Onko tahallista vallankäyttöä, että esimies kailottaa alaistensa sairauslomien syyt muille työntekijöille?
Ei luulisi että kyseessä olisi vahinko. Tämä on jatkuvaa. Esimies sinänsä esittää ko. tilanteissa empaattista, mutta kuitenkin onhan tuo tosi pöyristyttävää.
Mitä mietteitä herättää?
Kommentit (50)
Vaikea sanoa tapausta tuntematta, onko juuri vallankäyttöä, mutta kyllähän tuo on vastoin lakia.
EI se sinänsä vallankäyttöä ole, koska eihän siinä ole mitään valtaa. Mutta hölmöä se on, eikä niin saa tehdä.
(Vaikka joskus olisi kyllä sairaslomallaolijan kannalta parempi, kun "lomailun" syy olisi yleisesti tiedossa, niin ei epäiltäisi turhasta saikuttamisesta tai työnpakoilusta tai alkoholismista, mutta se on kuitenkin jokaisen oma valinta.)
On ja sehän on myös laitonta ihan yksiselitteisesti. Kyllä ottaisin ammattiliittoon yhteyttä asiasta, voisivat vaikka sieltä soittaa esimiehelle ja eivät kerro kuka sanonut.
Vierailija kirjoitti:
EI se sinänsä vallankäyttöä ole, koska eihän siinä ole mitään valtaa. Mutta hölmöä se on, eikä niin saa tehdä.
(Vaikka joskus olisi kyllä sairaslomallaolijan kannalta parempi, kun "lomailun" syy olisi yleisesti tiedossa, niin ei epäiltäisi turhasta saikuttamisesta tai työnpakoilusta tai alkoholismista, mutta se on kuitenkin jokaisen oma valinta.)
Onhan se vallankäyttöä että työntekijät eivät uskalla hoitaa sairaina itseään, koska tietävät jo etukäteen, että koko työmaa tietää sairauden syyn esimiehen kertomana.
Jokainen voi itse tehdä sen valinnan haluaako kertoa avoimesti työyhteisössä sairausloman syistä mutta ei esimies sitä saa tehdä.
Kyllä se siinä mielessä tuntuu vallankäytöltä että työntekijä voi sairastuessaan miettiä että olisinko nyt poissa tämän vaivan vuoksi vai en, kun esimies kertoo sen kaikille. Onko sellainen asia jonka haluan kaikkien tietävän.
Vierailija kirjoitti:
Lomasaikuttajat ei tuollaisesta välitä, huutelee itsekin kovaan ääneen "taas tuli vikko keksitystä jännetupista!".
Haaste oikeuteen ja korvausvaatimus. Oppii olemaan ja saa hyvällä säkällä potkut.
Vain sketsisarjassa tapahtuu tuollaista.
Edellisessä työssä puhuttiin, että ei kannata olla poissa sairaana kun sairausloma menee hukkaan, töissä kun kärsii kuintekin niin sama vaikka kärsisi sairaanakin, onpahan sitten vapaalla terve kun pitelee niitä "pitämättömiä sairauslomia".
Kuule, kun ei ole lupa edes kertoa, että työntekijä on sairauslomalla. Taitaa olla ihan rikos, jos noin toimitaan. Olen itse esimies ja tiedän, miten pitää toimia.
meillä kailotti eräs esimies (ei ollut mitää'n sosiaalista älyä). Tuli aamulla osastrolle ja huudahti, että Keijolla "nimi muutettu) on tänään vatsatauti, kukaa ottaa kopin Keken hommista. Sitten eräs henkilö sairastui mieleltään, kertoi senkin palaverissa (diagnoosin meille). En tiedä halusiko henkilö kerrottavan. jne. Edelleen tää pomo porskuttaa managerin hommissa.
Ei se mitään vallakäyttöä ole, vaan puhdasta vittumaisuutta.
Kyllä suomalainen työntekijä ja työelämä on niin kivikautisella tasolla että ei mitään rajaa. Ei ihme että ollaan kohta elintasossa viimeisinä.
Mitään täällä ei osata, ja ehkä syy on tuo ihmisten sosiaalinen kyvyttömyys.
Itkisikö vai nauraisi.
Vierailija kirjoitti:
Kuule, kun ei ole lupa edes kertoa, että työntekijä on sairauslomalla. Taitaa olla ihan rikos, jos noin toimitaan. Olen itse esimies ja tiedän, miten pitää toimia.
Miten niin ei ole lupa kertoa että joku on sairauslomalla? Syynä ei edes tarvitse kertoa esimiehelle eikä hän missään nimessä saa kertoa sitä eteenpäin mutta kyllä jokaisessa työpaikassa jossa olen ollut niin työntekijän poissaolot on kerrottu tasolla lomalla/ sairauslomalla.
Esimies ei saa kertoa sairausloman syytä edes tarttuvassa taudissa. Meille tulee tieto, että "Laura tänään pois töistä" eikä mitään muuta. Sitten mietitään, että miten vaikuttaa töihin, koska esimies ei voi järjestellä mitään, jotta Lauran sairauden laatu ei selviäisi, mennään siis vaikka 6 vko sairausloma päivä kerrallaan.
Ehkä nuo esimiehet eivät oikeasti tiedä, että tekevät rikoksen kertoessaan edes sairauslomasta, ja varsinkin sen syystä. Eikö tosiaan kenelläkään ole rohkeutta kertoa sitä heille, vaikka työsuojeluvaltuutetun suulla?
Henkilöllä itsellään on oikeus luopua salassapidosta, mutta esimiehellä sitä oikeutta ei ole edes työntekijän luvalla. Käytännössä voi kuitenkin olla epäilyttävämpää pelkkä "työvapaa" kuin sairausloma.
Edes sille esimiehelle ei kuulu sairausloman syy.
Meillä ( päiväkoti) poissaolon syy pitää ilmoittaa talon whatsapp ryhmässä, että kaikki tietävät sinun olevan pois. En suostunut tähän ja sanoin että minulla ei ole tietoturvasyistä enää whatsapp sovellusta, joten ilmoitan jatkossa vaan lähiesimiehelle. Olin kuulemani mukaan kamalan hankala työntekijä, kun whatsapp olisi ollut niin kätevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ole lupa kertoa että joku on sairauslomalla? Syynä ei edes tarvitse kertoa esimiehelle eikä hän missään nimessä saa kertoa sitä eteenpäin mutta kyllä jokaisessa työpaikassa jossa olen ollut niin työntekijän poissaolot on kerrottu tasolla lomalla/ sairauslomalla.
nimen omaan oikeus kertoa henkilö on sairaslomalla,mutta ei syytä.Nopeammin kaikesta olisit sannut tiedon toimiko esimies oikein kysymällä luottamus mies/ nainen tai työsuojelu valtuutetulta? Tai soitamalla ammattiliitosi. Mikä esti?
Näin ei siis saa toimia, laki kieltää.