Lapsi aloittaa päiväkodin, HOITAJA HALUAA KOTIKÄYNNILLE?
Lapsi aloittaa kohta päiväkodin ja kun soitin sopiakseni tutustumiskäyntiä, hoitaja sanoi mieluummin tulevansa meille kotiin. Mitä ihmettä?? Onko tämä ihan tavallinen käytäntö??
Ihmeellistä..
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 13:05"]Laita ap ne huumeviljelmät ja varastetut tavarat sitte piiloon, ja seksivälineet pois olkkarin sohvalta. Kannattaa myös viedä tyhjät pullot ja roskat ulos sekä tuulettaa ennen hoitajan käyntiä.
[/quote]
Valitan, meillä ei ole ihan samat harrastukset kuin teillä
Ap
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 12:55"]
Meille voi tulla mutta vain sillä ehdolla että kyseessä on hyvännäköinen mieshoitaja.
[/quote]
Juu, ja mä tekisin mielellään tuollaisia kotikäyntejä jos hoitolapsen iskä on hyvännäköinen, voitais sopii että äiti menee vaan töihin ja iskän kanssa jutellaan asioista :D
Meiltä kysyttiin kumpi halutaan, hoitaja meille kotiin vai me tutustumaan päiväkotiin.
Meillä kävivät pk:n johtaja ja lapsen tuleva omahoitaja. (nro 3, he kävivät kesäkuussa kun pk oli jo suljettu, joten ei ollut pois hoitolapsilta.)
Minusta tämä oli merkki siitä, että pk:ssa suhtaudutaan lapsen emotionaaliseen kehitykseen asiantuntevasti ja herkästi. En mitenkään kokenut sitä meidän kodin tarkastukseksi, vaan että pk:ssa haluttiin auttaa lasta siirtymään vanhempien hoivasta hoitajien hoivattavaksi.
Kummallisia kokemuksia ja käsityksiä osalla päiväkodin hoitajista... Meillä kävi hoitaja kotona tutustumassa lapsiin ja lasten arkeen. Juteltiin mukavia, lapset sai näyttää lelujaan ja tutustua hoitajaan ja samalla keskusteltiin päiväkodin käytänteistä yms. Tosi mukava kokemus ja helpotti huomattavasti lasten hoidon aloitusta! Ja hyvän pohjan loi myös vanhempien ja päiväkodin väliselle yhteistyölle. Suosittelen! Vähän positiivisempaa ja avoimempaa asennetta päälle! Varmasti näkee hoitajan tuijottamassa arvioivasti kodin sisustusta yms jos niin haluaa itse nähdä.
Aivan mahtavaa, että hoitaja kävisi etukäteen tutustumassa lapseen lapsen kotona! Minusta ainakin tuntuisi, että lapsen olisi turvallisempi tunne hoidossa, kun siellä olisi "tuttu" hoitaja, jolle on saanut esitellä jo lelunsakin :) Samalla näkevät vähän lapsen temperamentia ja kuinka meillä normaalisti eletään.
Ja kyllähän meidän kotia sopii esitellä, en minä turhaan tästä pientä omaisuutta maksa ja turhaan ole täällä sisustanut, vaikka toki ennen kaikkea siitä itse nautimmekin ;)
Meillä lapsi meni tutustumaan tulevaan hoitopaikkaansa eikä päinvastoin.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 12:44"]
En siis kieltänyt hoitajaa tulemasta, vaan käynti sovittiin meillä järjestettäväksi. Lähinnä vaan ihmettelen kuinka yleistä tälläinen on, en ole ennen nimittäin kuullutkaan.. Ap
[/quote]
Sitä pidetään suositeltavana ja Ruotsissa kuulemma tavallista.
Kotikäynnit perustuvat varhaisen puuttumisen malliin, ne on vaan naamioitu tutustumiskäynneiksi. Kotikäynnistä saa myös toki kieltäytyä.
T.lto
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 12:39"]
Kyllä meillä kävi hoitaja, ja sillä lapsiryhmällä on kyllä järjestetty hoitaja siksi aikaa ;) Minusta menetelmä oli tosi kiva, käytiin läpi lapsen normaalia päivärytmiä ja esim päiväunille käyntiä, ihan perusarkea. Lapsellakin oli turvallisempi olo aloittaa päivähoito kun siellä olikin jo yksi tuttu naama. Toki kävimme myös päiväkodissa tutustumassa mutta mielestäni juuri se kotikäynti oli lapsen kannalta se joka laukaisi sitä jännitystä. Meillä ei ainakaan ole mitään salailtavaa että miksi ei kotiin voisi päästää..
[/quote]
Meillä on ryhmässä 3 hoitajaa, yksi aamussa, toinen päivässä ja kolmas illassa. Kotikäyntipäivänä ryhmästä puuttuu koko ajan yksi aikuinen, joten lapsia voi olla yhden hoitajan kanssa 16 kpl vain siksi, että on kiva käydä kotona.
[/quote]
Vittu mä vihaan tätä suomalaista mentaliteettia.
en tykkäisi, ja nimenomaan on taas sellaista huuhaata, sohvalla lätistään valheita puolin jos toisin, ihan turhaa ja pölhöä ja pois siitä todellista tärkeämmästä työstä.
- kyynikko.
Jyväskylän kunnallisilla ainakin tämä mahdollisuus.
Lapseen on tosiaan mukava tutustua omassa ympäristössä, päiväkodissa lapsi saattaa olla aivan erilainen.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 13:29"]Kotikäynnit perustuvat varhaisen puuttumisen malliin, ne on vaan naamioitu tutustumiskäynneiksi. Kotikäynnistä saa myös toki kieltäytyä.
T.lto
[/quote] valelto siis
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 12:55"]Meille voi tulla mutta vain sillä ehdolla että kyseessä on hyvännäköinen mieshoitaja.
[/quote]
No eipä se mieshoitaja sinusta silti olisi kiinnostunut.
Ehkä tässä yritetään katsoa että lapsilla on kotona kaikki hyvin, ihan vaan ettei näitä Eerika-tapauksia tule lisää. Mulle ainakin kävisi kumpi vaan ja tietäisin itse että päiväkodissa pidetään mahdollisimman hyvää huolta lapsesta ja ollaan aidosti kiinnostuneita lapsen hyvinvoinnista.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 12:23"]
Lapsi aloittaa kohta päiväkodin ja kun soitin sopiakseni tutustumiskäyntiä, hoitaja sanoi mieluummin tulevansa meille kotiin. Mitä ihmettä?? Onko tämä ihan tavallinen käytäntö?? Ihmeellistä..
[/quote]
No on ihan normaalia, useampi vuosi jo Espoossa ainakin menty näin päin, että ensimmäinen hoitajan ja lapsen kohtaaminen on kotona. Lapselle helpointa ja hoitaja näkee myös tilanteessa hyvin minkälainen luonne lapsella on. Miksi tässä olisi jotakin ihmeellistä? Ei päivähoidosta kukaan tule kyttäämään miten hyvin teillä on nurkat siivottu.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 13:29"]
Kotikäynnit perustuvat varhaisen puuttumisen malliin, ne on vaan naamioitu tutustumiskäynneiksi. Kotikäynnistä saa myös toki kieltäytyä. T.lto
[/quote]
Sinä nyt et ole varhaiskasvatusta opiskellut päivääkään.
Onpa hieno käytäntö. Päiväkodissa selvästi ymmärretään lapsen tarve muodostaa luottamuksellinen suhde omaan hoitajaan. Ei varmaan estä teitä käymästä tutustumaan päiväkotiin, olette varmaan muutenkin suunnitelleet pehmeää laskua. Toivon todella että tällaiset lapsen tarpeita kunnioittavat käytännöt yleistyisivät päivähoitopaikoissa.
Itse oon neuvolan terveydenhoitaja, enkä koskaan kotikäynnillä syynäile sisutusta tai siivouksen tasoa (ellei ole todella järkyttävä). Ja vaipatkin saa kukin vaihtaa haluamassaan paikassa ;).
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 13:39"]Ehkä tässä yritetään katsoa että lapsilla on kotona kaikki hyvin, ihan vaan ettei näitä Eerika-tapauksia tule lisää. Mulle ainakin kävisi kumpi vaan ja tietäisin itse että päiväkodissa pidetään mahdollisimman hyvää huolta lapsesta ja ollaan aidosti kiinnostuneita lapsen hyvinvoinnista.
[/quote]
Joo ei muakaan haittaisi vaikka joku tänne tulisikin. Olen valmis luopumaan "meillähän ei hoitajat / sossut vieraile" -mentaliteetista jos se pelastaa yhdenkin lapsen.
Ehkä kunnalla on liikaa rahaa, ja hoitajista on mukavampi kierrellä koteja kahvittelemassa kuin olla työpaikallaan tekemässä työtään.