Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa, miten tulen pärjäämään opiskeluajan

Vierailija
26.02.2015 |

Kohta alkaa vasta yhteishaku ja stressaan jo valmiiksi miten sitten syksyllä pärjään. Tukia saan opiskelijana kai n. 400€/kk, mutta jo asuntoni vuokra on 453€/kk joten luultavasti pakko ottaa laina. Ja tuokin on halvin asunto mitä olen löytänyt, ei taida tuon 400€/kk asumismenoihin päästä mitenkään (vuokraani kuuluu lisäksi vedet ja kohta netti)

Paljonkohan opintolaina on kuukaudessa? Minulla on jo työpaikka, jossa työskentelen kaikkina loma-aikoina, mutta joku iltaduuni pitäisi varmaan vielä löytää.. Ahdistaa oma jaksaminen, kun olen juuri päässyt irti pitkästä masennuskierteestä.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä vittua, ite maksoin opiskellessani vuokraa 450e yksiöstä ja 420e kolmionpuolikkaasta. Ja omistin 4 elukkaa. Että hähä ;) 

Vierailija
22/33 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi opiskelijoiden soluasunto tai kimppakämppä? Monet opiskelijat säästävät sillä tavoin vuokrassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä melkoinen vuokra opiskelijalle. Onko pienemmän ja halvemman asunnon hankkiminen vaihtoehto? Jos sinulla on lemmikkejä, niin ne myyntiin.

Vierailija
24/33 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 07:41"]

Tuo on kyllä melkoinen vuokra opiskelijalle. Onko pienemmän ja halvemman asunnon hankkiminen vaihtoehto? Jos sinulla on lemmikkejä, niin ne myyntiin.

[/quote]

Ei tuo 453€/kk ole edes paha vuokra... Ei pääse helposti tuon alle jos ei ihan jonnekin korpeen muuta. Moni työtön asuu tuilla paljon hulppeammissa asunnoissa (800-900€/kk). AP, älä turhaan stressaa lainasta, jos opiskelusi kestää esim. 4 vuotta (AMK) niin ei sitä maksettavaa nyt niin hirveästi jää ja kuukausierät pysyvät pieninä.

Vierailija
25/33 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 07:48"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 07:41"]

[/quote]

Ei tuo 453€/kk ole edes paha vuokra... Ei pääse helposti tuon alle jos ei ihan jonnekin korpeen muuta. Moni työtön asuu tuilla paljon hulppeammissa asunnoissa (800-900€/kk). AP, älä turhaan stressaa lainasta, jos opiskelusi kestää esim. 4 vuotta (AMK) niin ei sitä maksettavaa nyt niin hirveästi jää ja kuukausierät pysyvät pieninä.
[/quote]

Itse olen asunnot kämppisten kanssa Helsingissä, kolmio, neljä asukasta n. 300€/kk.

Vierailija
26/33 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 07:41"]Jos sinulla on lemmikkejä, niin ne myyntiin.
[/quote]

Siis mitä? Useimmille lemmikin omistajille tuo olisi melkein sama, kuin "myy lapsesi jos rahat ei muuten riitä".

Vierailija
27/33 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki kämppis. Tuet tosin menee, kun eikös nykyään samankin sukupuolen edustaja lasketa avopuolisoksi?

Vierailija
28/33 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuen määrä riippuu koulutusasteesta. Toisen asteen opiskelijoilla tuki on pienempi, vähän päälle neljänsadan. Mitä tulee ap:n asumiskuluihin, kannattaa ehdottomasti huomioida paikkakunnan yleinen vuokrataso ja oman vuokran suhde siihen. Sekä tietysti opintojen kesto, jonkun vuoden-parin takia ei välttämättä kannata lähteä vaihtamaan hyvää asuntoa soluun, koska ei ole mitenkään taattua että solusta lähtiessä saisi yhtä hyvää asuntoa.

Ap, oletko käynyt katsomassa Kelan sivuja? Siellä on mielestäni hyvin selkeästi kerrottu opiskelijan tukimahdollisuuksista summineen.

Vierailija
29/33 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elukat vittuun, sitä ennen ei minulta neuvoja heru

Vierailija
30/33 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi saat vain 400 e tukia? Täyden opintorahan ja asumislisän määrä on n. 500 e.

Vierailija
31/33 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 17:22"]Elukat vittuun, sitä ennen ei minulta neuvoja heru
[/quote]
Ap ei ole missään vaiheessa sanonut, että hänellä olisi lemmikki.

Vierailija
32/33 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioi ap se, että jos olet aiemmin opiskellut alle 20-vuotiaana, niin et ole saanut täyttä opintorahaa ja asumislisää.

Vierailija
33/33 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki ja asumislisä yht. noin 470e ja opintolainaa voi ottaa 300e/kk. Jos töissä tienaa lisäksi muutaman satasen/kk niin hyvin pärjää. :) Mulla vuokra 495e ja hyvin oon pärjänny! Muista, että opiskeluaika on vain muutama vuosi elämästä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi