Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sukset ylipainoiselle, mahdottomuus?

Hiihtokelejä odotellessa -85
30.11.2021 |

Olen lyhyt ja lihava, 165cm ja 105kg. Ostin netistä Peltosen Skintrack-sukset, jäykkyytenä stiff, koska minun mittaiselleni niitä ei extrajäykkinä saa. Kysymys kuuluukin, onko tuommoisella pitokarvasuksella kuinka tarkkaa olla tietyssä painoluokassa vai voinko lähteä rauhassa kokeilemaan noilla ostamillani, vaikka ne eivät olisikaan tarpeeksi jäykät?
Viime keväänä hiihdin ensimmäistä kertaa yli vuosikymmeneen ja silloin olin myös 12kg kevyempi, eli varmaan olisi silloin ollut helpompaa löytää sukset kuin nyt..

Ei kiitos mitään "laihduta läski" -kommentteja, tiedostan kyllä ylipainoni ja kaipaan nyt vain apua tässä suksiasiassa. Voisin toki mennä vain johonkin urheiluliikkeeseen kysymään, mutta kynnys siihen on ylipainoni vuoksi korkea ja siksi tilasin sukset netin kautta.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olit ylipainoinen tai et. Kuule itse kaivoin viimetalvi kellarista vanhat monot ja sukset esiin. Käytämättä 30 vuoteen niitä.Sen enmpää omistamatta huipu muotia olevia hiito asuja,monoja suksia. Ladulle vaan rohkeasti lähdin yksin niverikopolvineni.Kuules kaikki semppasivat minua kun huilein ladun sivussa. Ikään, Kokon,painon, sukupuolen katsomatta,Yhteistä sanomaa heillä:Sulla on tosi hyvät monot ja sukset siteineen. Niissä pysy tasapaino.Hekin metsästävät kunnon vanhoja suksia,siteitä ja monoja.Mutta niitä ei niin van saatavilla olekaan.

Vierailija
22/31 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo logiikka sulla, jos pito paranee niin eikö mäennousukyky parane paremman pidon ansiosta, sen sijaan luisto kärsii kun suksen pitoalue suuremman painon takia painuu syvemmälle latuun.

Miten niin outo logiikka? Ihan selkeähän tuo oli.

On kaksi vaihtoehtoa:

1) maksimoidaan pito luiston kustannuksella

tai

2) maksimoidaan luisto pidon kustannuksella.

Jokainen vähänkin heikommassa kunnossa oleva hiihtoa uudelleen aloitteleva valitsee ehdottomasti vaihtoehdon 1)

Joo, onhan parhaan luiston puute toki ikävää mutta epätoivoinen mäennousu lipsuvilla suksilla jalat hapoilla ja kädet täristen on sellainen elämys että hiihdon harrastus jää siihen yhteen kertaan.

Perinteisillä suksilla jopa sileällä järven jäällä hiihtely voi olla yllättävää tuskaa jos luistavissa suksissa ei ole pitoa ja kaiken työn saa tehdä käsillä.

Aika monella konttorityöläisellä kädet ovat makaroonia jo parin kilometrin jälkeen kun niillä ei normaalisti tehdä mitään raskasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Update: kävin vaihtamassa sukset, jäykkyys katsottiin myyjän kanssa eli ovat nyt varmasti sopivat ja hyvät.

Ap

Vierailija
24/31 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisin että reilummalla painoindeksillä suurin ongelma ei tule olemaan luiston vaan mäennousukyvyn puute.

Liikaa painoa suksen kantavuuteen nähden parantaa karvojen pitua entisestään.

Outo logiikka sulla, jos pito paranee niin eikö mäennousukyky parane paremman pidon ansiosta, sen sijaan luisto kärsii kun suksen pitoalue suuremman painon takia painuu syvemmälle latuun.

Tämä.

Vierailija
25/31 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Update: kävin vaihtamassa sukset, jäykkyys katsottiin myyjän kanssa eli ovat nyt varmasti sopivat ja hyvät.

Ap

Hieno juttu :) Luistavia kilometrejä!

Vierailija
26/31 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

👍

Sit vaan sivakoimaan mutta varo liukkaita paikkoja!!!

Nim. Kokemusta on

Vierailija
27/31 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin viime talvena (160/87) jäykimmät pitokarvasukset mitä marketista löytyi, pituudeltaan ihan ylärajoilla tälläaiselle pätkälle. Hyvin toimi.

Urheiluliikkeen "vika" oli että eivät millään (xxl nettimyyntinä) myyneet speksiin sopimatonta suksea, olishan sieltä löytynyt lyhyelle läskillekin sopivat, mutta hinta... Turussa kun ei joka talvi hiihdetä, niin en halunnut maksaa kuin toista sataa alessa.

eikö turussa enää nykyisin tuoda lunta kuntoradoille? Ainakin kun olin lapsi, niin joka talvi pääsin hiihtämään kuntoradalle, vaikka muualla olikin lumetonta.

Vierailija
28/31 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 167cm pitkä ja painan 120kg. Ostin karvapohjasukset joissa pituus 205cm. Hyvin luisti sukset viime talvena painosta huolimatta. Hiihtelin tasaisella koska oli yli 20 vuoden tauko hiihtämisessä ja tasapaino hakusessa. Pieniä kumpareita oli. No pari vähän isompaa joista selvisin alas. Yhdestä en selvinnyt kaatumatta ja tuloksena murtunut häntäluu. 😬 Tänä talvena pysyn vain tasaisella ja toivon, että en kaadu kertaakaan takapuolelle koska häntäluu kipuilee edelleen. Niin ja kyllä mä pari mäkeä pääsin ylös painostani huolimatta. Perinteisellä tyylillä hiihdän enkä edes haaveile luistelusta.

Vierailija
29/31 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Olen lähes samaa kokoluokkaa kanssasi, ja löysin tämän keskustelun. Olen miettinyt samojen suksien hankintaa, eli mites sinulla lähti näillä suksilla sujumaan? :)

Vierailija
30/31 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kerrohan vielä, minkä pituisiin ja jäykkyyksiin kävit vaihtamassa?

Vierailija
31/31 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa painoluokkaa, hiihtelen vain läheisellä järven jäällä, aiemmin muutamia murtuneita luita jo taustalla. Peruspertsa helmikuussa aurinkoisella talvikelillä on ihan parasta liikuntaa, myös tällaisille ylipainoisille, joilla kuitenkin kohtuullinen kunto. Ja onneksi ne spandex-lurex trikoissa luistelevat himohiihtäjät pysyttelevät  yleensä noilla kuntoradoilla, jossa pääsevät painamaan veren maku suussa ja huutelemaan toisille samanlaisille, ja hitaammille.  Ei enää ikinä sinne.ps. noin 15 v vanhoille suksilla hiihtävä, ja voitelut jo monen vuoden takaa. Hyvin sujuu silti. Hiihtämiseen ei todella tarvita mitään superhienoja välineitä.