Sukset ylipainoiselle, mahdottomuus?
Olen lyhyt ja lihava, 165cm ja 105kg. Ostin netistä Peltosen Skintrack-sukset, jäykkyytenä stiff, koska minun mittaiselleni niitä ei extrajäykkinä saa. Kysymys kuuluukin, onko tuommoisella pitokarvasuksella kuinka tarkkaa olla tietyssä painoluokassa vai voinko lähteä rauhassa kokeilemaan noilla ostamillani, vaikka ne eivät olisikaan tarpeeksi jäykät?
Viime keväänä hiihdin ensimmäistä kertaa yli vuosikymmeneen ja silloin olin myös 12kg kevyempi, eli varmaan olisi silloin ollut helpompaa löytää sukset kuin nyt..
Ei kiitos mitään "laihduta läski" -kommentteja, tiedostan kyllä ylipainoni ja kaipaan nyt vain apua tässä suksiasiassa. Voisin toki mennä vain johonkin urheiluliikkeeseen kysymään, mutta kynnys siihen on ylipainoni vuoksi korkea ja siksi tilasin sukset netin kautta.
Kommentit (31)
Kiitos asiallisesta vastauksesta! Mäet eivät varmasti tule olemaan ongelma, asun ja siis myös hiihtelen hyvin tasaisella maalla.
Ap
Pitokarvasukset ovat nimenomaan tosi tarkkoja hiihtäjän painon ja suksen jäykkyyden suhteen. Kyllä niillä hiihtää voi, vaikka jäykkyys ei olisi oikea, mutta ne eivät luista, jos ne eivät ole tarpeeksi jäykät, koska pitokarvat ottavat silloin koko ajan maahan kiinni. Jos taas sukset ovat liian jäykät, ne eivät pidä, mutta tämä on tuskin sinun painollasi ongelma.
Voideltavat sukset eivät ole ihan yhtä tarkkoja, koska niissä voi säätää sitä, kuinka pitkälle matkalle pitovoidetta laittaa.
En itse ostaisi missään tapauksessa pitokarvasuksia sovittamatta, vaikka olen normaalipainoinen.
Ok, kiitos sinullekin vastauksesta! Hiihdin siis viime talvena itseäni (tuolloin, nyt siis jo 30kg) n. 20kg kevyemmän tuttuni pitokarvasuksilla ja vaikka ne olivat liian pitkät, niin muuten kyllä luisti ja piti oikein hyvin. Niiden hänen suksiensa jäykkyydestä en kyllä osaa sanoa mitään.
Ap
Mieheni on sitä mieltä, että siteet kiinni ja ladulle kokeilemaan, mutta itse tässä mietin että jos nuo eivät olekaan tarpeeksi jäykät eikä niitä sitten enää tietenkään voi palauttaa, jos olen niillä käynyt jo hiihtämässä.
Ap
Osta kaksi suppilautaa ja niihin siteet, kantaa just ja just.
Ostin viime talvena (160/87) jäykimmät pitokarvasukset mitä marketista löytyi, pituudeltaan ihan ylärajoilla tälläaiselle pätkälle. Hyvin toimi.
Urheiluliikkeen "vika" oli että eivät millään (xxl nettimyyntinä) myyneet speksiin sopimatonta suksea, olishan sieltä löytynyt lyhyelle läskillekin sopivat, mutta hinta... Turussa kun ei joka talvi hiihdetä, niin en halunnut maksaa kuin toista sataa alessa.
Mene urheiluväline kauppaan jossa myydään suksia ja kysymällä sieltä saat apua siihen millaiset olisi sinulle sopivat sukset.
Opettele voitelemaan sukset nii ei ole niin tarkkaa painolla ja jäykkyydellä..
Jos kotonasi on tarpeeksi tasainen lattia, voit kokeilla suksien jäykkyyden sopivuutta samanlaisella lapputestillä kuin mitä urheiluliikkeissä tehdään.
"Jos kotonasi on tarpeeksi tasainen lattia, voit kokeilla suksien jäykkyyden sopivuutta samanlaisella lapputestillä kuin mitä urheiluliikkeissä tehdään."
Tätä jo testasin, mutta kokeilen vielä huomenna uudelleen. Itse en saanut lappua vedettyä suksen alta eikä lapsestakaan hirveästi ollut hommassa apua :D
"Mene urheiluväline kauppaan jossa myydään suksia ja kysymällä sieltä saat apua siihen millaiset olisi sinulle sopivat sukset.
Opettele voitelemaan sukset nii ei ole niin tarkkaa painolla ja jäykkyydellä.."
Kuten jo aiemmin sanoin, niin kynnys mennä liikkeeseen on todella korkea tämän runsaan ylipainoni vuoksi. Olisi kamalaa, jos sieltä vain todettaisiin minun olevan liian lihava kaikille suksille.
"Ostin viime talvena (160/87) jäykimmät pitokarvasukset mitä marketista löytyi, pituudeltaan ihan ylärajoilla tälläaiselle pätkälle. Hyvin toimi.
Urheiluliikkeen "vika" oli että eivät millään (xxl nettimyyntinä) myyneet speksiin sopimatonta suksea, olishan sieltä löytynyt lyhyelle läskillekin sopivat, mutta hinta... Turussa kun ei joka talvi hiihdetä, niin en halunnut maksaa kuin toista sataa alessa."
Täällä kyllä hiihdetään varmasti tulevinakin talvina, mutta en silti haluaisi maksaa tonnia suksipaketista. Enkä edes kuuttasataa. Nyt noihin suksiin, menoihin, siteisiin ja sauvoihin meni 400e yhteensä ja kovasti toivon, että niillä pärjäisi tämän talven.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksesta! Mäet eivät varmasti tule olemaan ongelma, asun ja siis myös hiihtelen hyvin tasaisella maalla.
Ap
Kuten joku jo tarkensikin, pitua tulee olemaan liikaakin eli karvat hankaavat kaiken aikaa (siksi posliini on parempi!) kun suksi ei jaksa pitää niitä irti hangesta luistonkaan aikana.
Jotenkin vaan päättelin että tarkoitus olikin hikoilla vähän kiloja pois ja siihen nuo ovat ihan omiaan. Varsinkin jos kunto on lisäksi heikohko niin huono pito mäkeä noustessa on suoranaista murhaa jonka takia hiihto jää helposti siihen yhteen kertaan.
Eli tässä tapauksessa ei ole hirveä vahinko vaikka luisto tasamaalla kärsii kunhan satunnaiset mäet voi vaikka kävellä ylös sukset jalassa
"Jotenkin vaan päättelin että tarkoitus olikin hikoilla vähän kiloja pois ja siihen nuo ovat ihan omiaan. Varsinkin jos kunto on lisäksi heikohko niin huono pito mäkeä noustessa on suoranaista murhaa jonka takia hiihto jää helposti siihen yhteen kertaan."
Aikomus sinänsä ei ole hikoilla kiloja pois vaan saada vaihtelua kävelyyn, jota nyt siis harrastan paljon. Olen lihonut mielialalääkkeitä syödessä lyhyessä ajassa yli 20kg ja nyt kun sain ne lopettaa, toivoisin painonkin tietysti lähtevän jossain vaiheessa laskuun. Kuntoni on näin lihavaksi ihan hyvä, siis jaksan kyllä esim. juurikin kävellä pitkiä aikoja/matkoja, mutta onhan se hiihtäminen aina omanlaisensa laji.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Osta kaksi suppilautaa ja niihin siteet, kantaa just ja just.
Oot kokeillut? Vesillä vai hangella?
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on sitä mieltä, että siteet kiinni ja ladulle kokeilemaan, mutta itse tässä mietin että jos nuo eivät olekaan tarpeeksi jäykät eikä niitä sitten enää tietenkään voi palauttaa, jos olen niillä käynyt jo hiihtämässä.
Ap
Samaa mieltä.
Ladulle vaan.
Mikset ostanut sellaisia pidempiä, jotka ovat hyvät… mitä kokeilit? Veikkaan että
Nämä ovat ihan yhtä hyvät.
Ihan turhaa nyt arvot. Hiihtämään vaan. Hiihdä noilla tämä talvi ja katso sitten seuraavat.
Sukset saa kyllä myytyä.
Keksi syitä
Mennä ladulle mieluummin kuin alat nyt empiä suksien kanssa.
Mä hiihdän jo kuinka monetta vuotta samoilla perinteisen suksilla.. ei oo ku voidepaikat… ei karvoja.
Luisteluhiihtoa niillä menen pellolla. Hyvin luistaa, vaikka on löysempi ja pidempi kuin vapaan hiihdon sukset.
Riittää mulle. Tykkään hiihtää.
Kiva , että sulla on myt välineet… nyt vaan nauttimaan.👍🏻🤗
Täytyy mennä testaamaan kunhan siteet on saatu kiinni :)
Kiitos viesteistä ja kannustuksesta kaikille!
Ap
Kysyisin jostain pienemmästä suksiin erikoistuneessa pisteestä. Jostain perusurheilukaupasta ostaessa myyjä ei ole keskimäärin sen osaavampi kuin kuka tahansa parin youtube-videon katsottuaan. Harvassa voi olla sopivan suksiparin löytyminen, mutta kun hiihtäjiä on oikeasti kaikissa painoluokissa niin ei liene mahdotonta. Plus mitä enempi pro suksija on, niin sitä jäykempi pari valitaan alle, silloin ei sukseen tarralla laitetut kilomäärät pidä paikkaansa. Eli hakuseen jonkun lyhyen mutta ladonovihartiaisen karpaasin mitoilla tehdyt sukset ;)
Pikkuliikkeissä ovat tottuneet palvelemaan kaiken tasoista hiihtäjää ja eivät monesti niin hanakkaan lähde myymään sopimatonta suksea vaan jättävät mieluummin kaupat tekemättä. Meillä päin itse asiassa jokainen oikea suksikauppa myy karvasukset kokeilutakuulla eli rohkaisevat testaamaan ladulla. Ja omilla mitoilla ja hiihtotasolla kerrottuna voi vaan soittaa tai laittaa viestiä että löytyykö sopivaa paria.
Luistavia latuja ja liikunnan iloa!
Jos hiihdät perinteistä, niin suksen pituus ei ole ongelma. Minulla painoa ja pituutta hieman enemmän kuin ap:llä. Minulla on taulukon mukaan liian pitkät karvapohka sukset, mutta ei se pituus haittaa, kun ei juuri ole mäkiä täällä päin eikä tiukkoja mutkia ja osaan hiihtää vain pertsaa. Monoa yleensä säädyksi taaksepäin siteessä, jolloin luisto lisääntyy, kun painopiste ei ole siinä keskellä karvaa.
Ei se pitokarvojen hankaus ole ongelma, kun nehän sojottaa taaksepäin. Eteenpäin liukuu ihan hyvin, vaikka karvat ottaa koko ajan kiinni, mutta taaksepäin ei mene.
Tuo on karvojen etu verrattuna perinteiseen pitovoideltuun keskikohtaan, joka jarruttaa eteen JA taakse, jos ottaa latuun kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on karvojen etu verrattuna perinteiseen pitovoideltuun keskikohtaan, joka jarruttaa eteen JA taakse, jos ottaa latuun kiinni.
En tiedä miten pitovoiteet tarkalleen ottaen lukittuvat lumikiteiden kanssa mikroskooppisella tasolla mutta kokemuksesta sanoisin että pitovoiteella on yhtä aikaa sekä erittäin korkea lepokitka että matala liukukitkakerroin
Suksi pitää oikeasti potkaista kiinni hankeen paikalleen jolloin se pitää mutta jos se pääsee yhtään luiskahtamaan liikkeeseen niin se luistaa iloisesti taaksekin päin kuten jokainen lipsuvilla hikilaudoilla mäkeä noussut osaa kertoa.
Lepokitka = paljonko voimaa tarvitaan että paikallaan olevan kappaleen saa liikkeelle
Liikekitka = paljonko voimaa tarvitaan että liikkuvan kappaleen saa pidettyä liikkeessä.
Vierailija kirjoitti:
Luulisin että reilummalla painoindeksillä suurin ongelma ei tule olemaan luiston vaan mäennousukyvyn puute.
Liikaa painoa suksen kantavuuteen nähden parantaa karvojen pitua entisestään.
Outo logiikka sulla, jos pito paranee niin eikö mäennousukyky parane paremman pidon ansiosta, sen sijaan luisto kärsii kun suksen pitoalue suuremman painon takia painuu syvemmälle latuun.
Luulisin että reilummalla painoindeksillä suurin ongelma ei tule olemaan luiston vaan mäennousukyvyn puute.
Liikaa painoa suksen kantavuuteen nähden parantaa karvojen pitua entisestään.