"Aamuhorkka", mistähän johtuu?
Alkuun pari inffoa, olen 23-v nainen, harrastan kuntosalilla käyntiä sekä juoksen väh. 4x viikossa. Syön terveellisesti ja olen kaikin puolin normaali.
Mulla on ollu jo jostain lukion ykkösestä (eli n5-6 vuotta sitten) aamuisin (ei välttis ihan joka aamu, mutta suunnilleen 85% aamuista) herätessä sellanen ihme horkka. Et kun herään niin tärisen ihan kamalasti, vaikka en palelisi. Ja sitä tärinää kestää max kymmenisen minuuttia. Kun nousen sängystä niin siinä vaiheessa loppuu tärinä. Ja se tärinä on sellasta et esim jos sammutan herätyksen kellosta nii kello saattaa ihan pudota kädestä tärinän takia. Lukiossa kävin useamman kerran terkalla kysymässä et mistähän vois johtua, mutta aina sain saman vastausksen, ei ole vaarallista. Mut ikinä ei kuitenkaan selittänyt että mistä tuo vois johtua.
Onko kellään kokemusta/tietoa miksi näin käy? Voiko kuitenkin liittyä palelemiseen, vaikka en itse huomaa että olis kylmä? Vai liittyykö jotenki äkilliseen heräämiseen? (sis kun kello soi ja yleensä heti nappaan sen käteen)
Ois ihan mielenkiintosta tietää mitä tää on.
Kommentit (2)
Vähennä juoksua ja syö välillä illalla kunnolla. Kun on polttanut kaiken ravinnon ja energia on lopussa, niin silloin alkaa hytistä. Hytinään auttaa minulla yleensä pari lisävilttiä ja jos mahdollista siipan pitkä halaus. Liittyy joskus myös ylenmääräiseen stressiin.
Mulla on tuollaista horkkaa, kun herään kesken unien yht'äkkiä tai olen vielä todella väsynyt. Tärisen oikein kunnolla ja monesti tulee pahaolokin.