajoittainen ärtymys myös katosi, ja nyt olen kuin nuori minä ilman kuukautisia. 

Kun kuukautiset loppuivat, niin se oli minulle jonkinlainen kriisi. Kaipasin niiden tuomaa "rytmiä" mitä ne antoivat elämään, ja jonkinlaista hormoonivaihteluiden aiheuttamia vaikutuksia myös kaipasin. Elämä muuttui jotenkin latteammaksi. Mutta nyt nämä tuntemukset ovat pois, ja olen iloinen ja onnellinen :).

Vierailija
22/66 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 21:25"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 21:19"]En tajua noita hormoonilisiä. Eikö niitä sitten ole syötävä lopun ikää, tai muuten ne oireet tulee takaisin. Eikö  vaan kannattaisi kärsiä muutaman vuoden ajan ja sitten olis taas kunnossa? [/quote] Ei se niin mene. Kun elimistö tasaantuu, voi lääkityksestä luopua. Se on tämä muutos nääs...

[/quote]

Miten se elimistö osaa tasaantua, kun ylläpidetään hormonitasoa keinotekoisesti??
[/quote]

Se on se hormonitasojen vaihtelu vaihdevuosissa joka on se hankaluus. Mutta ei sun tarvitse ottaa lääkkeitä jos et halua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

6. Voiko hormonikorvaus­hoidon avulla hypätä kokonaan vaihdevuosioireiden yli vai palaavatko oireet?

Emme voi tietää etukäteen. Joillakin oireet jatkuvat korkeassa iässä. 

Naiset, jotka oireilevat pitkään ja vahvasti, tuntevat ahdistusta ja syyllisyyttä hormonikorvaushoidosta. On tärkeää hyväksyä, että on oikeus voida hyvin, niin että jaksaa työssä ja haasteissa, joita elämä eteen tuo. Moni tekee sen ratkaisun, että käyttää hormonikorvaushoitoa niin pitkään kuin on työelämässä.

7. Mikä on oikea hetki lopettaa hormonihoito?

Kun naisella alkaa aktiivisesti elää ajatus päästä eroon hoidosta, mietitään yhdessä, miten lopettamista voi kokeilla. Kun tekee taukotestin ja voi hyvin, se on siinä: pärjään hienosti ilman hormonikorvaushoitoa.

Limakalvoja täytyy kuitenkin ruveta hoitamaan. Sanon potilailleni, että paikallishoito tähtää 100 vuoden ikään. Paikallishoito pari kertaa viikossa on pieni vaiva ja siitä on suuri hyöty.

8. Entä jos lopettaminen ei onnistu ja oireet tuntuvat ylivoimaisilta?

Hoidon saa aloittaa uudestaan. Muutaman kuukauden tauon voi pitää, mutta ei sen pidempää. Jos kolesteroli on paakkuuntunut verisuonten seinämiin ja sitten aloitetaan estrogeeni uudelleen, se voi liuottaa kolesterolista mikrosiruja verenkiertoon. Niistä voi tulla tukkeumia verisuoniin. Myös veritulppariski kasvaa ensimmäisen käyttövuoden aikana. Kun ikää tulee, veritulppariski kasvaa muutenkin. Siksi hormonikorvaushoidossa ei pidä ottaa sellaista tyyliä, että välillä käyttää ja välillä ei.

http://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/nain_lopetat_hormonihoidon

Vierailija
24/66 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vasta vaihdettu uusi hormonikierukka ja sen ansioista mulla ei ole menkkoja eikä vaihdevuosiongelmia.

Naisille, joilta ei ole poistettu kohtua, estrogeenihoitoon liitetään keltarauhashormoni (progestiini) kohdun limakalvon liikakasvun estämiseksi. Tähän on useampia tapoja. Keltarauhashormoni voidaan antaa jaksoittain, 10–14 vrk ajan kerran kuussa, tällöin seurauksena on kuukautisvuodon tyyppinen tyhjentymisvuoto.

Jos keltarauhashormoni annetaan pienenä annoksena päivittäin, yhdessä estrogeenin kanssa, vuodot pysyvät yleensä pois. Tämä hoito onnistuu, kun naisen omien kuukautisten loppumisesta on kulunut riittävästi aikaa, tai perinteisellä hoidolla tyhjentymisvuodot ovat niukentuneet. Keltarauhashormoni voidaan myös annostella suoraan kohtuonteloon hormonikierukan «Hormonikierukka»7 avulla, jolloin vältetään vuodot.

Vierailija
25/66 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen epäillyt, jos mulla olisi esivaihdevuodet, kun kierto lyhentynyt muutamalla päivällä ja vuoro jonkin verran runsastunut. Puolisen vuotta sitten gynekologi totesi, ettei ole vielä mitään merkkiä vaihdevuosista mut voiko olla ettei näy jos on vasta esivaihtarit aluillaan? Ikää 39. Äitini aloitti hormonihoidot hyvissä ajoin ennen 50-vuotispäiviään varmaan joskus 43-44-vuotiaana joten tässä odottelen, että varmaan alkaa pian tulla lisäoireita.

Vierailija
26/66 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosien hormonihoito

Vaihdevuosioireiden hoitoon käytetään estrogeenia (ks. «Vaihdevuosien hormonihoito»3), mutta kohdun limakalvon suojaksi tarvitaan keltarauhashormonia. Se voidaan annostella suoraan kohtuonteloon kierukan avulla. Kierukka on siis sama valmiste kuin raskauden ehkäisyssä käytetty hormonikierukka.

Vierailija
27/66 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa tuo hormonikierukka, se suojaa tosiaan kohdun limakalvoja vaihdevuosien aikana.

Vierailija
28/66 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajummat PMS- oireet kuin aiemmin, hikoilua pari päivää kuussa. Ennen kierto aina 28 päivää, nykyään 24-28. Eli jotain alkaa tapahtua pikkuhiljaa. Ikä 43 

Vierailija
29/66 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 21:46"]Rajummat PMS- oireet kuin aiemmin, hikoilua pari päivää kuussa. Ennen kierto aina 28 päivää, nykyään 24-28. Eli jotain alkaa tapahtua pikkuhiljaa. Ikä 43 
[/quote]

Voi vinetto, mulla ihan samat oireet ja täytin just 40. Jotenkin en ole halunnut yhdistää asiaa vaihdevuosiin mut nyt tämän ketjun luettuani silmäni ovat avautuneet. Pitääkö tässä nyt hankkia jokin hormonikierukka? Vajaa vuosi sitten gynen tarkastuksessa ei ollut edes puhetta vaihdevuosista, koska kierto ei ollut silloin vielä alkanut muuttua. PMS pahentunut ihan valtavasti..

Vierailija
30/66 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 19:52"]

Yöllinen hikoilu, ei aina. Ajoittain kuukautiskierto lyhyt, mutta välillä taas normaali. Välillä runsaat kuukautiset, välillä tosi niukat. Alavatsakipuja  silloijn tällöin. Aika lievät, ollut jo kolmisen vuotta näin. Kesällä tulee ikää 51. 

[/quote]

Mulla ihan sama ollut pari vuotta, sillä erotuksella, että "normaalikierto" on lyhyempi kuin ennen, eli siinä 28-29 päivän luokkaa kun ennen se on ollut 31-35 päivän luokkaa. Välillä sitten tuota normaalikiertoa lyhyempiä kiertojakin tulee, lyhin tainnut olla 20 päivää.

Tänä vuonna täytän vasta 40... Tosin sukurasitteena on keskiarvoa aikaisemmat vaihdevuodet.

Vierailija
31/66 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohta 45 ja menkkakierto on muuttunut epätasaiseksi. Ennen 28 päivää, nyt 23-25 päivää. Yksi taukokin on ollut välissä, kesti melkein kolme kuukautta. Ikinä ennen ei ole jäänyt välistä pois. Vuoto on tosi runsasta ja hemoglobiini laskee.

Hiukset ohenevat ja kasvavat todella hitaasti. Seksihaluja ei ole yhtään! Olen jo puolet kuukaudesta ihan hirveän masentunut, ahdistunut ja väsynyt, nukun huonosti. Tänään juuri mietin, että tämä ei voi olla enää normaalia masentuneisuutta, josta ajoittain kärsin, kun en saa itseäni millään tsemppauksella enää nousemaan. Ahdistuneet olotilat ovat sellaisia, etten enää kestä ollenkaan.

Pari vuotta sitten tehtiin sterilisaatio, hormonitasot olivat vielä ok ja limakalvot ja kaikki ihan kunnossa. En tiedä... Pakko kai tässä on uudelleen kääntyä gynen puoleen, kun elämä on mennyt niin surkeaksi.

Vierailija
32/66 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koettakaa yöhikoilijat ohuempaa peittoa. Minä hikosin kanssa joka aamuyö tosi rajusti ja luulin, että vaihdevuodet alkaa. Sitten kokeilin tosi ohutta puuvillapeittoa ja ne hikoilut loppui heti. Eli moni ihan varmasti hikoilee vain ja ainoastaan sen takia, että on liian paksun peiton alla. Yöllä ruumiin lämpötilan kuuluu laskea ja jos on paksu peitto, ihminen alkaa hikoilla, että saa lämmön alemmaksi.

Minulla se peitto on ohut, mutta kun on tikattua puuvillaa, se tuntuu kuitenkin ihan mukavan painavalta. en laita siihen pussilakanaa, vaan viskaan sen aina pesukoneeseen sellaisenaan.

Vierailija
33/66 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti kannattaa kokeilla tuota 5-HTP valmistetta.

Vierailija
34/66 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 21:55"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 21:46"]Rajummat PMS- oireet kuin aiemmin, hikoilua pari päivää kuussa. Ennen kierto aina 28 päivää, nykyään 24-28. Eli jotain alkaa tapahtua pikkuhiljaa. Ikä 43  [/quote] Voi vinetto, mulla ihan samat oireet ja täytin just 40. Jotenkin en ole halunnut yhdistää asiaa vaihdevuosiin mut nyt tämän ketjun luettuani silmäni ovat avautuneet. Pitääkö tässä nyt hankkia jokin hormonikierukka? Vajaa vuosi sitten gynen tarkastuksessa ei ollut edes puhetta vaihdevuosista, koska kierto ei ollut silloin vielä alkanut muuttua. PMS pahentunut ihan valtavasti..

[/quote]

Hormonikierukka yksin ei riitä, sen rinnalle tarvitaan estrogeenia.

Vierailija
35/66 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:02"]

Koettakaa yöhikoilijat ohuempaa peittoa. Minä hikosin kanssa joka aamuyö tosi rajusti ja luulin, että vaihdevuodet alkaa. Sitten kokeilin tosi ohutta puuvillapeittoa ja ne hikoilut loppui heti. Eli moni ihan varmasti hikoilee vain ja ainoastaan sen takia, että on liian paksun peiton alla. Yöllä ruumiin lämpötilan kuuluu laskea ja jos on paksu peitto, ihminen alkaa hikoilla, että saa lämmön alemmaksi.

Minulla se peitto on ohut, mutta kun on tikattua puuvillaa, se tuntuu kuitenkin ihan mukavan painavalta. en laita siihen pussilakanaa, vaan viskaan sen aina pesukoneeseen sellaisenaan.

[/quote]

Kyllä sen erottaa, mikä hikoilu johtuu vaihdevuosista, mikä liian paksusta peitosta :)

Vierailija
36/66 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:04"]

[/quote]

Suosittelet vitamiinilisiä. Mutta kuule kun syön jo B-vitamiineja, D-vitamiinia, kalsiumia ja jopa kaliumia nesteenpoistolääkkeen takia. Magnesiumista ei ole ollut apua levottomiin jalkoihin ,siihen auttoi rautalisä (Obsidan). Valeriaanasta puolestaan en ole kokenut mitään hyötyä sellaisenaan unettomuuteen. Käytän melatoniinia. 44

Vierailija
37/66 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

25v. Yöhikoilua, naaman lehahduksia, mummohikeä, kystia munasarjoissa, kuukautiset harventuneet mutta kivut sitäkin pahemmat.

Vierailija
38/66 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:07"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:04"]

[/quote]

Suosittelet vitamiinilisiä. Mutta kuule kun syön jo B-vitamiineja, D-vitamiinia, kalsiumia ja jopa kaliumia nesteenpoistolääkkeen takia. Magnesiumista ei ole ollut apua levottomiin jalkoihin ,siihen auttoi rautalisä (Obsidan). Valeriaanasta puolestaan en ole kokenut mitään hyötyä sellaisenaan unettomuuteen. Käytän melatoniinia. 44

[/quote]

5-Hydroksitryptofaani (5-HTP) (C11H12N2O3) on luontaisesti esiintyvä aminohappo, joka on serotoniinin jamelatoniinin biosynteesin lähtöaine, ja myös metabolinen välivaihe niiden biosynteesissä tryptofaanista.

5-Hydroksitryptofaania myydään ympäri maailmaa reseptivapaasti luontaistuotekaupoissa lisäravinteena masennuksen hoitoon, ruokahalua vähentämään ja unilääkkeeksi. Suomessa tuote luokitellaan lääkeaineeksi[1]. Sitä markkinoidaan myös vakavan masennuksen hoitoon Euroopassa mm. tuotenimilläCincofarmLevothymLevotonineOxyfanTelesolTript-OH, ja Triptum.[2] Useat kliiniset lumelääke-kontrolloidut kaksoissokkotutkimukset ovat osoittaneet 5-HTP:n tehokkaaksi masennuksen hoidossa, joskin näiden tutkimusten laadukkuudesta on kiistelty.[3]

Vierailija
39/66 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 19:54"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 19:41"]

43 v: kuukautiskierto nykyisin 22-25 vrk (aiemmin 26-28 vrk). Käytännössä koko ajan menkat alkamassa tai loppumassa :-)

[/quote]

Tämä sama mulla, olen 48 v

[/quote]

Mulla 24-26 päivää, ennen aina 30-32. Ikää 43v. Ei muita oireita. 

Vierailija
40/66 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:07"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 22:02"]

[/quote]

Kyllä sen erottaa, mikä hikoilu johtuu vaihdevuosista, mikä liian paksusta peitosta :)

[/quote]

No varmaan sitten niin, itse en vaan erottanut. En sanonut, että ohut peitto auttaa vaihdevuosihikoiluun, mutta jos se ei olekkaan sitä, siihen se auttaa. Mutta hei, sinun mielipide on se ainut oikea, eli unohda koko juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän