Osaisiko joku selittää miten Jeesus pelastaa?
Ihan vain mielenkiinnosta kysyn, koska tämä juttu ei ole minulle koskaan auennut.
Eli mitkä synnit Jeesus lunasti kuolemallaan? Perisynnin? Minun tikkarivarkauden? Ja miten se tapahtui, ja miten se sitten lasketaan että kenen synnit on kuitattu? Mitä merkitystä sillä lunastuksella on kokonaisuudessa?
T: aina tätä hiljaa itsekseen miettinyt :)
Kommentit (48)
Ihmiset tarvitsevat tavan hyväksyttää tekonsa itsellänsä. Tappaminen voi tuntua pahalta, mutta kun tekee sen uskonnon vuoksi se on hyväksyttävää.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 23:18"]
Ihan kaikki menneet ja tulevatkin synnit Jeesus pesee puhtaiksi verellään, kun ihminen ottaa Jeesuksen sydämeensä, elämänsä Herraksi. Taivaaseen ei pääse mitään epäpyhää. Siksi vain Jeesuksen verellä puhtaaksi pesty kelpaa taivaaseen.
Jeesus kuoli Golgatan keskimmäisellä ristillä. Hän oli uhrikaritsa ihmiskunnan syntien puolesta. Joka haluaa ottaa vastaan armon, Jumala armahtaa hänet synneistään, Jeesuksen ristinkuoleman tähden. Enää ei tarvitse uhrata eläimiä syntien sovitukseksi, koska Jeesus on jo kuollut meidän kaikkien syntien puolesta.
Siis se, joka on halunnut ottaa armon vastaan, pelastuu ja pääsee taivaaseen Jumalan luokse iankaikkiseen elämään.
[/quote] näin siis ulkoaopetellulla "hihhulikielellä". Kertoisitko tuon ihan omin sanoin maallikolle? Mitä tuo selittämäsi diipadaapa oikeasti tarkoittaa tavalliselle ihmiselle?
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 23:34"]
Tuli mieleen, että Ihanaa olla uskossa. Kiitos Jeesukselle!
[/quote]
Aamen!
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 23:29"]Kukaan ihminen maailmassa ei ole synnitön. Jumala antoi ihmiselle oman tahdon, ja jo paratiisissa ihminen rikkoi Jumalan antamaa käskyä olla syömättä kielletystä puusta. Ihminen valitsi jo alussa vastoin Jumalan tahtoa, ja perisynti vaikuttaa meissä. Teemme myös joka päivä syntiä, vaikkemme haluaisikaan. Esim. valehtelemme, ajattelemme pahoja asioita ihmisistä jne. Tarvitsemme puhdistuksen, jotta olisimme Jumalalle kelpaavia, ja omilla teoilla emme voi sitä tehdä. Vanhassa testamentissa oli liuta sääntöjä ja ohjeita ja esim. eläinten uhraamista, jotta voisimme elää puhtaina, mutta Jumala vapautti meidät näistä antamalla poikansa "uhriksi" meidän syntiemme tähden. Hän rakasti meitä niin paljon, että antoi poikansa uhriksi, jotta Häneen uskovat pelastuisivat. Muuten emme olisi taivaskelpoisia synteinemme. Jos Jeesus ei olisi tullut maan päälle, elänyt täällä synnittömänä ja kuollut syntiemme tähden, ei meillä olisi pääsyä taivaaseen. Koska Jumala itse otti ihmisen muodon ja kuoli syntiemme tähden, on jokaisen Häneen uskovan synnit sovitettu. Jumala haluaa pelastaa jokaisen.
Ja jokaisen synnit ovat kuitattu, mutta jokaisen tulee uskoa se todeksi omalla kohdallaan, jotta olisi pääsy Jumalan luokse. Eli jos uskot, että Jeesus on kuollut sinun syntiesi tähden ja haluat ottaa Jeesuksen sydämeesi, olet pelastuva.
[/quote]
Eli mä voin tehdä mitä pahaa tahansa eikä tarvii ottaa vastuuta kun Jeesus kuittaa?
Jumala uhrasi poikansa säästääkseen ihmiskunnan omalta vihaltaan, itse keksimiensä sääntöjen rikkomisesta. Tässä logiikassa on jotain mitä en ymmärrä... että mikä siinä on niin hienoa? Osaako joku selittää? (En kysy pilkatakseni. En oikeasti ymmärrä. Ja vastaukseksi ei riitä että Jumala on salattu ja pyhä henki valaisee kun haluaa).
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 23:34"]
Ihmiset tarvitsevat tavan hyväksyttää tekonsa itsellänsä. Tappaminen voi tuntua pahalta, mutta kun tekee sen uskonnon vuoksi se on hyväksyttävää.
[/quote]
Kristinuskossa ei voi tappaa uskonnon vuoksi! Jeesus opetti, että rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi ja rakasta myös vihamiestäsi sekä rukoile vainoojiesi puolesta. Hän opetti myös, että älkää tehkö pahalle vastarintaa ja jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin... jne jne.
Tottakai myös kristinuskon nimissä on tehty paljon pahaa, mutta silloin ei ole ollut kyse puhtaasta kristinuskosta, vaan pahuudesta, joka on naamioitu kristinuskoksi. Raamatussa nimenomaan varoitetaan eksyttäjistä, jotka ovat pahaa hyvän vaatteissa.
Sanokaapa minulle, kun rukoilen... kumpaa minun pitää rukoilla, Jumalaa vai Jeesusta? Tätä olen aina pohtinut.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 23:37"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 23:29"]Kukaan ihminen maailmassa ei ole synnitön. Jumala antoi ihmiselle oman tahdon, ja jo paratiisissa ihminen rikkoi Jumalan antamaa käskyä olla syömättä kielletystä puusta. Ihminen valitsi jo alussa vastoin Jumalan tahtoa, ja perisynti vaikuttaa meissä. Teemme myös joka päivä syntiä, vaikkemme haluaisikaan. Esim. valehtelemme, ajattelemme pahoja asioita ihmisistä jne. Tarvitsemme puhdistuksen, jotta olisimme Jumalalle kelpaavia, ja omilla teoilla emme voi sitä tehdä. Vanhassa testamentissa oli liuta sääntöjä ja ohjeita ja esim. eläinten uhraamista, jotta voisimme elää puhtaina, mutta Jumala vapautti meidät näistä antamalla poikansa "uhriksi" meidän syntiemme tähden. Hän rakasti meitä niin paljon, että antoi poikansa uhriksi, jotta Häneen uskovat pelastuisivat. Muuten emme olisi taivaskelpoisia synteinemme. Jos Jeesus ei olisi tullut maan päälle, elänyt täällä synnittömänä ja kuollut syntiemme tähden, ei meillä olisi pääsyä taivaaseen. Koska Jumala itse otti ihmisen muodon ja kuoli syntiemme tähden, on jokaisen Häneen uskovan synnit sovitettu. Jumala haluaa pelastaa jokaisen. Ja jokaisen synnit ovat kuitattu, mutta jokaisen tulee uskoa se todeksi omalla kohdallaan, jotta olisi pääsy Jumalan luokse. Eli jos uskot, että Jeesus on kuollut sinun syntiesi tähden ja haluat ottaa Jeesuksen sydämeesi, olet pelastuva. [/quote] Eli mä voin tehdä mitä pahaa tahansa eikä tarvii ottaa vastuuta kun Jeesus kuittaa?
[/quote]
Ei Jeesus automaattisesti pelasta jokaista. Hän pelastaa ne, jotka uskovat häneen ja ottavat hänet vastaan. Tämän ns. "uskoontulon" yhteydessä ihminen saa Pyhän Hengen. Pyhä Henki ohjaa ihmistä toteuttamaan elämässään Jumalan tahtoa. Eli, kun olet uskossa, et edes halua tehdä pahaa. Tai kun teet, sinua alkaa vaivata voimakas synnintunto. Uskoontullessaan ihmisen sanotaan "syntyvän uudestaan ylhäältä", eli kun olet uskossa, et ole enää entinen pahantahtoinen itsesi. Jos taas et ole uskossa, et pelastu. Myöskään pelkällää hyvällä elämällä et pelastu, jos sinulta puuttuu usko Jeesuksen sovitustyöhön. Usko siis johtaa hyviin tekoihin, ei toisinpäin.
Jeesuksen veri riittää puhdistamaan synnistä koska Hän oli ja on Jumalan Poika ja Isä Jumala hyväksyy Jeesuksen sijaisuhrin edestämme täydellisesti. Jumala on ainoa, jolla on valta tuomita ketään taivaaseen tai helvettiin ja Hän on ilmoittanut että Jeesuksen sijaisuhri on riittävä ja ainut joka voi sovittaa ihmisen.
" Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi "
Parannus on sitä että haluat hylätä syntisi, Jumala haluaa tehdä sinusta uuden ihmisen, antaa uuden
mielen.
Suostu hylkäämään syntisi, pyydä Jumalaa pesemään sinut puhtaaksi siitä.
Usko että Jeesus on Kristus, jonka Isä Jumala herätti kuolleista ja tunnusta Hänet suullasi Herraksi niin sinä pelastut.
Jumala ei ole siis jättänyt tätä kenenkään älykkyyden tai fyysisen suorituskyvyn varaan.
Olemme kaikki samalla viivalla, sydämen uskosta on kyse.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 23:49"]
Sanokaapa minulle, kun rukoilen... kumpaa minun pitää rukoilla, Jumalaa vai Jeesusta? Tätä olen aina pohtinut.
[/quote]
Rukoile Jumalaa Jeesuksen nimessä. Jeesus on ihmiselle tie Jumalan luo. Jeesushan on "osa" kolmiyhteistä Jumalaa, eli tavallaan he ovat yksi ja sama asia, eri "olomuotoja" vain.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 23:41"]
Jumala uhrasi poikansa säästääkseen ihmiskunnan omalta vihaltaan, itse keksimiensä sääntöjen rikkomisesta. Tässä logiikassa on jotain mitä en ymmärrä... että mikä siinä on niin hienoa? Osaako joku selittää? (En kysy pilkatakseni. En oikeasti ymmärrä. Ja vastaukseksi ei riitä että Jumala on salattu ja pyhä henki valaisee kun haluaa).
[/quote]
Minäkin haluaisin tähän vastauksen. Miksi Jumala, jos kerran on kaikkivoipa, järjesti tämän käärmeen ja omenan Aatamin ja Eevan tielle? Ihan kuin halusi nämä nalkkiin. Ei olisi tarvittu mitään uhraamisia ja syntien sovituksia sitten missään vaiheessa.
Enkä ymmärrä miksi niitä eläimiäkään on pitänyt uhrata ennen Jeesusta.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 23:51"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 23:37"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 23:29"]Kukaan ihminen maailmassa ei ole synnitön. Jumala antoi ihmiselle oman tahdon, ja jo paratiisissa ihminen rikkoi Jumalan antamaa käskyä olla syömättä kielletystä puusta. Ihminen valitsi jo alussa vastoin Jumalan tahtoa, ja perisynti vaikuttaa meissä. Teemme myös joka päivä syntiä, vaikkemme haluaisikaan. Esim. valehtelemme, ajattelemme pahoja asioita ihmisistä jne. Tarvitsemme puhdistuksen, jotta olisimme Jumalalle kelpaavia, ja omilla teoilla emme voi sitä tehdä. Vanhassa testamentissa oli liuta sääntöjä ja ohjeita ja esim. eläinten uhraamista, jotta voisimme elää puhtaina, mutta Jumala vapautti meidät näistä antamalla poikansa "uhriksi" meidän syntiemme tähden. Hän rakasti meitä niin paljon, että antoi poikansa uhriksi, jotta Häneen uskovat pelastuisivat. Muuten emme olisi taivaskelpoisia synteinemme. Jos Jeesus ei olisi tullut maan päälle, elänyt täällä synnittömänä ja kuollut syntiemme tähden, ei meillä olisi pääsyä taivaaseen. Koska Jumala itse otti ihmisen muodon ja kuoli syntiemme tähden, on jokaisen Häneen uskovan synnit sovitettu. Jumala haluaa pelastaa jokaisen. Ja jokaisen synnit ovat kuitattu, mutta jokaisen tulee uskoa se todeksi omalla kohdallaan, jotta olisi pääsy Jumalan luokse. Eli jos uskot, että Jeesus on kuollut sinun syntiesi tähden ja haluat ottaa Jeesuksen sydämeesi, olet pelastuva. [/quote] Eli mä voin tehdä mitä pahaa tahansa eikä tarvii ottaa vastuuta kun Jeesus kuittaa?
[/quote]
Ei Jeesus automaattisesti pelasta jokaista. Hän pelastaa ne, jotka uskovat häneen ja ottavat hänet vastaan. Tämän ns. "uskoontulon" yhteydessä ihminen saa Pyhän Hengen. Pyhä Henki ohjaa ihmistä toteuttamaan elämässään Jumalan tahtoa. Eli, kun olet uskossa, et edes halua tehdä pahaa. Tai kun teet, sinua alkaa vaivata voimakas synnintunto. Uskoontullessaan ihmisen sanotaan "syntyvän uudestaan ylhäältä", eli kun olet uskossa, et ole enää entinen pahantahtoinen itsesi. Jos taas et ole uskossa, et pelastu. Myöskään pelkällää hyvällä elämällä et pelastu, jos sinulta puuttuu usko Jeesuksen sovitustyöhön. Usko siis johtaa hyviin tekoihin, ei toisinpäin.
[/quote]
Mutta täällä väitettiin että Jeesus pelastaa synneistä.
Eli outoa jos meidän ei tarvii ottaa vastuuta teoistamme??
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 22:48"]
Niinpä. Onhan niitä muitakin teloitettuja ja rinstiinaulittuja maailman historiassa ollut. Miksi tämä yksi olisi niin merkittävä?
[/quote]
Hän todistettavasti kuoli ristillä ja nousi kolmantena päivänä haudastaan. Hän oli jo aiemmin kertonut olevansa Jumalan poika ja tehnyt ihmeitä.
Tuo "lunastus"- sana on nyt hieman, no antaa olla. Jeesus oli aiemmin kertonut häneen uskoville olevan sijansa ja huoneensa Isänsä kodissa. Tuo kuoleminen ja haudasta nouseminen ja 40 päivän kuluttua Taivaaseen nousu opetuslasten silmien edessä oli näyttö ja todiste Jeesuksen opetuksesta, Jumalasta ja Taivaasta.
Jeesukseen uskova katuu ja rukoilee syntejä anteeksi. Ja kuvaannollisesti seitsemän kertaa seitsemänkymmentä kertaa ne myös anteeksi saa. Jeesuksen aikana kaikki eivät oikein laskea osanneet ja tuo 7x77 oli kaikkien ymmärrettävissä.
Katolisilla ja ortodokseilla katuminen on oma sakramentti, jossa ihminen lähestyy Jumalaa niin hyvin, kuin se maanpäällisen elämän aikana on mahdollista. Luterilaisille on kyllä myös suositeltavaa katua ja keskustella papin kanssa synneistään vaikka metodista on eri versioita.
Kun meille opetetaan ihmisen olevan Jumalan kuva ja kaltainen se tarkoittaa Jumalan olevan kaikissa meissä. Jeesus, Jumalan toinen persoona kertoi opetuslapsilleen toisen kerran tullessaan kysyvänsä ihmisiltä "Annoitko minulle vaatteita, kun minun oli kylmä, annoitko minulle ruokaa, kun olin nälkäinen, annoitko minulle..." Siis jok ikisessä vastaantulijassa näet Jeesuksen. Kohtele häntä sen mukaisesti. Älä kysy koskeeko asia Romanian kerjäläisiä kolikkokippoineen...
Jeesuksen ristiinnaulitseminen, kuolleista ylösnousu ja Taivaaseen nousu olivat niin mullistava tapahtuma, että asiasta on kohistu jo 1982 vuotta. Siksi myös Hänen opetuksensa on säilynyt elinvoimaisena. Pääsiäsen tapahtumaa juhlitaan taas kohta, tänä vuonna huhtikuun ensimmäisenä viikonloppuna.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 23:49"]
[/quote]
Matteuksen Evankeliumin kuudennen luvun mukaan Jeesus opetti: Rukoilkaa te siis näin: Isä meidän, joka olet taivaissa!... Siis tämä omaksumamme ja tuttu Isä meidän -rukous. Oikeastaan se on ainut rukous, mikä sellaisenaan löytyy Raamatusta.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 23:57"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 23:51"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 23:37"] [quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 23:29"]Kukaan ihminen maailmassa ei ole synnitön. Jumala antoi ihmiselle oman tahdon, ja jo paratiisissa ihminen rikkoi Jumalan antamaa käskyä olla syömättä kielletystä puusta. Ihminen valitsi jo alussa vastoin Jumalan tahtoa, ja perisynti vaikuttaa meissä. Teemme myös joka päivä syntiä, vaikkemme haluaisikaan. Esim. valehtelemme, ajattelemme pahoja asioita ihmisistä jne. Tarvitsemme puhdistuksen, jotta olisimme Jumalalle kelpaavia, ja omilla teoilla emme voi sitä tehdä. Vanhassa testamentissa oli liuta sääntöjä ja ohjeita ja esim. eläinten uhraamista, jotta voisimme elää puhtaina, mutta Jumala vapautti meidät näistä antamalla poikansa "uhriksi" meidän syntiemme tähden. Hän rakasti meitä niin paljon, että antoi poikansa uhriksi, jotta Häneen uskovat pelastuisivat. Muuten emme olisi taivaskelpoisia synteinemme. Jos Jeesus ei olisi tullut maan päälle, elänyt täällä synnittömänä ja kuollut syntiemme tähden, ei meillä olisi pääsyä taivaaseen. Koska Jumala itse otti ihmisen muodon ja kuoli syntiemme tähden, on jokaisen Häneen uskovan synnit sovitettu. Jumala haluaa pelastaa jokaisen. Ja jokaisen synnit ovat kuitattu, mutta jokaisen tulee uskoa se todeksi omalla kohdallaan, jotta olisi pääsy Jumalan luokse. Eli jos uskot, että Jeesus on kuollut sinun syntiesi tähden ja haluat ottaa Jeesuksen sydämeesi, olet pelastuva. [/quote] Eli mä voin tehdä mitä pahaa tahansa eikä tarvii ottaa vastuuta kun Jeesus kuittaa? [/quote] Ei Jeesus automaattisesti pelasta jokaista. Hän pelastaa ne, jotka uskovat häneen ja ottavat hänet vastaan. Tämän ns. "uskoontulon" yhteydessä ihminen saa Pyhän Hengen. Pyhä Henki ohjaa ihmistä toteuttamaan elämässään Jumalan tahtoa. Eli, kun olet uskossa, et edes halua tehdä pahaa. Tai kun teet, sinua alkaa vaivata voimakas synnintunto. Uskoontullessaan ihmisen sanotaan "syntyvän uudestaan ylhäältä", eli kun olet uskossa, et ole enää entinen pahantahtoinen itsesi. Jos taas et ole uskossa, et pelastu. Myöskään pelkällää hyvällä elämällä et pelastu, jos sinulta puuttuu usko Jeesuksen sovitustyöhön. Usko siis johtaa hyviin tekoihin, ei toisinpäin. [/quote] Mutta täällä väitettiin että Jeesus pelastaa synneistä. Eli outoa jos meidän ei tarvii ottaa vastuuta teoistamme??
[/quote]
Mitenkähän osaisin tämän selittää? :) Kun ihminen tulee uskoon, hän ikäänkuin tulee Jeesuksen luo ja tuo hänelle kaikki syntinsä. Hän KATUU niitä, pyytää niitä anteeksi ja tekee niistä parannuksen, eli kääntyy pois pahanteosta hyväntekoon. Koska Jeesus on sovittanut ihmiskunnan synnit Jumalan edessä, ihminen saa tällöin syntinsä anteeksi ottaessaan vastaan Jeesuksen elämäänsä. Tämän jälkeen ihmisen mieli muuttuu eikä hän enää edes halua tehdä pahaa (jokainen tietysti tekee edelleenkin jotain pahaa, mutta elämän kurssi on tavallaan kääntynyt navigoimaan Jumalan tahdon suuntaan).
Siten ei ole mahdollista, että joku ajattelisi tyyliin: "Teenpäs tämän pahan teon nyt, eihän sen ole väliä, koska Jeesus antaa sen sitten anteeksi.." Jos ihminen on uskossa, hän ei ajattele noin! Uskossa oleva pyrkii aina kohti Jumalan tahtoa. Matkalla sattuu tottakai lipsahduksia, mutta ei tarkoituksella. Synnit saa aina uudestaan anteeksi, mutta kukaan uskova ei pyri tarkoituksellisesti ja ennakkoon suunnittelemalla tekemään syntiä. Jos pyrkii, hän ei selvästikään ole uskossa.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 22:46"]
Ihan vain mielenkiinnosta kysyn, koska tämä juttu ei ole minulle koskaan auennut. Eli mitkä synnit Jeesus lunasti kuolemallaan? Perisynnin? Minun tikkarivarkauden? Ja miten se tapahtui, ja miten se sitten lasketaan että kenen synnit on kuitattu? Mitä merkitystä sillä lunastuksella on kokonaisuudessa? T: aina tätä hiljaa itsekseen miettinyt :)
[/quote]
Tämä asia onkin pahasti väärinkäsitetty kristinuskossa -eikä ihme, kun kirkot opettavat väärin.
Oikeasti kyse on siitä, että kun pääset yhteyteen Jumalan Pyhän Hengen kanssa, se/hän opettaa sinulle kaikki. Vähitellen alat ymmärtää, mistä elämässä(si) on kyse, miksi sinut on luotu, ja miten sinun tulisi elää. Avainsana on Rakkaus.
Jos tartutaan termiin "pelastaa", niin Jeesus pelastaa sinut turhalta, viimekädessä tyhjältä elämältä. Jos tavoittelet vain tämän maallisen elämän asioita ja iloja, viimeistään kuoleman hetkellä menetät ne (jos olet jotain saavuttanut). Jos tavoittelet Hengen asioita, "näkymättömiä, taivaallisia", saat ilon ja tyydytyksen tässä elämässä ja saavutat elämän täyttymyksen kuoleman jälkeen.
Vain Jeesus pelastaa. Ehkä Hän lopulta pelastaa kaikki, sillä mitä muuta täydellinen Rakkaus voisi tehdä? :)
Jeesukseen uskovat haluavat taivaaseen, koska siellä saamme olla ikuisesti Vapahtajamme kanssa. En ole tehnyt mitään, että ansaitsisin päästä taivaaseen. Oikeudenmukainen tuomio minulle olisi helvetti. Jeesus on kuitenkin jo sovittanut syntini ja sitä kautta tehnyt minusta Jumalalle ja Jumalan valtakuntaan kelpaavan.
Osa näistä viesteistä verellä pesemisineen on täysin käsittämätyömiä ns maallikolle. Kiitos teille jotka yritätte selittää ns omin sanoin.
Tuli mieleen, että Ihanaa olla uskossa. Kiitos Jeesukselle!