olisiko ok tarjoilut rippijuhliin?
Savuporokiusaus
Vihersalaatti
Punajuurisalaatti
Juomaksi normit maidot,piimä,mehu...
Lapin rieskaa, ruisleipää, oikeaa voita, jotain levitettä, juustoa, leikkelettä.
Jälkkäriksi hillakakku ja jokin juustokakku. Ehkä jotain keksiä tms.
Kommentit (68)
Ehkä jotain pikkuleipiä tai pullaa lisäksi? :)
Hyvältä kuulostaa. Asut ilmeisesti pohjosessa:)
meidän juhlissa ei koskaan ole ollut laktoositonta, vege- yms vaihtoehtoa. eikä ainakaan alkoholitonta vaihtoehtoa.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 16:59"]Kasvissyöjälle tosta on oikeen kivasti syömistä, mutta kannattaa selvittää onko vieraiden joukossa vegaania :)
[/quote]
No just joo. Kannattaa selvittää....Perkele ruoka on pöydällä, ottaa ken haluaa ja kelle maistuu. Ala nyt siinä jokaiselle nirppanokalle vääntää omaa murkinaa. Ei oo pakko syödä jos ei kelpaa.
Itse en tekisi koskaan kiusausta juhliin, enkä ainakaan punajuurisalaattia
Melko erikoinen minusta juhliin. Itse koen tuon arkiruuaksi. Mutta hyvää arkiruokaa.
Hyvin erikoinen menu. Miksi leikkeleitä ja juustoa? Ei kai tässä voileipäpöytää ole tarkoitus rakentaa. Millaisesta punajuurisalaatista on kyse? Mieluummin laittaisin muusia ja poronkäristystä. Kiusauksen kanssa en voi kuvitella forssan perunasalaattia, mutta jokin vuohenjuustopunajuuripaistoskaan ei oikein sovi perunakiusauksen kanssa. Hyvin erikoinen ja vieras yhdistelmä eri ruokia.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 16:59"]
Kasvissyöjälle tosta on oikeen kivasti syömistä, mutta kannattaa selvittää onko vieraiden joukossa vegaania :)
[/quote]
Juu, saa oikein punajuurisalaattia ja vihersalaattia! Masu pysyy varmasti täynnä, nuohan ovat pullollaan proteiinia...
Eiköhän ap ole sen verran kohtelias, että jos joukossa on kasvissyöjä tai vegaani, hän joko laittaa heille erikseen ruoat ati sitten ilmoittaa heille ettei heidän ruokavaliotaan huomioida tarjoiluissa, niin tietävät sitten syödä kunnolla ennen tai ottaa vaikka omat eväät mukaan.
Ei millään pahalla, mut näkee että et pahemmin juhlia järjestä tai ole niin hienostunut. Todella arkinen tarjoilu, leipää ja leikkeleitä juhlapöydässä? Tee jokin erikoisempi ruokaisa salaatti myös vaihtoehdoksi ja jokin kala voisi olla hyvä. Monelle vieraalle tuollainen kiusaus on liian raskas ruoka jos on monta juhlaa tai ei tule varsinaisesti syömään, eli jokin kevyempi suolainen puuttuu.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 17:07"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 16:59"]Kasvissyöjälle tosta on oikeen kivasti syömistä, mutta kannattaa selvittää onko vieraiden joukossa vegaania :) [/quote] No just joo. Kannattaa selvittää....Perkele ruoka on pöydällä, ottaa ken haluaa ja kelle maistuu. Ala nyt siinä jokaiselle nirppanokalle vääntää omaa murkinaa. Ei oo pakko syödä jos ei kelpaa.
[/quote]
Kai silti ilmoitat heille, etteivät he ole saamassa ruokaa?
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 17:17"]
Ei millään pahalla, mut näkee että et pahemmin juhlia järjestä tai ole niin hienostunut. Todella arkinen tarjoilu, leipää ja leikkeleitä juhlapöydässä? Tee jokin erikoisempi ruokaisa salaatti myös vaihtoehdoksi ja jokin kala voisi olla hyvä. Monelle vieraalle tuollainen kiusaus on liian raskas ruoka jos on monta juhlaa tai ei tule varsinaisesti syömään, eli jokin kevyempi suolainen puuttuu.
[/quote]
Tuota noin, minä olen ravintolapäällikön ja omaa ravintolaa pyörittävän ihmisen tytär, joten iso osa lapsuudesa on kulunut juhlaruokatarjoiluja miettiessä. Minusta tuo idea on raikas ja kiva, paljon persoonallisempi kuin perus voileipäkakut. Ruokaa voi ottaa vähän vähemmän jos on liian raskasta, tai sitten tyytyä esimerkiksi voileipiin ja vihersalaattiin.
Rippijuhlat ovat yleensä vain lähisuvulle, eli rento menu on sitäkin vasten hyvä valinta.
Ihana, meillä kelpaisi kaikille. Jos tiedossa ei ole ainuttakaan kasvissyöjää, keliaakikkoa tai muuta erikoisruokavalioa vaativaa, ihan hyvä kokonaisuus.
Rippijuhlissa on yleensä kaikki vieraat sukua tai vähintään tuttuja, ja mahdollisest ruokarajoitteet tiedossa. Lieneekö juhlat tai ainakin sukujuuret Lapissa?
Kysytään olisiko ok tarjoilut. Sitten ap toteaa, että sanotte mitä sanotte, niin minä tarjoan näitä.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 18:12"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 18:10"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 18:04"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 17:56"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 17:42"]
Siis oikeesti pelkkää leipää? Onneksi tunnen lähipiirin joka tulossa, meillä pitää leivän päällä olla muutakin kuin voi ja huuli :D.
ap
[/quote]
no jos olet alalla, niin tiedät että ruuan kanssa tarjoiltavalle leivälle ei laiteta juustoa eikä leikkelettä. Tyylivirhe. En ole missään seisovissa lounaspöydissä koskaan nähnyt leivälle olevan muuta kuin levitettä. Leipähän on sivutuote, ei pääruoka.
[/quote]
Niin mistä lähtien olen ollut alalla? Millä alalla? Voi hyvää päivää taas näitä juttuja. Mut juu pidän ne jutut mitä aioinkin tarjota, olivat riparilaisen toiveena ja ne siis toteutan. Ja ei, meillä tulee vain lähisuku n.20 hlöä. Pitää varmaan tarkistaa onko heistä kukaan muuttunut viimeaikoina vegaaniksi :D. Ehkä ne leikkeleet jätän pois ja pelkkä juusto tilalle. Olen kuitenkin KÖYHÄ YH :D Kiitoksia nauruista!
ap
[/quote]
no eikös sun äiti ollut joku keittiöpäällikkö vai mikä? Sinä saat tarjota mitä haluat, yritin neuvoa ja saada menua tähän päivään. Piristää sitä ja tehdä siitä raikas. Hauskaa päivää teille.
[/quote]
Puhut nyt jollein ihan muulle kuin mulle, ap:lle :D
[/quote]
nyt en ymmärrä??
[/quote]
Siis mistä päättelit, että minä (tuo ravintola-alalla olevien ihmisten tytär) olen ap?
Ja tosiaan, en minä ravintolaan neuvoisi juustoja ja leikkeleitä laittamaan. Tässä on kuitenkin kyseessä rippijuhlat, lähimpien sukulaisten yhteinen ruokahetki, eikä mikään hotelli. Juustot ja leikkeleet ovat minusta fiksu idea siihen nähden, että joku, jolle kiusaus on hiukan liian raskasta mutta vihersalaatti liian kevyttä voi ottaa salaattia ja tuhdimman voileivän ja olla hyvällä mielin sukulaistytön tai -pojan juhlissa loppuun asti.
Kuulostaa hyvältä, juuri sopivalta ruualta rippijuhliin.
Meillä oli omissa rippijuhlissani lasagnea, veljellä kinkkukiusausta, siskolla kermaperunaa ja possua. Kaikki juhlakalujen omia toiveita ja kukaan ei valittanut!
Kyllä uskonnollisessa tapahtumassa pitäisi olla aina litrakaupalla "jeesuksen verta" eli viiniä, jotta rippilapsi ja miksei vieraatkin voivat huuhtoa syntinsä (ja muistinsa) pois.
Missä asut? Saako tulla juhliin?