APUA - naarmutin naapurin autoa kunnolla :(
En ole ikinä, ikinä naarmuttanut kenenkään autoa tai törmännyt mihinkään. Nyt se sitten tapahtui ja itkettää, harmittaa, tuntuu pahalta sen toisen puolesta. Parkkihallimme on ahdas ja suoristaessa autoa kävi tämä vahinko. En tahtonut saada autoa irti ja nyt jäljet ovat pitkät... Sanotaanko puoli autoa. Ei kovin pahat mutta pitkät ja näkyvät silti, mitään lommoja ei siis tullut.
Jätin yhteystiedot autoon ja kirjoitin mitä tapahtui ja sanoin olevani hyvin pahoillani. Kenelläkään tietoa mitä tämä lysti tulee kustantamaan? :( Hitto että suututtaa miten näin pääsi käymään. Onko teille ikinä käynyt näin? Miten toinen osapuoli reagoi ja miten toimitte vahingon tapahduttua?
Kommentit (18)
Tosin: lähes puoleen vuoteen en uskaltanut peruuttaa ruutuun tai siitä pois, vaan mies parkkeerasi nokka menosuuntaan auton.
Minäkin kolaroin parkkipaikalla juuri kortin saaneena. Laitoin yhteystiedot tuulilasiin ja mies tuli sitten myöhemmin meille kotiin selvittämään asiaa. Oli hyvin ymmärtäväinen eikä ottanut siitä mitään pultteja.
Näissä parkkihallikolareissa se toinen osapuoli kettuuntuu ainoastaan jos kolhija pakenee paikalta eikä ole tietoa kuka vahingon teki.
No, itse olen peruuttanut toisen autoon, tosin oma autoni kärsi siitä huomattavasti enemmän. Auton omistaja sattui paikalle ja tirautin itkut. Mies sitten sanoi, että hän osaa kyllä oman autonsa lommon suoristaa ja maalata ja vanhakin auto on, joten huolehdi vain oma autosi korjaamoon. Ei hän ollut vihainen.. ehkä häntä säälitti kun itkin enemmän hänen ruppanan auton lommoa kuin omaa uudempaa joka meni kyllä aika päreiksi takaa.
Mä kolaroin ensimmäisen kerran joulukuun lopulla. Tiedän täysin miltä susta tuntuu, mullakin oli kauheet morkkikset. Ärsytti, vihasin tyhmyyttäni ja sitä että pitää "olla aikuinen ja hoitaa asioita". Itkin asiaa useaan otteeseen. Kului varmaan kuukausi, että asia ei enää harmittanut joka kerta kun se tuli mieleen. Olen mielestäni hyvä ja varovainen kuski ja soimasin itseäni vahingosta.
Kolari oli siis mun vikani. Tulin kolmion takaa toisen auton kylkeen. Olin menossa töihin, mutta ajoin reittiä jota en yleensä aja. Oli tietysti pimeää ja jostain syystä olin niin ajatuksissani, etten muistanut kolmiota. Ja yhtäkkiä ihmettelen miksi tuo auto kääntyy minun tielleni. Heti kolaroidessa muistin, että siinä risteyksessä etuajo-oikeus on kääntyvillä, ei suoraan ajavilla.
Toiseen autoon tuli kylkeen pieniä naarmuja ja pientä lommoa. Oman auton muovipuskuriin tuli pientä naarmua.
Onneksi vakuutus oli täysillä bonuksilla ja Ifillä, joka tarjoaa "Loistokuski" bonusta, eli bonuksia ei menetä yhdesstä kolarista. Lisäksi auton korjauksesta ei mene edes omavastuuta! Korjausarvio oli noin 3500€, eli parin kuukauden nettopalkkani. Auton korjauskulut ovat yllättävän suuret, joten vakuutukset todellakin kannattaa!
Kiitos asiallisista kommenteista.. Toivotaan että ei tule monen tonnin paukkua :( Tämä tunne on ihan hirveä ja oon tosi vihanen itelleni. Hitto, naapurin puolestakin ärsyttää niin paljon. On taatusti ensimmäinen ja viimeinen naarmuttaminen mun elämäni aikana! Tuntuu niin turhalta ja epätodelliselta että näin pääsi käymään..
Mitä teidän omavastuut ovat olleet vastaavissa tilanteissa? Naarmut on pitkät ja niitä on paljon... Lommoja ei ole.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 22:45"]Kiitos asiallisista kommenteista.. Toivotaan että ei tule monen tonnin paukkua :( Tämä tunne on ihan hirveä ja oon tosi vihanen itelleni. Hitto, naapurin puolestakin ärsyttää niin paljon. On taatusti ensimmäinen ja viimeinen naarmuttaminen mun elämäni aikana! Tuntuu niin turhalta ja epätodelliselta että näin pääsi käymään..
Mitä teidän omavastuut ovat olleet vastaavissa tilanteissa? Naarmut on pitkät ja niitä on paljon... Lommoja ei ole.
[/quote]
Vastapuolen vauriot menevät liikennevakuutuksesta, joka on lakisääteinen. Omavastuuta ei ole, mutta bonukset tippuu eli vakuutusmaksut nousevat hieman. No panic.
Oman auton vauriot menevät vapaaeht. kaskosta, jossa omavastuu yleensä 150euroa ja bonukset tippuu törmäysturvan osalta (ei siis koko hintaan vaikuta prosenttiosuus) eli maksut hieman nousee.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 22:45"]Kiitos asiallisista kommenteista.. Toivotaan että ei tule monen tonnin paukkua :( Tämä tunne on ihan hirveä ja oon tosi vihanen itelleni. Hitto, naapurin puolestakin ärsyttää niin paljon. On taatusti ensimmäinen ja viimeinen naarmuttaminen mun elämäni aikana! Tuntuu niin turhalta ja epätodelliselta että näin pääsi käymään..
[/quote]
Ei sillä ole merkitystä, vaikka koko auto olisi kasassa. Ei liikennevakuutuksessa ole omavastuuta ja bonukset tippuvat saman verran oli sitten kyseessä pieni naarmu tai koko auto lommoilla. Turhaa hätäilet, vakuutusyhtiö hoitaa, ei sun tarvi asiaa miettiä.
Itse olisin vaan liuennut paikalta vähin äänin, joten tuntuu että siten säästää itsensä enemmältä mielipahalta. Olen aika herkkä ihminen, peltiä saa uutta mutta kyllä ihmisten henkinen hyvä olo on oltava tärkeämpää kuin joku auton ulkonäkö.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 22:59"]Itse olisin vaan liuennut paikalta vähin äänin, joten tuntuu että siten säästää itsensä enemmältä mielipahalta. Olen aika herkkä ihminen, peltiä saa uutta mutta kyllä ihmisten henkinen hyvä olo on oltava tärkeämpää kuin joku auton ulkonäkö.
[/quote]
Eli sulla on tosi hyvä fiilis siitä että toiselle tulee mielipahaa? Jee!
Huh, kiitos teille. Eli mitään monen tonnin paukkua ei pitäisi olla tiedossa. Mulla olis tullut niin huono omatunto häipymisestä että näin toimin. Toisekseen naapurin ei olisi kovin vaikea arvata kuka lommot aiheuttanut omassa parkkihallissa vasempaan kylkeen! Näillä tapauksilla on myös se opetus että liikenteessä saa aina olla tarkka, arkisia asioita ei vain aina saa hoitaa liian rutiinilla tai lopputulema voi olla juuri tällainen. Olen kuitenkin näin pahimman tunnevyöryn läpäistyä iloinen että henkilövahinkoja ei ole aiheutunu vaikka tosi paha fiilis on edelleen..
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 22:59"]
Itse olisin vaan liuennut paikalta vähin äänin, joten tuntuu että siten säästää itsensä enemmältä mielipahalta. Olen aika herkkä ihminen, peltiä saa uutta mutta kyllä ihmisten henkinen hyvä olo on oltava tärkeämpää kuin joku auton ulkonäkö.
[/quote]
Itsekäs paska olet, et mikään herkkä. Herkkänä ihmisenä ymmärtäisit asian myös toisen näkökulmasta. Lisäksi paikalta pakeneminen on rikos.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 22:59"]
[/quote]
Tämä on klassinen esimerkki siitä kuinka "erityisherkkyyttä" käytetään tekosyynä huonolle käytökselle. Kaiken pitäisi mennä herkän mukaan, ettei vain hänelle tulisi paha olo. Riippumatta siitä kohteleeko toista väärin ja tuleeko toiselle paha olo.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 22:15"]
Tumpeloita liikkeellä!!
[/quote]
Muistapa tuo kun itsellesi sattuu vahinko. Kyllä se suurella todennäköisyydellä joskus sattuu.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 22:59"]
[/quote]
Itsekäs paska olet, et mikään herkkä. Herkkänä ihmisenä ymmärtäisit asian myös toisen näkökulmasta. Lisäksi paikalta pakeneminen on rikos.
[/quote]
Itseasiassa sinulla ei ole mitään velvollisuutta ilmiantaa itseäsi jos tölväiset autoa parkkiksella. Tokihan se on kohteliasta kertoa vahingostaan, kun sitä ei kuitenkaan joudu omasta pussistaan maksamaan.
http://www.hs.fi/m/autot/a1411698546016
Meidän naapuri peruutti mun autoa päin syksyllä, autoon tuli lommo mutta ei maalivaurioita. Korjaus maksoi lähemmäs 2000e. Onneksi naapuri jätti yhteystietonsa ja meni hänen vakuutuksistaan korjaus. Nopea ja simppeli homma, kun asiallisesti hoitaa. Reilussa viikossa taisi mun auto olla taas lommoton :)
Vakuutus korvasi, kun juuri kortin saaneena naarmutin naapurin autoa. Pyysin anteeksi, hoidettiin vakuutusasiat ja edelleen jutellaan ja moikataan.