Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vermontin yliopistossa on kehitetty ensimmäiset biologiset robotit jotka pystyvät syömään, liikkumaan, korjaamaan itsensä ja lisääntymään it...

Vierailija
01.12.2021 |

Onko tämä se askel josta alkaa maailmanloppu. Jos tuo pääsee laboratoriosta ulos niin se voi popsia maapallon kaikki kasvit tai jos se on lihansyöjä niin kohta alkaa ihmisten metsästys.
www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/c0969989-15eb-4d05-820d-40dee7719a4d

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihminen loi robotin omaksi kuvakseen, joka söi ihmisen.

Vierailija
62/83 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuinka älykkäitä nuo sitten ovat, pystyvätkö esimerkiksi yhtä abstraktiin ajatteluun kuin varikset? Tekoälyn ongelma on se, että se noudattaa aina ennalta määrättyä kaavaa, se ei osaa sopeuttaa toimintaansa.

Jos oikeasti verrataan robottia varikseen, ei tilanne ole robotin kannalta mairitteleva. Esimerkkinä: robotti toteuttaa orjallisesti ihmisen sille luomaa toimintoa, tietämättä edes että miksi. Varis katselee mitä ihmiset tekee, sen jälkeen päättelee että onko tuollainen järkevää vai järjetöntä ja sitten joko alkaa tekemään sitä mitä näki ihmisten tekevän tai jatkaa tyytyväisenä omaa elämäänsä. Niin, kumpi on fiksumpi?

Eikös tekoäly ole nimenomaan sopeutuvaa ja itseään korjaavaa. Ja itsestään kehittyvää. Perinteinen ohjelmakoodi tekee vain sen, millaisen ohjelman koodaaja on tehnyt. Mutta tekoäly muuttaa itse itseään. Näin olen siis ymmärtänyt? 

Joten kun tekoäly tulee riittävän älykkääksi, se muuttaa omaa ohjelmaansa älykkäämmäksi. Ja se älykkäämpi tekoäly tekee omaa ohjelmaansa vieläkin älykkäämmäksi jne. Kun tämä piste saavutetaan, niin tekoäly tulee ihmistä älykkäämmäksi sekunneissa.

Se jäi vielä epäselväksi, miten älykkyyden speksit on sille määritelty?

En tiedä tekoälystä mitään. Olen tehnyt vain perinteistä ohjelmointia. Tekoälyhommelit on jotenkin ihan eri juttunsa. Kaikenlaista adaptiivista säätöä ja neuroverkkoa ym. Mutta olen asian ymmärtänyt siten, kuin edellä kirjoitin. 

-ed

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stephen Hawkins sanoi, aikoinaan, että tekoäly voi tuhota maapallon jos se oppii lisääntymään ja se opetetaan etsimään jotain tiettyä asiaa kuten vettä . Jossain vaiheessa robotti kyllä tajuaa, että ihmisessä on huomattava määrä vettä. Nyt kehitellään ötököitä jotka monistavat itsensä kantasolujen avulla ja ihmisessähän kantasoluja löytyy runsaasti.

Vierailija
64/83 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lehdet: Facebook veti piuhat roboteistaan, koska tekoäly alkoi puhua omalla kielellään

https://www.is.fi/digitoday/art-2000005310947.html

Entäs kun jossain vaiheessa vedetäänkin ne piuhat liian myöhään?

Paitsi että näiltä ei voi vetää piuhoja ollenkaan. Ne korjaavat itse itsensä, eli niitä ei pysty tuhoamaan eikä "sammuttamaan" mitenkään.

Kysymys: Jos jossain supertietokoneessa olisi huippuälykäs tekoäly, joka haluaisi tuhota ihmiset, niin miten se tekisi sen? Ydinohjuksethan eivät ole netissä. Niiden laukaisuun tarvitaan paljon fyysistä valmistelua ja työtä. Samoin, viruslabroissa tarvitaan valtavasti fyysistä ihmisten tekemää työtä. Sähköverkot pysyvät kunnossa fyysisen kaapeloinnin ja ihmistyövoiman avulla. Mitä pahaa se pelkkä softa pystyy tekemään?

Tarpeeksi pitkälle kun mennään niin tekoäly on niin älykäs ettei ihminen pysty edes sitä käsittämään. Jos sillä on tavoite niin keinot aivan varmasti löytyvät. Ihan esimerkkeinä vaikka ihmisten kiristäminen/lahjominen hoitamaan tarvittavan fyysisen työn tai robottien luominen.

Vierailija
65/83 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuinka älykkäitä nuo sitten ovat, pystyvätkö esimerkiksi yhtä abstraktiin ajatteluun kuin varikset? Tekoälyn ongelma on se, että se noudattaa aina ennalta määrättyä kaavaa, se ei osaa sopeuttaa toimintaansa.

Jos oikeasti verrataan robottia varikseen, ei tilanne ole robotin kannalta mairitteleva. Esimerkkinä: robotti toteuttaa orjallisesti ihmisen sille luomaa toimintoa, tietämättä edes että miksi. Varis katselee mitä ihmiset tekee, sen jälkeen päättelee että onko tuollainen järkevää vai järjetöntä ja sitten joko alkaa tekemään sitä mitä näki ihmisten tekevän tai jatkaa tyytyväisenä omaa elämäänsä. Niin, kumpi on fiksumpi?

Eikös tekoäly ole nimenomaan sopeutuvaa ja itseään korjaavaa. Ja itsestään kehittyvää. Perinteinen ohjelmakoodi tekee vain sen, millaisen ohjelman koodaaja on tehnyt. Mutta tekoäly muuttaa itse itseään. Näin olen siis ymmärtänyt? 

Joten kun tekoäly tulee riittävän älykkääksi, se muuttaa omaa ohjelmaansa älykkäämmäksi. Ja se älykkäämpi tekoäly tekee omaa ohjelmaansa vieläkin älykkäämmäksi jne. Kun tämä piste saavutetaan, niin tekoäly tulee ihmistä älykkäämmäksi sekunneissa.

..Ja lähtee ulos laboratoriosta ja ottaa haltuunsa koko planeetan. Onneksi olen jo nelikymppinen, niin hyvällä tuurilla ei tarvii olla näkemässä ihmiskunnan itsetuhon viimeistä hetkeä.

Niin mikä lähtee ulos? Ei se ohjelma sieltä koneen muistista mihinkään lähde. Aina ihmetyttää, että miten se ohjelma ottaa haltuun koko planeetan? Asia voisi teoriassa onnistua, jos kaikki maailman laitteet olisi netissä keskenään. Siis ihan jokainen nippeli olisi netin kautta ohjattavissa. Tällä hetkellä sellaista ei ole näköpiirissä. Vaikka kuinka kohkataan Iot:stä sun muusta, niin ainakaan armeijan vehkeitä ei kukaan kytke suoraan nettiin.

Vierailija
66/83 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lehdet: Facebook veti piuhat roboteistaan, koska tekoäly alkoi puhua omalla kielellään

https://www.is.fi/digitoday/art-2000005310947.html

Entäs kun jossain vaiheessa vedetäänkin ne piuhat liian myöhään?

Paitsi että näiltä ei voi vetää piuhoja ollenkaan. Ne korjaavat itse itsensä, eli niitä ei pysty tuhoamaan eikä "sammuttamaan" mitenkään.

Kysymys: Jos jossain supertietokoneessa olisi huippuälykäs tekoäly, joka haluaisi tuhota ihmiset, niin miten se tekisi sen? Ydinohjuksethan eivät ole netissä. Niiden laukaisuun tarvitaan paljon fyysistä valmistelua ja työtä. Samoin, viruslabroissa tarvitaan valtavasti fyysistä ihmisten tekemää työtä. Sähköverkot pysyvät kunnossa fyysisen kaapeloinnin ja ihmistyövoiman avulla. Mitä pahaa se pelkkä softa pystyy tekemään?

Tarpeeksi pitkälle kun mennään niin tekoäly on niin älykäs ettei ihminen pysty edes sitä käsittämään. Jos sillä on tavoite niin keinot aivan varmasti löytyvät. Ihan esimerkkeinä vaikka ihmisten kiristäminen/lahjominen hoitamaan tarvittavan fyysisen työn tai robottien luominen.

Robotin valmistus on hemmetin pitkän ketjun tulos. Täysin itsenäisiä robotteja pitäisi olla malmin louhinnassa ja kuljetuksessa. Pitäisi olla itsenäisiä robotteja, jotka rakentavat robottitehtaan, jossa niitä robotteja tehtäisiin. Ennen kuin robottitehdas on valmis, pitää olla maa-alue ja perustukset kaivettuna. Eli pitää olla itsenäisiä maanrakennusrobotteja jne. Tämä kaikki ei onnistu muutamalla sadalla tai edes muutamilla tuhansilla täysin itsenäisillä roboteillakaan.

67/83 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pelkkä softa pystykään. Mutta nyt on luotu eliö, se löllerö. Jonka evoluutio saattaa olla rajoittamattomana huippunopea.

Löllerö ei tyydy jäämään petrimaljaan vaan haluaa ulos maailmaan. Ja sitten ihminen onkin vain tiellä.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
68/83 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

..Ja lähtee ulos laboratoriosta ja ottaa haltuunsa koko planeetan. Onneksi olen jo nelikymppinen, niin hyvällä tuurilla ei tarvii olla näkemässä ihmiskunnan itsetuhon viimeistä hetkeä.

Niin mikä lähtee ulos? Ei se ohjelma sieltä koneen muistista mihinkään lähde. Aina ihmetyttää, että miten se ohjelma ottaa haltuun koko planeetan? Asia voisi teoriassa onnistua, jos kaikki maailman laitteet olisi netissä keskenään. Siis ihan jokainen nippeli olisi netin kautta ohjattavissa. Tällä hetkellä sellaista ei ole näköpiirissä. Vaikka kuinka kohkataan Iot:stä sun muusta, niin ainakaan armeijan vehkeitä ei kukaan kytke suoraan nettiin.

No se olio, josta tässä on jo muutaman sivun verran keskusteltu. Etkö ole viitsinyt lukea tuota uutista tai edes tänne jo muutamaankin otteeseen linkitettyä pätkää aiheeseen liittyen? Ei nyt ole kyse mistään tietokoneohjelmasta, vaan tuosta ihmisen luomasta fyysisestä oliosta, joka pystyy lisääntymään ja korjaamaan itsensä sen lisäksi, että sillä on tekoäly joka kehittyy jatkuvasti.

Vierailija
69/83 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahahha siis noi "robotit" on jotain sammakon alkiosta tehtyjä riisinjyvän kokosia nuijapäitä, eikä mitään ihmisiä syrjäyttäviä uhkia 😂

Vierailija
70/83 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahahha siis noi "robotit" on jotain sammakon alkiosta tehtyjä riisinjyvän kokosia nuijapäitä, eikä mitään ihmisiä syrjäyttäviä uhkia 😂

Ei pikkuliikkinen kolona viluskaan voi ihmistä voittaa. Se on vaan söpö pikku pötkylä mikloskoopissa. 😂

Vierailija
71/83 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öh? Miten isokokoinen sun mielestä on virus tai bakteeri? Jos pikkuriikkisen asian tuhoaminen on helppoa, miksi tätä koronasontaa on jatkunut kohta 2 vuotta?

Vierailija
72/83 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stephen Hawking on varoittanut tekoälystä, samoin Elon Musk. Tavallisen ihmisen aivot ei vaan kykene tajuamaan kaikkia uhkakuvia. Mulle tämä biologinen robotti oli täysin uusi ajatus ylipäätään!

Miksi tällaista ei kehitetä syömään syöpäsoluja ja kakkimaan tilalle terveitä? Siitä olisi jotain hyötyäkin.

Vierailija
73/83 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa kun sitä on niin rajallinen ajatuksissaan. Otsikon nähdessäni ajattelin mies- ja naisrobotin harrastamassa seksiä keskenään.

Vierailija
74/83 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stephen Hawking on varoittanut tekoälystä, samoin Elon Musk. Tavallisen ihmisen aivot ei vaan kykene tajuamaan kaikkia uhkakuvia. Mulle tämä biologinen robotti oli täysin uusi ajatus ylipäätään!

Miksi tällaista ei kehitetä syömään syöpäsoluja ja kakkimaan tilalle terveitä? Siitä olisi jotain hyötyäkin.

USAssa ei tama keksinto ylittanyt uutiskynnysta, suomalaiset innostui.

Vierailija
75/83 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eliitti haluaa robottiarmeijan, kun kansa nousee kapinaan?

Vierailija
76/83 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein ällöttää noiden tutkijoiden hurskastelu. Ja sellainen pyörittely "tässä VOI olla eettisiä ongelmia " plaa plaa..kunhan tiede edistyy, kunhan MINÄ saan mainetta ja nimeä. Ei käy ajatuksissa KANNATTAAKO kaikkea tehdä, vaikka jotain VOI tehdä. Pandoran boksi.

Vierailija
77/83 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tekoälyn saralla työskentelevänä minua ärsyttää tällainen populistinen pelottelu.

Meidän pitää ymmärtää, että tekoälyä tulee alkaa hyödyntää maksimaalisesti. Se voi edistää kaikkia asioita maailmassa ennennäkemättömällä tavalla.

Ja jos esim aasia menee meidän ohi tässä teknologiassa, heillä on lopulta kaikki valta ja peli on menetetty.

>valta ja peli

Mihin tekoälyä tarvitaan oikeasti? Tähän astikin on maailma äärjännyt ilman.. Kun kerran tiedät niin väännä mulle rautalangasta...

Vierailija
78/83 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisaus ja älykkyys ei korreloi keskenään, tässä yksi todiste lisää.

Vierailija
79/83 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaan..

Vierailija
80/83 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi että mitä järjetöntä ihminen on mennyt tekemään. Mikään muu eliölaji maapallolla ei ole tällainen että tuhoaa itse itsensä, omat elinolosuhteensa. Vain ihminen kykenee luomaan itselleen oman vihollisensa.

Kammottavaa ajatella maapalloa jonnekin tuhannen vuoden päähän. Tekoäly on peitonnut ihmislajin. Robotit elävät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi