Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Herääkö joku muka virkeänä?

Vierailija
29.11.2021 |

Mua ainakin väsyttää kamalasti vaikka heräisin ilman herätyskelloa esim. viikonloppuna.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei yleensä väsytä kamalasti, vaan vain laiskottaa. Siksi viikonloppuisin loikoilen sängyssä vielä pitkään heräämisen jälkeen. Ehkä jos on jotain kivaa tiedossa sinä päivänä niin voin tuntea itseni virkeäksi herätessäni, mutta normaalisti en herää täynnä energiaa.

Vierailija
2/10 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu unen laadusta. Itse nukun arkisin noin 7,5h ja viikonloppuisin 9h. Syvän unen määrä on aina päälle 30% ja pulssi putoaa matalalle unen aikana. Säännöllinen unirytmi auttaa asiassa hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäisin joo, talvella en.

Kannattaa tutkituttaa unen laatu, jos vaikka kärsit tietämättäsi esim uniapneasta. Monet uniapnea potilaat ajattelevat että heillä on hyvät unenlahjat, kun nukkuvat pitkään, mutta tosiasiassa unen laatu on vaan niin huonoa, ettei mikään lepo riitä.

Vierailija
4/10 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tutkituttaa unen laatu, jos vaikka kärsit tietämättäsi esim uniapneasta. Monet uniapnea potilaat ajattelevat että heillä on hyvät unenlahjat, kun nukkuvat pitkään, mutta tosiasiassa unen laatu on vaan niin huonoa, ettei mikään lepo riitä.

Miten tällaisiin tutkimuksiin pääsee? Olen käynyt väsymyksen takia lääkärissä eikä sieltä tarjottu kuin masennuslääkereseptiä.

Ap

Vierailija
5/10 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herään yleensä pökiönä.

Vierailija
6/10 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tällaisiin tutkimuksiin pääsee? Olen käynyt väsymyksen takia lääkärissä eikä sieltä tarjottu kuin masennuslääkereseptiä.

Ap

Hanki vaikka edullinen Honor Band 5 aktiiviranneke, siinä todella hyvä unen- ja pulssinseuranta. Näet siitä miten yö on mennyt (heräilyt, kevyt, syvä ja rem-unet)

Vierailija
7/10 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa kofeiinin käyttö. Pari kuukautta menee vieroitusoireissa, mutta sen jälkeen heräätte aina virkeänä.

Vierailija
8/10 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä muita uniapnean oireita:

https://www.hengitysliitto.fi/hengitysterveys-ja-sairaudet/hengitys-sai…

Jos noista on jotain, niin takaisin lääkärille ja korostat muita oireita väsymyksen lisäksi.

Uniapnea testataan yhden yön kestävillä mittauksilla, laitteen sai kotiin eli ei tarvinnut jäädä sairaalaan yöksi.

Jos sinulla on pelkkää väsymystä, kannattaa tarkastaa elintavat ja korjata tarvittaessa. Eli unirytmi, ruokarytmi ja liikunta kohdilleen. Patjan ja tyynyn vaihtoakin kannattaa harkita, jos ovat kovin vanhoja.

Vierailija
9/10 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Uniongelmat alkoivat 20 vuotta sitten kun sain ensimmäisen lapsen. Kuopus on jo 11v enkä vieläkään osaa nukkua normaalisti vaan yleensä "horrostan". Vielä kun tähän liittää varhaiset aamuherätykset työn vuoksi ja parantumattoman iltavirkkuuden niin tuntuu etten nuku koskaan.

Vierailija
10/10 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Kun ei ole murheita mielessä, niin nukkuu hyvin.

Herään joka aamu ennen herätyskelloa noin klo 6:30, vapaalla viimeistään kasilta ja olen täysin pirteä koko päivän. Nukun päiväunet ehkä pari kertaa vuodessa. En ole väsynyt edes työpäivien jälkeen, vaikka työni onkin keskiraskasta fyysistä työtä.

Terveys on hyvä, kuntoni samoin ja tykkään elää ja olla. N46