Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka väitätte toimeentulotuen olevan liian suuri

Vierailija
01.03.2015 |

Mitä jos yrittäisitte elää sillä 477e kuukauden? Tästä maksatte laskut ja ruoat. Tuo summa ei todellakaan ole sellainen, jolla elää leveästi.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mä eläisin herroiksi, jos mulla olisi asumismenojen jälkeen käytössä yli 400 euroa. Ihmettelen kyllä, kuka tuollaisen summan haluaa haaskata pelkkään ylläpitävään elämään. Itse olen ajatellut, että ruoka ja laskut max 150 euroa ja loput säästöön tuottamaan.

Vierailija
42/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kumpi on, palkkani pieni vai toimeentulotuki suuri, mutta tappiolle jäin töihin mennessäni.(yliopistokoulutus).
Veikkaan ensimmäistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:53"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:05"]

No voi helvata. Taidan sitten hakea minäkin toimeentulotukea sillä vuokran ja jälkeen minulle jää vain 300 euroaa laskuihin ja elämiseen.

[/quote]

No tottakai haet, miten ihmeessä noin vähällä olet elänyt? Kaikilla paitsi opiskelijoilla pitää jäädä vuokran jälkeen käteen 479€.
[/quote]
En oo tajunnu että voisin saada. Pitääpä ottaa selvää asiasta.

Vierailija
44/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:03"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 13:02"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 12:58"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 12:56"]Eihän toi ole toimeentulotuki vaan peruspäiväraha. Sen päälle voi saada asumistukea ja jos sekään ei riitä niin sitten haetaan toimeentulotukea. [/quote] itseasiassa tuo on se summa mikä jää kelan tuista ja toimeentulotuesta jäljelle, vuokran jälkeen. Ainakin mulle. Tuosta maksan sähkön, veden, netin ja puhelinlaskut ja ruoat.

[/quote]

Sähkö- ja vesilasku korvataan erikseen, eikä kuulu perusosaan.
[/quote]
mulla lukee päätöksessä "maksaa laskut itse".
[/quote]

Niin sr tarkoittaa sitä, että laskujen maksaminen on sinun vastuullasi. Maksat ne laskut saamillasi rahoilla, sähkö ei kuulu perusosaan. T: Juuri vielä viime vuonna sosiaalitoimenasiakas.

Vierailija
45/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaako joku täällä avautua, miten paljon he esim. laittavat ruokaan ja mitä ylipäätänsä ostavat?

Itse syön suht terveellisesti ja aika mahtotonta se on kituuttaa 25e/vko budjetilla ruokaan. En edes syö mitään herkkuja, osta limsoja, alkoholia tai tupakkaa.

Vierailija
46/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle jää työmarkkinatuesta ja asumistuesta noinkaan paljoa vuokran jälkeen, n. 300 € on käytettävissä ruokaan, laskuihin ym. Yksin asuvana pärjään tällä ihan hyvin, joten olen edelleen sitä mieltä, että toimeentulotuen perusosaa olisi varaa laskea.

Toimeentulotukea en siis saa kun on säästössä jotain tonneja, enkä halua ryhtyä huijaamaan sossuja.

Vierailija
47/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 14:18"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 14:15"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 14:13"]On kokeiltu ja tosi mukavasti tuolla summalla elää. Lukukausien aikana reilu 200e käytössä kuussa ja se on vähän hankalaa välillä. No onneksi valmistun kohta ja pääsen opintotuilta sossutuille [/quote] Kyllä opiskelijanakin saa tt-tukea.

[/quote]

Ei saa ellei ole maksuhäiriömerkintää.

[/quote]

Tämä opiskelija saa. Nostan opintotuen, lainan täysmääräisesti ja saan toimeentulotukea 99€ kuussa+ sähkön ja kotivakuutuksen. Asumistuen saan kelalta. Mulla ei ole mitään mäkasuhäiriöitä, luottotidot on kunnossa eikä mitään muuta lainaa tai velkaa ole kuin opintolaina.

Vierailija
48/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin että tosta jäis mulle 212 laskujen jälkeen (ja jos osa vuokraa pitäis maksaa) nii ihan helposti eläisin kuukauden 212€. Ja omasta mielestä leveästikkin

Vierailija
49/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 15:37"]

Laskin että tosta jäis mulle 212 laskujen jälkeen (ja jos osa vuokraa pitäis maksaa) nii ihan helposti eläisin kuukauden 212€. Ja omasta mielestä leveästikkin

[/quote]

Miten ihmiset elää 212 leveästi? Siis ajattelevatko he nyt pelkästään ruokaa, eivätkä lainkaan maksa kuluja, juten pesuaineet, siivoustarvikkeet, wc paperit, tiskiaineet, mahdolliset uudet vaatetukset jos vanhoja menee niin huonoksi?

Vierailija
50/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 15:37"]

[/quote]

Miten ihmiset elää 212 leveästi? Siis ajattelevatko he nyt pelkästään ruokaa, eivätkä lainkaan maksa kuluja, juten pesuaineet, siivoustarvikkeet, wc paperit, tiskiaineet, mahdolliset uudet vaatetukset jos vanhoja menee niin huonoksi?
[/quote]

Ostetaanko siivoustarvikkeita ja pesuaineita joka kuukausi? Vaatteita voi ostaa kirpparilta muutamalla eurolla.

Vierailija
51/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä te teette oikein työksenne jos täyspäiväisen työskentelyn palkaksi tulee niin vähän, ettei jää kuin 300-400 e kuussa vuokran jälkeen? Tai kuinka hemmetin kallista vuokraa oikein maksatte?

Vierailija
52/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 14:05"]Teillä työssäkäyvillä on ihan sama oikeus toimeentulotukeen, siitä vaan hakemaan niin ei tarvitse katkerana valittaa!

Paitsi että yleensä kun asiaa selvitellään, käy ilmi että niillä kovaäänisimmillä työssäkäyvällä jäikin tuo summa kaikkien pakollisten menojen jälkeen ;) Sitä ennen on jo makseltu autolainat, kaikki muut laskut ja käyty ruokakaupassakin...
[/quote]

Olen katkera siitä että työssäkäyvät rahoittavat liian suurta toimeentulotukea.

Vierailija
53/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 16:03"]Siis mitä te teette oikein työksenne jos täyspäiväisen työskentelyn palkaksi tulee niin vähän, ettei jää kuin 300-400 e kuussa vuokran jälkeen? Tai kuinka hemmetin kallista vuokraa oikein maksatte?
[/quote]

Työskentelin osa-aikaisena siivojana. Vuokra oli noin 400 euroa tuohon aikaan.

Vierailija
54/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

OMG SIIS 477€/kk  elämiseen !  ITSELLENI JÄÄ 200€/kk ja on lapsikin mutta en kyllä meno toimeentulotukea hakemaan tai itkemään ! Nöyryyttävä paikka se SOSSU ! 

Vierailija
55/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 15:37"]

[/quote]

[/quote]

Ruokaa ei mee rahaa paljon mitää, pitää jaksaa vaa vääntää "alusta" asti nii pääsee tosi halvalla. Ei nyt mitää gourmet ruokaa pysty vääntää mut hyvää normaalii kotisafkaa. Lihaa ei ihan nii paljon koska se on "kallista"

Siivoustarvikkeita ei tosiaan tarvi ostaa niin usein :-D ne kestää kyllä useempia kuukausia ja sitku pitää ostaa nii se ei paljoo kukkaroo paina.

Uusii vaatteita ei nyt niin usei tarvi ostaa, mut kyllä siihen aina on rahaa ku jotai kivaa löytää. Ei kerralla tietenkää mitää kauheen kallista (yli 50€)

Dokaakkin käyn melkein joka vklp. Välillä kyllä mietin että miten nää rahat riittää (se mitä palkasta jää käteen välillä on toi 212€ tai vähemmänki). Mä varmaan vaan syön jotenki tosi edulliesti, siitä mä karsin jos rahaa johki tarvii.

Vierailija
56/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen osa-aikainen siivooja, nettopalkka 950e, soviteltu päiväraha nettona 350-400e/kk, asumistuki 250e. Vuokra 800e. Että todellakin ihmettelen että miten täyspäiväisessä työssä käyvälle jää tuota summaa vuokran jälkeen.

Vierailija
57/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 16:01"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 15:37"] Laskin että tosta jäis mulle 212 laskujen jälkeen (ja jos osa vuokraa pitäis maksaa) nii ihan helposti eläisin kuukauden 212€. Ja omasta mielestä leveästikkin [/quote] Miten ihmiset elää 212 leveästi? Siis ajattelevatko he nyt pelkästään ruokaa, eivätkä lainkaan maksa kuluja, juten pesuaineet, siivoustarvikkeet, wc paperit, tiskiaineet, mahdolliset uudet vaatetukset jos vanhoja menee niin huonoksi? [/quote] Ostetaanko siivoustarvikkeita ja pesuaineita joka kuukausi? Vaatteita voi ostaa kirpparilta muutamalla eurolla.

[/quote]

Kyllä itse ainakin ostan jotain siivoustarvikkeita kuukausittain, pesuaineita kyllä ostan kuukausittain.

Vierailija
58/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 14:44"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 14:15"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 14:13"]On kokeiltu ja tosi mukavasti tuolla summalla elää. Lukukausien aikana reilu 200e käytössä kuussa ja se on vähän hankalaa välillä. No onneksi valmistun kohta ja pääsen opintotuilta sossutuille [/quote] Kyllä opiskelijanakin saa tt-tukea.

[/quote]

Sitä voi saada jos on tukikuukaudet loppu, mutta korkeintaan 5kk virallisten ohjeiden mukaan. Toimeentulotuella opiskeluiden rahoittaminen vaatii todellakin erityiset olosuhteet, esim. sairauden vuoksi viivästyneet opinnot eikä mahdollisuutta kuntoutustukeen. Sittenkin se on määräajan jälkeen kiinni harkinnasta, lukukausi kerrallaan. Tukea myös yleensä pienennätään näissä tapauksissa 20-40 %.

Jos saat normaalisti opintotukea, et voi saada toimeentulotukea.

Opintojen jälkeen pääasiallinen toimeentulosi koostuu työttömyystuesta ja asumistuesta, jollet siis töihin pääse. Onhan se enemmän kuin opintotuki, mutta tuskin se unelmatilanne jos opintoihin on panostanut ja kituuttanut niiden tähden vuosia.

[/quote]

Saisipa opiskelija työttömyystukea, mutta kun ei saa. Toimeentulotuella täytyy elää. Ja en tiedä mistä olet lukenut tuon 5kk, mutta ei pidä käytännössä paikkaansa. Noin 6 kk jälkeen toimeentulotukea alennetaan 20%. Myöhemmin voidaan alentaa vielä 40%, mutta ilman ei voi jättää. Näin siis vaikka kävisi töissäkin. Opiskelijan, jolla on tukikuukaudet loppu, täytyy olla lain mukaan samassa asemassa kuin muidenkin tt-tuen hakijoiden, mm. yrittäjien. Töihin pakottaminen on laissa kielletty. 

Vierailija
59/59 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 16:14"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 15:37"] Laskin että tosta jäis mulle 212 laskujen jälkeen (ja jos osa vuokraa pitäis maksaa) nii ihan helposti eläisin kuukauden 212€. Ja omasta mielestä leveästikkin [/quote] Miten ihmiset elää 212 leveästi? Siis ajattelevatko he nyt pelkästään ruokaa, eivätkä lainkaan maksa kuluja, juten pesuaineet, siivoustarvikkeet, wc paperit, tiskiaineet, mahdolliset uudet vaatetukset jos vanhoja menee niin huonoksi? [/quote] Ruokaa ei mee rahaa paljon mitää, pitää jaksaa vaa vääntää "alusta" asti nii pääsee tosi halvalla. Ei nyt mitää gourmet ruokaa pysty vääntää mut hyvää normaalii kotisafkaa. Lihaa ei ihan nii paljon koska se on "kallista" Siivoustarvikkeita ei tosiaan tarvi ostaa niin usein :-D ne kestää kyllä useempia kuukausia ja sitku pitää ostaa nii se ei paljoo kukkaroo paina. Uusii vaatteita ei nyt niin usei tarvi ostaa, mut kyllä siihen aina on rahaa ku jotai kivaa löytää. Ei kerralla tietenkää mitää kauheen kallista (yli 50€) Dokaakkin käyn melkein joka vklp. Välillä kyllä mietin että miten nää rahat riittää (se mitä palkasta jää käteen välillä on toi 212€ tai vähemmänki). Mä varmaan vaan syön jotenki tosi edulliesti, siitä mä karsin jos rahaa johki tarvii.

[/quote]

Mitä tuo ruoka sisältää nyt ylipäätänsä? Tottakai sitä halvalla pääsee, jos menee ruokavaliolla makaroni, riisi ja peruna, mutta jos yrittää terveellisesti syödä ja monipuolisesti, miten saa halvalla tehtyä ruokaa?