Onko SSRI-lääkkeitä käyttävä lääketeollisuuden kusettama koekaniini?
Tai sellainen, jolle halutaan enemmän vikoja, joita voi taas parantaa uusilla ''täsmälääkkeillä'', jotta bisnes kasvaisi yhä?
Kommentit (31)
Statiinit ovat kyllä ihan oma lukunsa enkä itsekään söisi niitä. Mielialalääkkeistä olen kuitenkin saanut apua ja siksi käytän niitä tälläkin hetkellä. Minulle sopii hyvin, että kyse on plasebovaikutuksesta. Pääasia, että toimii. Olen krooninen kipupotilas enkä saa mitään apua esimerkiksi useimmista tavallisista tulehduskipulääkeistä. Kipuni vain ovat niin kovia tai eri tyyppisiä. Mielialalääkkeetkään eivät vie niitä kokonaan pois, mutta heikentävät niitä hiukan ja lievittävät lisäksi ahdistusta ja masennusta. Sillä onhan tilanteeni objektiivisesti ottaen masentava.
Onko joku saanut huonon diagnoosin vai mistä kenkä puristaa? Itselleni määrättiin masennukseen (jonka pahin oire oli unettomuus ja voimattomuus) ensin unilääkkeitä jotka saivat minut nukkumaan 24/7, ei siis soveltunut työssäkäyvälle ihmisille. Aamulla otettava ssri-lääke sen sijaan sopi hyvin ja sitä kokeiltiin seuraavaksi. Lopetin lääkityksen liian nopeasti ja kärsin ahdistuksesta sen takia, mutta siitä selvisin ihan pahoinvointilääkkeellä tarvittaessa, eli en joutunut mihinkään lääkekoukkuun/kierteeseen/kokenut saavani lumelääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
SSRI osalta kyse on: Pilleriuskovaisuus -> plasebo
Tämä ei poikkea millään tavalla siitä, että ennen parannettiin Jeesuksen avulla tai poistamalla pahoja henkiä. Osa parani, osa ei.
Herää kysymys että jos ne lääkkeet pn vaan plaseboa niin miten kummassa ne voi aiheuttaa kamalat oireet alkuun ja myös jos unohdat ottaa lääkkeen?
Niin, sivuoireet ovat usein pahemmat kuin itse hoitovaste. Saat samalla tavoin hirveät oireet jos jätät pois sokerin, kahvin tai jonkin muun nautintoaineen. Lääkemolekyyleihin tulee samanlainen addiktio.
Mua inhottaa, että b-lausunnossani lukee että ei halua aloittaa lääkkeitä yms ja korostetaan että lääkäri on niitä suositellut. Sanoin lähinnä että mietin vielä. jos joku menee vikaan, niin se on tietenkin potilaan vika. Mun mielestä kumminkin asiat voi mennä parempaan myös lääkkeitä eikä ne välttämättä vaikuta terapiaan positiivisesti. En ole vakavasti masentunut. Ymmärrän, jos vakavasti masentuneelle suositellaan.
Sen enempää tutkimatta antavat heti (15 minuutin lääkärikäynillä) ssri lääkkeitä. Ei ihme että moni syö niitä turhaan .
Mulla on uusiutuvia vakavia masennustiloja. Luulen etten olisi Tässä ilman mielialalääkkeitä 😐 niiden kanssa pystyn elämään melkein normaalia elämää. Mieluummin sitä tietysti olisi ilman jos pystyisi...
Vierailija kirjoitti:
Mua inhottaa, että b-lausunnossani lukee että ei halua aloittaa lääkkeitä yms ja korostetaan että lääkäri on niitä suositellut. Sanoin lähinnä että mietin vielä. jos joku menee vikaan, niin se on tietenkin potilaan vika. Mun mielestä kumminkin asiat voi mennä parempaan myös lääkkeitä eikä ne välttämättä vaikuta terapiaan positiivisesti. En ole vakavasti masentunut. Ymmärrän, jos vakavasti masentuneelle suositellaan.
Aika kummallista. Eikös Käypähoito suosituksissa sanota että lääkkeet terapian rinnalla on se tehokkain mutta muuten joko terapia tai lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kummallista. Eikös Käypähoito suosituksissa sanota että lääkkeet terapian rinnalla on se tehokkain mutta muuten joko terapia tai lääkkeet.
Eli siis, että vain vakavasti masentuneelle olisi tarpeen molemmat.
Monille ne ei sovi ja irtipääseminen on rankkaa. Hyi!
Lekurithan omistavat lääketehtaan osakkeita. Tottakai määräävät herkästi rahan kiilto silmissä "oman tehtaan" lääkkeitä.
SSRI osalta kyse on: Pilleriuskovaisuus -> plasebo
Tämä ei poikkea millään tavalla siitä, että ennen parannettiin Jeesuksen avulla tai poistamalla pahoja henkiä. Osa parani, osa ei.
Herää kysymys että jos ne lääkkeet pn vaan plaseboa niin miten kummassa ne voi aiheuttaa kamalat oireet alkuun ja myös jos unohdat ottaa lääkkeen?
Lääkkeillä näyttäisi tutkimusten mukaan olevan lähinnä vain plasebovaikutus mielialaan, mutta toki niillä on tiedettyjä sivuvaikutuksia. Sivuvaikutukset voivat vahvistaa plasebovaikutusta, tulee ole että nyt varmasti jotain tapahtuu. Ja plasebovaikutus on ihan todellinen eikä "vain", mutta onko eettistä valehdella?