avioehto 20:n vuoden jälkeen?
Ollaan oltu naimisissa kaksikymmentä vuotta. Suhteen alkaessa kummallakaan ei ollut varallisuutta. Muutama vuosi sitten mies opiskeli uuden ammatin. Opiskelun aikana elettiin minun palkkatuloilla. Olen ollut aina töissä ja tienannut hieman miestäni paremmin. Nyt mies tienaa minua paremmin uudessa ammatissaan. Olemme suunnitelleet sijoitusasunnon ostamista ja yllättäen mieheni ehdotti, että asunto laitetaan sitten avioehdolla hänen nimiinsä, koska hän tienaa enemmän. Olen ehdotuksesta ymmälläni. Miitsinkälaisia ajatuksia asia sinussa herättää. Olisin kiitollinen vastauksista.
Kommentit (26)
Voisin kuvitella että toisen saama perintö rajattaisiin avio-oikeuden ulkopuolelle, mutta tuollainen kyllä vähän haiskahtaa, jos avioehdolla aletaan rajailla avioliiton aikana hankittua omaisuutta.
Avioehto on liiton loppumista varten. Mies haluaa erota.
Älä laita missään nimessä nimeä. Petaa kenties avioeroa.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 09:05"]
Jos ei mitään suuria perintöjä ole tulossa niin kyllähän tuo vaikuttaa hieman siltä, että mies petailee eroa. Kun noin pitkän avioliiton jälkeen ehdottelee avioehtoa. Missään tapauksessa et ala rahoittamaan miehelle asuntoa joka on vain hänen nimissään. Usein käy niin että mies vastaa isoista hankinnoista, jolloin ne ovat kätevästi hänen nimissä. Naisen rahat menevät sitten ruokakauppaan ja muihin juokseviin kuluihin joista ei jää mitään käteen. Varokaa tätä naiset!
[/quote] varsinkin avoliittolaiset olkaa varuillanne. Mies ottaa lainan ja maksaa lainaa ja avovaimo elättää, ruoka, sähkö, vakuutukset jne.
Ketju täynnä miehen lompakolla loisijoita!
Jo, en mä tuossa tilanteessa kirjoittaisi mitään avioehtoa. Voithan aina kysyä mieheltä kuinka meinaa korvata sinulle opiskeluajan kustannukset?
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 14:43"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 09:05"]
Jos ei mitään suuria perintöjä ole tulossa niin kyllähän tuo vaikuttaa hieman siltä, että mies petailee eroa. Kun noin pitkän avioliiton jälkeen ehdottelee avioehtoa. Missään tapauksessa et ala rahoittamaan miehelle asuntoa joka on vain hänen nimissään. Usein käy niin että mies vastaa isoista hankinnoista, jolloin ne ovat kätevästi hänen nimissä. Naisen rahat menevät sitten ruokakauppaan ja muihin juokseviin kuluihin joista ei jää mitään käteen. Varokaa tätä naiset!
[/quote] varsinkin avoliittolaiset olkaa varuillanne. Mies ottaa lainan ja maksaa lainaa ja avovaimo elättää, ruoka, sähkö, vakuutukset jne.
[/quote]
Noh, jos on noin tyhmä ja taitamaton raha-asioissa, niin ansaitsee kyllä opetuksen.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 14:52"]
Jo, en mä tuossa tilanteessa kirjoittaisi mitään avioehtoa. Voithan aina kysyä mieheltä kuinka meinaa korvata sinulle opiskeluajan kustannukset?
[/quote]
Vastaavasti, korvaavatko palstamammat miehelleen opiskeluajoista koituneita kustannuksia? Epäilen.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 14:58"]
[/quote]
Vastaavasti, korvaavatko palstamammat miehelleen opiskeluajoista koituneita kustannuksia? Epäilen.
[/quote]
Ei kai tässä nyt ollut kysymys siitä, että opiskeluaikojen sun muiden kustannukset pitäisi automaattisesti korvata. Tässä toinen puoliso oli pitkään elänyt toisen kustannuksella, ja nyt hänen tulojensa noustua hän haluaisikin siirtyä yhteisestä rahataloudesta toisenlaiseen systeemiin, mikä ei tunnu reilulta.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 14:48"]
Ketju täynnä miehen lompakolla loisijoita!
[/quote] en oo koskaan loisinut miehen lompakolla, itse omistan kodin sun muuta. Avioerostakin selvisin hyvin koska oli avioehto.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 14:58"]
[/quote]
[/quote]
No mistähän ne rahat tuli miehen opiskeluun, jos eli yhdessä paremmin tienanneen vaimonsa kanssa? Eikö se nyt ole aika ilmeistä että vaimo elätti mistä jossain määrin kun meni opiskelemaan?
En ymmärrä tuollaista että aletaan jakaa omaisuutta avioliitossa.
t.mies
Me jaamme aivan kaiken mieheni kanssa ja liiton alusta saakka ollut avioehto. Meillä siis hyvä suhde eikä avioero ole koskaan käynyt kummankaan mielessä. Mielestäni on täysin normaalia että maksetaan omat kulut. MUTTA tuollaisessa tilanteessa että vuosien jälkeen mies haluaa sitten avioehdon vaikka ei aiemmin halunnut viittaa mielestäni eroaikeilta... En suostuisi, varsinkaan jos olisin suhteen alussa tukenut miestä taloudellisesti!
En suostuisi. Jos mies haluaisi tämän takia erota, niin sitten lusikat jakoon. Kertoo vain siitä, että olisi eronnut nopeasti avioehdonkin jälkeen.
Tuossa asetelmassa ei missään nimessä. Sinä olet tuloillasi mahdollistanut miehen opiskelun, joten hänen parempi palkkansa on myös sinun ansiotasi.
Lyhyesti, äijä petaa eroa. Älä suostu.
Ei missään tapauksessa. Älä suostu. Törkeää edes ehdottaa mokomaa.
Älä suostu, vaikka ukkosi uhkaisi erolla. Mieluummin vaikka sitten ero nyt ja omaisuus puoliksi kuin myöhemmin huonommilla ehdoilla. Ihme, että kehtaa ehdottaa, mutta jotkut kehtaa!
Avioliitto on yhteinen yritys,välillä toinen elättää välillä toinen.Kaikki on yhteistä paitsi,jos toisella ollut paljon omaisuutta ennen avioliittoa.Mies harkitsee eroa.
Jos asunto miehen nimiin -> sinä et maksa asunnosta senttiäkään. Eriytätte kaiken omaisuutenne avioehdolla ja kaikki tähän mennessä hankittu tiukasti puoliksi. Tästä eteenpäin sitten kaikki mikä on miehesi nimissä ei rahoitu sinun rahoillasi.
Meillä on kaikki yhteistä. Jokainen tekee tietysti niin kuin itse haluaa. Itse loukkaantuisin vastaavasta.