Pyykinpesusta..
Pahoittelen jo etukäteen, kirjoitan tabletilla, joten kappalejaot saattavat puuttua.
Eli, kysymys kuuluu: Kuinka usein av-mammat pesevät esim kylpypyyhkeet, saati käsipyyhkeet? Tai pussilakanat? Kuinka monen käyttökerran jälkeen heitätte esim. paidan pesuun? Missä asteessa pesette mitäkin? Jaotteletteko eri värit erikseen ja kuinka usein pesette pyykkiä? Peseekö puolisosi itse vaatteensa, vai pesetkö samalla hänenkin?
Itse heitän kylpypyyhkeet pesuun noin 3-5 käyttökerran jälkeen, käsipyyhkeet saattavat olla muutaman päivän samat, vaihdan useammin kuitenkin jos on vaikka vieraita tai joku on kipeänä. Pussilakanat pyrin pesemään n. kahden viikon välein. Paitaa käytän päivän, ja nakkaan sen pesuun, samaa yöpaitaa saatan käyttää parikin yötä kunnes heitän pesuun. Pesen pyyhkeet, lakanat ja alusvaatteet 60 asteessa, perusvaatteet 40 asteessa. Jaottelen värit erikseen. Ja pyykkiä pesen päivittäin, tai kahden kolmen päivän välein, riippuu ihan mitä on tehnyt ja miten vaatetta on likaantunut.. Pesen myös puolisoni vaatteet.. Asumme kahden, olemme molemmat 25 ikävuoden hujakoilla.
Kiinnostaisi tietää, miten mammat pyykinpesunsa hoitavat? Tuli tässä mieleen, kun pyykinpesupäivä tässä meneillään.
Kommentit (10)
Asun yksin. Pyyhkeet vaihdan n. kerran viikossa, paidat, alushousut ja sukat joka päivä, lakanat n. kerran kuussa. Eli lakanakoneellinen kerran kuussa 60 tai 90 asteessa, pyyhepyykkiä joka toinen viikko 60 tai 90 asteessa (mukaan heitän sukat ja kotiasun), kirjopyykkiä joka toinen viikko 40 asteessa ja tummien vaatteiden pyykki joka toinen viikko 40 asteessa. Mulla on pieni esukone. Pari kertaa vuodessa pesen myös tyynyn, peiton ja aluslakanan.
Lakanat, pyyhkeet, alusvaatteet ja sukat 60C,osa miehen t-paidoistakin. Lakanat vaihtuu noin kahden viikon välein, pyyhkeet vaihdan 5 päivän välein, käsipyyhkeet 1-4 päivän välein.
Valkopyykki erikseen, kaikki muut sekaisin. En ole vielä koskaan saanut mitään värjäytymään.
Puoliso pesee pyykit harvoin, yleensä minä. Ikää 30v.
Vaihdan pyyhkeet päivittäin, bakteerit rakastaa kosteita pyyhkeitä... Lakanat vaihdan kahden viikon välein, tyynyliina viikon välein. Samoja vaatteita pidän yleensä 2 päivää.suihkun jälkeen, eli joka toinen päivä, vaatteet pesuun. Lapsilta vaihdan joka päivä kaikki vaatteet. Erottelen vaaleat, tummat ja punaiset. Pesen kaiken 60 asteessa, paitsi farkut 40. Olen samanikäinen kuin te.
Ah, rakastan pyykkiaiheisia keskusteluja! :D tässä riittäisi kysymyksiä jo niin moneen aloitukseen...
Silti, lisäkysymyksiä, samalla kun vastaatte:
-Kuinka pitsihörhelöalusvaatteenne kestävät pesun 60 asteessa?
-Kauanko koneellanne kestää jauhaa yksi satsi? Mulla joku 3,5h. Mielestäni rasittavan pitkä aika päivystää sitä vahtimassa. Mistä tulikin mieleeni:
-Uskallatko jättää pesukoneen yksin käyntiin kotiin?
Minä hoidan kaikki pyykit, mies hoitaa kaikki tiskit. Ikinä en jätä konetta yksinään päälle.
Pyyhkeet ja lakanat vaihdan kerran viikossa, käsipyyhkeen kaksi kertaa.
Sukat ja alushousut joka päivä, paidat joka toinen ja housut vähän harvemmin. Lapsi sotkee vaatteensa monta kertaa päivässä.
Lajittelen aika tarkkaan värien mukaan. Pesen kaiken, paitsi farkut ja neuleet, kuudessakympissä. (Meillä on ollut joskus turkiskuoriaisia, siksi ihan varmuuden vuoksi tuo 60 astetta).
Yleensä todennäköisesti harvemmin kuin aloittaja. Alusvaatteet on ainoat jotka menee pesuun päivittäin ja joskus jopa useammin.
Kuinka usein av-mammat pesevät esim kylpypyyhkeet, saati käsipyyhkeet? -pyyhkeet max. 10 käytön välein, käytän siis jaloille omaansa ym, käsipyyhkeet viikoittain (asun yksin).
Tai pussilakanat? - Vaihtaa vai pestä? Tyynyliina viikon, kaikki muu n. 2 viikon välein, peseskelen niitä sitten miten koneeseen sopii.
Kuinka monen käyttökerran jälkeen heitätte esim. paidan pesuun? - 60 asteeseen menevä pari päivää, 40 asteeseen menevä 1 päivän.
Missä asteessa pesette mitäkin? - melkein kaikki 60 asteessa, mutta trikoopaidat, pitkähihaiset, siis aluspaidat 40. Rintsikat käsinpesuohjemalla (30c). Ulkovaatteet 40.
Jaotteletteko eri värit erikseen ja kuinka usein pesette pyykkiä? - valkeat+vaaleat, vaaleat+kirkkaat ja kaikki muu, joskus pesen pelkän tumman koneen. Riippuu miten voi milloinkin miksata. Viikossa pesen 2-4 koneellista. Välillä pikakoneellisia jos lempipaita on sotkussa eikä vielä tarpeeksi pyykkiä.
-Kauanko koneellanne kestää jauhaa yksi satsi? -riippuu ohjelmasta, 60 +3h, 40 +2h, käsinpesuohjelma vajaa tunti, sitten 30,50,60 min pikaohjelmat. Ja jos lisähuuhteluja ym niin toki pidempään.
-Uskallatko jättää pesukoneen yksin käyntiin kotiin? -en, tai siis en jätä pyörimään mutta pauselle voin jättää.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 18:37"]
-Kauanko koneellanne kestää jauhaa yksi satsi? Mulla joku 3,5h. Mielestäni rasittavan pitkä aika päivystää sitä vahtimassa. Mistä tulikin mieleeni:
[/quote]
- Hyvin, jos ovat laadukkaita. Huonolaatuiset eivät kestä 40°C pesuakaan.
- Neljän kilon täyttömäärällä noin 1h 15min, 7 kilolla noin 2h 20min. Pesuohjelmien nopeus oli ehdottomasti tärkein yksittäinen kriteeri konetta valitessa - ja olipa siinä työ löytää edes suht nopea kone nykyajan energian- ja vedenkäyttöä rajoittavista malleista, ajankäytöllä ei ilmeisesti ole mitään väliä valmistajille? Kuluuhan ne kankaatkin ihan tajuttomasti jos niitä jyystää tuntikaupalla joka pesussa. Omasta ajasta puhumattakaan.
- En missään tapauksessa, enkä hanaa päälle muulloin kun koneen ollessa päällä. Tästä syystä en esimerkiksi ymmärrä esimerkiksi seuraavaksi aamuksi ajastettua koneellista, hananhan pitäisi olla auki koko yö!
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 18:37"]
Ah, rakastan pyykkiaiheisia keskusteluja! :D tässä riittäisi kysymyksiä jo niin moneen aloitukseen...
Silti, lisäkysymyksiä, samalla kun vastaatte:
[/quote]
Pitsihörhelöt saavat luvan kestää sen 60 asteen pesun, jos ostan jotain hienoja alusvaatteita niin otan huomioon myös niiden käytännöllisyyden, ne voivat olla hienoja mutta silti hyvin pestäviä.
Koneeni jauhaa yhden satsin 1h 15 min, 60 asteessa kun pesen niin 1h 30min.
Ja joinakin kertoina olen jättänyt pesukoneen yksin kotiin, mutta ne menot ovat olleet sellaisia että olen tullut korkeintaan puolen tunnin päästä takaisin kotiin.
Ihanaa kun olette vastailleet!
Ap
Jokseenkin samaan tapaan, ikää on sen verran mitä teillä yhteensä. Mies ei pese pyykkiä kuin hätätapauksessa, mutta korjaa minunkin autoni.