Kilpirauhasarvoista & oireista
Mitattiin mulla nämä, samalla kun otettiin muita verikokeita iha rutiinitarkastuksessa. TSH oli 6,32 (viitearvot 0,27-4,20) ja FT4 13,1 (viitearvot 12,0-22). Kirjeessä lääkäri ilmoitti näistä, sanoi että arvot ovat raja-alueella mutta tuskin mitään vakavaa, seuraillaan jatkossa. Minä tietysti aloin googlaamaan ja miettimään, että voisivatko jo nämä raja-alueen arvot selittää näitä "oireita":
- Viime kesästä asti väsynyt ja vetämätön olo
- Paino on noussut pari kiloa, vaikka olen syönyt ja liikkunut ihan entiseen malliin
- Iho on kuiva, etenkin silmien ympärillä
- Ummetus vaivaa
- Sydän "muljahtelee", tämäkin viime kesästä lähtien
- Tukka on pysynyt hyvin päässä, mutta kulmakarvat ovat selvästi harventuneet
Mainittakoon vielä, että lapsena mulla havaittiin vajaatoimintaa ja söin silloin tyroksiinia jonkun vuoden.
Nyt mulla todettiin myös raudanpuutosta, eli siis hyvin alhainen ferritiini, mutta hemoglobiini oli ok.
Osaako joku kilpirauhaskonkari tai asiantuntija kommentoida?
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:38"]
No voihan peehana. Mitä noille lääkäreille oikein opetetaan? Tämäkin aika nuori kloppi, luulisi että olisi lääkiksessä saanut suhteellisen tuoretta tietoa. Taidan kustantaa käynnin yksityisellä, turha tosiaan odotella ja ihmetellä. ap
[/quote]
Yleislääkäreiden pitää osata vähän joka aiheesta joten mitään kovin syvällistä ymmärrystä ei synny jokaisesta aiheesta. Ja noin yleensä ne tuijottavat vain viitearvoja potilaan voinnin sijaan.
itse sain lääkityksen noilla arvoilla, kesti kauan ennenkuin löytyi sopiva annos. Löytyi sitte myöskin struuma, joka onneksi pysynyt kurissa.
Mulla on muuten myös kuukautiset menneet aivan sekaisin viimeisen puolen vuoden aikana, eikös sekin voi johtua vajaatoiminnasta? Tulevat harvemmin, ja sitten kun tulee niin tulee kuin saavista kaatamalla. ap
Minulla on monesti otettu terveyskeskuksessa laajemmat verikokeet kilpirauhaseen liittyen. Muutaman vuoden välein otetaan hemoglobiinit, ferritiinit, maksa-arvot, kolesterolit...ym. Ja tietysti myös ne kilpirauhasarvot kerran vuodessa. Nyt otetaan taas useemmin, kun on mennyt liikatoiminnan puolelle. Ei kaikissa terveyskeskuksissa saa aina huonoa hoitoa.
Voiko anemia johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta?
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:41"]
Mitä hormoniarvoja sinulta mitattiin?
[/quote]
Ulkomuistista muistan estrogeenin ja estradiolin, en muista oliko muita ja mitä.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:45"]
Mulla on muuten myös kuukautiset menneet aivan sekaisin viimeisen puolen vuoden aikana, eikös sekin voi johtua vajaatoiminnasta? Tulevat harvemmin, ja sitten kun tulee niin tulee kuin saavista kaatamalla. ap
[/quote]
Voi johtua vajaatoiminnasta.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:45"]
[/quote]
[/quote]
Juu, minullakin (11 tässä hei) kuukautiset meni tosiaan ihan sekaisin noin 1 kk aiemmin ennen kuin nuo kilpirauhasarvot mitattiin ensimmäisen kerran. Ennen kierto oli tosi säännöllinen 27 (joskus 28) päivää, vuotomäärät samat ja kesto aikalailla sama (4-5 päivää). Sitten kierto alkoi heittelehtiä, se oli kaikkea 24-32 päivän välillä, myös vuotomäärät vaihteli tosi paljon. Samoin kesto vaihteli, se oli kaikkea 3-6 päivän välillä.
Nyt kun kilpirauhasarvot alkavat olla hyvät, kuukautisetkin alkavat muistuttaa enemmän sitä mitä ne oli, tosin kierto ei ole palannut täysin ennalleen (se on useimmiten 29 päivää). Myös kesto heittelee enemmän kuin aiemmin.
Pääset seurantaan. tsh reagoi helposti stressiin ja voi nousta väliaikaisesti. Kokeile seleeniä.
Vierailija kirjoitti:
Pääset seurantaan. tsh reagoi helposti stressiin ja voi nousta väliaikaisesti. Kokeile seleeniä.
Ap on toivottavasti saanut asiansa kuntoon ilman sinun neuvoasikin, kun ketju on 8 vuotta vanha....
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:27"]
Minä mittautin kilpirauhasarvot (TSH ja FT4) omalla kustannuksellani viime kesänä kun oli sellaista oirehdintaa ollut jo useamman vuoden ajan, mm. väsymys, lihominen, hiustenlähtö. (Kilpirauhasarvot mitattiin ainakin kerran noiden vuosien aikana terveyskeskuksessa, mutta en tiedä mitä ne oli kun lääkäriltä tuli vaan kirje, että kaikki ok. Enkä tuolloin nuorempana osannut olla niin jämäkkä asian kanssa).
No mutta kuitenkin, kun mittautin arvot, TSH oli 4.5, FT4 17 (labrassa TSH:n yläraja 4, FT4:n 22). Menin terveyskeskukseen viikon päästä tulosten saamisesta ja lääkäri halusi mittauttaa arvot uudelleen. TSH oli 7.2, FT4 oli pysynyt samoissa. TSH oli lääkärin mukaan vain "hieman" koholla, eikä hän nähnyt mitään syytä tehdä muuta kuin seurata tilannetta. Kolmen viikon kuluttua tuosta kävin uudestaan verikokeissa, TSH oli 6.8 ja vasta silloin lääkäri aloitti lääkityksen. Lääkitys aloitettiin liian pienellä annostuksella (25 mikrogrammaa/päivä) ja käskettiin tulemaan kontrolliin 3 kk päästä. (Oikeasti kontorolliaverikokeet pitäisi ottaa 6-8 viikkoa lääkkeen aloittamisesta). Lisäksi lääkkeenotto ohjeistettiin ihan väärin, samoin verikokeisiin valmistautuminen.
Koska terveyskeskuslääkärin osaaminen asiassa ei minua vakuuttanut, vaihdoin yksityiselle. Hän nosti lääkeannosta samantien 75 mikrogrammaan uusimmat labrat nähtyään (THS oli 3.7, FT4 16). Tämä lääkäri otatti myös kasan muita verikokeita, joista selvisi anemia (terveyskeskuksessa ei koskaan otettu ferritiiniä, hb vaan joka korkea. Noissa yksityislääkärin otattamissa verikokeissa hb edelleen 144 samalla kun ferritiini oli 20 skaalalla 10-120). Tämän lisäksi varmistui sekaisin oleva hormonitoiminta (kaikki hormoniarvot aivan liian alhaiset); kuukautiset olivat olleet jo useamman kuukauden ihan mitä sattuu kierron pituuden ja keston osuudelta. Kirsikkana kakun päällä oli kauttaaltaan korkeat kolesterolit. (Otatin myös kolesteroliarvot omalla kustannuksella samalla kun otatin nuo kilpirauhasarvot ekan kerran. Ja tuossa 4-5 kk aikana mitä verikokeiden välillä oli, kaikki arvot oli nousseet reippaasti raja-arvojen yli. Mikään ei ollut ruoassa eikä liikunnassa muuttunut tuossa välissä).
Noin 3-4 kk:n päästä lääkkeannoksen nostosta (tammikuussa) otettiin jälleen verikokeet jolloin kilpirauhasarvot oli hyvät, THS alta 1 ja FT4 21. Kolesterolit oli lähteneet reippaaseen laskuun mutta anemia vaivaa edelleen. Lisäksi hormonitasot on edelleen liian matalat.
Suosittelen siis aloittajaa hakeutumaan osaavan lääkärin puheille. Voihan noita kilpirauhasarvoja testata vaikka maailman tappiin ja odotella ihmiettä, mutta ei ne siitä itsekseen paremmaksi muutu jos on vajaatoiminta.
[/quote]
Mitä hormoniarvoja sinulta mitattiin?