Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joiden työpaikoilla on tehty persoonallisuustestejä: miten kävi, onko ollut hyviä vai huonoja seurauksia?

hämmästynyt.
01.12.2021 |

Meidän tiimissä tehtiin persoonatyyppien niin sanotut värianalyysit.

Minä olen vihreä eli empaattinen, hyväntahtoinen, huolehtiva eli asiakaspalveluun sopiva. Ihan kiva.

Tiimin hankalin tapaus on muita syyttelevä ja syyllisiä etsivä, joka asiasta riidan poikasta keksivä, ottaa itselleen muiden kunniat ja pitää meteliä vaikkei olisi mitään sanottavaa. Ei tee käytännössä muuta kuin valittaa kaikesta. Hän oli ainoa punainen.

Kun hänen ikävä käytöksensä tuli jonkin aikaa sitten jälleen kerraan esiin ja hän alkoi tahallaan itkettää erästä työkaveriamme joka ei ollut tehnyt mitään väärää, ja nostin asian esiin hänen esimiehelleen, niin minulle sanottiin että minun täytyy vihreänä ymmärtää hänen toimintatapaansa koska on punainen persoona. Siis mitä? Henkilö saa kiusata, koska hänet on määritelty punaiseksi??

Tähänkö on tultu, että ihmiset voi hankalissa tilanteissa piiloutua persoonallisuustestien taakse, kuten värien? Ilman että tarvitsee ratkaista varsinaisia ongelmia?

Muiden kokemuksia?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko tää värijuttu jokin muoti nyt, tuossa pikatesti

https://anna.fi/hyvinvointi/itsetuntemus/testaa-mika-vari-kuvastaa-pers…

Me haluttiin Myers-Briggs persoonallisuustesti mutta sitä ei koskaan järjestetty kun esimies vaihtui.

Vierailija
2/22 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin testi ja sain ENTP:n. Kaikki vaan totesi ettei tohon mitään testiä tarvittu :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kiusaajat ja kiusaajapomot järjestää noita persoonallisuusarviointeja, jotta voivat niiden avulla naamioida ja oikeuttaa kiusaamisensa.

Suomen työpaikkakiusaamisluvut ovat maailman korkeimmat ja 140 000 suomalaista kärsii, jolloin vahingot maksaa 30 miljardia euroa sairaslomien, eläkeaikaistamisen ym muodossa. Tuo raha voitaisiin Suomessa käyttää paremminkin.

Onneksi kiusaamisluvut ovat laskeneet etätyömahdollisuuden takia kun toimiston kiusaajat eivät pysty yhtä helposti kiusaamaan uhrejaan kuin paikan päällä.

Vierailija
4/22 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletat nyt omiasi, kaikki värit on yhtä hyviä, mutta riippuu työtehtävistä että mikä pystyy loistamaan missäkin. Se punainen voi olla tuleva pomosi. 

Vierailija
5/22 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko teillä kouluaikoina sellaista että piti laittaa lapulle kuka on kiva kaveri ja kuka huono? Ne sitten ruodittiin taululla kaikkien nähden että montako vihreää hyvää ruksia ja montako punaista huonoa ruksia kukin sai! 

Vierailija
6/22 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletat nyt omiasi, kaikki värit on yhtä hyviä, mutta riippuu työtehtävistä että mikä pystyy loistamaan missäkin. Se punainen voi olla tuleva pomosi. 

eli sinun mielestä vain punainen on hyvä pomo? ei esimerkiksi sininen joka perustaa taitonsa faktoihin tai keltainen joka perustaa taitonsa siihen että innostaa ihmiset hyviin suorituksiin.

Vierailija
7/22 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järkyttävää, että tuollaisen värianalyysin kautta oikeutetaan kiusaamista. Se on aivan totaalisesti väärin.

Mieheni työpaikalla tehtiin joskus vuosia sitten enneagrammi-analyysit henkilöille. Hän sai kouluttajalta tiedon, että on kuulemma tyyppiä, joka on "esimiehen kauhu". Kouluttaja ei selittänyt tätä sen tarkemmin, totesi vain että näin on. Mies sanoi, että tuntui kiusalliselle, että sai "esimiehen kauhu" -leiman kaikkien kuullen, vaikka hän pyrkii olemaan yhteistyökykyinen ja ystävällinen työtovereille. :(

Tällaiset "persoonallisuustestit" pitäisi kieltää laissa. Puoskarointia!

Vierailija
8/22 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tiedät vaikka joku ihminen tekee testin vastaten kysymyksiin että mikä haluaisi olla, sen sijasta että paljastaisi millainen oikeasti on?

Eikä ole sanottu että tietty väri on parempi johtajana kuin toinen, punainen on usein sellainen tyranni joka vie omia ajatuksiaan läpi eikä kuuntele muita. Jos Suomessa halutaan sellaisia johtotehtäviin niin ei ihme että työpaikkojen kiusaamisluvut on valitettavan korkeat.

Vierailija
9/22 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä testin tulos .... "Olet sininen

Olet suunnitelmallinen ja analyyttinen sininen. Olet oikeudenmukainen perfektionisti. Haluat, että asiat hoidetaan demokraattisesti ja sääntöjen mukaan.

Tällainen olet parhaimmillasi: tarkka, analyyttinen, kohtelias, yhteistyöhaluinen, yksityiskohdat huomioiva, harkitseva, asiallinen.

Tällainen olet pahimmillasi: pikkumainen, yksityiskohtiin takertuva, päättämätön, epäluuloinen, kylmä, huumorintajuton.

Näitä asioita sinun kannattaa kehittää itsessäsi: positiivisuus, avoimuus omista tunteista" ...

.

... ei yllätä?

Vierailija
10/22 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tämän värijuttu ollut se, joka todettiin vuosi tai pari sitten ihan huuhaaksi, joka ei perustu mihinkään tutkimukseen?

Vanhassa työpaikassa tehtiin jotain samantyyppistä, ja sitä käytettiin pönkittämään omaa huonoa käytöstä. "Minä nyt olen tällainen koska olen testin mukaan lumihiutale ja lumihiutale ei vain voi itselleen mitään." -tyyppisesti.

Vierailija
11/22 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistanko oikein että joku suomalaisfirma teetti jotkut tuollaiset henkilöstölleen vuosia sitten, pisti heihin vastaavat värikoodit jonka jälkeen eri huoneisiin ja joku tietty väri oli sellainen jota mollattiin ja alettiin karsimaan yt-neuvotteluissa? Siitä oli mediassa juttua.

Vierailija
12/22 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, että tällaista muotia nykyään. Nämä kaikki pitäisi lailla kieltää!

Minun aikanani oli muotia introvertti/ekstrovertti - luokittelu. Aivan tarpeetonta - ja haitallista. Tarpeetonta siksi, että kyllä sen muutenkin tiesi. Haitallista siksi, että osalle ei mitenkään auennut näiden luokittelujen pohjimmainen idea. Tämän lisäksi muutamat alkoivat käyttäytyä luokittelunsa mukaisesti vastoin aitoa itseään ja tuntemustaan koska eihän nämä niin mustavalkoisia asioita ole ja molempia puolia löytyy meistä kaikista.

Nämä jotka eivät tajunneet asian ydintä, alkoivat esimerkiksi surkutella introverteiksi todettuja aivan kuin se olisi jokin lamaannuttava sairaus josta vain suuna pääänä kälättävä ekstrovertti voi rassukan parantaa.

Kammottavaa!

Vierailija
13/22 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaha, että tällaista muotia nykyään. Nämä kaikki pitäisi lailla kieltää!

Minun aikanani oli muotia introvertti/ekstrovertti - luokittelu. Aivan tarpeetonta - ja haitallista. Tarpeetonta siksi, että kyllä sen muutenkin tiesi. Haitallista siksi, että osalle ei mitenkään auennut näiden luokittelujen pohjimmainen idea. Tämän lisäksi muutamat alkoivat käyttäytyä luokittelunsa mukaisesti vastoin aitoa itseään ja tuntemustaan koska eihän nämä niin mustavalkoisia asioita ole ja molempia puolia löytyy meistä kaikista.

Nämä jotka eivät tajunneet asian ydintä, alkoivat esimerkiksi surkutella introverteiksi todettuja aivan kuin se olisi jokin lamaannuttava sairaus josta vain suuna pääänä kälättävä ekstrovertti voi rassukan parantaa.

Kammottavaa!

Niinpä! Korona-ajan etätyöt ovat muuten olleet mainio tapa introverteille saada enemmän tunnustusta työlleen kun ovat saaneet suorittaa työt rauhassa, sillä jäävät aina konttorilla niiden huutajien ja pätemisen tarpeessa olevien ihmisten jalkoihin.

Vierailija
14/22 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä kaksi narsistia, siis todella kiusaajaluonteisia, vallanhaluisia, huomionhakuisia sellaisia, ja ovat noita punaisia.

Analyysin jälkeen käytöksensä on vain pahentunut, koska tuntevat olevansa oikeutettuja olemaan päällepäsmäreitä ja sellaisia että sekaantuvat kaikkeen nostamalla metelin mutta sitten jättämään uppoavan laivan kun ongelmia syntyy eli ongelmaratkaisukykyyn ja tilannetajuun tuollaiset analyysit eivät auttaneet hevon veedddua, päinvastoin.

Vierailija
15/22 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meyers-Briggs ei ole persoonallisuustesti eikä muutkaan täällä mainitut. Ne mittaa kognitiivisia taipumuksia.

Vierailija
16/22 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti, Pirkanmaa?

Vierailija
17/22 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisesti meillä oli esihenkilökoulutuksessa aikoinaan se Myers-Briggs, se kyllä auttoi itseäni tuntemaan omaa persoonallisuuttani, mutta siinä ei mitenkään tuotu ilmi sitä yleisesti, että kuka nyt on mitäkin tyyppiä. Tämä oli jo noin 15 vuotta sitten. 

Nyt jokunen vuosi sitten oli ihan koko toimipaikan porukalle tämä värihommeli, mikä se nyt olikaan nimeltään. Se oli olevinaan leikkimielistä, mutta kyllä ihmiset otti sen vähän liian tosissaan, itsekin. Se on siitä kätevä, että se tuntuu aina omalla kohdalla parhaimmalta, jokaisella siis ja ne muut on huonompia. Puoskarointia. 

Vierailija
18/22 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan yrityksissä tällaisia "persoonallisuustestejä" tehdään? Minkä kokoluokan yrityksistä on kyse? Onko testien teettäminen ollut yrityksen johdon hyväksymää vai jonkun lähiesimiehen idea? Minä en suostuisi. 

Vierailija
19/22 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä alan yrityksissä tällaisia "persoonallisuustestejä" tehdään? Minkä kokoluokan yrityksistä on kyse? Onko testien teettäminen ollut yrityksen johdon hyväksymää vai jonkun lähiesimiehen idea? Minä en suostuisi. 

Aiemmassa firmassa myynti- ja talouspuolella alle sata henkilöä, ja meillä tehtiin, sitten pistettiin kaikki yhteisesti vielä kartalle että mihin kohtaa värimaailmaa sijoittuvat. Olin hallitseva keltainen jossa sinistä, ja minulla oli työpaikalla siihen aikaan henkilö joka alkoi seurata minua kaikessa, teki kaikkea perässäni, alkoi matkimaan vaatteissa, yritti matkia minun puhetyyliä, kuunteli aina mielipiteeni ja ideani ja alkoi julistaa niitä puolestani ym. eli todella outoa käytöstä. Hän vastasi kyselyssä selkeästi sen mukaan mikä haluaisi olla, ja yllättäen sama tulos samalla kohtaa karttaa eli hallitseva keltainen jossa sinistä ja siellä nimemme komeilivat vierekkäin, kun kaikkien muiden nimet oli hajallaan pitkin karttaa ja pää- sekä välivärejä! Tuon jälkeen jaksoi toitottaa kaikille että miten samiksia me kaksi "keltsiä" ollaan.

Joten se siitä testin luotettavuudesta :D

Vierailija
20/22 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuohan on ihan hauskaa itse- ja muiden tutkiskelua, kun ei ota liian tosissaan. Ihmisten kyky arvioida itseään objektiivisesti (itsetuntemus) vaihtelee laidasta laitaan, eivätkä itsearviointiin perustuvat tutkimukset ikinä mitään kivenkovaa faktaa tuota. Jos sellaista nyt muuten on koko psykologian puolella tarjolla ylipäänsäkään.

Parhaimmillaan erilaiset testit auttavat ymmärtämään omaa ja muiden tapaa toimia ilman että se otetaan henkilökohtaisena loukkauksena. Pahimmillaan joko oikeutetaan oma huono käytös tai käytetään testitulosta jonkin sortin lyömäaseena ja otetaan kaikki joka tapauksessa henkilökohtaisesti.

Itse olen niitä surullisenkuuluisia punaisia, jotka nähtävästi aika moni täällä haluaisi siirtää saunan taakse opettelemaan tapoja :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi