olisiko ok tarjoilut rippijuhliin?
Savuporokiusaus
Vihersalaatti
Punajuurisalaatti
Juomaksi normit maidot,piimä,mehu...
Lapin rieskaa, ruisleipää, oikeaa voita, jotain levitettä, juustoa, leikkelettä.
Jälkkäriksi hillakakku ja jokin juustokakku. Ehkä jotain keksiä tms.
Kommentit (68)
Jos on talvijuhlat, niin menu on erittäin hyvä. Jos kesällä pidettävät juhlat, niin sanoisin, että ruoka on raskasta.
Miksi mä en usko, että ap asuu pohjoisessa? Siis kuka teini haluaa ns omaa ruokaa juhliin? Noh, mitä väliä, hyvät ruuat ovat, ja anna niiden leikkeleidenkin olla leipien päälle laitettavaksi :)
Meilläkin on kesällä rippijuhlat. Ajattelin, että ruoka olisi parempi kuin voileipäpöytä, koska silloin on lounasaika ja useimmila nälkä. Mietin kahden keiton välillä (tai molemmat) lihakeitto / lohikeitto ja sitten leipää ym sekä jotain makeita herkkuja (kakkuja ja muita). Olen tosi huono juhlien järjestäjä. Ajattelin, että pitää olla helposti lämpimänä pidettävää. Keiton voi laittaa aamulla kiehumaan muutamaksi minuutiksi ja jättää jälklömmölle loppukypsymään kirkon ajaksi. Kaikki pilkonnat ja lihan keittämisen voi tehdä edellisenä päivänä.
Ap:n ajatus on mielestäni erittäin hyvä. kiusauksenkin voi laittaa uuniin kirkkoon mennessä
Minulla on paineita, koska olen niin huono emäntä ja stessaa ketä kututaan ja miten paljon pitää siivota, laittaa pihaa ym. Saati koristelut ja viimesilaus. Kuitenkin esikoiseni rippijuhlat!
Oikein hyvät tarjoilut ja meillä söisi kaikki vauvasta vaariin. Meidänkään suvun juhlissa ei ole kuin noin 20 henkilöä, joten tarjoilut eivät ole olleet mitään isoja. Muutenkin ärsyttää tämä nykyvaatimus siitä että kaiken tarjottavan pitää olla niin lautasmallin mukaista, oikeita ravintoaineita sisältäviä ja tasapainoinen makukokemus kaikille - oli ruokavamman syy mikä tahansa. Aivan kuin nyt päivän yhtä ateriaa ei voisi syödä vähän erillä tavalla ja nimenomaan isäntäväen juhlatapoja/ruokailutottumuksia kunnioittaen.
Meillä oli pari vuotta sitten rippijuhlissa tarjottavana kanacesarsalaattia, suolaisia piirakoita, voileipäkakkua, patonkia ja voita ja makeana kakkua, korvapuusteja ja keksejä. Ystäväni jaksoi jankuttaa yhden illan siitä, miten emme olleet huomioineet kasvissyöjiä, vaikka kuinka kerroin, että juhlissa ei ollut mukana kasvissyöjiä. Kuulemma joku olisi voinut tuoda mukanaan sellaisen. Mielestäni se taas olisi epäkohteliasta ja toisaalta salaattiaineksia löytyi jääkaapista, joten ihan tyhjällä mahalla ei sen kuokkavieraankaan olisi tarvinnut olla. Ei kai minun nyt sentään tarvitse joka juhlissa varautua siihen, että avaruudestakin voi joku päivä laskeutua vieraita, jotka syövät jotain outoa ja omituista.
Täällä kun muuten kerroin erittäin kevyestä tarjoilustamme, niin sain roppakaupalla neuvoja siitä, miten suolaiset piirakat pitäisi korvata kiusauksella tai kalakeitolla, jotta kaikki saisivat vatsansa täyteen. Minusta taas kahdella erilajisella voileipäkakulla, kahdella erilajisella piirakalla, kanasalaatilla ja patongilla pitäisi kyetä täyttämään mahansa edes hetkeksi ja jos taas ei kelpaa, niin se ei ole minun murheeni. Onneksi meidän vieraamme nauttivat tarjoiluista ja sain niistä kehuja. Näin varmasti tapahtuu ap:llekin!
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 18:08"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 17:59"]
Meillä oli viime kesänä savulohta, uusia perunoita, vaaleaa leipää, vihersalaattia, lihapullia. Jälkkäriksi oli mansikkakakkua, juustokakkua, pikkuleipiä, sitten semmosia toffeepalloja. :) ihan hyvät tarjoilut teillä!
[/quote]
Oiiii, tuli niin kesä mieleen tästä. UUSIA perunoita ja kala nam!
ap
[/quote]
Oon allerginen kalalle. Todella pännii, kun kaikissa juhlissa on aina kalaa, itse en voi syödä siinä tapauksessa muuta kuin sitä vihreää salaattia ja leipää. Pitää joka kerta syödä hyvin ennen lähtöä ja varata laukkuun proteiinipatukka ja banaani.
Punauurisalaatin teet toivottavasti itse?
Katso myös läpi nuo juomiset..maitoa ja piimää?? Kuplavesi tai olut vois sopia tuohon.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 18:06"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 17:18"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 17:07"] [quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 16:59"]Kasvissyöjälle tosta on oikeen kivasti syömistä, mutta kannattaa selvittää onko vieraiden joukossa vegaania :) [/quote] No just joo. Kannattaa selvittää....Perkele ruoka on pöydällä, ottaa ken haluaa ja kelle maistuu. Ala nyt siinä jokaiselle nirppanokalle vääntää omaa murkinaa. Ei oo pakko syödä jos ei kelpaa. [/quote] Kai silti ilmoitat heille, etteivät he ole saamassa ruokaa? [/quote] En ilmoita kenellekkään mitään. En ole ruokamessuja järjestämässä.
[/quote]
Oletpa epäkohtelias. Minä ilmoitan saapumisilmoituksen yhteydessä ruokarajoitteeni, ja jos minulle ei kerrota, ettei niitä aiota huomioida, niin totta kai oletan että saan ruokaa. Ihan reilusti voi sanoa, että tuota en sitten aio huomioida.
Tulee ihan mieleen äiti, joka kutsuu syömään. Sitten kun on matkustanut sinne kahdella eri bussilla melkein pari tuntia, siellä on minulle sopivana ruokana ainoastaan salaattia. Tosi kiva.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 18:39"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 18:08"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 17:59"]
Meillä oli viime kesänä savulohta, uusia perunoita, vaaleaa leipää, vihersalaattia, lihapullia. Jälkkäriksi oli mansikkakakkua, juustokakkua, pikkuleipiä, sitten semmosia toffeepalloja. :) ihan hyvät tarjoilut teillä!
[/quote]
Oiiii, tuli niin kesä mieleen tästä. UUSIA perunoita ja kala nam!
ap
[/quote]
Oon allerginen kalalle. Todella pännii, kun kaikissa juhlissa on aina kalaa, itse en voi syödä siinä tapauksessa muuta kuin sitä vihreää salaattia ja leipää. Pitää joka kerta syödä hyvin ennen lähtöä ja varata laukkuun proteiinipatukka ja banaani.
[/quote]
Ihme juhlissa säkin käyt, jos tarjolla on AINA vain kalaa ja salaattia, onneksi sentään leipää :D
Kuulostaa todella hyvälta rippijuhliin. Joidenkin mielestä tarjoilun kuuluisi kai olla linnanjuhlien tasoa .
Kasvisruokailijalle on minusta liian rasittavaa alkaa tehdä toista lämminruokaa, enkä osaisikaan. Hän sitten söisi leipää ja salaattia, jos voi maitotuotteita syödä. Ja vielä kaakkua, jos muna käy.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 17:56"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 17:42"]
Siis oikeesti pelkkää leipää? Onneksi tunnen lähipiirin joka tulossa, meillä pitää leivän päällä olla muutakin kuin voi ja huuli :D.
ap
[/quote]
no jos olet alalla, niin tiedät että ruuan kanssa tarjoiltavalle leivälle ei laiteta juustoa eikä leikkelettä. Tyylivirhe. En ole missään seisovissa lounaspöydissä koskaan nähnyt leivälle olevan muuta kuin levitettä. Leipähän on sivutuote, ei pääruoka.
[/quote]Voi luoja. Ei kai rippijuhliin tarvii kaikki olla , kuin joistakin paskantärkeästä ukkoköörin tajoilusta. Vai tyylivirhe? Ja kattia kanssa, Rippijuhlat ovat rennot nuorten ja rennot täti-ihmisten sukujuhlat. Lähimmät paikalla ja pääasia hyvää seurustelua ja yhdessäoloa. Kaikesta pitää yrittä vääntää ylihienoa , kun ollaan muka niin paljon parempia kuin nuo muut tavikset.Tärkeintä on kumminkin hyvä meininki ja että kaikille jää rentot ja mukavat muistot. Ja tietenkin ruoka on tärkeä, mutta siihen sopii moni muusi ja kiusaus, Jolainen laitta mitä itse haluaa ja minin rahkeet riittää, Mutta tämä meny vaikutti tosi hyvälle. aasitä vaan pöytään ja vieraat kiittää :)
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 17:05"]
Hyvältä kuulostaa. Asut ilmeisesti pohjosessa:)
[/quote]
Ei vaan kotoisin siltä mutta asuu nyt etelässä. Ei kukaan lapissa puhu lapin riskoista.
Ihan rehellisesti sanottuna aika ankealta kuulostaa. Paremminkin vaikuttaa joltain huoltoaseman noutopöytälounaalta kuin juhla-aterialta.
Nostan, koska on kiinnostava ketju.
Minusta ok menu, kunhan pidät huolen että poro on kypsää ja mureaa, ei mitään nitkulihaa. Punajuurisalaatin jättäisin pois ehkäpä kuitenkin.
Kasvissyöjälle tosta on oikeen kivasti syömistä, mutta kannattaa selvittää onko vieraiden joukossa vegaania :)
Juu ei. Ankeat tarjottavat ja ei mitään oikeasti hyvää tuossa listassa ole. Kukaan ei meidän porukoissa söisi noita.
Hyvä tarjoilu. Laita joku vegelaatikko lisäksi.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 16:59"]Kasvissyöjälle tosta on oikeen kivasti syömistä, mutta kannattaa selvittää onko vieraiden joukossa vegaania :)
[/quote]
Voi saatana. Aina tämä junkutus. Kukaan ei koskaan tunne vieraitansa.
On tämä erikoinen palsta. Ensin kysytään mielipidettä, kun sen kerron ja anna vielä rakentavaa palautetta ja korjausehdotuksia. Suututaan ja haukutaan.