CORETEX-KENGISTÄ TIETOA JA MIELIPITEITÄ!
Hei!
Tyhmänä täällä kyselen coretex-kengistä, koska lapsillamme ei ole sellaisia vielä ollut. Nyt harkitsen isommalle sellaisia, mutta pari aisaa on jäänyt mietityttämään ja joihin olisi ihana saada vastauksia:
- Pystyykö niillä olemaan talvella säällä kuin säällä? Eli loskakelillä varmaankin tottakai, mutta enemmänkin mietityttää noi -20 asteen pakkaset...onko tarpeeksi lämpimät ja mitä laittaa silloin sukiksi?
- Ja tuosta sitten tuli sellainen tyhmä kysymys, että mikä oikein on villasekoitesukka (esimerkkejä)?
- Onko mielestänne hintansa arvoiset eli kestävät, lämpimät, hengittävät ja pitävät kosteuden ulkopuolella? (vrt. esim kuomien hintaan)?
Kiitoksia etukäteen vastauksista :=)!
Kommentit (21)
Ja pärjääkö 20 asteen pakkasilla goreilla ja esim. Ruskovillan villasukilla pelkästään????
ja vielä yksivuotiaalla mun mielestä nuo riittää ainoina talvikenkinä (sekoitesukan kanssa, eli sukka, jossa on sekä villaa, että jotain keinokuitua niin ei ole liian kuuma) koska esim. 20 asteen pakkasessa lapsi tungetaan kuitenkin rattaisiin lampaantaljan yms. lämmittämänä.
Mutta isommalla lapsella pitää olla 20 asteen pakkasella lämpöisemmät kengät, mielestäni. Mä olen ostanut Kuomat koville pakkasille. Suojasäällä G-texit on erinomaiset! Vaihtoehtonahan on oikeastaan vain talvikumisaappaat ja omasta lapsuudestani muistan ne " ihanuudet" , kun sukat meni makkaralle jne..
tällaisen ohjeen olen saanut kenkäkauppiaalta ja vielä vahvistuksen toiselta kun seuraavana vuonna kyselin syytä, muistamattomana. Aluksi " tumppasin" liian paksua sukkaa Gorekenkiin ja ihmettelin, kun lapsen jalka olikin kylmän nihkeä. Eli liittyi jotenkin siihen hengittävyyteen, ja sitä kautta jalan lämpimyyteen, sekoitesukka oli paras, meillä käytettiin vain sukkahousua useimmiten, ja hieman kylmemmällä lisänä jotain " pörrösukkaa" tai vastaavaa. Ja jalat pysyi kuivana ja lämpimänä. Mutta oikein kovia pakkasia varten oli myös meillä Kuomat, jotka on kyllä ihanat.
meillä oli ensimmäisellä lapsella (nyt 6v.) pienempänä kuomat, joihin piti kyllä laittaa villasukat että olivat tarpeeksi lämpimät. kun sitten joskus hankittiin elefantenin goretexit, olivat ne paljon lämpimämmät. yleensä riitti pelkät sukkahousut ja kovilla pakkasilla lisäksi tavallinen sukka. nykyään käytämme vikingin goretex kenkiä, ja ovat tosi lämpimät. tavallisella sukalla pärjää pitkälle. en tiedä sitten ovatko kuomat muuttuneet vuosien kuluessa lämpimämmiksi, mutta ei olla niitä enää testattu..
goretexit pitää täysin vettä eikä tarvi sitten koskaan sisältä kuivatella niin kuin kuomien kanssa voi käydä..
Nahkaisissa Tepsuissa on water resistant kalvo, joka pitää jalat kuivina. Silti vuori ja pohjallinen on turkista. Meillä tepsut ovat toimineet sekä loska-ajan kenkänä, että pakkaskenkänä.
Meidän 2,5 vuotiaalla on ollut kahtena talvena Viking Goret, jotka on olleet aivan huiput. Me asumme todella pohjoisessa, jossa pakkanen paukkaa parhaimmillaan yli 30 asteessa ja neidillä ei kertaakaan ole olleet kylmät jalat kovimmillakaan pakkasilla. Sukkina on yleensä olleet puuvillasukkahousut joiden päällä tavallinen puuvillasukka.Goretex kenkiin ei saa missään nimessä laittaa villasukkaa. Ja tämän tiedän satavarmaksi jo oman ammattini puolesta.Villasukka tekee kyllä lapsen olon ulkona todella epämukavaksi. Jalka paleltuu varmasti !
Aion täksi talveksi ostaa taas samaiset Vikingit. Menevät tosiaan säällä kuin säällä, kestävät koko talven ja säilyvät vielä seuraavallekin muksulle.
Suosittelen todella !
minä ihmettelen tuota sukkajuttua todella. Yksi sanoo että Gore-kenkään saa laittaa villasukan, toinen sanoo että ei saa laittaa villasukkaa, kolmas sanoo että vain sekoitesukka ja neljäs että vain gore-kenkiin tarkoitettu sekoitesukka? Kenkämyyjätkin tuntuvat sanovan ihan samalla tavalla kukin eri asiaa... Mikäs nyt on se oikea totuus?
No meillä oli tytöllä viime talvena Vikingin goret ja niissä alla aina puuvilla(-sekoite)sukkikset ja sen päällä yleensä ruskovillan villasukka, joskus " tavallinen" villasukka. Tuntui tarkenevan, kylmimmillä ilmoilla kyllä oli kuomat käytössä (ja märempien talvisäitten kengiksi nuo goret hankinkin)...
-minskuliina
Käytöntä on ollut toimiva. Muutenkin on hyvä, että lapsella
on vähintään kaksi talvikenkäparia, joista voi vaihdella
tarpeen mukaan!
Villasukkia olen käyttänyt GoreTex-kengissäkin, enkä
ole huomannut lapsen varpaiden kylmyyteen tai lämpivyyteen
mitään eroa. Itse olen kallistunut sen kannalle, että
villasukkien " sopimattomuus" GoreTex-kenkien kanssa
taitaa olla GoreTex-kenkiin sopivien erikoissukkien
myyjien myyntikikka...
Toki villasukkien kanssa pitää olla tarkkana, ettei
tunge liian paksua sukkaan liian pieneen kenkään, jolloin
kengän lämpivyys (= verrannollinen ilmatilaan kengässä)
vähenee olennaisesti. Kuomassa ongelma ei ole yhtä
suuri, sillä Kuoman vuori on pehmeää ja pörröistä
villaa, joka itsessään varastoi ilmaa hyvin, ja antaa
samalla myöten paksummatkin sukkaviritykset.
Meilläkin on 4v neidille ostettuna ekat Viking goret ja jännityksellä odotan, miten käy nimenomaan pakkasilla.
Vain sekoitesukkaa suosivat (MARTSUPAANI YM.), millainen sukka on sellainen jolla pärjää 30 asteen pakkasella??? Pörrösukka vai joku ns. saapassukka? Jos ei kerta villaSEKOITEsukkaa saa laittaa...
Meillä käytetään siis ihan tavallista sukkaa sukkahousun päällä eli puuvillasukkikset ja esim. lindexistä ostettu nilkkasukka siinä päällä.
Itse en ole koskaan kuullutkaan näistä nimenomaan core kenkiin tehdyistä sukista.
Soitin tuossa huvikseni kaverilleni, joka on Andiamo kauppias ja hän kertoi myös samaa eli ei villasukkaa Core kenkiin vaan ihan tavallinen sukka. Hänkään ei puhunut mistään erikoissukista.Ja tärkeää on kuulema myös oikean koon ottaminen, kenkä ei saa missään nimessä olla liian pieni tai siinä hilkulla mutta liian suurikaan ei ole hyvä, kun ei sitten pidä jalkaa lämpimänä.
Valitse tässä sitten.... :)
Minä taas tiedän aivan varmaksi, että jos Goretexistä haluaa saada kaikki sen ominaisuudet irti, sinne EI saa laittaa PUUVILLAA, vaan nimenomaan villa tai keinokuitua. Puuvilla ei siirrä kosteutta eteenpäin vaan imee kaiken hien itseensä ja alkaa tuntua kylmältä. Villa siirtää kosteuden eteenpäin. Sukka voi olla joko 100% villaa tai sitten villaa ja jotain keinokuitua, jolloin sukka on kestävämpi. Myös kokonaan keinokuituisia sukkia on ainakin aikuisille, ne ovat sukua " teknisille kerrastoille" , joita aikuiset myös käyttävät kerrospukeutumisessa. Ja tärkeää on, että puuvilla ei tule ihoa vasten, koska juuri se puuvillainen sukkahousu kerää sen hien itseensä ja tuntuu kylmältä ja märältä.
Mitä kenkäkauppiaisiin tulee, niin kuulin tässä kuinka joku kenkäkauppias ei hyväksynyt tavallista villasekoitesukkaa ollenkaan, vaan asiakkaan olisi pitänyt ostaa heiltä nimenomaan goreihin tarkoituttu villasekoitesukka. Tämähän oli tietysti täyttä puppua, kauppias yritti vain pakkomyydä kalliita erikoissukkia.
Itse puen lapsille villaa ihoa vasten aina kun se on mahdollista, ja Ruskovillan vaatteet on todettu erinomaisiksi. Villakerrasto, villasukat ja villakypärämyssy hatun alla, niin lapsi pysyy lämpimänä. Ei kutita, Ruskovilla on siitä hyvä.
Sinilintu:
Toki villasukkien kanssa pitää olla tarkkana, ettei
tunge liian paksua sukkaan liian pieneen kenkään, jolloin
kengän lämpivyys (= verrannollinen ilmatilaan kengässä)
vähenee olennaisesti. Kuomassa ongelma ei ole yhtä
suuri, sillä Kuoman vuori on pehmeää ja pörröistä
villaa, joka itsessään varastoi ilmaa hyvin, ja antaa
samalla myöten paksummatkin sukkaviritykset.
Aivan niin, joidenkin havaitsema villasukan " kylmyys" johtuu usein siitä, että kenkään on tungettu liikaa tavaraa. Ensin tavallinen puuvillasukka, sitten paksu 7 Veljeksestä kudottu villasukka. Ilmatila on tärkeää kengässä, se ilma nimenomaan eristää kylmältä (syy miksi kerrospukeutuminen on kannattavaa). Tämänkin takia suosin ohuita valmisvillasukkia, mm. juuri sitä Ruskovillaa, jolloin kenkään jää riittävästi ilmatilaa ja Goretex-kalvokin pääsee hengittämään.
Tuo ettei sais laittaa on ihan hölynpölyä!
Meidän pojalla oli toissa talvena Vikingin Goret ja hyvin pärjäs koko talven niillä. Viime talvena ostin Elephantenin Goret ja enää ei pärjännytkään, vaan piti ostaa Kuomat, jotta varpaat kesti lämpiminä. Näissä Goreissa ero oli se, että Vikingissä oli karvavuori ja Elephanteneissa ei. Myyjä kyllä väitti että niillä tarkenee pakkasellakin, mutta väärässä oli.
Eli jos ostat Gore-texit niin katso että niissä on myös lämmin vuori. Ja VOIT käyttää myös villasukkaa! Esim. Ruskovillan villasukka on aivan ihana käytössä. Ei ole niin paksu kuin tavallinen kudottu sukka, mutta varmasti lämmin.
Valitse tässä sitten sukka:)
Se nyt kuitenkin tuli mieleen, että kun puhutaan puuvillasukkiksista ja -sukista, niin tavallisissa on kyllä yleensä mukana jotain keinokuituja puuvillan lisäksi. Samoin kuin villalangoissa. Eli vastaako ne sit kuitenkin sekoite/keinokuitua???
ELi siis tämä ihan hyvässä hengessä, pilke silmäkulmassa. ON kuitenkin vähän pakko viisastella tästä sukka-asiasta.
Sekoitesukka on minulle vähän outo termi. Sukassa on siis sekaisin kahta tai useampaa materiaalia. Meillä esim nilkkasukat ovat 80% puuvillaa ja 20% polyamidia. Siis sekoitesukka, mutta ehkä ei lämpimin vaihtoehto kylmillä ilmoilla. Onko oikeaoppinen sekoitesukka minkäläinen ja mitkä prosentit?
KÄsittääkseni villa ei toimi kosteuden siirtäjänä (joku ketjussa ehdotti) kuten monet tekokuidut. Kestovaippailusta olen oppinut että kuivaliina on esim mikrofleesia eli tekokuitua. Villa taas imee kyllä kosteutta hyvin, mutta ei siis ole märkänä kylmän tuntuista vaan silti lämpöistä. PUuvilla taas on märkänä kylmää.
Sitten oma maalaisjärkinen kommentti tähän sukka-asiaan. Itselläni talvella kengissä käytän puuvilla tai puuvillasekoitesukkia koska villa esim kutittaa ja suosimani sukkamalli nyt sattuu olemaan puuvillainen. Se, onko varpaat jäässä, riippuu vain kengistä. Yhdet loistavat nilkkurit karvavuorella ovat olleet jo vuosia käytössä, varpaat ovat kerran palelleet kun olin -27 asteen pakkasessa parisen tuntia. Ei edes villasukkaa. Monet muut kengät ovat olleet kylmiä, ja nuo vanhat joudun ottamaan aina vaan esiin...(johtuneeko sitten puuvillasukista, en tiedä?)
Siis pointtini on että katsotaan sitten talvella minklälaiset sukat ja kengät pitävät tytön tyytyväisenä. :) Olen saanut tältäkin palstalta ihan hyviä arkivinkkejä monenmonta, vaikkakin nyt vähän viisastelin...
Koko juttuhan on kenkätuottajien idea. Luodaan ikäänkuin mielikuva että ilman Goretex-kenkiä ei voi selvitä Suomen ilmastossa. Mietitäänpä hetki.
Mitä järkeä on ostaa kalliit Goretex-kengät? Milloin niitä oikeasti tarvitaan (paitsi vaelluksilla) ja miten ennen selvittiin.
Eikö ole paljon järkevempää ostaa lapselle kunnon vuorelliset kumisaappaat sadekelejä varten ja kunnon nahkakengät kuivia kelejä varten. Kumisaappaissa jalat pysyy taatusti kuivina ja lämpöisinä. Lapsi tarvitsee joka tapauksessa useammat kuin yhdet kengät. Eikä tarvitse miettiä sukka-asioita. Vanha kunnon villasukka on kumisaappaan paras kaveri ja nahkakenkäänkin saattaa mahtua ohut, esim Ruskovillan, sukka.
Käyttäkää hyvät ihmiset omaa järkeä älkääkä olko niin vietävissä.
Jes, kerrankin joku kanssani samaa mieltä. Jopa kengät pitää olla nykyään " hifimallia" . ;-)
Meillä kanssa näin, lämminvuoriset kumpparit märille keleille ja sitten ne nahkakengät kuiville pakkaskeleille. Ja varmasti on lasten varpaat lämpimät. =)
Anne22:
Koko juttuhan on kenkätuottajien idea. Luodaan ikäänkuin mielikuva että ilman Goretex-kenkiä ei voi selvitä Suomen ilmastossa. Mietitäänpä hetki.
Mitä järkeä on ostaa kalliit Goretex-kengät? Milloin niitä oikeasti tarvitaan (paitsi vaelluksilla) ja miten ennen selvittiin.Eikö ole paljon järkevempää ostaa lapselle kunnon vuorelliset kumisaappaat sadekelejä varten ja kunnon nahkakengät kuivia kelejä varten. Kumisaappaissa jalat pysyy taatusti kuivina ja lämpöisinä. Lapsi tarvitsee joka tapauksessa useammat kuin yhdet kengät. Eikä tarvitse miettiä sukka-asioita. Vanha kunnon villasukka on kumisaappaan paras kaveri ja nahkakenkäänkin saattaa mahtua ohut, esim Ruskovillan, sukka.
Käyttäkää hyvät ihmiset omaa järkeä älkääkä olko niin vietävissä.
sellaista, että vaikka kuinka tuntuisi että goret ovat vain markkinoijien kikka, niin sanon silti että esimerkiksi itselläni on goretex-asu ja goretex-kengät, jotka ovat olleet käytössä yli 10 v. ja toimivat todella hyvin !mitään niin monikäyttöistä en ole koskaan ostanut itselleni. en enää ikinä vaihatisi tavallisiin sadevaatteisiin.
käytän kumisaappaita vain harvoin, enkä halua pojallenikaan laittaa kuin pakon edessä sillä kumppareiden lesti on todella surkea eivätkä kumpparit todellakaan tue jalkaa.
eli ei kaikkea uutta kannata teilata vain kauppiaiden ahneudeksi todellakaan. pojallani oli viime vuonn a vikingin goretexit ja olivat erityisen hyvät. samanlaiset hankin nytkin talveksi- erityisen hyvät pk-seudun loskatalveen.
Olen ostamassa esikoiselleni myöhemmin syksyllä ekoja talvikenkiä, ja taidan päätyä nahkamalliin. Riippuu varmaan asuinpaikastakin tämä " mikä on paras talvikenkä" -pähkäily. Itse asun Lapissa, ja täällä ei ole koskaan keskellä talvea kunnon loskakelejä, eli sen vuoksi me emme varmaan hyödy goretaxistä. Alkutalvesta ja loppukeväästä on loskaa, mutta lähikuukausina esikko istuu ulkoillessa pääosin rattaissa, ja kevättalvella talvikengät voivat joka tapauksessa olla pienet...
Kiitos vinkeistä!
ei pärjää talvea pelkillä goretex-kengillä vaan pakkasia varten olen ostanut paksummat kengät.
Goret aion kyllä ostaa täksikin talveksi, koska olivat niin hyvät loskakeleillä ja lapsi käytti niitä kesäkeleille asti.
Pidin lapsella gorejen alla ihan villassukkia, koska useinhan villalangassa on jotain tekokuituja mukana.