Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitaja tutki lapsen korvat

Vierailija
24.02.2015 |

Eli lapsi ollu pari kertaa tässä pienessä flunssassa ja silmätulehduksessa ja nyt valitti korvakipua joten soitin eilen aamulla terveyskeskukseen, saatiin aika sairaanhoitajalle niinkuin tapana näköjään on. Hän yritti tutkia korvat mutta lapsi rimpuili ja huusi vain, enkä saanu kovin hyvin pidettyä paikallaan. Tuli sitten toinen hoitaja avuks pitämään paikallaan mutta laps huutaa vaan niin ei oikeen onnistu... Saatiin sitten ohjeeks että särkylääkettä vain tarvittaessa..?
Googlettelin vähän kotona ja tajusin että olin pitäny lasta ihan väärin mutta mistä ihmeestä minä voin sellasia siellä tajuta?
Ja korvavaikkuakin sen verran että ei näy kunnolla mitään että pitäis puhdistaa jos vielä tutkitaan jossain vaiheessa.
No, tähän asti lapsi oli lähinnä välillä vaan sanonu että korva vähän kipeä mutta muuten vaikuttanu ihan ok vointiselta, nyt ku tultiin kotia itki ja valitti vaan ja oli ku liimautunu syliin kii, annoin panadolia ja olo helpottu.
No nyt ei anna mun tulla lähellekään korvaa mutta ehdin nähdä että jotain veristä vaikun tapaista toisessa korvassa on. Edelleen siis valittaa välillä kipua ja nyt myös että kutittaa? Ja ihan ku ei kuulis kunnolla mitä sanon.
Voiko tuo "ylimääräinen" vaikku olla syypää tähän ja korvakipuun? Mutta miks oli niin kipeä tutkimuksen jälkeen ja nyt veren näköstä korvassa? Muuten on kyllä leikkiny ja ollu normaalisti...
Ottaa niin päähän tämä, ikinä enää mee terveyskeskukseen, suoraan yksityiselle.
Toivottavasti lapselle ei jääny liian huonot muistikuvat tästä että onnistuu tulevaisuudessakin tutkimukset... Yksityiselle lääkärille varattu aika.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai korvahuuhtelua saa tehä jos epäilee tärykalvon puhjenneen?

Vierailija
22/28 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 00:57"]

Eikai korvahuuhtelua saa tehä jos epäilee tärykalvon puhjenneen?

[/quote]

Ei saakaan. Olet ihan oikeilla jäljillä tässä. 

Minkä ikäinen lapsesi on, ap? Kerrot, että lapsen korvasta vuotaa veristä eritettä. Mielestäni sinun pitäisi viedä lapsi lääkäriin heti huomenna. Minä en sinuna rupeaisi muutenkaan huuhtelemaan kovin pienen lapsen korvia kotona. Toki sitä voi liotella edeltä käsin kotona Removaxilla, mutta ainoastaan sellaisissa tapauksissa, kun korva ei vuoda (mätää?).

Siinä olet ihan oikeassa, että hoitohenkilökunnan on hyvä neuvoa vanhemmille, miten lasta pidellään paikoillaan. Sinun pitää kuitenkin itse pyytää, että sinua neuvotaan. Sairaanhoitajat sen enempää kuin lääkäritkään eivät osaa lukea potilaiden eikä heidän vanhempiensa ajatuksia eivätkä tiedä, milloin joku tarvitsee neuvoja, ellei asianosainen itse pyydä sitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 17:12"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 17:02"]Hyödyllinen Youtube video, josta käy selkeästi ilmi, miksi lapset kammoavat korvatutkimista: korvien tutkiminen. Videosta käy myös selväksi kuinka korvat voi tutkia aiheuttamatta lapselle elinikäisiä traumoja. [/quote] Mulle ei kyllä tuosta selvinnyt. Mun lapselta yksi lääkäri tutki korvan väkisin, sattui ja tuli verta. Kammoaa edelleenkin korvien tutkimusta paniikinomaisesti vaikka tuosta jo 10 vuotta

[/quote]

Suomessa korvat tutkitaan yleensä vasaraotteella eikä kynäotteella kuten videossa neuvotaan. Videossa selitetään, miksi kynäote on turvallisempi. Mikäli lapsi liikuttaa päätään lääkärin käsi ja korvakäytävään työnnetty aparaatti liikkuu samanaikaisesti (eikä suppilo satuta lasta). Vasaraotteella ja tukematta käsi helpommin heilahtaa sivulle (ja aiheuttaa lapselle kipua). Videossa myöskin kerrotaan ettei suppiloa tarvitse työntää syvälle korvakäytävään vaan kaiken tarvittavan näkee korvakäytävän alkuosasta. 

Myös suomessa korvat pitäisi tutkia videolla opetettavalla tavalla eikä vasaraotteella.

Vierailija
24/28 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, huh onpa täällä monelta paksua tekstiä..ja jopa lääkäreiltä! Sh ei osaa tutkia korvia??Kyllä meille ainakin koulussa opetettiin, miten korvat tutkitaan. Toki diagnooseja emme saa tehdä (ei kuulu työn kuvaan), mutta kyllä se terve tärykalvo näyttää ihan erilaiselta. Meidän tehtävä on tehdä alkuarvio (mitä hoitoa asiakas tarvitsee - lääkäriin vai kotiin) ja sen mukaan toimitaan. Mieluusti tietenkin herkästi lääkäriin, jos vähänkin epäilyttää. Ap:n puolesta olen pahoillani - ikävää, että koet ettei sinua ohjattu tarpeeksi. Kannattaa jatkossa kysyä/sanoa suoraan jos joku asia mietityttää. Niin kuin joku jo sanoi - harva tässä maailmassa on ajatusten lukija.

T:sh

Vierailija
25/28 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on 2,5 v. Sen takia menossa yksityiselle että sais jonku selvyyden tähän, en ala uudestaan raahaamaan lasta sairaanhoitajalle.

Vierailija
26/28 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin lapsen korvalääkärille, jolla on tarkat välineet ja kokemus lasten tutkimisesta. Saatte varmuuden onko tulehdusta joka vaatii hoitoa vai seuraatteko vielä. Usein korvamikroskooppi tarvitaan, jotta saadaan luotettava näkyvyys välikorvaan. Verinen erite ei kuulu asiaan, voi olla tärykalvo puhkennut. Tosin korvakäytävän herkkä iho vuotelee tutkittaessakin helposti, jos suppilo painoi lapsen rimpuillessa. Sairaanhoitajan koulutus ei kyllä riitä korvatulehduksen diagnosoimiseen, joten turhaa rääkkäystä tuli lapselle. Ja hoitohenkilökunnan tehtävä ON opastaa vanhempia siinä, kuinka lasta pidellään.

T lääkäri

Vierailija
27/28 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 01:30"]

Siinä olet ihan oikeassa, että hoitohenkilökunnan on hyvä neuvoa vanhemmille, miten lasta pidellään paikoillaan. Sinun pitää kuitenkin itse pyytää, että sinua neuvotaan. Sairaanhoitajat sen enempää kuin lääkäritkään eivät osaa lukea potilaiden eikä heidän vanhempiensa ajatuksia eivätkä tiedä, milloin joku tarvitsee neuvoja, ellei asianosainen itse pyydä sitä. 

[/quote]

Öh... itse voisin ajatella, että jos tehtävänäni olisi tutkia lapsen korva vanhemman pitäessä lasta paikallaan enkä saisikaan lapsen korvaa tutkittua koska lapsi kovasti heiluisi ja vanhempi selvästi 'pitäisi väärin' ja minä taas tietäisin, kuinka tilanne saataisiin korjattua ja lapsi tutkittua, voisin sen saattaa ääneenkin sanoa ja yhteistyössä tehdä ihan ilman, että tarvittaisiin erityistä ajatustenlukukykyä. Mutta ehkei osannut neuvoa, tai katsonut että (joku salaperäinen oikea ote?) toimii enää lapsen ollessa jo paniikissa ja ehkä vanhemmankin.

Itsellekin tuollaisen operaation jälkeen jäisi vanhempana epäilys ja hyvä juttu, että olette menossa vielä toista näkemystä hakemaan. Harmi, että saitte huonoa hoitoa (ainkain siltä osin, että jäitte siihen käsitykseen, ettei asiaa hoidettu kunnolla). Sitä en tiedä, onko tuollainen menettely perusteltua. Kyllähän sairaanhoitajat kai usein alkuarvioivat lääkäritarpeen ym.?

Vierailija
28/28 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koitin kyllä puhua lapselle rauhoittavasti kokoajan ja pysyä ite rauhallisena mutta oishan se oikea otekin voinut auttaa...ku ei vaan kaikkea tajua siinä. Kamalaa se on ku laps huutaa eikä edes mitään selvinny tai jatko-ohjeitakaan saanu... Toivottavasti onnistuu paremmin korvalääkärillä sitten. Lähinnä haluaisin nyt selvyyden tähän ja tuntuu pahalta lapsen puolesta. Enkä kyllä oikeasti ymmärrä tätä alapeukuttamista.
Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan