Ärsyttävä käsitys huolehtimisesta, nyt suututtaa
Kaverini tytär ja minun sisareni tytär ovat samassa harrastuksessa. Heillä oli viikonloppuleiri (aamusta iltaan) 12-vuotiaille ja ystäväni vei heidät sinne ja lupasi hakea. Olimme kaupungilla tämän kaverin kanssa ja ajattelin laittaa tytölle viestin miten menee. Kaverini kielsi että älä laita, hän on luvannut huolehtia tytöistä ja soitti sitten tytöilleen.
Sanoin, että voin toki hakea tytön illalla ja viedä kotiin, ei kuulemma tarvinnut, hän lupasi huolehtia. Kysyin sitten tänä viikonloppuna sisaren tytöltä miten oli mennyt. Hyvin, hän oli mennyt sitten bussilla kotiin illalla omalla rahalla yhdeksän aikoihin. Minulla kiehahti, mietin tässä soitanko siskolleni vai kaverilleni ja miten hoitaisin asian. En pidä, että nuoret tytöt kulkevat yksin myöhään bussilla jos kyytikin onnistuisi. Täytyy vaan vähän jäähtyä etten huuda kuin hinaaja. Onko ehdotuksia?
Kommentit (49)
Siis miksi sä nyt tästä keuhkoat? Se tyttöhän tuli kotiin ja kyllä tuon ikäisen kuuluu jo osata bussilla kulkea. Se lapsi ei edes ole sinun.
Siis mitä häh, juttu tapahtunut viime viikonloppuna ja ap kuvittelee, ettei lapsen äiti tiedä asiasta mitään? Jos ei äiti tuon vertaa ole lapsensa asioista kiinnostunut, niin jaksaako hän kiinnostua siitä, että lapsi on tullut bussilla kotiin? Kuvittelisi vähintään, että tuo 12-vee pyytäisi saada bussirahat takaisin, omistaan kun joutui maksamaan.
Mistähän maailmoista te olette, viimeiset kommentoijat..
Sisareni oli yövuorossa ja mies kotona. Mies oli yhtä ihmeissään ja suuttunut kuin minäkin, että exkaverini ratkaisi tilanteen noin. Ei kannattanut illalla soittaa äidille, kuuli tapauksen aamulla ja soitti exkaverilleni ja kommentoi mitä mieltä oli kun tyttö jätettiin Illalla Helsingin keskustaan bussipysäkin läheisyyteen. Lapsi oli hämmentynyt eikä soittanut vanhemmilleen, teki kuten exkaverini oli käskenyt. Odotti bussin ja nousi kyytiin.
Ei lapsi mitään rahojaan osannut pyytää takaisin. Kenen ääliön mielestä 12-vuotias voi olla yksinään myöhään illalla Helsingin keskustassa??! Joko lapseton tai huono vanhempi. Ja minä liityn asiaan koska olin tarjoutunut viemään tytön kotiin, exkaverilleni apu ei kelvannut.. Hän hoitaa, no hyvinpä hoiti ja ihmetelköön miksi en halua olla hänen kanssa enää tekemisissä. -ap-
Hengitä!!! Lapsi on hengissä ja kokemusta rikkaampana. Isä ja äiti tietää tilanteen, joten miten sä nyt enää tähän liityt???
Hei kiitos ystävällisistä sanoistasi! Jäin vielä tähän ketjuun kommentoimaan koska en voinut uskoa, että näin monen mielestä on ihan normaalia a) jättää lapsi yöhön itsekseen ja b) rikkoa lupaukset. Mikään syy ei ole tarpeeksi hyvä olla ilmoittamatta muutoksista tytön vanhemmille tai minulle.
Minulla ei riitä sympatia sisarentyttäreni harrastuskaverin äidille tai hänen äidilleen koska tällä exkaverillani ei riittänyt järki, vastuu tai moraali huolehtia alaikäisestä. Miten voisin olla enää ystävä kun luottamus meni? Rehellisempää minusta sanoa totuus ja etten enää halua olla tekemisissä. Moraali näkyy arjen teoissa tai tekemättä jättämisissä. Lapsen kohdalla aikuinen on vastuussa ja se vastuu on iso, ei siihen voi suhtautua löyhästi. Kyllä minä suhtaudun vakavasti, se on totta mutta sisareni on aina minut ohjeistanut kun olen hänen lastensa kanssa "ole aikuinen, nämä lapset ja minä luotamme sinuun". Kamala ajatus, että lapset vaan jätetään oman onnensa nojaan. Mutta näitä tapahtuu, ja näitä ihmisiä on. Muuten voin olla huoleton ja kaikkea muuta kuin tiukkapipo mutta en silloin jos alaikäiset ovat vastuullani. Tässäkin tapauksessa puhelinsoitto aikuiselta olisi ollut riittävä, oli vaan "niin kiire".. (Katsomaan äitiä sairaalaan, mahatauti oli aiheuttanut nestehukkaa.) -ap-
Aha, lapsi on kokemusta rikkaampi? Sopiiko, että sanon sulle sanat sanat kun sut mukiloidaan keskustassa. Minähän hengitän ja olen tuon lapsen täti ja aloitin tämän keskustelun. Jäikö joku näistä asioista sinulle vielä epäselväksi? -ap-
12 vuotias on jätetty bussipysäkin viereen, josta hän on mennyt iltayhdeksältä kotiin. Siis missä ihmeessä tässä on se tragedia?? Ymmärtäisin jos kyse olisi vaikka 10-vuotiaasta ja klo 02 lauantaiyönä, mutta hemmetti soikoon.. Joku järki nyt päähän hei. Pikkuisen ylireagointia ehkäpä?!
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 13:47"]Aha, lapsi on kokemusta rikkaampi? Sopiiko, että sanon sulle sanat sanat kun sut mukiloidaan keskustassa. Minähän hengitän ja olen tuon lapsen täti ja aloitin tämän keskustelun. Jäikö joku näistä asioista sinulle vielä epäselväksi? -ap-
[/quote]
Hyvä hyvä:-) Hengitä edelleen. Lapsikin tekee niin. Niin mukiloitiinko hänet? En sellaista huomannut vaan luin että lapsi tuli bussilla kotiin. Jossa ISÄ odotti ja tietää asiasta.
Mielenkiintoista logiikkaa ;)
Eli 12 vee on ihan ok jättää yksin mutta 10 vee on "niinku eri asia". Ja klo 21-22 lasten sopii olla yksin keskustassa "mut ei sit enää klo 02". Ja lauantai on "vähä paha juttu" mut ma ti ke to pe su "ei sit nii oo".
Harrastus loppui klo 21 ja tyttö oli kotona kymmenen aikaan, isänsä soitti jo ennen kymmentä, että mitä ihmettä.
Mut hei ei hätää! Jos Av-mammoilta kysytään niin 2-vuotias pärjää ihan hyvin viikonloput yksinään ja ens vuonna se voi lähtee reppureissuun. -ap-
Ja Tällä Kertaa Kaikki meni hyvin, tyttö pääsi kotiin. Toisella kertaa olis voinut sattua mitä tutut äidit ovat kertoneet, nuorten tyttöjen kähmintää bussissa, seurailua pysäkiltä kotiin, huutelua autoista. Ettekö te ennakoi yhtään ja huolehdi lapsistanne? Toivottavasti yhdenkään lapsen ei tarvitse joutua tuohon tilanteeseen kenenkään välinpitämättömän aikuisen vuoksi. -ap-
Kaveri teki mielestäni siinä väärin, että ei soittanut tuon tytön vanhemmille tai ap:lle, kun kuuli äitinsä joutuneen sairaalaan ja että ei voi itse kuljettaa kotiin.
Mutta kyllä ap:nkin reaktio on oudon aggressiivinen. Ymmärrän, että ap toki joutui kiusalliseen välikäteen sisarensa perheen suhteen, koska kyseessä oli ap:n kaveri joka toimi toisin kuin oli sovittu ja aiheutti ehkä turvallisuusriskin lapselle. En nimittäin itsekään jättäisi tuon ikäistä lasta bussipysäkille suuren kaupungin keskustaan, ellen tietäisi että tyttö on a. tottunut kulkemaan bussilla, b. bussi lähtee muutaman minuutin sisällä ja c. että lapsen kävelymatka pysäkiltä kotiin on turvallinen ja lyhyt. Ja tuo soittaminen olisi ollut ihan itsestäänselvyys, vanhemmille kuuluu ilmoittaa tuollaisista asioista.
Säikähdys, aikuisten välinpitämättömyys, silkka typeryys ja vastuun välttäminen sekä luottamuksen pettäminen suututtaa. Aggressiivista olisi mielestäni huutaminen, haukkuminen, tukasta repiminen tai auton renkaiden puhkominen. Itse suutuin ja sanoin etten halua enää jatkossa olla tekemisissä tämän entisen kaverini kanssa. Sisareni luotti häneen koska hän oli minun tuttuni, minun kertomani perusteella.
Suhtaudun lupauksien pitämiseen siten, että ne pidetään. "Oudon aggressiivinen" on siis lupausten pitämisen vaatimusta? Kiusallinen välikäteen joutuminen, voi hyvää päivää. "Joo, tsori, en tiiä mikse Kerttu hukkas Jessican, tsori tosi paljon." -ap-
Onko sulla ap joku mielenterveyshäiriö?
Ei ainakaan ennen tätä keskusteluketjua ;) -ap-
No onneksi ei kuitenkaan sattunut mitään, ehkä vastaisuudessa kannattaa tosiaan olla tarkempi kaverieiden suhteen. Kaikki eivät ymmärrä ettei alle 14-vuotias ole mikään mikään miniaikuinen vaan tarvitsee huolenpitoa. Ei meilläkään lapset kulje tuohon aikaan yksinään busseilla tai kaupungilla. Esiteinit on erikseen, 14-vuotias saa jo vähän enemmän vapauksia jos on selvät säännöt ja niitä noudatetaan. Aikuinen on aina vastuussa.
Minä olen myös huomannut, että täällä on tapana hyökätä aloittajan kimppuun. Sitten on helppo olla jonkun oikein mollaavan viestin puolesta, unohtuu itse asia mikä on oikein ja mikä väärin. Niin kuin rakkikoirat enemmistö haukkuu laumana heikointa yksilöä mutta jos ei alistu vaan pitää puolensa niin haukku loppuu. Tuttu ilmiö täällä.
Se on ihan lapsesta ja kasvatuksesta kiinni miten omatoiminen ja pärjää on!! Meillä molemmat, tyttö ja poika kulkivat bussilla harrastuksensa heti kouluiästä alkaen. Ei ole tarvinnut isän tai äidin kuskata ja aina on lapset kotiinsa löytäneet. tyttö on 9 ja poika 11, perjantaina kun viimeistään kymmeneltä ovat kotona niin ei tarvitse kenenkään muun huolehtia!! Molemmat pärjää hyvin
Exkaverini on yrittänyt soittaa ja laittaa viestiä, pyytää, että juteltaisiin. Hän oli ihan ehdoton kun olin laittamassa viestiä tytölle tai tarjosin kyytiapua. Katsoin olisko tässä ketjussa ollut yhtään hyvää syytä että olisin miettinyt asiaa hänen kannaltaan tai alkanut sopia. No, ei ollut. Tämän palstan neuvoksi jäi, että miksi minä välitän koko asiasta, kyseessähän ei ole oma lapseni. Ilmankos nykyään saavat lapset ja vanhukset eksyä keskustaan ja vaikka jäätyä, kukaan ei puutu kun kyseessä ei ole oma lapsi tai vanhempi. Entäpä jos olisi mutta kukaan ei auta, ei puutu. Kertoo aika paljon nämä ketjun mielipiteet tästä ilmiöstä, aika surullista -ap-
Kenenkään muun ei tarvitse huolehtia kuin omien vanhempien!!! Usko jo!!
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 10:30"]Jokuhan täällä kommentoi etten ole sopiva vahtimaan lapsia niin ajattelin noudattaa neuvoa tilaisuuden tullen.. -ap-
[/quote]
Henna?