Painostaako teillä suku jatkuvasti käymään?
Itse kun olen edelliseltä reissulta päässyt, niin päivän kuluttua jo alkaa kysely milloin tulossa. Nyt sitten on päällä kysely, milloin on loma. Ihan kuin lomani tarkoittaisi automaattisesti koko viikon vierailua (lue=suursiivouksen tekoa yms.) lapsuudenkodissani. Veljenikin on ottanut tavan, ettei kaikista lomista kerro, minulle kyllä. Ihan mielelläni siellä käyn, mutta se painostus ja kuin lomat ja viikonloput olisi rikos tehdä jotain muuta tai käydä jossain muualla. Työkaverit ovat sitä mieltä, että käyn kyllä aika usein (kerran kk + lomilla useamman päivän, matkaa n. 400 km). Siellä tarvitaan kyllä apua, mutta välillä olisi kiva ottaa loma lomana.
Kommentit (26)
400km on kyllä aika paljon.. yksi viikonloppu 2kk aikana olisi minulle ehdoton maksimi tuon välimatkan taittamiseen.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 19:11"]
400km on kyllä aika paljon.. yksi viikonloppu 2kk aikana olisi minulle ehdoton maksimi tuon välimatkan taittamiseen.
[/quote]
Jep. Mulla on auto, mutta 3/4 osaa matkasta suorinta tietä on mäkisiä ja mutkaisia pikkuteitä. Valtateitä pitkin tulisi aika paljon lisää, mutta siitä huolimatta välillä on pienempiä teitä. Julkisilla on kaksi junanvaihtoa. Bussilla pääsee suoraan 50 km päähän, mutta en työpäivinä siihen ehtisi. Takaisin kyllä usein tulen sillä bussilla, jos joku ehtii viemään sinne 50 km päässä olevalle asemalle.
Niin ja se juna-asema on 40 km päässä lähin.
Miksi et sano suvulle, että siivotkaa itse? Siellä kun on isäsi, äitisi, isovanhempasi, tätisi, setäsi, serkkusi, enosi jne. kaikki haluamassa sinua siivoamaan lapsuudenkotiasi, niin sano sille suvulle, että kiitos ei. Jos taas vanhempasi tarvitsevat apua, niin sitä saa rahalla.
Millaista apua sukulaiset tarvitsevat? Olisiko syytä miettiä palveluiden ostamista, jos kyse on esim. siitä että vanhat ihmiset eivät enää jaksa siivota tmv.?
Itse en jaksaisi noin pitkää matkaa kerran kuussa, varsinkin jos määränpäässä koko aika menee johonkin suursiivoukseen.
Yli 40 vuotta myös samassa tilanteessa. Kohta varmaan pääsen aloittamaan oman elämän.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 19:21"]
Miksi et sano suvulle, että siivotkaa itse? Siellä kun on isäsi, äitisi, isovanhempasi, tätisi, setäsi, serkkusi, enosi jne. kaikki haluamassa sinua siivoamaan lapsuudenkotiasi, niin sano sille suvulle, että kiitos ei. Jos taas vanhempasi tarvitsevat apua, niin sitä saa rahalla.
[/quote]
Ei siellä ole kuin isä ja veli. Äiti on kuollut. Isä ei suostu käyttämään rahaa mihinkään, vaan on sairaalloisen pihi.
siis vanhapoikaveli, ei ihan terve, mutta ei kuitenkaan vammainenkaan, vaan nykyaikana saisi varmaan adhd-diagnoosin; ehkä onkin joku diagnoosi, mutta ei halua kertoa. Sotkee aivan valtavia määriä, sängyn alla banaaninkuoria, likavaatteita yms. Sitten on isä, jolla alkaa voimat ehtyä ja mulla kyllä sitten muukin suku syyllistää. Asuin aiemmin 200 km päässä, mistä pääsin kolmessa tunnissa junalla+bussilla. Mulla ei ollut koskaan siellä vakipaikkaa ja kun lähdin vakitöihin tänne nykypaikkaan, siitä on syyllistetty aika lailla. ap.
Alapeukutin kolmosta vahingossa, tää mobiili... Mutta aloittaja, ei sinun tarvitse joka lomaasi lapsuudenkodissa viettää. Elämäsi on sinun.
Niin siis tämä aloitus tuli siitä, kun ensi viikolla on loma ja olen ajatellut ihan lomailla vaan, ensimmäisen kerran vuosikausiin käyttää talviloman lomailuun.
Jokaiseen syyllistykseen esität, että voisithan sinäkin käydä/tehdä/ostaa palveluita. Sinä olet aikuinen ihminen oman elämäsi ja kiireidesi kera, et ilmainen palvelija. Niin kauan olet kynnysmatto, kuin annat itseäsi poljettavan.
En ole eläessäni siivonnut kenenkään toisen asuntoa, ja tuskin siivoankaan.
Sydämettömiä ihmisiä. Vaikka maailma on muuttunut, ollaan silti vastuussa toisistamme. Veri on vettä sakeampaa. Kyllä voimiensa ja jaksamisensa mukaan pitää pitää huolta vanhemmistaan ja yksinkertaisesista sisaruksistaan. Vois toki kysyä kunnalta kotihoidon palveluita. Ihan ymmärrettävää että vanhan miehen ja yksinkertaisen miehen talous ei pyöri ilman apua.
400km on kyllä kohtuuton matka. Muuttakoot sieltä ihmisten ilmoille ja lähemmäs lapsia, jos haluavat ilmaista apua.
Meillä on appivanhemmille 200km ja anopilla onneksi sen verran vielä järki pelaa, että älysi ihan itse hankkia siivoojan, kun huomasi ettei tahdo enää jaksaa. Appiukko ei ole tainnut paljon siivoushommiin osallistua, toivottavasti älyäisi edes maksaa osan laskusta.
Kaikille tiedoksi: Jos hankkii omalle vanhemmalleen kotiapua, niin ne laskut saa vähentää verotuksessa samalla tavalla kuin olisi hankkinut siivoojan omaan kotiin. Tämä koskee sekä siivousta että muuta hoiva-apua.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 19:35"]
Niin siis tämä aloitus tuli siitä, kun ensi viikolla on loma ja olen ajatellut ihan lomailla vaan, ensimmäisen kerran vuosikausiin käyttää talviloman lomailuun.
[/quote]
Sinulla on siihen ihan oikeus, ja se on ihan tervettä!
Meillä kukaan ei samalla tavalla painosta "työleirille", mutta toki niitä kyselyitä tulee paljon ja monesta paikasta - ja sitten, jos ei olla pitkään aikaan oltu, kuulee siitä murputusta sivulauseessa. Tuntuu, ettei kaukana maaseudulla asuvat sukulaiset ymmärrä, miten raskasta ja kallista se jatkuva reissaaminen on meidänkin nuorelle perheelle. Eikä siinä mitään, jos kaikki sukulaiset asuisivat ns. samalla kylällä, vaan kun pitäisi ensin ajaa 300 km anoppilaan, sieltä 100 km yhdelle yksinäiselle sisarukselle, taas 80 km eri suuntaan kummilasta moikkaamaan, takaisintulomatkalla puolessa välissä vierailla minun vanhemmillani, ja sillä pysähdyksellä samalla käydä 50-80 km säteellä muutamassa "mummolassa" (minun isovanhempiani ja muita vanhoja sukulaisia tapaamassa, he ovat jo sen verran iäkkäitä, että jokainen vuosi voi olla se viimeinen).
Rakastan näitä kaikkia ihmisiä, ja sekä minulla että miehelläni on tiivis yhteydenpito (soittamiset, sähköpostit, tekstarit) sukulaisiin. Fakta vaan on, että tällainen vähintään pitkän viikonlopun tai viikon loman vaativa reissu on joskus kyyneleet silmiin tuovan raskas. Eikä millään reissulla viitsi jättää jotain kyläpaikkaa väliin, koska muuten seuraava vierailu venyy taas pitkän ajan päähän. Yritetään saada kaikki kärpäset samalla iskulla. Joskus vaan väsyttää hitosti, kun huomaa jonkun syyllistävän siitä, että taas on meiltä mennyt jotkut kissanristiäiset ohi.
Niin, ja tämä menee aina näin päin. Minun vanhempani visiteeraavat meitä usein, miehen vanhemmat eivät koskaan. Eivätkä ketkään muutkaan sukulaiset (vanhemmilta ihmisiltä tämän toki ymmärtää). Siitäkin tulee ehkä tuo hatutus, että miksi meidän perään aina kysellään, jos te ette ole valmiita tulemaan tänne päin. Eikö me olla niin tärkeitä?
14! Multa jäi vielä nuo kertomatta. Meinaatteko tällä reissulla (kaikki nimet muutettu) käydä Esteri-tädin luona ja naapurin Helmin luona ja siellä sun täällä.
Ulkomailla asuvalla tutulla on vielä kamalampaa - ei samaa sukua kuitenkaan. Sitten kun hän ehdottaa, että tulkaa te välillä tänne, niin se on kuulemma niin kallista...ihan kuin se heille olisi halpaa tulla Suomeen.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 19:29"]siis vanhapoikaveli, ei ihan terve, mutta ei kuitenkaan vammainenkaan, vaan nykyaikana saisi varmaan adhd-diagnoosin; ehkä onkin joku diagnoosi, mutta ei halua kertoa. Sotkee aivan valtavia määriä, sängyn alla banaaninkuoria, likavaatteita yms.[/quote]
Ei hyvää päivää, en todellakaan ajelisi 400km kerätäkseni toimintakykyisen ihmisen hikisukkia ja banaaninkuoria :O Olisi todella loukkaavaa tehdä tuota, jos siivouksen jälkeen toinen sikailisi entiseen malliin ja samat paskat olisivat vastassa taas seuraavalla kerralla. Voisin antaa elämänhallinta-apua tekemällä vaikka siivousta helpottavan lukujärjestyksen, jota seuraamalla veli saa pidettyä asunnon asiallisessa kunnossa, ja siinä se. Palkatkoon siivoojan, jos ei itse viitsi. Ja jos muut sukulaiset ovat niin kovin huolissaan, he varmaan voivat vuorostaan käydä itse antamassa siivousapua?
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 19:58"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 19:29"]siis vanhapoikaveli, ei ihan terve, mutta ei kuitenkaan vammainenkaan, vaan nykyaikana saisi varmaan adhd-diagnoosin; ehkä onkin joku diagnoosi, mutta ei halua kertoa. Sotkee aivan valtavia määriä, sängyn alla banaaninkuoria, likavaatteita yms.[/quote]
Ei hyvää päivää, en todellakaan ajelisi 400km kerätäkseni toimintakykyisen ihmisen hikisukkia ja banaaninkuoria :O Olisi todella loukkaavaa tehdä tuota, jos siivouksen jälkeen toinen sikailisi entiseen malliin ja samat paskat olisivat vastassa taas seuraavalla kerralla. Voisin antaa elämänhallinta-apua tekemällä vaikka siivousta helpottavan lukujärjestyksen, jota seuraamalla veli saa pidettyä asunnon asiallisessa kunnossa, ja siinä se. Palkatkoon siivoojan, jos ei itse viitsi. Ja jos muut sukulaiset ovat niin kovin huolissaan, he varmaan voivat vuorostaan käydä itse antamassa siivousapua?
[/quote]
Isän sisko käy pari kertaa vuodessa, samoin toinen veli käy muutaman kerran vuodessa, mutta hän ei siivoa kovin paljon, vähän kyllä. Mutta samaa syylistämistä hänkin saa osakseen. Hänellä on vielä aika vaativa reissutyö, joten on vielä enemmän kunnon loman tarpeessa välillä kuin minä.
Ei, paitsi mummu. Pakko mennä tai tulee huono omatunto, vanha ihminen kun hän on.