Tosi monet ihmiset eivät ymmärrä katsoa tuotteiden litrahintoja
Ja nämä samat tuntemani ihmiset muuten kyllä puhuvat kuinka kaikki on niin kallista. Eivät kuitenaan osaa toimia taloudellisesti. Moni vaan tujottaa kaupassa yksikköhintaa "tämän mä otan, vain 1 euro", sitten huomautan että jos ostaisi isomman, tulisi se suhteessa halvemmaksi. Hoksaavat kyllä sitten itsekin ja myöhemmin olenkin huomannut heidän ostaneen vinkkini mukaan 🙂
Kommentit (54)
Käytännön syistä en halua ostaa mitään isoja pakkauksia, kun tuotteet joko ehtivät mennä huonoksi tai vievät liikaa tilaa kaapeissa.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti joutuu ostamaan isoja paketteja, jos pieniä ei ole. Punainen maitokin happanee purkkiin, kun ei kahvin seassa ehdi kuluttaa.
maidon voi kuivattaa jauheeksi uunin pellillä ja käyttää kuukausia. älä ole uusavuton.
Vierailija kirjoitti:
Käytännön syistä en halua ostaa mitään isoja pakkauksia, kun tuotteet joko ehtivät mennä huonoksi tai vievät liikaa tilaa kaapeissa.
Sama. Vaikka tiedän että iso paketti tulisi halvemmaksi, mutta jos ostan saippuan kerran kolmeen vuoteen, niin ei sitä 20snt säästöä vaan välitä.
Sipsinhimo iskee ja otan koriin 89 senttiä maksavan pikkupussin. Kaveri tulee osoittelemaan kilohintaa, että halvemmaksi tulee ostaa yli 2 euroa maksava iso pussi. Anteeksi mitä? Ei se minun laskennallani tule halvemmaksi, kun haluan kuitenkin vain kourallisen sipsiä, ja syön naksuja ylipäätään hyvin harvoin.
Eli nyt joko heitän loput roskiin tai pahoinpitelen kehoani syömällä ylimääräistä sontaa? Jos olisi mahdollista, ostaisin mielelläni vaikka vain muutaman naksun irtokarkkihyllyn tapaisella systeemillä.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti joutuu ostamaan isoja paketteja, jos pieniä ei ole. Punainen maitokin happanee purkkiin, kun ei kahvin seassa ehdi kuluttaa.
Jos tänään (2.12) ostat punaisen maidon, jossa on päiväys esim 7.12, niin se menee kahvimaitona aivan täysin vielä vaikkapa 14.12. Itse olen usein käyttäny maitoja, jossa on ollut päiväys yli viikon takaa ja eivät ole sakanneet kahvikupissa.
Ostan sen verran mitä tarvitsen sillä hetkellä. Kahvimaitoakin ostan vain pienen purkillisen ettei ehdi mennä pilalle. Ihan sama litrahinnoille.
Vierailija kirjoitti:
Käsisaippuakin kuuluu näihin. Ostetaan aina se pieni pumppupullo, vqikka taloudellidsempaa ja ekologisempaa olisi ostaa iso täyttöpussi.
Ap
Minä ostan pienen pumppupullon, jos se on kaunis ja sopii kylppärin väreihin. Tiedän, että voisin ostaa täyttöpussin, mutta priorisoinnista on kyse.
Yleensä halvin valinta on se epäisänmaallisin ja raha menee jollekin vinkuintian syljeskelijälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näköjään katsotaan kilohintoja. Sipsejä ja karkkeja ostetaan megapussit, mikä näkyy valtaosan vyötäröllä. Ne pikkupussit olisivat aivan hyvin riittäneet hingun selättämiseen, mutta mitäs sillä on väliä kun halvalla saa...
Sipsit on halpaa ja suht terveellistä ravintoa, kannattaa ostaa mahdollisimman paljon.
T. Mira 165cm / 200 kg
Eilen söin sipsipussin 300g, pari broilerin rintaleikettä, pari purkkia rahkaa ja 500g parsakaalia. Vielä jäi yli 500kcal kalorit miinukselle.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä halvin valinta on se epäisänmaallisin ja raha menee jollekin vinkuintian syljeskelijälle.
Kiinnosti.
Itse katson aina kilo ja litrahinnat.
Monissa tuotteissa saattaa käydä niin että tuote pienenee mutta hinta pysyy samana, totuus selviää kilohinnasta.
Litra- ja kilohinnat pitäisi kaikkien tajuta katsoa että näkisi kuinka paljon tuotteiden hinnassa on ilmaa
Vierailija kirjoitti:
Litra- ja kilohinnat pitäisi kaikkien tajuta katsoa että näkisi kuinka paljon tuotteiden hinnassa on ilmaa
Ihan sama, en laske rahoja ruokakaupassa.
Yksin elävän sinkun ei kannata ostaa ainakaan tuoretta ruokaa yhtään liikaa.
Ei hän ehdi sitä syödä,. Se menee biojätteeseen ja raha menee siinä kokonaan hukkaan.
Yksinäisten kannattaa just ostaa niitä pieniä pakkauksia ja eriä, sellaisesra ruuasa joita ei voi pakastaa.
Mullakin menee toisinaan puolipurkkia säilykkeitä biojätteisiin, kun ei mitenkään pysty yksin syömään jotain edes ajan jotain purkillista aurinkokuivattuja tomaatteja tai muuta vastaavaa.
Kun säilykepurkin avaa, ei ne siellä olevat tuotteet ikuisuuksia säily, ne on syötävä pois tietyssä ajassa.
Minulle on liikaa jo joku 300 gr leikkelerasia.
Vierailija kirjoitti:
Itse katson aina kilo ja litrahinnat.
Monissa tuotteissa saattaa käydä niin että tuote pienenee mutta hinta pysyy samana, totuus selviää kilohinnasta.
Ja monesti ostan sen pienemmän, esim 0,5l limupullon 1,5l hinnalla, koska en tarvitse enempää.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole siitä kysymys, että kuinka paljon tuotteessa on hinnassa ilmaa.
Kysymys on siitä, pienpakkaukset ovat aina kalliimpia. Kun niihin jokaiseen tarvitaan sama työ ja se pakkausmateriaali, kuin siihenkin rasiaan missä tuote myydään.
Aivan sama Alkossa. Pienet pullot ovat suhteessa kalliimpia kuin sama pullo viiniä isomassa pullossa.
Koskee myös väkevämpää alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Käsisaippuakin kuuluu näihin. Ostetaan aina se pieni pumppupullo, vqikka taloudellidsempaa ja ekologisempaa olisi ostaa iso täyttöpussi.
Ap
Minä ostan aina pieniä käsisaippuapulloja, koska asun yksin ja kyllästyn samaan saippuaan nopeasti. Minulla tuollainen käsisaippua/suihkusaippua kestää todella kauan (valitettavasti), niin en näe mitään järkeä säilyttää jossain kaapissa monen litran pussia, joka saattaisi kestää vuosia ennen kuin on loppu. Varmaan lopulta unohtaisin että joku pussi jossain on, (tai ihmettelisin mikä nestepussi siivouskaapin nurkassa on ja heittäisin menemään) ja palaisin ostamaan pieniä pulloja.
Tuon kyllästymisen takia vaihtelen usein shampoota ja hammastahnoja, ym. kosmetiikkaa. Olisi tylsää vuodesta toiseen käyttää samoja ja olen huomannut että hiuksetkin kaipaavat vaihtelua. Jos pitkään käyttää samaa shampoota, niin hiukset alkavat lässähtää ja oikeastaan vuodenaikojekin mukaan tulee vaihdeltua. Kesällä ns. tujumpaa rasvoittumiseen ja talvella hoitavampaa kuivuuteen ja sähköisyyteen.
Toki varmaan jossain suurperheessä on viisaampaa ostaa isoja eriä, mutta ei tällainen keski-ikäinen sinkkunainen tarvitse, eikä pysty käyttämään ja säilyttämään isoja paketteja/pusseja/purnukoita missään. Ei asuntoni niin iso ole, mutta tietty on sinkkujakin jotka asuvat isossa talossa/asunnossa ja heillä tilaa enemmän. Jokaisen oma valinta miten tekee ja katsoo järkeväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnosti.
Niin, sinua ei mahda monikaan asia kiinnostaa etenkään suuremmassa mittakaavassa.
Litra- ja kilohintojen sokea tuijottaminen altistaa kyllä selvästi ylensyönnille. Ostetaan isoja pakkauksia, jolloin pitää tehdä valtava satsi ruokaa, että aineksia ei mene hukkaan ja syödä isoja annoksia, ettei ruoka ehdi mennä pilalle.
T. Mira 165cm / 200 kg