Työpaikkojen joululahjoista pohdintaa
Meillä on töissä yhteensä kymmenen ihmistä, joista neljä on myös omistajia/yrittäjiä.
Työpaikallamme ei ole koskaan järjestetty työntekijöille mitään. Olen ollut täällä lähes kymmenen vuotta. Tänä aikana ei ole ollut yksiäkään pikkujouluja tai mitään muutakaan tälläistä ns. vapaa-ajan viettoa työporukan kesken.
Työntekijöille ei ylipäätään ole mitään extraa. Ainoastaan jouluna joululahja ja siinäkin on tietyllä tavalla hassua se, että myös jokainen omistaja saa tämän saman lahjan. Eikä siinäkään mitään, mutta mielestäni se lahja mietitään aina hiukan myös sen mukaan mitä he nimenomaan itse haluaa.
Minulla on aika vähän kokemusta muualta, mutta välillä tämä tuntuu oudolta, kun pääasiassa kaikki pitää ihan selviönä työpaikan pikkujouluja. Lisäksi saattaa monissa paikoissa olla jotain muitakin yhteisiä juttuja.
Kommentit (15)
Miten työpaikalla on suhtauduttu, kun olet tuonut näitä ajatuksia siellä esille?
Vierailija kirjoitti:
Miten työpaikalla on suhtauduttu, kun olet tuonut näitä ajatuksia siellä esille?
No, lahjoista en ole rutissut mitään. Kerran oli puhetta pikkujouluista niin työnantaja sanoi ettei jaksa järjestää, kun aina on kuitenkin joku, joka alkaa kännissä haukkua.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko palkka tilille silloin, kun pitää?
Tulee. Se ei varsinaisesti liity tähän.
Meillä työntekijät valittivat joululahjasta joka oli heidän mielestä joka vuosi aivan kehno. Lopulta yritysjohto päätti että joululahjarahat annetaan kehitysapuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko palkka tilille silloin, kun pitää?
Tulee. Se ei varsinaisesti liity tähän.
No, älä sitten kitise.
Monetko pikkujoulut olet järjestänyt? Tai montako lahjaa olet hankkinut? Käytät aikaa, näet vaivaa, jne...Minkä luulet kiitoksen olevan? Kaikki on iloisia ja tyytyväisiä?
Ja lue aloituksesta lahjoista...
Ei ole meilläkään pikkujouluja, eikä muitakaan juhlia, koskaan järjestetty. Joululahja on ollut joko firman mainoslogolla oleva tavara tai joku n.20€ härpäke. 10v olen ollut talossa ja vuosi vuodelta vain pihimmäksi mennyt. Alkuvuosina oli vielä joskus jotain virkistysretkiä, nyt ei enää niitäkään. Firma on isohko ja vakavarainen, henkilökunnasta ei vain välitetä.
Marraskuussa ilmoitetaan yt-neuvotteluista ja joululahjaksi jaetaan lomautuksia ja irtisanomisia. Olisi vähän irvokasta kuulemma siinä tilanteessa järjestää pikkujouluja ja jakaa jotain mainoskyniä.
Mua ei haittaisi yhtään, jos ei tulisi mitään joululahjaa työpaikalta. Ne ovat toisinaan sitä väkisin keksittyä rompetta, jolla ei ehkä tee mitään. Poikkeuksena jotkut oikeasti mieluisat jutut, mutta ne ovat kyllä harvinaisempia.
Itse asiassa ihan unelmalta kuulostaa myös se, ettei ole pikkujouluja tai virkistyspäiviä. 😀
Näyttää olevan 3 nimeä pikkujouluihin ilmoittautuneiden listalla :D Virkistyspäiviltä suurin osa lähtee heti pakollisen osion jälkeen.
Viime jouluna tuli minikirves-setti. Näin kaupunkilaisena sille on ollut valtavasti käyttöä. :D
Mitä vähemmän työkavereita joutuu näkemään, aina parempi. Korona peruutti edellisen pakollisen aktiviteetin.
Joululahjaksi tuli ruma koru, mutta työttömyys on edelleen muistissa. Lämmittää mieltä, kun saa edes jotain ilmaiseksi ja näinä aikoina olen kiitollinen siitä, että on työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Monetko pikkujoulut olet järjestänyt? Tai montako lahjaa olet hankkinut? Käytät aikaa, näet vaivaa, jne...Minkä luulet kiitoksen olevan? Kaikki on iloisia ja tyytyväisiä?
Ja lue aloituksesta lahjoista...
Olen itseasiassa miettinyt mieheni yrityksessä näitä asioita ihan joka vuosi ja järjestänyt pikkujouluja ja lisäksi välillä joskus joku extrajuttu myös. Lahjat on tosi vaikeita miettiä. Tiedän sen oikein hyvin. Silti mietitään aina, että mikä olisi sellainen kaikille työntekijöille sopiva eikä niin, että mistäs me tykättäis.
Ja ollaan kyllä saatu työntekijöiltä kiitosta pikkujouluista usein.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää olevan 3 nimeä pikkujouluihin ilmoittautuneiden listalla :D Virkistyspäiviltä suurin osa lähtee heti pakollisen osion jälkeen.
Viime jouluna tuli minikirves-setti. Näin kaupunkilaisena sille on ollut valtavasti käyttöä. :D
Meillä sitä aikoja sitten firman joululahjaksi saatua minikirvestä on käytetty aidon joulukuusen alimmaisten oksien karsimiseen, näin kaupunkilaisena.
Nosto