Antakaa niiden lasten edes maistaa kasviksia!
Oltiin lasten kanssa miehen siskon perheessä kylässä. Lapsille ruokana spagettia ja jauhelihakastiketta, mikä on sinänsä ihan ok. Aikuiset söi kasviksia ja lohta. Heidän 4v ois halunnut niitä kasviksia, äitinsä sanoi että et saa koska et niistä tykkää. Kohta heidän 2v pyysi niitä kasviksia, 4v selitti tälle että ei me niistä tykätä. En voi ymmärtää miksi ei anneta edes maistaa! Lapsi tarvitsee ihan hirveän monta maistelukertaa ennen kuin voi sanoa ettei pidä jostain ruuasta. Ja niitä kasviksia kyllä oli lapsillekin asti.
Tiedän että nämä lapset ovat vauvanakin syöneet vain perunaa ja porkkanaa, tehosekoittimella ihan sileäksi tehtyä.
En ymmärrä!! Omilleni olen ihan pienestä asti syöttänyt kaikkea puolukasta parsakaaliin. Kaikkea mitä vain voi antaa, ja nyt 3 ja 2 vuotiaina syövät kaiken hyvällä halulla. Nuo lapset ovat joskus olleet meillä hoidossa, oli ruokana kanawokkia, 2v söi kaiken ja otti lisää. 4v nirsoili mutta söi silti.
Antakaa niille lapsille edes mahdollisuus! Mitä pienempänä, sen parempi. Tämä miehen sisko aina päivittelee miten meidän lapset syö kaikkea ja heidän ei mitään, ei edes tummaa pastaa, ei mitään kasviksia, hedelmistä vain banaania. Jopa porkkanat perkkaa lihakeitosta. Anoppini on samanlainen, ostaa kaappiin kaikista makeinta pilttiä (päärynää) ja tyrkyttää sitä parempana vaihtoehtona puuron päälle jos laitan esim mustikkaa tai puolukkaa. Mikään ei saisi maistua miltään.
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:37"]Outoa kyllä. Meilläkään isä ei kyllä tajua sitä että miksi lapsille pitää tarjota kasviksia, eikä itsekään siis juuri syö kuin "pakolla".
Itsekin kyllä lapsena inhosin esim. sitä keitettyä porkkanaa, vaikka söinkin sitä raakana. Siksi varmaan on tullut lapsille tarjottua kaikkea eri tavoin ja useaan kertaan kokeillen, kun itselläkin moniin makuihin tykästyminen on vienyt aikaa.
Omat ovat ihme kyllä syöneet heti jopa raakaa lanttua ja kaalia, vaikka kranttuilevat oikeastaan monen ruokalajin kanssa, kun itsestä tuntuisi että ne ovat sen verran erikoisen makuisia ettei ihan kaikille maistu.
Nyt toinen lapsi juuri valitti ettei tykkää jääsalaatin lehdistä leivän päällä. No, ei sitten syö niitä leivällä, eipä tuo iso murhe ole, kun muita kasviksia kyllä löytyy.
[/quote]
Mieheni on myös hirveän kranttu ruuan suhteen, missään ei saisi olla palasia ja ei tarjoa lapsille salaattia ennenkuin pyytävät jne. Olen kuitenkin sitkeästi tehnyt monipuolista ruokaa ja antanut vaihtoehdot syö tai tee itse, on sitten oppinut syömään ja ottaa monesti lisääkin. Meillä muuten tuo 3v ilmoitti ettei pidä punasipulista raakana, se on ihan ok kun kaikkea muuta kuitenkin syö. :)
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:40"]
Minäkään en muuten syö tummaa pastaa, ennemmin vaikka ohraa tai perunoita kuorineen. Olenko liian kranttu?
[/quote]Olet. Minusta ainakin olisi hassua, jos aikuinen vieras kieltäytyisi tummasta pastasta tai muusta ihan tavallisesta ruoasta ilman esim. allergiasyitä.
Monissa kaupan lastenruoissakin sanotaan hämäävästi purkin etupuolella, että vihanneksia/kasviksia, mutta se vihannes tarkoittaakin vain perunaa/porkkanaa/maissia ja ehkä lisäksi sipulia. Ei yleensä mitään vihreää. Teen lastenkin ruoat yleensä itse ja olen ostanut noita vain poikkeustilanteessa, esim. matkalle jos tiedän ettei perillä ole ihan heti mitään omatekoista ja sopivaa tarjolla. Mutta tosiaan aika kapea käsitys vihanneksista on teollisuudellakin.
Toisaalta melkein kaikissa vauvan- ja lastenruokia kuvaavissa tai niistä kertovissa teksteissä mainitaan lähinnä ne samat peruna ja porkkana sekä lisäksi kurkku ja omena. Vanhemman täytyy olla itse aika valveutunut tarjoamaan kasviksia ym. monipuolisesti.
Olen hämmästynyt siitäkin, että meidän perheemme kohdalla on ihmetelty kun lapset pitävät kalasta ja kasviksista. Johtuisikohan siitä, että niitä on ollut aika lailla alusta asti.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:36"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:16"]Ja miksi ihmeessä pitää olla eri ruuat lapsille ja aikuisille?
[/quote]
No eihän ne lapset ruukaa syödä muuta kuin valkoista pastaa/ perunaa.
ap
[/quote]
Tässä on juuri ongelmana se, että ei ole totutettu. Meidän lapset on totutettu pienestä pitäen syömään samoja ruokia, ja vieläkään (13- ja 16-vuotiaat) eivät ole yökötelleet millekään ruoalle. Ja syödään siis monipuolisesti. T. 3
[/quote]
Niinpä! Ja totuttaa pitäisi heti vauvana. Laittaa sinne soseeseen sitä parsakaalia ja kukkakaalia, bataattia ymym. antaa sormiruokaa. Maistattaa puolukkaa, mustikkaa, vadelmaa, avokadoa, kurkkua, tomaattia. Näitä on ties mitä! Ja totuttaa tarpeeksi ajoissa siihen karkeaankin ruokaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:20"]
Kaikki lapset eivät tykkää kaikesta. Tarjota voi, mutta jos lapsi kieltäytyy aina, niin miten kauan viitsii tarjota sitä inhokkiruokaa tai ylipäänsä mitään? Joskus homma toimii tehokkaammin, kun pistää lapset kerjäämään ruokaa. Ja ainahan se vieraan tekemä ja tarjoama ruoka on parempaa kuin äidin tekemä ja muutenkin vieraat tietävät kaiken paremmin. :)
[/quote]
Eihän sulla vaan oo lapsia, eihän?
[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 12:37"]Aloittaja kummastelee kasvisten kieltämistä lapsille. Keskustelu johtaa pastan ravintoarvoihin. Miten ihmeessä nämä kaksi asiaa edes liittyvät toisiinsa? Vatsantäyttämistä molemmat juu, mutta ekassa on kyse lasten kasvattamisesta ja totuttamisesta erilaisiin ruokiin, toisessa aikuisen näkemys tietyn raaka-aineen ravintoköyhyydestä.
[/quote]
Perus av-meininki! :D
ap
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 23:04"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:40"]
Minäkään en muuten syö tummaa pastaa, ennemmin vaikka ohraa tai perunoita kuorineen. Olenko liian kranttu?
[/quote]Olet. Minusta ainakin olisi hassua, jos aikuinen vieras kieltäytyisi tummasta pastasta tai muusta ihan tavallisesta ruoasta ilman esim. allergiasyitä.
[/quote]
No eihän se mikään elämän ja kuoleman kysymys minulle sentään ole, viimeksi kesällä söin ja totesin taas kerran etten yhtään tykkää, enkä itse tule laittaneeksi, paitsi lasagnessa menee täysjyvä.
Itse en ihan usko siihen että ihan kaikkiruokaiseksi voi aina kasvattaa lapsiakaan ihan vain totuttamalla, mutta uskon siihen kuitenkin ettei saa luopua tarjoamasta erilaisia ruokia, ja että vaikkei ihan kaikkea syökään, niin ruokavaliosta pitäisi silti saada monipuolinen. Ei voi niputtaa kasviksia yhteen nippuun, sen enempää kuin muitakaan ruokia.
On meillä aika usealla aikuisellakin omat inhokkimme, joku on voinut saada kammon jostain syystä, vaikka oksennustaudin jälkeen tms.
Itse olin oksentaa vielä muutama vuosi sitten homejuuston haistaessanikin, ja se todella haisi homeelle enkä voinut käsittää miten sitä voisi syödä, vaikka joskus yritinkin.
Ihan vaan muutaman vuoden päästä ihastuin siihen, enkä enää ymmärrä miten se maistui ja haisi niin erilaiselle silloin aiemmin.
Ilmeisesti monen mielestä aikuisen on ihan soveliasta kieltäytyä syömästä sitä, tai vaikka maksalaatikkoa tai janssoninkiusausta.
Tai jotain roippeista tehtyjä nuggetteja tai kanannahkaa tai kamaramakkaraa.
Makaronia meillä ei muuten syödä edes joka viikko, joten oikeastaan en näe syytä kiusata itseäni syömällä tummaa. Eiköhän ne kuidut saa halutessaan muualtakin.
Leivänkin syön joko ihan vaaleana tai aivan tummana, niitä välimuotoja en välitä syödä.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:36"][quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 22:16"]Ja miksi ihmeessä pitää olla eri ruuat lapsille ja aikuisille?
[/quote]
No eihän ne lapset ruukaa syödä muuta kuin valkoista pastaa/ perunaa.
ap
[/quote]
Tässä on juuri ongelmana se, että ei ole totutettu. Meidän lapset on totutettu pienestä pitäen syömään samoja ruokia, ja vieläkään (13- ja 16-vuotiaat) eivät ole yökötelleet millekään ruoalle. Ja syödään siis monipuolisesti. T. 3