Miten te pesette viinirypäleet puhtaiksi?
Mä pesen niitä tulikuumalla vedellä KAUAN. Kääntelen niitä ja pesen taas. Silti niihin jää aina sellainen kerros mikä tuntuu sormissa ja hampaissa ja välillä saan migreenin viinirypäleiden syömisen jälkeen. Niin ja tummista rypäleistä puhun.
Kommentit (46)
Käytän italialaisten menetelmää. Sekoita haaleaan veteen ruokasoodaa 1rkl/litra.upota rypäleet siihen tunniksi. Ravistele rypäleitä huolellisesti vedessä. Laita rypäleet siivilään. Huuhdo hyvin kuumalla vedellä. Laita heti sen jälkeen rypäleet kylmään veteen jäähtymään, ettei kuuma vesi pilaa niitä. Näin olen itse saanut rypäleet puhtaaksi jo vuosia. Jostain italialaisesta keittokirjasta bongasin ohjeen.
Tuo ruokasoodavesi voisi toimia hyvin.
Olen laittanut lämpimään pesuveteen terttua suurempaan astiaan pari pisaraa käsitiskiainetta, hetki tertun huljuttelua vedessä ja nostelua pois ja takaisin, sen jälkeen huuhtelua samassa astiassa ensin lämpimällä vedellä ja lopuksi kylmällä vedellä.
Laitan likoomaan kuumaan veteen puoleksi tunniksi ja uusin homman toisen kerran, sitten vielä huuhtelen ne kylmässä vedessä. En tiedä lähteekö kaikki, mutta maistuvat paljon paremmilta noin - siksi "pesen".
Iltasanomissa oli taas, että pitää huuhdella viinirypäleet kunnolla homeenestoaineiden takia.
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000008125287.html
"Ei viinirypäleitä pesemättä
Sen sijaan varsinkaan viinirypäleitä ei kannata koskaan syödä huuhtelematta niitä ensin kunnolla. Rypäleisiin on nimittäin lisätty paljon homeenestoainetta, joka saattaa ärsyttää elimistöä."
Mutta miten ne viinirypäleet oikeasti pestään? Onko tutkittu, että mikä riittää poistamaan homeenestoaineet?
Huuhdellaanko viinirypäleet kuumalla vedellä? Miten kuumalla ja miten pitkään?
Sitten kylmä huuhtelu vai riittääkö pelkkä kylmä vesi?
Vanha ketju.
Korona-aikaan en osta ulkomaalaisia ruokia, joita ei voi kuoria