Luuletteko, että jatkossa tulee suoria junia Helsinki-Haaparanta ?
Kommentit (16)
Toivottavasti ei viitaten vuoden 2015 Ruotsin hybridisotatoimeen Suomea vastaan.
Tuossa on kylläkin eniten kysymys tavarankuljetuksista, eikä henkilöliikeenteestä.
Pohjois-Suomessa on runsaasti vientiteollisuutta. Tavaran kuljettaminen rautateillä, rekkojen sijasta säästää melkoisesti ilmastoa.
Helsingistä tuolle alueelle pääsee parhaiten kun matkustaa Hesasta Rovaniemelle menevässä junassa Kemiin saakka, ja siitä bussilla Haaparannella.
Nyt on kysymyksessä ennenkaikkea teollisuuden tavarakuljetukset.
Sisältyykö lipun hintaan laukunkantopalvelu?
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on kylläkin eniten kysymys tavarankuljetuksista, eikä henkilöliikeenteestä.
Pohjois-Suomessa on runsaasti vientiteollisuutta. Tavaran kuljettaminen rautateillä, rekkojen sijasta säästää melkoisesti ilmastoa.
Helsingistä tuolle alueelle pääsee parhaiten kun matkustaa Hesasta Rovaniemelle menevässä junassa Kemiin saakka, ja siitä bussilla Haaparannella.
Nyt on kysymyksessä ennenkaikkea teollisuuden tavarakuljetukset.
Raiteethan sinne on menneet ennenkin ja tavaraliikenne kulkee paljolti dieselveturein. Nyt on kyse sähköistyksestä.
Tuleehan ne yhteydet Hapikselle kun rautatieyhteys valmistuu. Ei välttämättä täysin suoraa. vaan junanvaihto ehkä Oulussa tai Kemissä ja sitten Hapiksella junanvaihto Stokiksen junasn. 😀
Vierailija kirjoitti:
Sisältyykö lipun hintaan laukunkantopalvelu?
Huomaa että ne tulijat vuonna 2015, tulivat suoraan Ruotsista, Haaparantaan ja siitä rajan yli Suomeen.
Ja tulivat useilla eri busseilla, ei junalla.
Vierailija kirjoitti:
Tuleehan ne yhteydet Hapikselle kun rautatieyhteys valmistuu. Ei välttämättä täysin suoraa. vaan junanvaihto ehkä Oulussa tai Kemissä ja sitten Hapiksella junanvaihto Stokiksen junasn. 😀
Rautatieyhteys on ollut varmaan 100 vuotta. Tässä on kyse sähköistyksestä, mikä mahdollistaisi helpommin myös matkustajaliikenteen sinne. Matkustajaliikenenttehän on ollut aiemmin, mutta se lakkautettiin jossain vaiheessa.
Tulee kätevä yhteys junalla Pohjois-Suomesta vaikka Keski-Eurooppaan asti. Matkustusmukavuus junassa kuitenkin ylivoimainen lentokoneeseen nähden ja nopeudessa ei käytännössä suurta eroa kun huomioidaan kaikki odotusajat lentokentillä.
Vierailija kirjoitti:
Tuleehan ne yhteydet Hapikselle kun rautatieyhteys valmistuu. Ei välttämättä täysin suoraa. vaan junanvaihto ehkä Oulussa tai Kemissä ja sitten Hapiksella junanvaihto Stokiksen junasn. 😀
Onko järkeä matkustaa ensin junalla Helsingistä pohjoiseen Haaparantaan?
Ja sieltä taas takaisin eteläiseen Ruotsiin halki koko pitkän Ruotsin maa.
Halvempi, helpompi ja nopeampi on lentää Helsingistä Tukholmaan tai mennä laivalla yli.
Nythän osalla pohjoisen junista pääteasema on Oulu. Ehkä nämä olisi luonteva jatkaa Haaparantaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleehan ne yhteydet Hapikselle kun rautatieyhteys valmistuu. Ei välttämättä täysin suoraa. vaan junanvaihto ehkä Oulussa tai Kemissä ja sitten Hapiksella junanvaihto Stokiksen junasn. 😀
Onko järkeä matkustaa ensin junalla Helsingistä pohjoiseen Haaparantaan?
Ja sieltä taas takaisin eteläiseen Ruotsiin halki koko pitkän Ruotsin maa.
Halvempi, helpompi ja nopeampi on lentää Helsingistä Tukholmaan tai mennä laivalla yli.
It was humour.
Jos ne laittaa sellaisen joka toisena päivä rikki olevan lähijunan kulkemaan Kemin ja Haaparannan väliä?
Olisikohan se käytännössä mahdollista/järkevää, että Rovaniemen junat (sekä päivä- että yöjunat) koukkaisivat Haaparannan kautta?
Ikean eteen oma asema, niin mammat voi raahata romut suoraan junaan.
Ruotsin tiukkenevan maahan uuttoplitiikan myötä tuo tulee olemaan varsin suosittu ratayhteys.