Ärsyttävä käsitys huolehtimisesta, nyt suututtaa
Kaverini tytär ja minun sisareni tytär ovat samassa harrastuksessa. Heillä oli viikonloppuleiri (aamusta iltaan) 12-vuotiaille ja ystäväni vei heidät sinne ja lupasi hakea. Olimme kaupungilla tämän kaverin kanssa ja ajattelin laittaa tytölle viestin miten menee. Kaverini kielsi että älä laita, hän on luvannut huolehtia tytöistä ja soitti sitten tytöilleen.
Sanoin, että voin toki hakea tytön illalla ja viedä kotiin, ei kuulemma tarvinnut, hän lupasi huolehtia. Kysyin sitten tänä viikonloppuna sisaren tytöltä miten oli mennyt. Hyvin, hän oli mennyt sitten bussilla kotiin illalla omalla rahalla yhdeksän aikoihin. Minulla kiehahti, mietin tässä soitanko siskolleni vai kaverilleni ja miten hoitaisin asian. En pidä, että nuoret tytöt kulkevat yksin myöhään bussilla jos kyytikin onnistuisi. Täytyy vaan vähän jäähtyä etten huuda kuin hinaaja. Onko ehdotuksia?
Kommentit (49)
Ehkä se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa, en muuten keksi miksi olisin "aggressiivinen" kun pidän tiukasti kannastani ettei lasta jätetä yksin kaupunkiin myöhään illalla surffaamaan.
Ja pidän tuollaisessa asiassa luottamuksen pettämistä niin isona virheenä, että välit poikki. Ei minulla ole muita kokemuksia mistä voi tulla lopullinen välirikko, lapsen heitteillejättö on sellainen syy. Ja ikää on 24 vee, kyllä, kuljen jo yksin julkisilla -ap-
Ja mitään merkitystä ei ole sillä sairastuneella kaverin äidillä? Jos hätä ja kiire tulee niin einaina toimi järkevästi. Minusta käytöksesi on järkyttävää
Meidän lapset osaa käyttää julkisia, on opetettu heti pienestä eikä tarvitse huolehtia. Minulla ja miehellä on pitkät työpäivät niin ei todellakaan ole aikaa kuljetella lapsia. Lapsilla on kännykät, bussikortit ja aina voi soittaa. Pojat hoitavat kouluun menonsa, läksynsä ja nukkumaan menonsa ihan omatoimisesti. Meidän pojat on 8 ja 10 vuotta niin mallia sopii ottaa. Koulukin on antanut palautetta, että meillä on omatoimiset lapset!
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 10:21"]
Sisareni oli soittanut exkaverilleni ja hänen äitinsä oli joutunut sairaalaan viikonlopun aikana ja hän oli kiiruhtanut sairaalaan. Siksi ei ollut kyydinnyt tyttöä kotiinsa. Sisareni sanoi hyvin suoraan, että on pahoillaan mutta tämä ei oikeuta häntä jättämään 12-vuotiasta yksin kaupunkiin ja bussiin. Exkaveri soitti minullekin itkien, pyysi anteeksi ja voisinko minä tulla katsomaan hänen tyttöään illalla että pääsisi sairaalaan. Sanoin ettei minulle sovi nyt tai koskaan tulevaisuudessakaan. Sen edestään löytää minkä taakseen jättää -ap-
[/quote]
Helkatti mikä mulkvisti-fiilis tästä viestistä jää. Todella kusipäistä lyödä lyötyä. Ei ehkä fiksuin tapa hoitaa asia, mutta vei kuitenkin oikeaan bussiin ja opasti näin kotiin. Kun jotain järkyttävää tapahtuu, ei ajattele täysin selvästi.Sun suhtautuminen on tähän ylimenevän aggressiivista.
Siis 12-vuotias tulee illalla harrastuksista kotiin bussilla? Ja tämä on AP:n mielestä hirveää?
Pakko olla provo, ei kukaan voi tosissaan tällaisia kirjoittaa...
Siis teidän mielestä on ok, että 12-vuotias on yksin Helsingin keskustassa klo 21-22 välillä, odottaa bussia ja omalla taskurahalla (rahat ja kännykkä ehkä näkyvissä, en huomannut kysyä tytöltä). Sunnuntai-ilta, siis tosi leppoisaa ja suositeltavaa toimintaa? Nyt saa peukuttaa kenen mielestä hyvä idea! -ap-
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 14:54"]No onneksi ei kuitenkaan sattunut mitään, ehkä vastaisuudessa kannattaa tosiaan olla tarkempi kaverieiden suhteen. Kaikki eivät ymmärrä ettei alle 14-vuotias ole mikään mikään miniaikuinen vaan tarvitsee huolenpitoa. Ei meilläkään lapset kulje tuohon aikaan yksinään busseilla tai kaupungilla. Esiteinit on erikseen, 14-vuotias saa jo vähän enemmän vapauksia jos on selvät säännöt ja niitä noudatetaan. Aikuinen on aina vastuussa.
[/quote]
Kyllä esim. 13v on jo teini-ikäinen siinä missä 14-vuotiaskin. Ei musta 13-vuotiasta tarvitse niin paljon rajoittaa, ja 12-vuotiaankin pitäisi osata bussia käyttää.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 18:18"]
Siis teidän mielestä on ok, että 12-vuotias on yksin Helsingin keskustassa klo 21-22 välillä, odottaa bussia ja omalla taskurahalla (rahat ja kännykkä ehkä näkyvissä, en huomannut kysyä tytöltä). Sunnuntai-ilta, siis tosi leppoisaa ja suositeltavaa toimintaa? Nyt saa peukuttaa kenen mielestä hyvä idea! -ap-
[/quote]
No jos toiselle tulee oikea hätätilanne, eikä osaa ajatella kaikkea niin... Itse kuljin yksin mummolaan jo 11 vuotiaana, joskus myös iltaisin. Sunnuntaisin on vähemmän populaa liikenteessä.
Ei, tuo käyttäytyminen ei mennyt nappiin mutta mites, ylireagoisitko hieman?
Samaa mieltä ap:n kanssa, jos pettää luottamuksen niin ei ole oikea ystävä, ihme sekoilua
ihme tunnevammaisia täällä vastailemassa sinulle, ap. Jotkut saavat pieneen elämäänsä tyydytyksen tällaisesta hätääntyneen ja loukkaantuneen ihmisen tunteiden kyseenalaistamisesta ja lisä-ärsyttämisestä. Olet täysin oikeassa tässä keississä, älä välitä näistä haaskoista. Ja se ystäväsi olisi ollut ehdottomasti velvollinen ilmoittamaan sinulle, kun suunnitelmat muuttuivatkin. Silloin kenelläkään ei olisi ollut syytä suuttua, kaikki olisivat tienneet, missä mennään ja hän olisi voinut mennä sairaan äitinsä luokse hyvin mielin. MIstä vetoa, että äidin tilanne ei ollut edes vakava. Henkilön itsensä tai jonkun läheisen "sairastuminen" on maailman vanhin tekosyy ja yritys ostaa toisten empatiaa sössimistilanteessa.
Jaksamista ja pidä pääsi, vaikka täällä kaikki mollaavat!
Outo ämmä. Ei kannata enää koskaan luottaa, ei koskaan, mutta nyt ei voi enää tehdä mitään.
Yhdeksän ei ole myöhä. Suutut turhasta.
Minulla on raivostuneen avuton olo, olisi jo silloin pitänyt jyrätä se ämmä katepillarilla, en voinut kuvitellakaan että toimii noin :( -ap-
No mitä mieltä sisaresi on asiasta? Kun hänen tyttärestään kyse
Sisareni on yövuorossa ja kuulin tytöltä vasta nyt illalla miten oli käynyt. Soitan sisarelleni huomenna ja kerron. Juttelin tytön isän kanssa ja hän sanoi ettei tällä (ex)kaverillani ole oikeutta estää minua huolehtimasta tytöstä ja ei enää luota lupauksiin. Hävettää kertoa sisarelleni etten tajunnut vaan jyrätä tätä "lupailijaa". toisten mielestä tuossa ei ole mitään outoa, minä säikähdin nyt kun ajattelen mitä olisi voinut sattua. -ap-
Jos lupaa huolehtia niin sitten pitää tehdä niin, kuka hullu antaa 12-vuotiaan liikkua bussilla yksin myöhään illalla? Kannattaa sanoa tälle naiselle suorat sanat!
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 00:18"]Sisareni on yövuorossa ja kuulin tytöltä vasta nyt illalla miten oli käynyt. Soitan sisarelleni huomenna ja kerron. Juttelin tytön isän kanssa ja hän sanoi ettei tällä (ex)kaverillani ole oikeutta estää minua huolehtimasta tytöstä ja ei enää luota lupauksiin. Hävettää kertoa sisarelleni etten tajunnut vaan jyrätä tätä "lupailijaa". toisten mielestä tuossa ei ole mitään outoa, minä säikähdin nyt kun ajattelen mitä olisi voinut sattua. -ap-
[/quote]
Asia kuuluu sisarellesi ja tytön isälle. Siis kuljetuksista huolehtiminen ym. Ottavat yhteyttä tähän kaveriksi ja keskustelevat asiasta. En oikein ymmärrä miksi sinä otat tässä nyt niin suuren roolin. Lapsihan on sisaresi. Ei sinun. Ja kyllä, lapsista tulee huolehtia.
Jos jotain olisi sattunut niin en olisi koskaan antanut itselleni anteeksi etten olisi puuttunut asiaan estelystä huolimatta, sellaista se on kun tuntee lapsen vauvasta lähtien ja rakastaa lasta. Vaikka ei olisi oma lapsi. Exkaverini tiesi, että olisin vienyt tytön turvallisesti kotiin. Hänen egonsa oli tärkeämpi kuin tyttö. Siksi suutuin. -ap-
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 16:41"]
Exkaverini on yrittänyt soittaa ja laittaa viestiä, pyytää, että juteltaisiin. Hän oli ihan ehdoton kun olin laittamassa viestiä tytölle tai tarjosin kyytiapua. Katsoin olisko tässä ketjussa ollut yhtään hyvää syytä että olisin miettinyt asiaa hänen kannaltaan tai alkanut sopia. No, ei ollut. Tämän palstan neuvoksi jäi, että miksi minä välitän koko asiasta, kyseessähän ei ole oma lapseni. Ilmankos nykyään saavat lapset ja vanhukset eksyä keskustaan ja vaikka jäätyä, kukaan ei puutu kun kyseessä ei ole oma lapsi tai vanhempi. Entäpä jos olisi mutta kukaan ei auta, ei puutu. Kertoo aika paljon nämä ketjun mielipiteet tästä ilmiöstä, aika surullista -ap-
[/quote]
Huh huh. Kyllä aika aggressiivista on sun kommunikointi olut koko ketjun ajan. Miten saisi parhaiten riitaa haastettua täällä. Ja lisäksi kauhee vehkaaminen EX kaveruudesta. Kuulostaa siltä, ettei sulla kaveruudet pysy kovin kauaa. Kaikkien kanssa saa aikaan jonkilaisen draaman, jos haluaa