Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt vaivaa. Olisiko pitänyt soittaa lasupäivystykseen tmv? Näin

Vierailija
28.02.2015 |

tänään päivällä kun olin kiiruhtamassa junalle, miten nuorehko äiti oli taaperon kanssa leikkipuistossa (siellä ei ollut muita). Lapsi ilmeisesti uhmasi jostain, ainakin meteli oli kova, ja äiti huusi lapselle vastaan repäisten tämän haalarin hupusta ilmaan ja "paiskaten" maahan. Lapsi nousi, jolloin äiti tönäisi hänet uudestaan maahan. Lapsi huusi ja itki ja äiti huusi myös. Oisko ollut lasu-ilmon paikka? Mihin ois pitänyt soittaa? Olen itse nuori ja lapseton, mutta tuo tapaus jäi vaivaamaan, onko ihan perusmeininkiä uhmisten äideillä? Nainen itse ei nähnyt mua, eikä ollut muita paikalla.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole perusmeininkiä, että äiti tönäisee lapsen maahan. Jos näet nuo vielä uudestaan, tee ilmoitus.

Vierailija
2/11 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen soittanut, mutta silloin olenkin osannut kertoa jotain tietoja (puolituttu perhe). Lastensuojelu aina arvioi ja joskus tällainen "pieni" tieto voi olla todella tärkeä, esim. jos perheellä on aiempi asiakkuus ja arki onkin jo lähtenyt sujumaan paremmin ja tapaamisia on vähennetty, ei lastensuojelu välttämättä kuule käänteestä huonompaan, ellei joku ulkopuolinen ilmoita. Lastensuojelun päivystykseen voi kertoa ne tiedot mitä on, esim. minkä ikäinen äiti, minkä ikäinen lapsi, mikä alue jne. -> jos on lastensuojelulle tuttu perhe, voivat tunnistaa perheen hyvin pienistäkin tiedoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olisi hyvä jonkun puuttua

Vierailija
4/11 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisi pitänyt ilmoittaa väkivaltaisesta äidistä.

Vierailija
5/11 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3. jatkaa, että voithan toki edelleen soittaa ja kertoa näkemästäsi. Päivystykseen ei tarvitse soittaa "akuuttina", juuri tilanteen nähneenä, vaan siellä on päivystäjä nimenomaan sitä varten, että kuka tahansa voi milloin vain soittaa ja kertoa huolensa. Päivystyksestä voivat toki lähettää työparin nopeasti paikan päälle, jos on hälyttävä tilanne.

Vierailija
6/11 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hankalaa soittaa, jos et tiedä yhtään kuka ihminen on kyseessä. Mutta on kyllä hyvä puuttua tuollaiseen, vaikka soittamalla poliisi paikalle. He kyllä ottavat yhteyttä sossuun, kun tällainen tarve ilmenee. Tuo oli lapsen pahoinpitelyä ja taatusti sillä olisi seurauksensa.

Vierailija
7/11 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No soita? On sitten muiden käsissä reagoivatko. Lapsiparka :(

Vierailija
8/11 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan äidin voimat loppu? Olisi kai ollut hyvä soittaa että saavat apua ennenkuin napsahtaa kunnolla. Eikä tuo tuollainen tee lapsenkaan psyykeelle hyvää..

T. Väkivallalla vaimennettu ja siitä maksan nyt aikuisena hintaa. Kuvioissa lapsena oli toki muutakin, laiminlyöntejä, alkoholia jne. Mulla on psyyke ihan paksana edelleen menneisyyden vuoksi. Soita jos vielä näet vastaavaa, tai jos muistat tuntomerkkejä niin tee ilmo jälkeenpäin.

Vierailija
9/11 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun seuraavan kerran näet aikuisen kohtelevan lasta mielestäsi kaltoin, ota itse vastuu ja mene  tauhallisesti ja ystävällisesti väliin. Olen nostanut lapsiani hupusta, olen huutanut heille kun uhma ei vain ole loppunut. En ole tönäissyt lasta kumoon kumminkaan, mutta voin eläytyä näkemäsi äidin tunnetilaan. Mulla on kolme, jos isoa lasta. 

Kiivastunut ja turhautunut äiti voi rauhoittua kun joku toinen aikuinen puuttuu tilanteeseen. Yhdessähän me ihmiset täällä eletään, kaikkia arkisia tilanteita ei tarvitse heti ulkoistaa viranomaisille. 

Vierailija
10/11 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit soittanut vaikka poliisille!
Kuinka paljon se äiti tekee tota jos se puistossakin paiskoo lasta?
Mulla oli väkivaltainen äiti ja kärsin pahoista traumoista sekä peloista.

Vierailija
11/11 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näet tilanteen, jossa lasta juuri sillä hetkellä pahoinpidellään, on oikea numero sillä hetkellä poliisi. Mutta nyt jälkikäteen et toki tuolle mitään mahda, kun et edes tiedä perheen nimiä. Hyvin todennäköistä, että joku muu on nähnyt, ja saattanut puuttua tilanteeseen. Ei tuollaisissa tilanteissa aina järki luista ulkopuolisillakaan, mutta jos joskus tulee vastaava tilanne, niin osaat varmasti reagoida paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi