Sairaanhoitaja tutki lapsen korvat
Eli lapsi ollu pari kertaa tässä pienessä flunssassa ja silmätulehduksessa ja nyt valitti korvakipua joten soitin eilen aamulla terveyskeskukseen, saatiin aika sairaanhoitajalle niinkuin tapana näköjään on. Hän yritti tutkia korvat mutta lapsi rimpuili ja huusi vain, enkä saanu kovin hyvin pidettyä paikallaan. Tuli sitten toinen hoitaja avuks pitämään paikallaan mutta laps huutaa vaan niin ei oikeen onnistu... Saatiin sitten ohjeeks että särkylääkettä vain tarvittaessa..?
Googlettelin vähän kotona ja tajusin että olin pitäny lasta ihan väärin mutta mistä ihmeestä minä voin sellasia siellä tajuta?
Ja korvavaikkuakin sen verran että ei näy kunnolla mitään että pitäis puhdistaa jos vielä tutkitaan jossain vaiheessa.
No, tähän asti lapsi oli lähinnä välillä vaan sanonu että korva vähän kipeä mutta muuten vaikuttanu ihan ok vointiselta, nyt ku tultiin kotia itki ja valitti vaan ja oli ku liimautunu syliin kii, annoin panadolia ja olo helpottu.
No nyt ei anna mun tulla lähellekään korvaa mutta ehdin nähdä että jotain veristä vaikun tapaista toisessa korvassa on. Edelleen siis valittaa välillä kipua ja nyt myös että kutittaa? Ja ihan ku ei kuulis kunnolla mitä sanon.
Voiko tuo "ylimääräinen" vaikku olla syypää tähän ja korvakipuun? Mutta miks oli niin kipeä tutkimuksen jälkeen ja nyt veren näköstä korvassa? Muuten on kyllä leikkiny ja ollu normaalisti...
Ottaa niin päähän tämä, ikinä enää mee terveyskeskukseen, suoraan yksityiselle.
Toivottavasti lapselle ei jääny liian huonot muistikuvat tästä että onnistuu tulevaisuudessakin tutkimukset... Yksityiselle lääkärille varattu aika.
Kommentit (28)
Muistan itse että olin kipeänä kunnolla, ja korviini sattui kamalasti ja en kuullut oikein kunnolla, niin selvis että molemmissa korvissa paha korvatulehdus. Juu tsemppiä lapselle lääkäriin! Rohkaise lastasi!
Juu en mä nyt antibiootteja vaadi mut joku paremmin sujuva tutkimus että tietäis onko lapsella korvatulehdus jne... Lähinnä nyppii nyt tämä sairaanhoitajan tekemä tutkimus...
Ap
Korvatulehduksen diagnostiikka on tosiaan haastavaa lääkäreillekin. Pelkkä punoitus korvassa ei riitä diagnoosiin vaan pitää osata arvioida muitakin asioita. Itkevän ja rimpuilevan lapsen korvat usein punoittavat. Tästä huolimatta iso osa lääkäreistäkin diagnosoi tulehdukset väärin. Näkemksiä siitä, mikä on kunnon korvatulehdus, on melko monia. Korvatulehdus kyllä paranee usein itsestäänkin ilman antibiootteja. Vielä 90-luvulla puhkottiin monen lapsen korvat, ja kyllä niistä silti ihan ihmisiä tuli. Korvakierteessä olevat lapset ajautuvat usein hoitoon, mutta valitettavasti osa korvatulehduksista on vähäoireisia ja jää siksi hoitamatta. Korvatulehduksen diagnoosi kuuluu lääkärille. Joskus korviin ei näe kunnolla, ja silloin on parempi, että niitä puhdistellaan hieman ja tarkastetaan korvat uudelleen kuin että lapselle syötetään monta kuuria varmuuden varalta.
Anteeksi, mutta sairaanhoitajanko vika se oli? Siis se, että sinä et saa pidettyä lastasi ja rauhoitettua häntä niin, että tutkimus pystytään tekemään? Miten kuvittelet, että tilanne olisi eri yksityisellä?
Veri voi olla merkki puhjenneesta tärykalvosta. Näin ainakin meillä oli joskus tulehduksen yhteydessä.
Ei vaan olettaisi että ammattilaiset ehkä voisi neuvoa miten lasta pidetään parhaalla mahdollisella tavalla?!?
Ap
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:39"]Ei vaan olettaisi että ammattilaiset ehkä voisi neuvoa miten lasta pidetään parhaalla mahdollisella tavalla?!?
Ap
[/quote] se opetetaan vanhemmille jo ekan vuoden rokotusten aikana, miten pidät lasta tiukasti paikallaan. Sen lapsen omaksi parhaaksi. Oma syys jos annoit rimpuilla!
Mitähän ihmettä nyt meni väärin alapeukuttajien mukaan jos mua tämä tilanne mietityttää?! Paha mieli täällä vaan tulee.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 23:50"]Mitähän ihmettä nyt meni väärin alapeukuttajien mukaan jos mua tämä tilanne mietityttää?! Paha mieli täällä vaan tulee.
[/quote]
No syytät sairaanhoitajaa siitä että lapsi ei pysynyt paikoillaan
En edelleenkään syytä sairaanhoitajaa mistään vaan toivoisin ehkä jotain ohjeistusta asiaan, luulis niiden nyt tietävän? Ja on se nyt eri pidellä vauvaa ku leikki-ikäistä.
Ja lähinnä se ihmetyttää että sairaanhoitaja on tai on tekemättä diagnoosia eikä muka tähän lääkäriä tarvita? Ja sitten se että laps on kipeempi toimenpiteen jälkeen.
Lääkäriin, vai haluatko ottaa riskin että lapsesi kuuroutuu??
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 22:56"]
Jopa lääkäritkin diagnosoi puolet korvatulehduksista pieleen. Ja kirjoittaa niitä antibioottireseptejä turhan päiten. Särkylääke ja seuranta riittää.
[/quote]
Anteeks vaan, mutta mitä seikkaa arvoisa puoskari ehdottaa seurattavaksi?? Ja kuinka maallikko voi "seurannan" perustein tehdä diagnoosin ja hoitopäätöksen, jos vain puolet lääkäreistäkään eivät sitä osaa?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2015 klo 00:15"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 22:56"]
Jopa lääkäritkin diagnosoi puolet korvatulehduksista pieleen. Ja kirjoittaa niitä antibioottireseptejä turhan päiten. Särkylääke ja seuranta riittää.
[/quote]
Anteeks vaan, mutta mitä seikkaa arvoisa puoskari ehdottaa seurattavaksi?? Ja kuinka maallikko voi "seurannan" perustein tehdä diagnoosin ja hoitopäätöksen, jos vain puolet lääkäreistäkään eivät sitä osaa?
[/quote]
Mitäs sinä ehdotat, antibioottia? Ohis
Hyödyllinen Youtube video, josta käy selkeästi ilmi, miksi lapset kammoavat korvatutkimista: korvien tutkiminen. Videosta käy myös selväksi kuinka korvat voi tutkia aiheuttamatta lapselle elinikäisiä traumoja.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 17:02"]Hyödyllinen Youtube video, josta käy selkeästi ilmi, miksi lapset kammoavat korvatutkimista: korvien tutkiminen. Videosta käy myös selväksi kuinka korvat voi tutkia aiheuttamatta lapselle elinikäisiä traumoja.
[/quote]
Mulle ei kyllä tuosta selvinnyt. Mun lapselta yksi lääkäri tutki korvan väkisin, sattui ja tuli verta. Kammoaa edelleenkin korvien tutkimusta paniikinomaisesti vaikka tuosta jo 10 vuotta
Korvakäytävän seinämät on hyvin herkkiä, jos niitä osaamaton tutkija pokkii korvalampun suppilolla, tulee haavauma, joka vuotaa verta.
Sairaanhoitajilla ei ole minkäänlaista koulutusta korvan tutkimiseen. Silti meidänkin tk:ssa ohjataan ensin monet sairaanhoitajan vastaanotolle, ja sitten nämä laittavat lääkärille, kun "lapsen korva punoittaa". Lääkäri sitten toteaa monesti korvat aivan terveiksi, punoitustakaan ei ole.
lääkäri
Tämä sh lääkärinä on kyllä outoa Suomessa. Eikä sillä etten heitä arvostaisi mutta lääkäri on opiskellut tutkiakseen potilaita ja tehdäkseen diagnooseja. Itsekin olen kokenut että anteeksi pitää pyydellä jos ei "suostu" vain sh tutkittavaksi vaan haluaa lääkäriin. Siksi en pk-seudulla voisi kuvitellakaan turvautumalla lapsen sairastuessa julkisen puolen terveydenhuoltoon. Se ei vaan toimi.
Ap, vie heti huomenna lapsi lääkäriin ja seuraa tämä ilta ja yö vointia. Soita tarvittaessa terveysneuvontaan tai mene lastenlääkäripäivystykseen (ainakin Helsingissä on Dextrassa ja Mehiläisessä).
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 17:30"]Tämä sh lääkärinä on kyllä outoa Suomessa. Eikä sillä etten heitä arvostaisi mutta lääkäri on opiskellut tutkiakseen potilaita ja tehdäkseen diagnooseja. Itsekin olen kokenut että anteeksi pitää pyydellä jos ei "suostu" vain sh tutkittavaksi vaan haluaa lääkäriin. Siksi en pk-seudulla voisi kuvitellakaan turvautumalla lapsen sairastuessa julkisen puolen terveydenhuoltoon. Se ei vaan toimi.
Ap, vie heti huomenna lapsi lääkäriin ja seuraa tämä ilta ja yö vointia. Soita tarvittaessa terveysneuvontaan tai mene lastenlääkäripäivystykseen (ainakin Helsingissä on Dextrassa ja Mehiläisessä).
[/quote]
Katsoitko aloitusviestin päivämäärää laisinkaan?
Ei hoitaja osaa eikä saa tehdä diagnostiikkaa, ei taatusti osaa tulkita korvalöydöstä, mutta hänen kyllä pitäisi osata pitää lapsesta kiinni ja ainakin neuvoa asiassa vanhempia.
Mars lääkäriin!