Rukkaset, kintaat ja hanskat - mitä eroa?
Kommentit (23)
Rukkaset ja kintaat joo, sellaiset paksut sormettomat käsineet (peukalonpaikka). Hanskat on taas sellaiset paksut sormelliset.
Rukkaset ja kintaat on sellaisia, jossa sormet ovat samassa tilassa. Kintaat eivät mielestäni voi olla villasta neulottuja, vaan nahkaa tai jotain kangasta. Rukkaset voi olla lapaset, tai nahkaiset.
Hanskat voi olla myös sormikasmalliset.
Hanskat > kintaat > rukkaset, laajemmasta tarkempaan.
Näin minun ajatuksissani.
Minä olen aina ajatellut, että rukkaset ovat nahkaa…?. Kiintaat neuletta.
Molemmat ovat siis ei-sormikkaat.
Rukkaset on nahkaa, kintaat neulotut, hanskat on yleisnimitys kaikille käsineille mm. Kumihanskat kuuluu noiden edellä mainittujen lisäksi tähän kategoriaan.
Rukkaset on nahkaa, kintaat neulotut. Vain peukalo erikseen. Hanskat on nahkaa, kaikki sormet erikseen. Sitten on vielä sormikkaat, jotka on neulotut ja kaikki sormet erikseen. Ja bonuksena vielä kynsikkäät, jotka on sormikkaat ilman sormenpäitä :)
Vierailija kirjoitti:
Mitkä lapaset sitten on?
Ääh, näissä on varmaan aika paljon murre-eroja. Minä ymmärrän näin:
Hanskat = kaikki käteen laitettavat mallista riippumatta (loogista, koska nimikin tulee hand-sanasta)
Rukkaset = peukalo erillään, muut yhdessä, mutta vain "kovat materiaalit" eli nahkarukkaset, kurarukkaset, topparukkaset, mutta ei villa tms. neulottu.
Kintaat = Tämä ei ole niin selvä, mutta vahvimmin yhdistän tämän nahkarukkasiin eli ei muihin materiaaleihin.
Hanskoissa on viisi sormea, muissa ei. Rukkaset ovat nahkaa. Kintaat ovat villaa tai nykyaikana voivat olla jotain muutakin.
Ja sitten on vielä lobster-hanskat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä lapaset sitten on?
Lapaset on neulotut ja vastaavat kai noita kintaita, riippuu siitä millä alueella Suomessa asuu. Itse käytän lapasia Hämeessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä lapaset sitten on?
Kilttimiehet ovat lapasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä lapaset sitten on?
Langasta neulotut, joissa peukalolle on oma osasto ja muut sormet ovat keskenään.
Lapanen = tumppu = kinnas
Rukkanen on nahkaa tai muuten tuulenpitävä.
Sormikas eli hansikas = joka sormelle oma osasto. Materiaali vaihtelee.
Vierailija kirjoitti:
Hanskoissa on sormet erikseen, siis sormikkaat. Rukkaset ja kintaat on periatteessa sama, vain peukalo erillään.
Ymmärrän hanskoilla nahkaiset ”sormikkaat”, rukkaset on kankaiset tai nahkaiset ja niissä on sormet yhdessä. Kintaat tarkoittaa lähinnä neulottuja lapasia.
Rukkaset on nahkaa, kintaat tehty kinnasneulalla villalangasta, hanskoissa joka sormelle oma osasto.
Räpikkäät tai myös kynsikkäät on sellaiset joissa ei ole sormenpäiden kohdalla mitään...
Entä käsineet, joissa on peukalolle ja etu(liipasin)sormelle oma "osasto"?
Rukkaset = nahkaiset käsineet, joissa peukalo erikseen, muut sormet keskenään. Voi olla myös jotain goretex tai muuta kosteutta / kylmää kestävää materiaalia
Kintaat /tumput / vanttuut /lapaset = neulottu tai huovutettu käsine, jossa peukalo erikseen, muut sormet keskenään
Rannikkaat / rannikas = joko sormikas, jossa ei sormenpäitä tai ranteet ja puolet kättä peittävä tuubi, jossa peukalolle oma reikä. Idea, että sormet vapaat tarkkaa työtä varten
Sormikas = käsine, jossa joka sormelle oma osasto, yleensä neulottu
käsine = usein käsine nimitystä käytetään nahkaisista sormikkaista, kuitenkin yleisnimi kaikille ylläoleville
Tumput eli tikkurit on tehty villasta kutomalla. Hanskat on jotkut nahkaiset tms. Näin mun murteessa.
rukkaset on nahkaa, kintaat villaa ja sormikkaat on käsineet
Hanskoissa on sormet erikseen, siis sormikkaat. Rukkaset ja kintaat on periatteessa sama, vain peukalo erillään.