Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sana "kehitysvammainen" korvattava sanalla erityinen

Vierailija
01.12.2021 |

Erityisryhmäihmiset kokevat sanan kehitysvammainen loukkaavana, ja he perustelevatki sen hyvin Tukiliiton tekemässä videossa:

Tuleeko mieleen, mitä muita termejä voisi käyttää?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan me ollaan erityisiä. Kehitysvamman määritelmä on mielestäni hyvin selkeä eikä tarvitse muutosta. 

Vierailija
2/45 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun tuotahan he ovat. Heillä on syntymässä saatu vamma, joka vaikuttaa kehitykseensä. Ei se ole haukkumasana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät erityiset ole useinkaan kehitysvammaisia. Vai mitä sanot lukihäiriöisestä, onko hän kehitysvammainen? Tai sydänvikainen? Autisminkirjolainen? Eivät ole kehitysvammaisia. Siksi kehitysvammaisia ei voi sanoa erityisiksi.

Vierailija
4/45 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Erikoistapaus" , Eiterve ihminen, Epänormaali, Kehityshäiriintynyt, Erityisvammainen...

Vierailija
5/45 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erituislapsi, erityisaikuinen, erityisikäihminen ovat hyviä. Pitää muistaa, että ihmiset ovat yksilöitä.

Vierailija
6/45 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisikö vajaaälyinen? Entä painolasti?

Vierailija
7/45 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako "erityisasiantuntija" sitten suojatyöpaikassa olevaa kehitys*vammaista ?

Vierailija
8/45 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävisikö vajaaälyinen? Entä painolasti?

nyt ei puhuta sinusta.

Vierailija
9/45 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma tuossa "erityinen" sanassa on se, että se viittaa jo aika laajaan mutta toiseen ryhmään, esim. erityislapsi tai koulun erityinen tuki. Jos "kehitysvamma" termi koetaan loukkaavaksi, ei sitä oikein voi korvata "erityisellä", sillä sille sanalle on jo vakiintunut toinen merkitys. Toisaalta mielestäni vamma-sana on sinänsä neutraali, puhutaanhan esim. liikuntavammasta, näkövammasta, kuulovammasta, jne. ja siihen jatkumoon kehitysvamma on ihan neutraali termi. Mutta sitten toisaalta sana "vammainen" on puhekielessä haukkumanimi ja se tuo negatiiviset konnotaatiot. 

Vierailija
10/45 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cehari toimii paremmin.

Vierailija
11/45 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako "erityisasiantuntija" sitten suojatyöpaikassa olevaa kehitys*vammaista ?

Näitä on virastoissa paljon.

Vierailija
12/45 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On rasismia sanoa kehitysvammainen, siinä loukataan toisen rajotteita.

Vierailija
13/45 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma tuossa "erityinen" sanassa on se, että se viittaa jo aika laajaan mutta toiseen ryhmään, esim. erityislapsi tai koulun erityinen tuki. Jos "kehitysvamma" termi koetaan loukkaavaksi, ei sitä oikein voi korvata "erityisellä", sillä sille sanalle on jo vakiintunut toinen merkitys. Toisaalta mielestäni vamma-sana on sinänsä neutraali, puhutaanhan esim. liikuntavammasta, näkövammasta, kuulovammasta, jne. ja siihen jatkumoon kehitysvamma on ihan neutraali termi. Mutta sitten toisaalta sana "vammainen" on puhekielessä haukkumanimi ja se tuo negatiiviset konnotaatiot. 

Olet oikeassa, ja siksi pitäisi lakata käyttämästä sanaa vammainen haukkumasanana. Mun äiti työskenteli vammaisten kanssa kun minä ja sisarukseni olimme lapsia, ja suuttui jos kuuli meidän haukkuvan toisiamme sillä sanalla. Hän sanoi aina että te ette ole vammaisia ja olkaa onnellisia että ette ole. Mä olen omille lapsilleni sanonut samalla tavalla.

Kannattaa muistaa että kenestä tahansa voi tulla vammainen. Sulla voi olla aivoissa yksi vähän ohuempi ja heikompi verisuoni niin se on siinä.

Vierailija
14/45 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt vaikeasti vammaisten kanssa pitkään, ja heille se termi vaikeavammainen ei ole loukkaava. Silloin se antaa suuntaa, miten heitä tulee kohdata.

Vierailija
15/45 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terminä n-sanan lisäksi lähivuosina nousee käyttöön k-sana?

Vierailija
16/45 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, n-sanan lisäksi ei saa enään käyttää k-sanaa.

Vierailija
17/45 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa, ja siksi pitäisi lakata käyttämästä sanaa vammainen haukkumasanana. Mun äiti työskenteli vammaisten kanssa kun minä ja sisarukseni olimme lapsia, ja suuttui jos kuuli meidän haukkuvan toisiamme sillä sanalla. Hän sanoi aina että te ette ole vammaisia ja olkaa onnellisia että ette ole. Mä olen omille lapsilleni sanonut samalla tavalla.

Kannattaa muistaa että kenestä tahansa voi tulla vammainen. Sulla voi olla aivoissa yksi vähän ohuempi ja heikompi verisuoni niin se on siinä.

Vierailija
18/45 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuleeko mieleen, mitä muita termejä voisi käyttää?"

Vihreänpuolueenjäsen

Vierailija
19/45 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
20/45 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen sanottiin sokea ja kuuro. On ollut jonkin aikaa näkövammainen ja kuulovammainen. Eivätkö hekään saa olla enää vammaisia? Erityisnäkevä? Erityiskuuleva?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi