Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joka kuukausi järjetön raskaudenpelko :(

Vierailija
01.03.2015 |

Olen 19-vuotias, avoliitossa pian vuoden ja pelkään joka kuukausi mahdollista raskautta, vaikka menkat tuleekin ajoissa ja käytän e-pillereitä.

Mun avomies on jo ihan kyllästynyt tähän mun joka kuukautiseen paniikkiin ja ollaanpa saatu pari suurempaa riitaakin tästä aikaiseksi. Aina ennen menkkoja alkaa hiipiä ne pelot ja alan kuvitella kaikenlaisia raskausoireita itselleni, katson hermostuneesti kalenterista ovulaatiopäiviä ja lasken yks yhteen milloin harrastimmekaan seksiä ja sitten jos oikein pelkään niin totta kai ne menkatkin tulee myöhässä. Olen tilannut kotiin monta pakettia liuskatestejä ja teenkin niitä joka kuukausi vaikka menkat eivät olisikaan myöhässä. Aina jos on ollut päivänkin myöhässä menkat niin sillä samalla sekunnilla kun olen ottanut raskaustestin esille niin kovat menkkakrampit alkaneet ja hanat auenneet.

En oikeesti jaksa tätä enää. Olen yrittänyt ajatella aina muita juttuja ja yleensä se onnistuukin kierron loppuaikaan asti, mutta kun on enää viikko menkkoihin niin aina tunnen niitä kuviteltuja kiinnittymiskipuja ja siitä se sitten taas alkaa. Pahimmillaan olen jännittänyt niin että menkat myöhästyneet viikon, mutta alkaneet heti kun olen omin silmin nähnyt negatiivisen raskaustestin. Joka kerta kun teen raskaustestin niin jännitän vaikkei olis mitää syytä, vaikka menkatkin ovat päällä niin silti jännitän, että saatan olla raskaana.

Onko tää normaalia? Loppuuko tää koskaan?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteesi. Minulla ne liittyvät siihen, että syön minipillereitä eikä menkkoja tule koskaan! Tässä muutamia vinkkejä joilla olen itse saanut itseäni rauhoitettua:

A) Et ollut raskaana viime testinkään jälkeen vaikka olit IHAN VARMA, että nyt olet. Hyvin todennäköisesti et siis ole nytkään, joten yritä ajatella oikein tietoisesti sitä ettet ollut viimeksikään joten miksi olisit nytkään.

B) mieti miten kävisi jos tulisitkin raskaaksi. Minunkaan suunnitelmaan eivät kuulu vauvat vielä tässä elämänvaiheessa, mutta olen saanut rauhoitettua itseäni sillä ajatuksella, ettei se ehkä olisikaan maailmanloppu jos niin kävisi.

C) Koita ajatella sitä miten hyvin asiat ovat elämässäsi ja kuinka terve olet. Usein raskaudenpelon yllättäessä alan ajatella hirveitä sairauksia joita voisin saada ja sen rinnalla raskaus tuntuisi pikkujutulta! Olet tehnyt asiasta pääsisisäisen hirviön ja siitä täytyy vain päästää irti.

D) mikäli siis syöt yhdistelmäpillereitä ja syöt niitä vielä tunnollisesti, todennäköisyytesi tulla raskaaksi ovat hyvin pienet. Pilleriraskaudet ovat usein kiinni siitä, että raskaaksi tuleva syö minipillereitä miten sattuu (niissä aika tarkempi!) tai on unohtanut/oksentanut/ripuloinut pillerin oton jälkeen. Muuten ne ovat ihmesikiämisiä.

E) teet raskaustestin vaikka joka päivä niin kauan kunnes pääset pelostasi. Itse teen parin kk välin ja sitten pystyn hetken elämään ilman näitä ajatuksia negatiiviseen testiin turvautuen.

Tsemppiä pelkoihisi! Jos ne alkavat tuntua ylivoimaisilta, kannattaa asiasta jutella jonkun kanssa. Kaikkea hyvää! :)

N20

Vierailija
2/21 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikkein tärkein unohtui: muista ettet ole ainoa pelkoinesi!! Elämää ei kuitenkaan voi alkaa pelätä, koita miettiä sitä miten moni nainen on joskus pelännyt tulleensa raskaaksi ja miten harva oikeasti silloin on. Kannattaa jutella asiasta kavereille, se auttaa ja saa vähän rationaalisempaa ääntä omaankin kelloon :)
N20

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sulle N20, oli jotenki tosi helpottavaa lukea tuota teksitä, ja tietää, että en ole yksin tämän ongelman kanssa. Samaa mun mieskin kysyi, että mikä olis sitten se kauhein jos olisinkin raskaana enkä oikein edes osannut antaa kunnon vastausta.

Aluks mies oli tosi ymmärtäväinen ja huolissaan kun kerroin että menkat puolipäivää myöhässä ja ekan raskaustestin teki yhdessä kanssani, tai siis tuli tuekseni kun katsottiin mitä siellä testi-ikkunassa on. mutta jossain vaiheessa se sitten jo hermostui. Kerrankin oli menkat päivän myöhässä ja oletin että seuraavana aamuna mies olisi tukena kun teen sen raskaustestin ja mies lähti ovet paukkuen töihin ja sanoi, että oon hullu noiden testien kanssa...niin olenkin :( kun näitä viestejäni luen niin kuulostan ihan vainoharhaiselta...

ap

Vierailija
4/21 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh, täällä kanssa yksi vainoharhainen!
Olen kyllä neitsyt, mutta jo pari kertaa tullut sellanen pakonomanen ajatus, että ihan varmana olenkin raskaana. Tyhmäähän se on, mutta ei ole hauskaa sillon kun se pelko iskee. D:
Nykyään on poikaystävä, yhdynnässä ei olla oltu (sittenpä olisin varmaan kauhusta kankeana), mutta minäpä pelkäänkin, että sormien mukana olisi jotenkin kulkeutunut siittiöitä... D:
Niin että voitte vaan kuvitella, miltä nyt tuntuu, kun on n. viikon tuntunut nipistelyä alavatsassa ja rinnat vähän kipeät. Menkat oli kyllä viime viikolla, mutta sehän ei todista mitään... sitäpaitsi ne oli tosi niukat.
Raskaustestin tein tänään ja negatiivinen oli, mutta en silti saa mielenrauhaa... Kuinka luotettavia nuo tavalliset apteekista ostettavat raskaustestit yleensä on?

Vierailija
5/21 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:55"]Ja tuplaehkäisyäkin olen ehdottanut, mutta onhan se ihan järjetöntä käyttää kondomia ja e-pillereitä vakituisessa parisuhteessa. Mieskin sanoi, että miksi edes hankin e-pillerit, ettei mitään järkeä. Kierukkaakin olen googlettanut, mutta olen lukenut niin paljon huonoja kokemuksia siitä, että kierukka pettänyt. Jopa oma äitini on kertonut mulle useammasta ystävästään joilla kierukkalapsi.

Ja en siis toivo todellakaan raskautta nyt, eiköhän se käynyt selväksi. Olen tänä keväänä valmistumassa ylioppilaaksi ja elämä edessä. Lapsia haluan ehdottomasti joku päivä, kunhan opiskelut on jo takana olen työelämässä. En haluaisi koskaan tehdä aborttia. Ei siis mitään eettisiä syitä, mutta koko operaatio kuulostaa ihan hirveälle ja olen aivan varma, että saisin jonkin komplikaation, joka tekisi musta lapsettoman lopunelämäksi.

ap 
[/quote]

Jos ei ole valmis saamaan lapsia, ei ole valmis seksiinkään. Mikään ehkäisy ei ole 100% varma. Tämän vuoksi seksi kuuluu avioliittoon, jossa mahdolliset jälkeläiset voidaan ottaa vastaan.

Vierailija
6/21 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan sama juttu. Ikää enemmän ja kuulemma huonot mahdollisuudet tulla raskaaksi, mutta en pääse pelostani.

Vierailija
7/21 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:45"]

Haha ihan täysin kuin mun kirjoittama mutta päinvastainen ongelma! Olen 19v, pian vuoden avoliitossa asunut ja joka kuukausi oviksen jälkeen mulle tulee valeraskaus ja TOIVON raskautta.. :D Anteeksi oli pakko sanoa, en osaa auttaa. Ehkä jos laitatat tyyliin kierukan tms niin voisit olla varmempi? Tai kortsu lisäehkäisynä?

[/quote]  olet vasta 19 vee niin nauti olemassaolosta poikaystävän kanssa, hanki ammatti ellei ole jo. Ehdit saamaan vauvan joskus

Vierailija
8/21 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sulle ratkaisu: lopeta seksin harrastaminen. En edes vitsaile. Kun ei sekstaa ei voi tulla raskaaksi. Kuten jos ei juo alkoholia, ei voi tulla alkoholistiksi. Jos ei syö liikaa, ei tule läskiksi.

Sun pitää miettiä kumpi on tärkeämpää, oma mielenrauha vai seksi. Ja jos ei avomiehelle sovi niin näytä sille ovi.

Vierailija
9/21 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:38"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:55"]Ja tuplaehkäisyäkin olen ehdottanut, mutta onhan se ihan järjetöntä käyttää kondomia ja e-pillereitä vakituisessa parisuhteessa. Mieskin sanoi, että miksi edes hankin e-pillerit, ettei mitään järkeä. Kierukkaakin olen googlettanut, mutta olen lukenut niin paljon huonoja kokemuksia siitä, että kierukka pettänyt. Jopa oma äitini on kertonut mulle useammasta ystävästään joilla kierukkalapsi.

Ja en siis toivo todellakaan raskautta nyt, eiköhän se käynyt selväksi. Olen tänä keväänä valmistumassa ylioppilaaksi ja elämä edessä. Lapsia haluan ehdottomasti joku päivä, kunhan opiskelut on jo takana olen työelämässä. En haluaisi koskaan tehdä aborttia. Ei siis mitään eettisiä syitä, mutta koko operaatio kuulostaa ihan hirveälle ja olen aivan varma, että saisin jonkin komplikaation, joka tekisi musta lapsettoman lopunelämäksi.

ap 
[/quote]

Jos ei ole valmis saamaan lapsia, ei ole valmis seksiinkään. Mikään ehkäisy ei ole 100% varma. Tämän vuoksi seksi kuuluu avioliittoon, jossa mahdolliset jälkeläiset voidaan ottaa vastaan.
[/quote]
ai että jos ei halua lapsia, niin pitää olla koko elämä ilman seksiä? onneksi voi abortoida jos ehkäisy pettää.

mutta ap:lle, minä myös reilu parikymppinen ja mun suurin kauhu on että huomaisin olevani raskaana ja abortti liian myöhäistä. raskaustestejä en ole vielä ikinä tehnyt, olen jotenkin saanut aina järkeiltyä itselleni että en voi olla raskaana.

pahin oli pari kuukautta ennen kuin aloin käyttämään pillereitä, sillä menkat olivat todella epäsäännölliset. nykyää se paniikki kestää 1-2 päivää ennen menkkoja. toki joskus jos on jotenki oudot menkat herää epäilys että mitä jos... :s

koeta takoa paniikin hetkellä itsellesi järkeä. ei siihen oikein muukaan auta.

Vierailija
10/21 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo-o, tasan ei käy...

Vierailija
11/21 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mistä tuo pelko on saanut alkunsa? Muistan kuinka poikaystävän kanssa tuon ikäisenä vaan pantiin menemään (tottakai ehkäisyn kera) eikä mahdollinen raskaus edes juolahtanut mieleen.. En edes tiennyt mikä on kiinnittymiskipu!

Vierailija
12/21 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa pakko-oireilta! Kysy apua lääkäriltä. Hoidetaan lääkkeillä tai terapialla tai molemmilla. Olet vaan tosi herkkä ja syyllistyvä persoona. Ei mene ohi jos on kyse pakko-oireisesta häiriöstä. Menee ohi jos johtuu vasn nuoruudestasi.

Vierailija
13/21 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha ihan täysin kuin mun kirjoittama mutta päinvastainen ongelma! Olen 19v, pian vuoden avoliitossa asunut ja joka kuukausi oviksen jälkeen mulle tulee valeraskaus ja TOIVON raskautta.. :D

Anteeksi oli pakko sanoa, en osaa auttaa. Ehkä jos laitatat tyyliin kierukan tms niin voisit olla varmempi? Tai kortsu lisäehkäisynä?

Vierailija
14/21 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olis tuplaehkäisy? Ei tuo kyllä kuulosta enää ihan normaalilta.

Vierailija
15/21 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kans olin aika neuroottinen nuorempana raskauden suhteen, otin pillerit aina samaan kellonaikaan ja jos myöhästyin joskus esim puoli tuntia niin olin varma että paksuna ollaan. Ei mitään syytä ollu mikä ois aiheuttanu raskauden pelon. Kyllähän tuo aika rassaavalta kuulostaa, haluatko lapsia kuitenkin jossain välissä?

Vierailija
16/21 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:43"]

Siis mistä tuo pelko on saanut alkunsa? Muistan kuinka poikaystävän kanssa tuon ikäisenä vaan pantiin menemään (tottakai ehkäisyn kera) eikä mahdollinen raskaus edes juolahtanut mieleen.. En edes tiennyt mikä on kiinnittymiskipu!

[/quote]

En ole varma mistä saanut alkunsa. Aluksi käytettiin pelkkää kondomia ehkäisynä ja se oli jotenkin parempi mun mielenrauhalle, kun se ehkäisy oli konkreettinen ja jos olis käynyt moka kortsujen kanssa niin sen olisi sitten huomannut. Mutta mulla on niin vaikeeta luottaa pillereihin, vaikka otankin ne tasan tarkkaan samaan aikaan joka päivä.

Jotenkin kun kuulee joka tuutista, että pillerit petti ja raskaana ollaan tai että huomasin olevani raskaana vasta kuudennella kuulla niin sitä miettii että miten itse voisin olla niin onnekas, että mulla toimisi ehkäisy moitteetta.
Luin esimerkiksi Mutsis on blogin kirjoittajan tekstin siitä kuinka tuli raskaaksi vaikka e-pillerit ja se kommenttiboksi oli täynnä kertomuksia lukijoilta, joille oli käynyt aivan samoin. Kun tuollaisia lukee niin väkisinkin se pelko hiipii itsellekin

Vierailija
17/21 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla rationaalista ajattelua...

Vierailija
18/21 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:49"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:43"]

[/quote]

En ole varma mistä saanut alkunsa. Aluksi käytettiin pelkkää kondomia ehkäisynä ja se oli jotenkin parempi mun mielenrauhalle, kun se ehkäisy oli konkreettinen ja jos olis käynyt moka kortsujen kanssa niin sen olisi sitten huomannut. Mutta mulla on niin vaikeeta luottaa pillereihin, vaikka otankin ne tasan tarkkaan samaan aikaan joka päivä.

Jotenkin kun kuulee joka tuutista, että pillerit petti ja raskaana ollaan tai että huomasin olevani raskaana vasta kuudennella kuulla niin sitä miettii että miten itse voisin olla niin onnekas, että mulla toimisi ehkäisy moitteetta.
Luin esimerkiksi Mutsis on blogin kirjoittajan tekstin siitä kuinka tuli raskaaksi vaikka e-pillerit ja se kommenttiboksi oli täynnä kertomuksia lukijoilta, joille oli käynyt aivan samoin. Kun tuollaisia lukee niin väkisinkin se pelko hiipii itsellekin

[/quote]

Vaihda takaisin kondomiin? On luotettava, jos käytätte tunnollisesti.

Vierailija
19/21 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin ihan samanlaista hörhöilyä, mutta johtuu kovasta vauvakuumeesta. Ei haluta alkaa yrittämään ennen kuin opinnot valmiit. Mutta sinun ongelmaasi palaten, ei jatkuva pelossa eläminen ole tervettä. Voisitko harkita terapiaa asian käsittelyyn? Ja tee parhaasi ettet googlailisi kaikkia mahdollisia oireita, selvästi tiedät paljon raskaudesta ja joissain tapauksissa se vaan antaa lisää potkua mielikuvitukselle. Terveisin toinen luulo"sairas", jolta pitäisi internet kieltää kokonaan.

Vierailija
20/21 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuplaehkäisyäkin olen ehdottanut, mutta onhan se ihan järjetöntä käyttää kondomia ja e-pillereitä vakituisessa parisuhteessa. Mieskin sanoi, että miksi edes hankin e-pillerit, ettei mitään järkeä. Kierukkaakin olen googlettanut, mutta olen lukenut niin paljon huonoja kokemuksia siitä, että kierukka pettänyt. Jopa oma äitini on kertonut mulle useammasta ystävästään joilla kierukkalapsi.

ap 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi